W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timce
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 29.01.2018 21:49

W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja Timce »

Moikka,

Nyt alkaa loppumaan huumori.
Elikäs tuo minun silmäteräni on alkanut täristämään 80km/h -> ylöspäin nopeuksissa -> 140km/h niin ei uskalla ajaa kovempaa.
Rattiheilluu + jos aurikolippa on alhaalla niin se heiluu kyllä kun verkkovirta vibraattori.
Noin perstuntumalta syyn lähde on kuskinpuolen eturenkaan seutuvilla.
Kysessä W204 250CDI 4-matic vm-11 ajettu noin 285tkm.
Tosiaan on leimattu ja rassattu ja tutkittu ja hutkittu.

Eli seuraavat kohdat on varmasti kunnossa:
-nelipyöräsuuntaus
-laakerit
-tukivarret ja pallonivelet

Vanteet, jotka on uudet ovat Vossen/replicat 18x8 5x112 ET35 66.5, sopii kuin nakutettu ainakin rengasliikeiden mielestä.

Renkaita ja vanteita on tarkistettu parissakin eri liikkeessä.

Asiaa on tutkittu ja hutkittu nyt seurvaavasti.
1) Ostettu kaupasta uudet kesävanteet + renkaat. -> Täristi edelleen.
2) Renkaat + vanteet uudellen tarkastuksen alle rengasliikkeeseen, painot 2g tarkkuudella kunnosa. -> Täristi edelleen.
3) Alustan tarkistus edestä varret, tukitangot ja laakerit -> alatukivarret löysät -> vaihtoon + nelipyöräsuuntaus (samalla vaihtui kaikki jarru osat, kun olivat jo niin lähellä vaihdon rajaa)-> täristää edelleen, joskin hieman vähemmän.
4) Uudet kesärenkaat vanteille, sillä epäiltiin renkaan sisäistä kudosvauriota. -> Täristää edelleen.
5) Vanteet + kesärenkaat no. 2 uudelleen tarkastukseen - painot kunnossa muut 1g tarkkuus yksi jäi 2g tarkkuuteen ja renkaat on todistettavasti pyöreät. -> täristää edelleen.

Olisiko arvon foorumilaisilla ideoita, että mitä sitten aletaan tutkimaan ?
Voiko olla, että etuvetoakselit on hajonnut / kadottanut painot tai vetonivel aiheuttaisi tärinän ilman muuta ääntä ?
Voisiko nuo vanteet olla sittenkin vielä paskat vaikka niitäkin on parikin eri kaveria tutkiskellut ?
Onko muilla ollut tämmöisiä mystisiä tärinöitä S/W204:ssa ?
Jos on niin onko syyn lähde löytynyt / kertokaa nyt ihmeessä mikä se oli?

-Timce, uusi foorumilainen

p.s. on tämä saatana työmaa, itekkään eivät tiedä.
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 253
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja Forestman »

Nelivedon kardaani?
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

molempien kardaanien ristikot kannattaa katella tarkoin. Myös se mikä on jakovaihteiston sisällä.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 20:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja simosami »

Voimansiirto, vaihdelaatikon, moottorin kumityynyt, sekä kardaanit tarkasteluun.

Onko tärinän alkamisella eroa, jos vaihtaa vapaalle esim pitkä loiva alamäki. Tai kun hitaasti kiihdyttää nopeutta, missä nopeudessa alkaa?
Tai, kun loivassa alamäessä kiihdyttää hitaasti, alkaako samalla lailla, samassa nopeudessa?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Timce
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 29.01.2018 21:49

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja Timce »

Tämmöisiä tutkimuksia tuli vkl tehtyä lisää ongelman ratkaisemiseksi:

Otin kesärenkaat irti ja vaihdoin talvikitkat takasiin, sillä niillä ei talvella tuntunut mitää vispaukisia eikä tärinöitä.
Tämä tosiaan vain siksi, että rajaisin varmasti vanneongelman pois.
Ei tuottanut tulosta auto vispasi myös kitkoilla.
Sitte vaihdoin kesärenkaista takarenkaat eteen.
Ei vaikutusta vispaukseen.

Tuossa testiajoilla kuitenkin huomasin seuraavan ilmiön.
Jos renkaan päältä ottaa miehekkäästi kiinni ja ravistaa, niin rengas "lonkkaseen" todella vähän, mutta siten että sen pystyy huomamaamaan.
Ajattelin ensin, että renkas on irti, joten kirsitelin renkaan momenttii -> ei kiristynyt enempää (120nm).
Seurailin tätä lonkkasua aina kun pysähdyin (tarkistin kyllä aina pulttien momentitkin samalla.)
Pahimmillaan lonkkasu on ihan korvin kuultava metallinen *naps* *naps*.

Lonkkaisu, kuten ratin tärinäkin on hieman aaltomaista.
Välissä ratti täristää enemmän ja välissä rengasta saa "revittyä" ja lonkkasu on hieman selvempi.
Tästä mieleeni juolahti, että onko se kuskinpuolen laakeri/napa sittenkään pois sulettu ?
"Merkkiliikkeessä" ne viimeksi totesi, että ei ole laakeri, mutta olisiko sittenkin, koska tuo "lonkkasu" on tosiaan hieman vaihtelevaa.
Ei se perjantaina vielä joka kerta alkanut "lonkkasemaan" kun rengasta nyki.
Nyt se kyllä (n. 400km myöhemmin) joka ravistelun yhteydessä on alkanut pientä liikettä tekemään.
Pahimillaan "liikeen" on saanut aikaan pelkästä jarrulevystä, rengas irroitettuna.
Kaiken kaikkiaan vispaus/ratin tärrääminen on pahentunut tämän testijakson aikana, että kyllä se vika ihan kohta paikallistuu konkreettisesti.
Kunhan vain ei hajoaisi kehäteille/motarille ja kunhan ei hajoittaisi paljoa muuta ympäriltä samalla.

Sitte vastauksia nuihin edellä mainittuihin kysymyksiin:

Vika alkanut tai sen huomasi, kun kelirikko loppui ja vaihdettiin kesärenkaisiin, ensimmäisissä renkaissa oli vanhat kumit ja vanteet (nyt hukatut).
Kesävanne - rengas paketti on uusi, sillä sitä epäilin ihan aluksi ja aikaisemmat renkaat olikin jo aivan loppu.
Nykyinen sarja voidaan todeta kunnossa olevaksi.

Tärinä muuttuu nyt täysin nopeuden funktiona, pienellä vaihteluerolla.
Eli välissä samalla nopeudella tärrää hieman enemmän, mutta kovempaa ajettaessa vispaus kasvaa.
Välissä jos tärinä on pientä jo alkujaan niin tärinä kyllä kasvaa nopeuden muutuessa, mutta se on kokoajan aikaisempaa vaihtoehtoa hillitympää.
Mielestäni tien epätasaisuudet ja heitot (luetaan tärähdykset) muuttavat tätä "perustärinän" voimakkuutta. Tällä hetkellä on jo kyllä todella huomattavaa.
Nyt tärinän huomaa jo 40-60km/h vauhdista ylöspäin.
Kiihdyttämisellä ei ole ollut vaikutusta asiaan, polkaisi reippaammin tai kevyemmin tavoitenopeuteen muuttuu vispus vain nopeuden mukaan.
Moottorijarrulla vispaus hellittaa nopeuden laskiessa.
Rajussa jarrutuksessa vispaus hellittää hieman - mutta se voi kyllä olla, että nopeuskin laskee silloin niin nopeasti.

Liikettä en viitsi tuoda vielä julki, sillä asiansa ovat tähän asti hoitaneet todella hienosti.
Nyt saattaisi minulta tärähtää turhankin rumaa tekstiä/mainosta heille ns. turhaa, kun tämä homma ei selviä

- Timce
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1763
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja sompio »

Mittaappas vielä jarrulevyt etteivät olis kierot. Minulla "paavossa" oli sama ongelma ja kierothan ne levyt olivat. Joten uudet alle ja ravistus loppui.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Timce
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 29.01.2018 21:49

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja Timce »

Hei,

Joo sama kävi minullakin mielessä heti alussa.
Levyissä oli talven jäljiltä pintaa alle 1mm ja palat finaallissa, elikäs ensimmäisestä viestistä puuttuikin, että kaikki jarrulevyt + palat on vaihdettu (myös käsijarrun osat).

-Timce
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1763
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja sompio »

Jos sattuupi omistamaan mittakellon niin sillä tarkastaa jarrulevyn heiton. Voi heittää vaikka on uudetkin. Varsinkin jos on napalaipassa jokin kohouma mikä pakottaa levyn vinoon.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Pyöristä jos ravistaa, niin etupyörät tuntuu ratissa, takapyörät ahterissa. Eli etupää johtuu ohjaukseen ja rattiin, takapää runkoon ja sitäkautta vaikka istuimeen. Aina se syy ei ole renkaissa tai vanteissa, vaan nuo juurikin jarrulevyt on usein kierot jo uutenakin, jarrusatuloiden liukutapit on olleet jo kahdessa 204:ssa ihan jumissa edessä. Iskarien yläpään laakeri aiheuttaa jonkinverran tärinää, alapallo aiheuttaa värinää väljänä jne. vaihtoehtoja on reilusti. Halvinta on katsoa onko nuo jarrusatulat ok ja herkistelee ne liukutapit. Jos ei auta niin uudet levyt/palat sitten seuraavaksi. Kardaanin tukilaakerikin voisi periaatteessa tuota aiheuttaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jarrulevy ravistaa jarrutuksessa jos on kiero.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1763
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kyllä minulla kierot levyt aiheuttivat vapinaa ihan ajaessakin. Levyjen vaihdon jälkeen oire hävisi. Jarruttaessa tärinä tuntui voimakkaammalta.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Timce
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 29.01.2018 21:49

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja Timce »

Moikka taas,

Elikästä nyt on jarrut tarkastettu ihan kunnolla.
Aikaisemminkin en oikein uskonut jarruihin, juurikin kun ovat uudet ja aikalailla helpottavat jopa vispausta.
En tosin ollut varma, että johtuuko nopeuden putoamisesta vai mistä.
Kutenkin nyt on jarrut suljettu pois listalta.

Enään tuohon ei jää kun helvetin kalliita voiman siirron osia :shock:, etuiskarin tuentoja tai sitten se laakeri.
Laakeri se tuskin on kun se ei pidä mitään ääntä.
Vetonivel se voisi hyvinkin olla, sillä välissä tuntuu tarraavan kovempaa kiinni ja sitte mennään taas hetken aikaa pienellä tärinällä.
Se, että onko ulompi (toivottavasti) vai sisempi niin sen vain luoja tietää, ennen kuin akseli on kädessä ja vetarit käytetty auki.
Vetareissakin on semmoinen jännä, että eivät pidä ääntä ja suojakumit on aivan ehyet.
Tuolla "merkkiliikkeessä" väitti, että heillä vaihtuu koko vetoakseli kuskinpuolelle, jos siis ratkeaa, että ongelma on siinä.
Onko juuri tosi, että MB:seen eivät vaihda vain ulompaa vetaria :think: vaan koko akselin vetareineen ?!?
Pelkkä vetoakseli ilman töitä on kuitenkin jotakuinkin 1200€ ilman töitä :cry:.
Lisäksi alkoi kuumottamaan, että jos nyt on kuskinpuoli grande final niin miten se pelkääjänpuoli, hajoaako sekin 5tkm perässä ?

-Timce

P.S. Mikä harrastus se semmonen on, joka ei kaikkia rahoja vie.
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 253
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja Forestman »

Eipä taida noihin vetoakseleihin niveliä erikseen saada. Minulla meni viime talvena 165 tkm. ajetusta neliveto Vitosta takavetoakseli, vähän samallaisilla oireilla kuin sullakin. Joskus täristi 80-100 kmh. vauhdissa. Vällää ei oikein löytynyt mistään, monta kertaa ryömin auton alle ja tutkin niveliä. Nostin takapyörän tunkilla ilmaan ja pyöritin moottorin voimalla, mitään ääntä pyörä ilmassa ei kuulunut, joten oletin olevan kunnossa. Sitten muutaman päivän päästä pyörähti vetoakseli ulommaisesta päästä tyhjää.
Sinun tapauksessa pitäisi veto-akselin ulompi nivel pitää ääntä, kun pyörittää pyörää ääriasentoon käännettynä. Jos et pääse nosturille, niin se onnistuu myös yksi pyörä ylös nostamalla, laittamalla vaihde N-asentoon ennen mootorin sammutusta.
Vika paikkoja voi olla muitakin, esim. vaihtaa jakolaatikon öljyt ja tarkastaa se etukardaani.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Minun S204 250cdi 4matic -13 260tkm alkanut tuntumaan myös tärinää. Aluksi huomasin ihan vaimean tärinän n. 80kmh vauhdissa. Siitä lähtien tärinä on pahentunut viimeisen 2tkm aikana ja nyt alkoi olla pakko tutkia asiaa. Tärinä on muuttunut jo aikamoiseksi woblaukseksi ja muuttuu nopeuden mukaan, vaihteella ei väliä eikä täristä paikallaan kaasuttaessa --> omasta mielestä selkeästi voimansiirrossa(kardaanit, rättinivelet, vetokselit...). Woblaus pahimmillaan kärry perässä ylämäissä.

En löytänyt mistään välystä, paitsi... kuskinpuolen etuvetarin ja lootasta tulevan väliakselin booriliitoksesta. Tämä välys oli jo jonkinlainen n. 60tkm sitten, kun vaihdoin ennakoivana huoltona väliakselin laakerin öljypohjasta. Nyt booriliitoksen välys on jo niin iso, että itse sisempi vetonivel heiluu akselin päässä n. puoli senttiä - sentin.

Tilasin juuri väliakselin ja vetarin Saksan ebaysta n. 200€ hintaan. Toivottavasti diagnoosi osui oikeaan ja vika katoaa.

Kysyisin, onko kenelläkään muulla tullut vastaavaa booriliitoksen väljistymistä eteen?
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: W204 250CDI 4matic vm-11 täristää

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Vaihdoin vetarin ja väliakselin laakereineen. Katos tärinä, vanhassa booriliitos oli selkeästi väljistynyt.
Vastaa Viestiin