W211 nopeudesta riippumaton kolina
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
W211 nopeudesta riippumaton kolina
Hei!
Nyt alkaa oikeasti usko ja ymmärrys loppua. Eli auto on w211 E320 cdi vm. 2008. Autosta kuuluu kolinaa 20km/h - 140km/h asti (lujempaa ei ole tullut ajettua)
Kuskin puolella olessa kolina kuuluu tulevan apukuskin puolelta edestä. Apukuskin puolella istuessa, kolina kuuluisi kuskin puolelta edestä. Kolina hieman nopeutuu nopeuden noustessa, mutta kutakuinkin kolina pysyy samantapaisena.
Jos kolinaa pitäisi kuvailla, ääni olisi sellainen tasainen ki-ka, ki-ka (tai ii-a, ii-a)
Autosta on vaihdettu molemmat alapuslat. Autoa on koitettu rullata vapaalla sekä sammutettuna ja sama kolina jatkuu. Enemmänkin nyt on etsitty apukuskin puolelta edestä vikaa, mutta mitään konkreettista ei ole löytynyt.
Kaikki apu olisi tervetullutta, Kiitos.
Nyt alkaa oikeasti usko ja ymmärrys loppua. Eli auto on w211 E320 cdi vm. 2008. Autosta kuuluu kolinaa 20km/h - 140km/h asti (lujempaa ei ole tullut ajettua)
Kuskin puolella olessa kolina kuuluu tulevan apukuskin puolelta edestä. Apukuskin puolella istuessa, kolina kuuluisi kuskin puolelta edestä. Kolina hieman nopeutuu nopeuden noustessa, mutta kutakuinkin kolina pysyy samantapaisena.
Jos kolinaa pitäisi kuvailla, ääni olisi sellainen tasainen ki-ka, ki-ka (tai ii-a, ii-a)
Autosta on vaihdettu molemmat alapuslat. Autoa on koitettu rullata vapaalla sekä sammutettuna ja sama kolina jatkuu. Enemmänkin nyt on etsitty apukuskin puolelta edestä vikaa, mutta mitään konkreettista ei ole löytynyt.
Kaikki apu olisi tervetullutta, Kiitos.
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Hei.
Onko pallonivelet käyty läpi? Omassa W211 2007 kulkineessa vaihdettiin ala-, ylä- ja kallistuksenvakaajan ("takimmaisessa" tukivarressa oleva)
pallonivelet. Loppui kolinat ja narinat jotka ilmeni eri nopeuksilla. Itse olin myös vähän hukassa kun ei oikein osannut autossa istuessa osoittaa tarkalleen mistä se ääni tulee.
Etummaisten reaktitankojen päässä on myös pallonivel mutta siinä kohdassa joutuu vaihtamaan koko tangon koska niveltä ei voi erikseen vaihtaa. Nuo on omasta vielä vaihtamatta.
Mitä tarkoitat alapuslilla? Molempien alatukivarsien toisessa päässä on kumipusla.
Ja terve muutkin foorumilaiset. Eka posti. Toivottavasti ei ole liian sekavaa tekstiä
Onko pallonivelet käyty läpi? Omassa W211 2007 kulkineessa vaihdettiin ala-, ylä- ja kallistuksenvakaajan ("takimmaisessa" tukivarressa oleva)
pallonivelet. Loppui kolinat ja narinat jotka ilmeni eri nopeuksilla. Itse olin myös vähän hukassa kun ei oikein osannut autossa istuessa osoittaa tarkalleen mistä se ääni tulee.
Etummaisten reaktitankojen päässä on myös pallonivel mutta siinä kohdassa joutuu vaihtamaan koko tangon koska niveltä ei voi erikseen vaihtaa. Nuo on omasta vielä vaihtamatta.
Mitä tarkoitat alapuslilla? Molempien alatukivarsien toisessa päässä on kumipusla.
Ja terve muutkin foorumilaiset. Eka posti. Toivottavasti ei ole liian sekavaa tekstiä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Kiitos!
Juu, siis alapalloniveliä tarkoitin. Kuuluiko sinunkin autossa siis kolina tasaisesti (ilman monttuihin ajoa)? Tätä siis vielä itsekkin ihmettelen...
Vielä mietin, että voiko iskunvaimentimesta kuulua tuollaista ääntä, vaikka päällisin puolin kunnossa tuntuu olevan?
Täytyy kait sitä hakea ripakopallinen palloniveliä, ja alkaa vaihtamaan... =)
Juu, siis alapalloniveliä tarkoitin. Kuuluiko sinunkin autossa siis kolina tasaisesti (ilman monttuihin ajoa)? Tätä siis vielä itsekkin ihmettelen...
Vielä mietin, että voiko iskunvaimentimesta kuulua tuollaista ääntä, vaikka päällisin puolin kunnossa tuntuu olevan?
Täytyy kait sitä hakea ripakopallinen palloniveliä, ja alkaa vaihtamaan... =)
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Mulla kuuluu kolinaa vasemmalta kun ajaa töyssyihin. Ala ja yläpallot vaihdettu uusiin, ei vaikutusta. Ei katsastuksessakaan mitään valitettu niin olkoot ellei joku osaa suoraan kertoa mikä on.
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Itse kävin mekaanikon luona kysymässä kolinan mahdollista aiheuttajaa ja ehdotin iskarin yläpäätä niin sanoi ettei pidä sitä kovinkaan todennäköisenä.Mikko_Seinäjoki kirjoitti:Kiitos!
Juu, siis alapalloniveliä tarkoitin. Kuuluiko sinunkin autossa siis kolina tasaisesti (ilman monttuihin ajoa)? Tätä siis vielä itsekkin ihmettelen...
Vielä mietin, että voiko iskunvaimentimesta kuulua tuollaista ääntä, vaikka päällisin puolin kunnossa tuntuu olevan?
Täytyy kait sitä hakea ripakopallinen palloniveliä, ja alkaa vaihtamaan... =)
Kävin sitten paikallisesta Mnetistä hakemassa kasan palloniveliä jotka vaihdatutin samalla henkilöllä.
Minulla kolina kuului enemmän hiljasessa vauhdissa mutta ajoittain myös maantie nopeuksissa.
Onko autoa nostettu ylös ja sitten testattu pyöritellä renkaita josko vielä kuuluisi sama kolina?
Onko autosi taka- vai neliveto? Minkälainen on kolinan tiheys? Tiheneekö nopeuden kasvaessa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Eli auto on takaveto ja normaalijousituksella (sport). Kolina kuuluu arviolta kerran 1-2sekunnissa kävely vauhdissa ja ei kovin paljoa nopeudu moottoritie vauhtiin päästessä.
Auto on nostettu katsastuksen jälkitarkastuksessa ilmaan ja katsastusmies etsi vartavasten sitä vikaa, eikä löytänyt. ainoa mikä löytyi, oli että apukuskin puolella rengasta pyöritellessä oli pieni välys. (kun pyörää alkoi pyörittämään, tuntui pieni nytkähdys, ja sama homma kun pyöräytti pyörää toiseen suuntaan). Kaikkia välyksiä on koitettu ja pientä välystä löytyy ylätukivarresta, ei nähtävästi ei mitään erikoista siinä.
Sitä iskarin yläpäätä itsekin mietin kovasti? Minkälainen rakenne siellä on, ja mikähän sieltä on mennyt? (eli pelkkä iskari vai onko siellä yläpäässä jotain lautasta tms minkä voisi koittaa käydä ostamassa ja vaihtamassa ensin halvemmalla?)
Auto on nostettu katsastuksen jälkitarkastuksessa ilmaan ja katsastusmies etsi vartavasten sitä vikaa, eikä löytänyt. ainoa mikä löytyi, oli että apukuskin puolella rengasta pyöritellessä oli pieni välys. (kun pyörää alkoi pyörittämään, tuntui pieni nytkähdys, ja sama homma kun pyöräytti pyörää toiseen suuntaan). Kaikkia välyksiä on koitettu ja pientä välystä löytyy ylätukivarresta, ei nähtävästi ei mitään erikoista siinä.
Sitä iskarin yläpäätä itsekin mietin kovasti? Minkälainen rakenne siellä on, ja mikähän sieltä on mennyt? (eli pelkkä iskari vai onko siellä yläpäässä jotain lautasta tms minkä voisi koittaa käydä ostamassa ja vaihtamassa ensin halvemmalla?)
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Kallistuksenvakaajan yhdystangot katsottu? Eli koiranluut.
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Jos kolina kuuluu tasamaalla ilman töyssyjä niin seuraava veikkaukseni on jarrut.
Onko jarruille tehty mitään kolinan löytämiseksi? Eräälläkin henkilöllä kolisi autossaan jarrusatulan liukutapit reijissään kun oli osat kuluneet.
Onko jarruille tehty mitään kolinan löytämiseksi? Eräälläkin henkilöllä kolisi autossaan jarrusatulan liukutapit reijissään kun oli osat kuluneet.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Kyllä kuuluu tasamaalla eteenpäin liikkuessa, peruuttamalla en ole vielä kokeillut. Moottorin kierrokset eivät vaikuta asiaan (eikä myöskään se, että onko auto käynnissä, vaiko ei.)
Jarrut ja jarrulevyt tsekattiin, ja samoin mäntien liikkuvuus. Ne oli ok.
Yläpallonivelessä oli vähän välystä, hain sen nyt ja varmaan viikonloppuna vaihto.
Samalla täytyy vielä tarkemmin kattella seuraavia toimenpiteitä; välyksiä sekä jarrusatulan liukutapit.
Jarrut ja jarrulevyt tsekattiin, ja samoin mäntien liikkuvuus. Ne oli ok.
Yläpallonivelessä oli vähän välystä, hain sen nyt ja varmaan viikonloppuna vaihto.
Samalla täytyy vielä tarkemmin kattella seuraavia toimenpiteitä; välyksiä sekä jarrusatulan liukutapit.
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Oliko pyöränlaakerin vika poissuljettu?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Pyöränlaakerista ajattelin, että ääni ei voisi millään pysyä samana 20-140km/h nopeudessa.
Ja ainakaan välystä ei ole ollut havaittavissa laakerissa...
Ja ainakaan välystä ei ole ollut havaittavissa laakerissa...
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Tukivarsissa olevat kallistuksen vakaajan välitangon pallonivelet oirehtivat juuri noin, ovat hankalat todeta kun vakain on niin jäykkä.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Okei, kiitos. Täytyypä katsoa erityisen tarkasti noi viikonloppuna.
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
211 jossa ilmajousitus niin tollasiin outoihin kolinoihin on yksi syy eli ilmakompressorin kiinnikkeet on oudosti tehty ja varsin jo tippunut kiinnikkeistään eli se kolisee satunnaisesti ja lyö suoraan runkopalkkiin...tässä ei sitä kuitenkaan taida olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Lisätietoa narinasta:
Ääni on paikannettu tarkemmin kuulumaan vaihdekepin kohdasta. Eilen illalla purettiin muoveja pois ja löysättiin vaihdekepin muovikehikon pultit.
Ääni kuului selvästi kardaanitunnelista (tai kardaanitunnelin kautta). Vieläkään tarkempaa lähdettä / syytä ei ole paikallistettu. Voisiko ääni kuulua voimansiirrosta (kardaani/peräpäästä)?
Apukuskin puolen yläpallon niveltä vielä ei ole vaihdettu. Vaikuttaa aika epätodennäköiseltä, että se narina johtuisi siitä. Yläpallonivel vaihdetaan myöhemmin.
Ääni on paikannettu tarkemmin kuulumaan vaihdekepin kohdasta. Eilen illalla purettiin muoveja pois ja löysättiin vaihdekepin muovikehikon pultit.
Ääni kuului selvästi kardaanitunnelista (tai kardaanitunnelin kautta). Vieläkään tarkempaa lähdettä / syytä ei ole paikallistettu. Voisiko ääni kuulua voimansiirrosta (kardaani/peräpäästä)?
Apukuskin puolen yläpallon niveltä vielä ei ole vaihdettu. Vaikuttaa aika epätodennäköiseltä, että se narina johtuisi siitä. Yläpallonivel vaihdetaan myöhemmin.
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Kardaanin ristikkonivel luultavasti.perä ilmaan ,vaihde päällä renkaasta pyöritystä ja kaveri auton alle .kuulee ja tuntee kädellä siitä ristikon kohdalta.
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Eli nyt on vielä apukuskin puolelta yläpallonivel vaihdettu.
Kuten arvelinkin, ei vaikuttanut ääneen.
Kardaanin ristikkoniveltä ei ole vielä tarkistettu, mutta jotenkin omaan ajatusmaailmaan ei sovi, että
ääni kuuluu kutakuinkin samana nopeudesta riippumatta???
Takajousituksesta/alustasta vähän kanssa mietteitä. Voisiko siellä olla jotain mistä tuollainen ääni voisi olla peräisin?
Kuten arvelinkin, ei vaikuttanut ääneen.
Kardaanin ristikkoniveltä ei ole vielä tarkistettu, mutta jotenkin omaan ajatusmaailmaan ei sovi, että
ääni kuuluu kutakuinkin samana nopeudesta riippumatta???
Takajousituksesta/alustasta vähän kanssa mietteitä. Voisiko siellä olla jotain mistä tuollainen ääni voisi olla peräisin?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su 03.06.2018 22:09
Re: W211 nopeudesta riippumaton kolina
Kolinan arvoitus on ratkennut.
kardaanin kannatin laakeri jostain syystä pystyin liukumaan kardaanissa n. 1cm matkan edestakaisin ja kaksi
kuivaa metallipintaa synnytti yhdessä äänen.
Kiitos kaikille avuista!
kardaanin kannatin laakeri jostain syystä pystyin liukumaan kardaanissa n. 1cm matkan edestakaisin ja kaksi
kuivaa metallipintaa synnytti yhdessä äänen.
Kiitos kaikille avuista!