DPF peruskysymyksiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tuli tuossa hankittua elämäni ensimmäinen hiukkaspöntöllinen diesel, S204 220 CDI. Siitä heräsikin sitten muutamia perustavanlaatuisia kysymyksiä.

Kuinka usein puhdistuspoltto suoritetaan? Lukemieni juttujen perusteella muutaman sadan, max. tuhannen kilometrin välein ilmeisestikin?

Kuinka kauan puhdistuspoltto kestää?
S204
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Riipuu tukoisuus asteesta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Tuossa katon yhtä nokiloukkua, näkyy polttaneen keskimäärin 830km välein. Kestoaikaa en huomanu.. Lainaan otsikkoa omaan kysymykseen.. Mitä tarkoittaa dieselhiukkassuodattimentuhkamäärä? Pitääkö olla huolestunut, jos mittaus näyttää 10,6g/l (raja <=9)? Pitääkö pönttö vaihtaa uuteen, kuten ohje sanoo vai onko muita konsteja?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Koita tehdä sille pakko poltto
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Ei taida pakkopolttokaan hävittää tuhkaa pöntöstä. Se teki viimeksi oikean polton 124km sitten, eikä tuhkamäärä muuttunut miksikään. Ah, löytyi polton kestoaikoja, luulisin! 700-900s.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Tuhka ei pala pois, kun sitä on riittävästi ni ei auta muu kuin pöntön vaihto tai poisto. Tukkiutuu tuhkasta hyvinkin äkkiä jos käytetään väärän luokituksen moottoriöljyä. Toki tuhkapitoisuus arvo on laskennallinen ja vissiin jos tekee testerillä "hiukkas-suodattimen vaihdon" ni pystyy pelaan vähän lisä-aikaa mutta kyllä jonkin ajanpäästä taas tajuaa että ei ole tuhkasta tyhjä pönttö
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Jusala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 25.04.2014 20:25

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jusala »

kankkis kirjoitti:Tuhka ei pala pois, kun sitä on riittävästi ni ei auta muu kuin pöntön vaihto tai poisto. Tukkiutuu tuhkasta hyvinkin äkkiä jos käytetään väärän luokituksen moottoriöljyä. Toki tuhkapitoisuus arvo on laskennallinen ja vissiin jos tekee testerillä "hiukkas-suodattimen vaihdon" ni pystyy pelaan vähän lisä-aikaa mutta kyllä jonkin ajanpäästä taas tajuaa että ei ole tuhkasta tyhjä pönttö
Just tuli painittua dpf-ongelmien kanssa, jotka kyllä ratkesi, mutta semmoinen kysymys hiipi mieleen, että kuinka kauan nuo hiukkasloukut oikein kestää, jos kaikki toimii kuten pitääkin? Kuinka pitkään vois olettaa, että alkuperäisellä dpf:llä mennään? 100 000, 300 000 vai jopa 500 000km?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä tarvitse pönttöjä mersuihin vaihdella. Jos pääsee tukkeutumaan pesulla saa taas toimimaan.
Yhden muistan vuosien varrella vaihdetun.
oulaistenliikenne.fi
Jusala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 25.04.2014 20:25

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jusala »

dealer kirjoitti:Eipä tarvitse pönttöjä mersuihin vaihdella. Jos pääsee tukkeutumaan pesulla saa taas toimimaan.
Yhden muistan vuosien varrella vaihdetun.
No tämä on miellyttävä tieto. Tuossa omaa DPF-ongelmaa ratkoessa tuli luettua jo kaikenlaista tarinaa netin syövereistä.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Kiitoksia vastauksista! Polton kesto siis lienee noin 10-15 min. Mutta kyselyiässä olevalla herää vielä lisää kysymyksiä. :D

Mikä on oltava moottorin lämpötila, jotta poltto voi toteutua?

Jos poltto jää kesken, niin milloin ohjelma jatkaa sitä?
S204
Zaddari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 25.04.2018 08:27

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Zaddari »

Avaa pönttö ja poista kiusankappale. Optimointifirma voi ajaa systeemin nollaan eikä enää hälyyttele. Samalla EGR:n voi ajaa kiinni.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Huono neuvo. Tulee kalliiksi kun jää kiinni.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Olen samaa mieltä. Ja sen verran minussa on ekohippiä, että pönttö pysyy autossa.
S204
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Legge »

Jonze kirjoitti:Kiitoksia vastauksista! Polton kesto siis lienee noin 10-15 min. Mutta kyselyiässä olevalla herää vielä lisää kysymyksiä. :D

Mikä on oltava moottorin lämpötila, jotta poltto voi toteutua?

Jos poltto jää kesken, niin milloin ohjelma jatkaa sitä?
Äänestä päätellen tuo meikäläisen auto käyttäytyy pikemminkin niin päin, että moottorin lämmöt nousevat nopeasti halutulle tasolle, kun poltto käynnistyy. Auto ei siis jää odottamaan, milloin moottori olisi riittävän lämmin polttoon. Jos poltto jää kesken, niin se jatkuu, kun seuraavan kerran lähtee taas liikkeelle.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Kertokaa kuinka kauan teillä DBF suorittaa polttoa ja kuinka usein ? Laitakaa vaikka moottori ja kilsat .

Oma . 350 BlueTEC ajettu 50k km ja noin kerran tankillisella eli 800km välein . Poltto kestää 4-5km matkan ajan 80kmh ajossa.
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Mistä voi päätellä, että poltto käynnistyy/on käynnissä? Mielenkiinnosta kyselen, kun en ole huomannut.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Polttoa (oikein toimivana) ei ole ihan helppo huomata, jollei sitä osaa hakemalla hakea, ja etenkään jos ajaa cruisella tai kovin vaihtelevalla kaasulla.
Tasaisessa matka-ajossa kulutusnäytöltä saa vahvimman vihjettä poltosta: jos nollaa näytön joka tankilliselle, niin siinä vaiheessa maantiellä kun kulutus alkaa nousta, valmistaudutaan regenerointiin. Myös se kertoo asiasta, että ilman kaasua alamäessä jää silloinkin kulutusnäyttöön lukemaa.
Haju ei maantiellä sisään tule, samoin lämmityslaitteen/kylmästöinnin vaihtelut jää oikein toteutettuina huomaamatta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Legge »

Helpointa tuo on huomata moottorin äänestä pienillä kierroksilla. Kuulostaa vähän siltä kuin ajaisi manuaalilla liian isolla vaihteella. Voi tosin olla, että esim. E:ssä on sen verta parempi äänieristys, ettei kuulu sisälle.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
Mixxi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 12.09.2020 21:53

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mixxi »

arska10 kirjoitti: Ma 04.06.2018 13:57 Koita tehdä sille pakko poltto
Hei!
Tehdäänkö pakkopoltto Auton seistessä vai vai ajossa? Missä star:sta saa pakkopolton aktivoitua?

W204 hiukkasuodatin tukossa.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 778
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Mixxi kirjoitti: La 09.01.2021 20:16
arska10 kirjoitti: Ma 04.06.2018 13:57 Koita tehdä sille pakko poltto
Hei!
Tehdäänkö pakkopoltto Auton seistessä vai vai ajossa? Missä star:sta saa pakkopolton aktivoitua?

W204 hiukkasuodatin tukossa.
Pakkopolton voi tehdä auton seistessä. Löytyy moottorinohjaimen valikoista.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Vain seistessä. Mutta kun sen käynnistää ohjauksesta ja pysäyttää, se jää päälle ja sitten tapahtuu ajaessa. Näin ainakin 2008 ML:ssä.
Käynnistä ajossa ja moottori sammuu.
Mixxi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 12.09.2020 21:53

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mixxi »

Käynnistääkö kuvan jatka painike regeneroinnin vai tarkastaako vain hiukkassuodattimen täyttöasteen?

Kuva
Mixxi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 12.09.2020 21:53

Re: DPF peruskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mixxi »

juu-zo kirjoitti: La 09.01.2021 20:21
Mixxi kirjoitti: La 09.01.2021 20:16
arska10 kirjoitti: Ma 04.06.2018 13:57 Koita tehdä sille pakko poltto
Hei!
Tehdäänkö pakkopoltto Auton seistessä vai vai ajossa? Missä star:sta saa pakkopolton aktivoitua?

W204 hiukkasuodatin tukossa.
Pakkopolton voi tehdä auton seistessä. Löytyy moottorinohjaimen valikoista.
Kiitos ohjeista juu-zo ja TPLtre! star:in käyttö on vielä vähän hakusessa :o
Vastaa Viestiin