w212 Facelift, LED umpion kosteus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tume12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 16.11.2011 09:59

w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja tume12 »

Onko kellään kokemusta tällaisesta.
Auto w212 facelift vm2014. Juhannuksena kun alkoi sateet, ajovaloumpio meni huuruun ja siellä on selvästi kosteutta. Syykin löytyi, lasin alareunassa pieni halkeama.
Toiminta häiriintyi. Ilmoituksia tuli jokalähtöön mm. "Left dipped beam". ko, kostuneessa umpiossa täydet valot päällä ja ehjässä ainoastaan päivävalo.
Kun sammutin auton, kostunut valo jäi palamaan:) vain akunkengän tai umpion kaapelin irrottaminen auttoi.
Kun kostunut valo on irroitettu, ajovalot eivät toimi myöskään ehjässä valossa, ainoastaan päivävalo.
Onko kellään tietoa, onko nykyiset LED umpiot tehty tyhjiöksi, kun en ole löytänyt mitään ilmareikiä ja kosteutta on vaikea saada umpiosta pois jos sitä sinne menee?
Pitäs saada jostakin ehjä tilalle, olisin kiitollinen jos tiedätte jonkun edullisen paikan.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja shade_z »

kosteudenpoisto ei auta enään jos vettä sisällä koska ohjainlaitteet on umpion pohjalla ja vesi menee sinne ensimmäisenä. eli ohjainlaitteet ainakin vaihtoon, umpio on umpinainen ilman huohotusta. saatavana on kosteudenpoisto pussit/kansi ja joutuu puukottamaan sille jo olemassaolevaan paikkaan reijän.
Avatar
Janne_-J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 27.08.2018 17:52

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Janne_-J »

Täällä menee kuskin puolen umpio huuruun.. eli onko tuo kosteudenpoistaja joku ”korjaussarja” tälle kuulemma yleiselle vialle? Saako sen itse asennettua?
hvirkkunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 02.11.2017 15:43

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja hvirkkunen »

Virallisessa Manuskassa(tm) todetaan notta: "Certain climatic and physical conditions may cause moisture to form in the headlamps. This moisture does not affect the functionality of the headlamp"
Taikl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 31.10.2013 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Taikl »

Eilempä meni pahasti huuruun tääläki kuskin puolen umpio ko konehuoneen pesin.. vielä ainaki kaikki pelaa, pitää huomenna porata reikä takakantee ja koittaa lämmitellä umpiota, ja tehdystä reijästä imeä imurilla. Oliko tiiossa saiko tuoho siis mitää korjaussarjaa?
Avatar
Janne_-J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 27.08.2018 17:52

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Janne_-J »

Mersun korjausohje on että umpion takakansi leikataan auki ja tilalle laitetaan kansi mihin asennetaan kosteudenpoistaja. Eilen selvittelin asiaa
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja markoala »

Harmittava suunnittelu virhe, kuten myös 211 facelift ils umpion ratasvika, 212 ils umpiot ovat kai toimineet ok, samoin toistaiseksi w213 led valot. Umpio viat ovat todella harmillisia koska hinnathan ovat lähinnä kamalia.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Taikl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 31.10.2013 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Taikl »

Janne_-J kirjoitti:Mersun korjausohje on että umpion takakansi leikataan auki ja tilalle laitetaan kansi mihin asennetaan kosteudenpoistaja. Eilen selvittelin asiaa
Meneekö tuo korjaus takuuseen, vai joutuuko ite maksumieheksi? Jos joutuu nii oliko minkähintane toimenpide? Vielä en ruvennu porailee reikää takakanteen
Avatar
Janne_-J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 27.08.2018 17:52

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Janne_-J »

Osat maksaa noin 70egee.. En ostanut niitä, tein reiän umpion "korkkiin" ja hain biltemasta kosteudenpoistopussin jonka laitoin reiän eteen. Ei kestänyt kauaa niin umpio oli kuiva.
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja nix0n »

tume12 kirjoitti:Onko kellään kokemusta tällaisesta.
Auto w212 facelift vm2014. Juhannuksena kun alkoi sateet, ajovaloumpio meni huuruun ja siellä on selvästi kosteutta. Syykin löytyi, lasin alareunassa pieni halkeama.
Toiminta häiriintyi. Ilmoituksia tuli jokalähtöön mm. "Left dipped beam". ko, kostuneessa umpiossa täydet valot päällä ja ehjässä ainoastaan päivävalo.
Kun sammutin auton, kostunut valo jäi palamaan:) vain akunkengän tai umpion kaapelin irrottaminen auttoi.
Kun kostunut valo on irroitettu, ajovalot eivät toimi myöskään ehjässä valossa, ainoastaan päivävalo.
Onko kellään tietoa, onko nykyiset LED umpiot tehty tyhjiöksi, kun en ole löytänyt mitään ilmareikiä ja kosteutta on vaikea saada umpiosta pois jos sitä sinne menee?
Pitäs saada jostakin ehjä tilalle, olisin kiitollinen jos tiedätte jonkun edullisen paikan.
Täällä kokemusta. Samanlainen tapaus sattui eteen, jossa umpiossa kosteutta ja pieni halkeama. Valot sekoilivat kunnolla, toisella puolella paloi valo ja toisella päivävalo ja taulussa herjat. Kosteudenpoistoa ei tosiaan ole umpiossa. Noh umpio käteen ja vettähän siellä on sisällä. Vesi tekee sitten tehtävän, että umpiossa oleva ohjainlaite hapettuu sisältä ja on siten aldente. Uudella umpiolla ja ohjainlaitteella korjaantui kaikki valojen sekoilut samalla. Koodaus hoitui veholla.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Ale.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 16.01.2018 00:29
Paikkakunta: Länsi-suomi

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Ale.s »

Avaa umpion takaa vaikka lähivalon ja pitkän lampun kansi ja lämmitä hiustenkuivaimella umpiota edestä. Voi joutua pari kertaa lämmittämään että kaikki kosteus lähtee.
Tapelait
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 09.01.2019 20:43

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Tapelait »

Itsellä nyt sellainen tilanne että omassa W212 vm. 2016 oikean puolen ILS huurussa. Käytin veholla ja siihen tehtiin tehtaan vaatima "painetesti". Tulos oli se että umpion pohjalla oli pieni halkema josta kosteus menee sisään. Korjausarvio 3650€. Ei paljon hampaita naurata. Osaako joku forumilla oleva ystävällinen ihminen auttaa "hädässä" ja neuvoa edukkaampaa ratkaisua? Mitään jälkeä siitä, että umpio olisi osunut koskaan minnekkään, ei löydy. Autolla ajettu nyt rapee 40tkm joka omassa mittapuussani tarkoittaa uutta.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Eikö siihen halkeamaan voisi laittaa esimerkiksi jotakin vahvaa liimaa? Väliäkös sillä sitten on jos ongelmana on vain pieni kosteus mutta muuten toimii. Liimaa halkeaman umpeen jos on sellaisessa paikassa että se on mahdollista ja asentaa samalla sen kosteudenpoistopussin sinne.
Tapelait
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 09.01.2019 20:43

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Tapelait »

Mä oon muutamaa ihmistä jututtanut ja miettinyt itse sitä samaa. Kaikki tähän saakka on sanonut et liimaaminen ei tule toimimaan.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Miksei se toimisi? Onko halkeama jossain sellaisessa kohdassa johon tulee vaikka sähköpistoke tms kiinni ettei siihen saa tarpeeksi siistiä saumaa liimattua?
Ottiko ne ihan sen umpion sieltä käteen ja katsoivat että halki on?
Tapelait
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 09.01.2019 20:43

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Tapelait »

Hip hei, soittelivat äsken Veholta ja sain umpion vaihdon menemään tehtaan takuuseen. Kiitos Veho Airportin Kari Maliselle hyvästä asian hoitamisesta.
Taikl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 31.10.2013 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Taikl »

Montakos ohjainlaitetta siinä w212 faceliftin led umpiossa on? Vain yksi tuomonen niiko linkissä? https://www.lichtex.de/en/xenon-light-c ... ass_662874" onclick="window.open(this.href);return false;
Toisesta umpiosta lasi rikki, ja pääsi vesi sisälle ja nyt toisen unpion päivävalot ja vilkut temppuilee. Ebaysta löytys uusi lasikin ja sitte tuo ohjainlaite, sais varmaa noila korjattua?
Taikl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: To 31.10.2013 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Taikl »

Tai jos jollakulla ois boksien osanumerot tiiossa, niin nekin auttaisi kovasti.
mobiili
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 05.01.2017 12:07

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja mobiili »

Mistä korjaussarja kyseiseen umpion?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

On olemassa Gore Tex sekä Membrane tarroja jotka voi liimata tehtyyn reikään. Ideana on se että tarra estää vedenpääsyn lyhdyn sisään mutta päästää vesihöyryn ulos. Tällaista ratkaisua on käytetty yleisesti automotive -tuotteissa ihan viimepäiviin saakka. Sit on myös sellaisia kalvoratkaisuja joista itse kalvoi on suojattu mekaanisilta rasituksilta kuten painepesurin vesisuihkulta sekä muilta iskuilta. Idea on sama kuin tarrassakin. Kiinnitys samalleen reikään tai putkeen josta ilma pääsee vaihtumaan lyhdynsisälle.

Nuista tarroista on se etu että kun lyhty jäähtyy tai lämpenee niin ilma laajetessaan ei tee painetta lyhdyn sisälle ja kun lyhty alkaa jäähtyä parkissa ollessaan niin ei toisaalta ime sisäänsä vettä hiushalkeamistakaan kun paine-ero pääsee tasaantumaan tuon kalvon kautta.

Nittoelementistä puhutaan silloin kun tuo kalvo on suojauksen sisällä.

Vaikuttaa tosiaan suunnittelun kömpelyydeltä se ettei tuollaista ole lyhtyihin laitettu. Kustannuksena tuotannon alkupäässä tuollainen ei ole kuin joitain centtejä/lyhty. Kertoo vaan siitä että kaikki halutaan tehdä mahdolllisiman halvalla ja siis ei ainoastaan eurot vaan centitkin merkkaa :( Siitä sit loppukäyttäjä kärsii.

Mainitaan vielä se että lyhtyjen täytyy kestää pudotus sekä iskutestejäkin eikä ainoastaan vesitestejä ja nuista aiheista lyhdynvalmistajalla löytyy tai ainakin pitäisi löytyä viralliset testausraportit :wink:

Polttimolyhdyissä (takavalot) takavuosina yleisesti on käytössä ollut IP44K. Sit jos Led lyhdyistä kyse niin luokka on lähes aina korkeampi kuin em. ja usein on ollut jopa IP6K9K joka on korkein mahdollinen suojausluokka pölylle ja vedelle. Sadevesi -tiiveys tarkoittaa luokkaa IPx3 tai IPx4.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lisätään vielä tuohon IP luokitukseen muutama juttu eli ensimmäinen numero kertoo pölysuojausluokan ja toinen numero vesisuojausluokan. Tuo 9 ja 9K ovat muistaakseni ainoastaan automotivea varten luodut tiiveysluokat ja siitä syystä googlaamalla korkein löytyvä luokka on usein vain 8.

Sadevesisuojausluokat IPx3 ja IPx4 menee silleen että standardin vaatimus on "ettei vettä saa olla lyhdynsisällä haitalisissa määrin". Hiukan ympäripyöreä määritelmä mutta yleinen tulkinta tuosta on se että valoarvojen täytyy olla vaaditulla tasolla vedestä huolimatta eikä lyhdyn sisällä oleva vesi saa häiritä lyhdyn moitteetonta toimintaa. Led -lyhtyjen sisällä ei siis saa olla vettä koska lyhdyn moitteeton toiminta yleisesti häiriintyy. Siitä syystä vesiluokka on korkeampi eikä sadevesi todellakaan saa lyhtyyn mennä.

On siis päivänselvää se että vesihöyry lyhdynsisällä tarkoittaa lyhdyn suunnitteluvirhettä tai testiä kovempaa iskua joka on lyhtyyn kohdistunut. Esim. Murtuma lyhdyn pohjassa tarkoittaa mielestäni automaattisesti suunnitteluvirhettä ja siis takuu -casea koskapa ei ketään voi sinne mitenkään minkäänlaista iskua kohdistaa. Kun joissain takalyhdyissäkin on 200J iskuenergiavaatimuksia suoraan lasille. En tarkkaan muista mitä etulyhdyissä on mutta niitä on ainakin joillain valmistajilla. Samaten on käyntilmpöisen lyhdyn upotus 0°C veteen. Todella rankka testi tämä.

Jos lyhdyn sisällä on heijastin (takavalolyhdyt) ni jos heijastin ei ole hitsattu umpeen ni sit vesisuojausluokka yleensä on korkea koska vesi estää heijastimen toiminnan. Tällaiset lyhdyt kuuluu testata vedenkin osalta ECE -normin mukaan ja se edellyttää upotustestiä lyhdylle. Hyväksyntää ei siis tipu ellei lyhty läpäise upotustestiä ja vettähän tuossa testissä ei lyhdynsisälle saa mennä muistelen näin sen olevan. Umpeenhitsattu heijastin taasen pelaa vaikka lyhdynsisällä vettä olisikin.

No knoppituumailuja nuo on ja yritän tässä vaan referoida sitä että jos lyhdynsisällä on vesihöyryä niin sitä kannattaa ja pitää haastaa eikä uskoa autoliikeen ekareaktiota kuten esim Ford -liikkeessä että kyllä kyllä auton takuuon voimassa mutta etuvalot ei kuulu takuun piiriin :roll: No oikeni tuo kun kaveria hiukan neuvoin. Se oli kait viimeinin niitti kun oli kysyny että missä kohtaa takuukirjaa etuvalot on rajattu takuun ulkopuolelle :lol:
E 300
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 05.10.2021 08:49

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja E 300 »

213 samat vaivat. Eikö valmistaja ole oppinut tekemään kunnollisia valoja? Huonoa mainosta Mersulle. Onkohan kellään autoa missä ei ole kosteutta valoissa?
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja v6omega »

ks.
E mersun huurtuvat LED ajovalot ja ratkaisu

ks. viewtopic.php?p=1368500#p1368500
Dorado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 16.09.2022 08:58

Re: w212 Facelift, LED umpion kosteus

Viesti Kirjoittaja Dorado »

Onko noita miten monella hajonnut? Aivan järkyttävä hinta noilla led valoilla...
Vastaa Viestiin