W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Potilas on ML 270cdi -01, ajettu 395tkm. Huomasin tuossa, että on vedot kateissa. Pintakaasulla tuntuu ihan normaalilta, mutta sitten kun pitäis isommin kiihdyttää niin ei ookkaan vetoja ja automaatti heittelee isompaa vaihdetta huomattavan pienillä kierroksilla suhteessa kaasupolkimen asentoon. Auton "boottaaminen" ei auttanut, mutta vika ei kuitenkaan ole (ainakaan ollut) päällä jatkuvasti, vaan ensimmäisen oirehdinnan jälkeen on vetänyt myös normaalisti. En tullut kokeilleeksi ottaako kierroksia vapaalla. Ei savuta normaalia enempää, ei kuulu mitään kummallisia ääniä. Ei oo ainakaan vielä sytyttänyt mitään vikavaloja. Ei oo kuitenkaan niin voimaton, etteikö saisi maantienopeuteen kiihdytettyä. Onkos jotain tarkisteltavissa/tehtävissä kotikonstein, vai onko heti lähdettävä starin päähän?
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Kuuluukos mistään ylimääräistä suhinaa konehuoneesta? Turbon letkuissa reikää tai välijäähdytin rikki?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Vitonraato kirjoitti:Kuuluukos mistään ylimääräistä suhinaa konehuoneesta? Turbon letkuissa reikää tai välijäähdytin rikki?
Ei kuulu. Ja mulla oli just ahtovuoto, siinä turbolta välijäähylle tulevassa letkussa, ja se aiheutti kyllä oikein kunnon savutuksen. Plus että vaikka oli ihan kunnon halkeama, niin ei lyönyt näin voimattomaksi ja aiheutti mm. pientä nykimistä, mitä nyt ei esiinny. Pitäis kuitenkin käsittääkseni savuttaa reilusti, vaikka olis niinkin reilu vuoto että ei enää edes suhise...
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Tänään aamulla töihin ajellessa koitin oikein tunnustella, että milloin ne vedot on hukassa yms. Selkeästi pintakaasulla on normaalisti vetoja, johonkin about puoleen väliin kaasupolkimen liikettä. Siitä kun mennään alaspäin, niin menohalut loppuu, jos nostaa poljinta niin taas alkaa vetää. Joku asentotunnistin? Ilmamäärämittari? Jotenkin testattavissa (muuten kuin starilla)?
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja repal »

Vastaavaa ongelmaa oli mulla keväällä. Vikakoodi kertoi viaksi ilmamäärämittarin. Välillä toimi ja välillä ei. Paikallaan ei kiertänyt kuin 3000, jos vika oli päällä. Ei normaalista poikkeavaa savutusta. Ja vedot tosiaan oli aika miedot (jos nyt mikään tykki muutenkaan ole), ohituksia ei voinut ajatellakaan. Vaihdoin ilmamäärämittarin, ja ongelma poistui. Koita löytää vikakoodin lukija, ettei tarvitse turhaan vaihdella osia.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Töistä tullessa ei suostunut kiihdytyksissä nostamaan kierroksia yli 2000rpm. Pakkovaihteilla kikkailemalla ja paikallaan 3000rpm mutta ei yhtään yli. Otin ilmamäärämittarin irti, oli melko musta, ja siivosin jollain haihtuvalla puhdistusspraylla. Nyt ottaa ajossa noin 2300rpm, oliskohan tuo merkki siitä että se ilmamäärämittari on kaput? Voiko se mennä tuollain laakista, varoittelematta?
Avatar
TimoJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 01.09.2018 20:16

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Aikanaan omassa 270CDi:ssä oli samat oireet ja syypääksi paljastui viallinen ahtopaineanturi.
Käynti johdon päässä selventää asiaa.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Monesti se piuhan perässä käyminen tulee halvemmaksi, niin ei tarvi summassa vaihdella osia.........
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Toki piuhan päässä käynti asioita selventää, niitä vaan ei kasva joka nurkalla. Yks maksullinen mies on paikkakunnalla, pitää huomenna soitella. Itelläkin on kyllä yks yleismallinen obd-testeri, pitääpä ihan mielenkiinnosta katsoa mitä se sanoo vai sanooko mitään.
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja repal »

Lue ilman muuta tuolla yleismallisella vikakoodit enshätään. Em. viat voivat hyvinkin näkyä tuollakin tai jotain niihin viittaavaa. Itsellä oli koodi P0100-001 B2/5 (Hot film mass air flow sensor) The signal voltage is too low. Current and stored.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Kokeilin tuolla yleismallilla, tuollainen tietokoneeseen liitettävä obddiag4000 ja scantool softana. Ei vikakoodeja. Sensor Datassa on kohta Air Intake Flow (MAF), se näytti auton käydessä koko ajan 8.9g/s, ihan sama mitä kaasun kanssa touhusi. Tiedä sitten uskaltaisko tuohon luottaa... Onko tuo arvo sellainen, mitä tuolta ilmamäärämittarilta vois oikeasti tulla? Sit siellä oli sellainen kohta, mikä on vapaasti suomennettuna imusarjan paine, se eli kyllä kaasunkäytön mukaan. Voisko tuo lukema tulla sieltä ahtopainetunnistimelta, vai onko imusarjan paineelle vielä oma anturinsa?
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Ullatuus, tänään aamulla olikin hepat normaalisti pellin alla. Siitä huolimatta iltapäiväksi varattu aika Starin päähän, toivottavasti ei löydy kovin paljon muuta kuin tämän aiheuttaja, sillä tieto lisää tuskaa... Onkos tietäjillä tietoa, kannattaako näihin laitella tarvikeantureita, vai onko alkuperäinen se kokonaistaloudellisin ratkaisu?
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja repal »

Samoin oli minulla välillä tehot tarjolla, mutta omalla staarilla sain vikakoodin heti selville ja menin Venetmäelle. Aika paljon on kirjoituksia imm-tarvikkeiden huonosta toimivuudesta. Mersun maksoi muistaakseni 60-70€, eli en tässä säästäisi, jos vika tuossa on.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Koodit luettu, imm vika, huomenna saan uuden.
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja repal »

Kuten ensimmäisessä viestissäsi kysyt:"onko heti lähdettävä starin päähän?". Vastaus: "kyllä se oleellisesti vianmäärittelyä helpottaa.." Pääasia tietysti, että vika selvisi.

Osa on erittäin helppo vaihtaa ja työasentokin kohtuu ergonominen. Edelleenkään en säästäisi hommaamalla tarvikeosaa.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Paska homma, väärä osa. Oletettiin, että on sama kuin väyrysessä, vaan ei ole. Huomenna uusiksi. Osa tulee kl-varaosista, ne ei huonoja taida edes myydä.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

propulsion kirjoitti:Paska homma, väärä osa. Oletettiin, että on sama kuin väyrysessä, vaan ei ole. Huomenna uusiksi. Osa tulee kl-varaosista, ne ei huonoja taida edes myydä.
Toivottavasti ei ollut ainakaan mikään korjaamo??? Jos oli niin oletettavasti eivät sitten osaa edes korjata autoja...............
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

No siinä nyt oli välikäsiä... Osaa kyllä, siihen luotan! Osa tilattiin varastoon jo käymäni ajanvaraus puhelun perusteella, puhelun hoidin konttoristin kanssa. sopivuutta ei siis vielä tuossa vaiheessa mietitty sen tarkemmin, kun osaa tilattiin samalla myös korjaamon varastoon.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

propulsion kirjoitti:Koodit luettu, imm vika, huomenna saan uuden.
propulsion kirjoitti:No siinä nyt oli välikäsiä... Osaa kyllä, siihen luotan! Osa tilattiin varastoon jo käymäni ajanvaraus puhelun perusteella, puhelun hoidin konttoristin kanssa. sopivuutta ei siis vielä tuossa vaiheessa mietitty sen tarkemmin, kun osaa tilattiin samalla myös korjaamon varastoon.
No ei ne sitten rekisterinumeron perusteella osannut tilata?
AInakin tuosta sun edellisestä (ylemmästä) postauksesta päätellen vikakoodit luettu ja sitten sanottu että huomenna saat uuden............
Viimeksi muokannut Vitonraato, Ti 04.09.2018 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Noniin, selvisi miksi meni vikaan. Se osa on muuttunut hieman 2001-2002 välissä. Mulle pitää olla se vanhempi, varastoon oli tullut otettua se uudempi. Ja siis aikaa varatessani ei keskusteltu vuosimalleista yms., eikä sovittu mistään osan tilaamisesta. Oli vaan asentaja tehnyt päätöksen tilata joka tapauksessa osaa hyllyyn, kun oli päässyt loppumaan. Eli oikeastaan varsinaista virhettä ei ole edes tehty. Paitsi siinä, kun ei eilen vian varmistuttua tullut varmistettua osan sopivuutta, vaan tuli luotettua siihen että se on sama... Ainoa silmämääräinen ero noissa on yksi vastus (tai muu komponentti...), uudemmassa se on ja vanhemmassa ei. Hinnassa 35eur eroa, vanhempi halvempi. Varmasti olis mennyt oikein, jos olis osa pantu tilaukseen vasta siinä kohtaa kun todettiin, että se just mun autoon tarvitaan. Niin ja ainakin tämä uudemmanmallinen oli Pierburg, jota pitäisin kohtuullisen laadukkaana valmistajana.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Tuo on aina se mielenkiintoinen asia... oletetaan, että se osa käy, mutta ei varmisteta ja asiakas joko odottaa (silloin kun auto ei ole edes ajokunnossa) tai sitä "juoksutetaan" korjaamolle monta kertaa.........
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Vitonraato kirjoitti:Tuo on aina se mielenkiintoinen asia... oletetaan, että se osa käy, mutta ei varmisteta ja asiakas joko odottaa (silloin kun auto ei ole edes ajokunnossa) tai sitä "juoksutetaan" korjaamolle monta kertaa.........
No joo, totta. Tämä nyt oli vähän sattumien summa, en oikein osaa korjaamoa tästä syyttää. Tässä vielä pelataan niin, että korjaamo vain luki koodit ja toimittaa osan, itse hoidan likaisen työn. JOS osa olisi tilattu vasta kun oli selvää, että se tulee menemään just mun autoon, niin olisi mennyt varmasti oikein, ei epäilystäkään.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

propulsion kirjoitti:
Vitonraato kirjoitti:Tuo on aina se mielenkiintoinen asia... oletetaan, että se osa käy, mutta ei varmisteta ja asiakas joko odottaa (silloin kun auto ei ole edes ajokunnossa) tai sitä "juoksutetaan" korjaamolle monta kertaa.........
No joo, totta. Tämä nyt oli vähän sattumien summa, en oikein osaa korjaamoa tästä syyttää. Tässä vielä pelataan niin, että korjaamo vain luki koodit ja toimittaa osan, itse hoidan likaisen työn. JOS osa olisi tilattu vasta kun oli selvää, että se tulee menemään just mun autoon, niin olisi mennyt varmasti oikein, ei epäilystäkään.
Lähinnä sillä tuo ihmetyttääkin, että eikö kenellekään tullut edes mieleen varmistaa jos varastoon on tilattu osia, niin onko ne niitä joita sinä tarvit? On taas menty "oikotiellä onneen" oletuksella, että kyllähän se sopii......... Hups! Eipäs sopinutkaan!
Sinä kuitenkin maksat korjaamolle vikakoodien luvusta ja tarvitset siihen sopivan osan, jonka korjaamo on luvannut sinulle myydä, OK! On korjaamon asia selvittää mikä on sopiva osa silloin autoosi eikä vain olettaa, että vastaavantyylinen osa on tulossa ja se on sopiva........ Juuri tuollaista voisi kutsua nimityksellä ammattitaidottomuus......... :lol:
No on sitä paljon pahempiakin kuultu.....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi, vedot kateissa

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Noniin, nyt on ilmamäärämittari vaihdettu ja sen jälkeen ajeltu joku vajaa 50km. Ei mene enää vikatilaan, vaikka on annettu jalkaa isosti välillä ihan kokeilumielessä. Tuntuu, että vetoja on nyt paremmin kuin aikoihin ja kulkee jotenkin hipposamman oloisesti. Toki osasyyllisenä varmasti tuohon pirteämpään käytökseen myös samalla vaihdettu ilmansuodatin. Vanhalla ajettu 70tkm, oli varsin paljon jo irtoavaa pölyä suodattimessa... Vähän mennyt pitkäksi, käsi pystyssä virheen merkiksi. Tai no, ilmoitettu vaihtovälihän taitaa olla 90tkm vai oliko vielä enemmän, mutta se on nyt ajatellen aivan liikaa. Tästä lähtien mennään 30tkm vaihtovälillä, ehkä jopa kerran vuoteen.
Vastaa Viestiin