W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Auto on MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48

W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja Auto on MB »

2007 vuosimallinen w211 farmari.
Auto oli muutaman viikon poistettuna liikenteestä rankkojen sateiden aikana ja seisoi pihassa. Nyt huomasin, että kun takaluukun avaa niin sen alareunassa olevista kahdesta muutaman neliösenttimetrin kokoisista muovisista peitinlaipoista tippuu vettä. Luukun verhoilu on alareunasta sisäpuolelta kostea. Kontin pohjalla olevat esineet kosteita. Eli vettä on täytynyt tulla melko runsaasti sisälle. En ehtinyt vielä aloittaa vian etsintää, mutta olisiko kokemusta vastaavasta?
Mistä tuo vesi sinne lurahtaa? Päällisin puolin kaikki näyttää ehjältä.
Voiko olla tuo ylhäällä olevan jarruvalon ympäristö? Vai voiko näissä w211 vuotaa takaikkunan pissapojan letku niin w124:ssa oli tyypillistä? (En tosin sitä epäile ykkösenä kun auto oli seisonnassa ellei jo ollut ehtinyt sitä ennen kastua.
Takaikkunaan viileän illan aikana tuleva huuru paljasti, että nyt on kosteutta väärässä paikassa.

Yritän alkaa selvittämään, joten vihjeitä vastaanotetaan.
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Tuossa ex-220cdi sedanissa vettä tuli takaluukun sisärakenteisiin rekisterikilpipaneelin (kontin alaosan paneeli) yläreunasta. Pitkään etsin syytä, mutta sitten huomasin paneelin olevan raollaan siinä tähden alapuolella. Ei muuta kuin paneeli irti, kiinnikkeitä oikomaan kun joku oli käyttänyt sitä kontin alaosan paneelia irti. Loppui vuoto kun kunnolla kasasi. Oli vissiin edellistäkin omistajaa harmittanut kun oli porannut lisäreikiä että vesi tulisi pois.

Piti purkaa sisäpuolen verhoiluja että sai siististi irti ja takaisin
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

Omassa S211:ssä takalasin pyyhkijän läpivienti lorotti vettä luukun sisään ja kasteli ohjainlaitteen. Sen sai vielä nipinnapin pelastettua, vaikka hapettumaa olikin jo piirilevyllä. Lie oli vuotanut aika kauan jo. Itse läpivientitiiviste ei maksa kuin muutaman euron. Tämän lisäksi vielä tiivistin sen tättärillä. Eipä ole enää lorotellut. Kannattaa melkein vaihtaa, vaikkei olisi vikaakaan.
Auto on MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja Auto on MB »

Nyt on kuivattu ja tutkittu paikkoja.
Verhoilut riisuttu takakontin pohjasta ja sivuilta ja saatu kuivaksi.

Suihkuttamalla puutarhaletkulla vettä auton koko takapään alueelle ei löytynyt vuotoja niin luukusta kuin muualtakaan.
Olen puhallellut paineilmalla kaikkia mahdollisia läpivientipaikkoja tms. Esim. Takasivuikkunoiden kiinnityslistat, kaikki tiivisteiden raot, ym.ym.
Ei tunnu kosteus tulevan niistä sisälle.

Kun sitten ajoin auton rinteeseen perä alaviistoon, valui jostain akun takaa jonkin verran lisää vettä kontin perälle.
Akun alla on kaksoisrakenne pelti ja pellissä kondenssiveden poistoon reiät. Samalla huomasin, että kun olin tuonut ulkoa viileästä auton sisälle talliin niin akun kylkiin oli kondensoitunut vettä.
Nyt tuli ajatus: Voisiko akun kondensoima vesi kertyä kontin pohjalle siksi, että siellä jossain akun alla olevan tuplapellin alla mahdollisesti oleva poisto reikä olisi tukossa? Sitten huomasin, että akun oikealla puolella akun kylkeä vasten olevan kori-/runkorakenteen raosta valui vettä. Siis noin kymmenen senttiä korkeammalta kuin kontin pohja on. Heilutin autoa sivusuunnassa ja selvisi, että siellä on jossain hyvin oudossa paikassa vettä ja se läikkyy sieltä valumaan kontin pohjalle. Sinne ei pääse näkemään mistään mikä onkalo on kyseessä ja paljonko siellä vettä on. Mistä on mennyt ja pääseekö mitenkään poistumaan valumalla.
Menee yhä mystisemmäksi. Pitäisikö purkaa puskuri, sisäkasuoja, pohjamuoveja vai mitä. Vesi on kyllä kirkasta ja viittaa joko kondensoitumiseen tai sadeveteen.
Olisko kellään hajua mikä on homman nimi?

Tämä vaatii lisäselvittelyjä ennen pakkasia. Todella outo havainto.
Nyt täytyy ajella autolla ja seurata kehittyy tilanne johonkin suuntaan.
Muutaman päivän päästä tehtävä uusi tutkimus.

Yritin tuohon ļiittää ottaman videon ja kuvan mutta ei onnistu. Vievät kai liikaa tilaa.
Auto on MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja Auto on MB »

Nyt tässä taitaa päästä eteenpäin.

Löytyi video jossa näyttäisi olevan samanlaisessa autossa samanlaiset oireet ja korjaustoimenpiteet niihin.
Sillä erotuksella, että tuossa yksilössä taitaa olla takakontin sisäpuolelta esille käännettävä tehtaalla asennettu vetokoukku. Minulla on irrotettavaa mallia ja ymmärtääkseni ei asennettu tehtaalla.

Videolla olennaiset havainnot ovat:

1. takaluukun jäykkä tiiviste, joka on painettu siis auton puolella peltireunaan, vuotaa alkaen luukun puolivälistä tai ylempääkin reunoilta asti ja valuttaen veden luukun alakarmin keskellä sijaitsevan lukituksen 'lenkin' syvennyksessä olevista poistorei'istä kontin pohjalle.
2. Takaluukun sivuilla auton rungossa (molemmilla puolilla kontin aukkoa 1 kpl) kiinni olevat mustat kovamuoviset stopparit voivat vuotaa. Näiden kiinnitysruuvit tulevat läpi ja ovat nähtävissä palkkien sisällä kun on purkanut verhoilut pois.
Videolla kaveri tiivisti molemmat, sekä tuon koko 1. kohdassa mainitun tiivisteen että noiden kohdan 2. stopparien ruuvien läpiviennit samalla massalla joksi oli valinnut 3M:n 08694 polyuretaani tiivistemassan.

Tämä linkki menee sivustolle mutta useasta videoista pitää hakea esiin se jossa kerrotaan tästä. Ei kopiotunut suoraan tähän.
http://curvetube.com/Why_Water_Gets_int ... EOPc.video" onclick="window.open(this.href);return false;

Ennenkuin löysin tämän videon niin erään MB-korjaamon kokenut kaveri antoi vinkkiä että ensimmäisenä kannattaa tarkistaa / puhdistaa kattoluukun vedenpoistoputket, tässä tapauksessa voisivat olla c-pilareissa olevat jotka voisivat aiheuttaa ongelmia ja seuraavana vaihtoehtona vetokoukun kiinnityskohdat runkopalkkeihin. Näiden pitäisi olla aivan tiivit mutta joskus on voitu unohtaa tiiviste välistä tai voivat olla vanhuuttaan kuivuneet. Totesi, että koukun asennuksen pitäisi olla täysin vesitiivis rakenteeltaan ja vettä ei sinne palkkeihin saa mennä. Noh, tämä vaatii tutkimista. Taidan kuitenkin aloittaa noista videolla olevista koska ovat aivan samat kuin omassani jotka nyt on paremmin ymmärrettävissä kun on nähnyt ne tuossa videolla.

No niin. Sitten ei muuta kun pitäisi löytää aika jona ottaa homman uudelleen purkuun nuo paikat ja tiivistelee ne. Vielä kyllä askarruttaa se, kun runkopalkkien sisällä tai mikä se paikka nyt onkaan, näytti hölskyvän vesi autoa heiluttaessa. kuinkahan sen sieltä pois saa.

Ja uusi akku kun tuli ostettua niin sen voisi heivata samassa yhteydessä paikoilleen. Autossa näkyy olevan alkuperäinen tehtaalla asennettu 100 Ah MB akku. Toiminut siis noin 11,5 vuotta ja toimii edelleenkin. Lepojännite on noin 12,54 Ah. Talveksi arvelluttaa hieman jättäytyä tuon varaan joten katsoin paremmaksi ennakoida kuin jättäytyä pakkasen armoille.

Joka tapauksessa, nyt on jo purkurutiinia ja jonkinlainen käsitys mitä pitää korjata. Palaillaan kun on kerrottavaa.
Auto on MB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 06.11.2011 23:48

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja Auto on MB »

No niin. Case is closed, ainakin tältä erää.
Kun aloin purkaa takaluukun tiivistettä selvisi, että vuoto on tosiaankin siitä aiheutuva.
Ulkoapäin ei olisi voinut nähdä syntynyttä ongelmaa. Vasta sitten kun purki niin tilanne selvisi.
Koko takaluukun tiiviste irrotettava. Yläreunasta alkaen tehtaan tiivistemassat olivat antaneet periksi ja väliin oli kertynyt hienojakoista tsaissea. Tiivisteen puhdistus juoksevalla vedellä ja raon kuivaus paineilmalla. Sitten vielä Sinolilla pyyhintä. Massaksi hankin Sika tiiviste massaa tuubin. Motonetin hinta 12,90euroa. Auton puolen moninkertainen pyyhintä vedellä kunnes muta oli poissa tiivisteen alueelta ja samalla laajemminkin. Ja Sinolilla perään.
Ja sitten se kaikkein haasteellisin. Massan laittaminen. Tiivisteen rakoon se ei mahdu normaalilla tuubin kärjellä. Päädyin levittämään sen aukon peltireunaan molemmin puolin pienen matkaa. Kerralla koko kehä. Asennus vaiheessa voi helposti sotkea auton kattoverhoilut ja muut paikat. Suojamuoveja ja pyyhepapereita kannattaa varata hommaan.
Ja seuraavaa vaihetta ei kannata yrittää yksin. Tiivistettä on mahdoton pitää kahdella kädellä ja samalla asentaa siten, että ei sotkisi paikkoja kun massa on levitettynä korin peltireunaan. Sen levittäminenkin oli normi massapistoolilla tarkkuutta vaativaa jotta se pysyy kohdillaan.
Onneksi sain avuksi kaksi tiivisteen pitelijää kun aloin laitella sitä paikoilleen yläreunasta. Homma onnistui loppujen lopuksi aivan siedettävän siististi. Lopullinen pohjaan painaminen kannattaa tehdä vasta kun on varmaa että se on kokonaisuudessaan asettunut oikeaan mittaan kehälle.
Tämä ei ole hätäsen hommaa.
Seuraavaksi sivustopparien kiinnitys ja väliin tuli hieman samaa massaa. Niissä ei ollut erityisiä vuotojälkiä.

Sitten vielä uusi akku kiinni. Motonet hinta Suomessa 159 euroa. Paitsi että tämän saman 100 Ah:n Exide premium 900A akun sai Tallinnasta 114 eurolla joten se tuli sieltä viime käynnillä ennakoivasti noukittua mukaan.
Nyt on talvea vastaan varustauduttu. Onneksi tuon vuodon huomasin ja sain työstettyä korjauksen.
Kattoluukun poistoputket pitää vielä tarkistaa.
Tuntuu vaan oudolta, että tästä viasta ei löytynyt täältä foorumilta tietoa. Uskoisin tämän olevan yleinen ongelma. Rakenne on 211 farkuissa sama ja yksilöitä paljon. Olisiko tehtaalla jossain vaiheessa käytetty erilaisia tiiviste massoja jotka kaikki eivät kestä. Kaverin 2005-mallinen vastaava auto ei ole oireilu vaikka sillä on ajettu melkein 500 tkm. Minun 2007 mallin autolla 230 tkm. Henkimaailman hommia.
Jos ongelma olisi saanut jatkua korjaamattomana niin pelti reuna olisi väistämättä alkanut tuhoutua ruostuen. Eli kannattaa tarkistaa omasta yksilöstä tilanne, vaikka ei vielä varsinaisia lammikoita kontin pohjalla olisikaan. Helpointa on tutkia tiivisteen yläreunan tilannetta koska siitä voi nähdä jotain purkamatta verhoilua. Jos tiiviste irtoaa pienellä vedolla on massa pettänyt ja ainekset vuodolle syntyneet.

Työtä oli paljon, vain yksi massatuubi riitti ostoksina.
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja isalmela »

Perkele vieköön, 2005 S211 takaluukun sisältä alkoi tippumaan vettä
Kuva

Molemmilla puolilla takaluukun pienissä takavaloissa näyttäisi olevan sisällä pikku ötököitä.

Kuva

Tuleeko hyviä ideoita, miten ongelmaa lähtisi ratkomaan?
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja illinois »

Tuo takaluukun verhouksen purkaminen on helppo homma. Jos nyt ensialkuun se pois ja paikkoja kuivaamaan.
Vaikka jättäisi asentamatta testiviikon ajaksi takaisin, toki hiukan äänitaso nousee.
Takaisin kasattaessa on hiukan hankala saada yksin kasattua kun se kontin valojohton liitos huonosti suunniteltu eli pitää olla liitin kiinni ennen kuin verjoilu takaisin. Hätäinen kaveri saa ne paksut L-muovikiinnikkeet siellä takana rikki. Eli kasattaessa kaveri avuksi jos epävarmalta näyttää.

Kun verhoilu pois niin pitkänmallin 8 mm hylsyllä kromilista irti (luukun sisäpuolelta) jaulkoa ne 2 TX30 ruuvia. Sen jälkeen paljastuu kasa mutaa ym. tiivisteen välistä ja voi tutkailla onko käsilista/kromilistan alla muuta sanottavaa esim. tiiviste huonosti paikallaan tai muuta,
Onkohan ne takaluukun ympärillä olevat muovikourut ok paikoillaan, kaikissa muovitulpat ja kaasujousen etukiinnityskolo imuroitu puhtaaksi lehdistä.
Takavalojen ympärystä ei ole 100 % tiivis varsinkaan painepesurilla jos tohottaa. Kattokaiteiden kiinnityskin joskus falskannut vettä sisään koriosastolle.
Jälkiasennus vetokoukku huonosti asennettu (läpiviennit ml.kaapeli). Ja tuolla aiemmin mainittu pyyhkijän läväri.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja isalmela »

illinois kirjoitti: La 18.09.2021 18:04 Tuo takaluukun verhouksen purkaminen on helppo homma. Jos nyt ensialkuun se pois ja paikkoja kuivaamaan.
Vaikka jättäisi asentamatta testiviikon ajaksi takaisin, toki hiukan äänitaso nousee.
Takaisin kasattaessa on hiukan hankala saada yksin kasattua kun se kontin valojohton liitos huonosti suunniteltu eli pitää olla liitin kiinni ennen kuin verjoilu takaisin. Hätäinen kaveri saa ne paksut L-muovikiinnikkeet siellä takana rikki. Eli kasattaessa kaveri avuksi jos epävarmalta näyttää.

Kun verhoilu pois niin pitkänmallin 8 mm hylsyllä kromilista irti (luukun sisäpuolelta) jaulkoa ne 2 TX30 ruuvia. Sen jälkeen paljastuu kasa mutaa ym. tiivisteen välistä ja voi tutkailla onko käsilista/kromilistan alla muuta sanottavaa esim. tiiviste huonosti paikallaan tai muuta,
Onkohan ne takaluukun ympärillä olevat muovikourut ok paikoillaan, kaikissa muovitulpat ja kaasujousen etukiinnityskolo imuroitu puhtaaksi lehdistä.
Takavalojen ympärystä ei ole 100 % tiivis varsinkaan painepesurilla jos tohottaa. Kattokaiteiden kiinnityskin joskus falskannut vettä sisään koriosastolle.
Jälkiasennus vetokoukku huonosti asennettu (läpiviennit ml.kaapeli). Ja tuolla aiemmin mainittu pyyhkijän läväri.
Kiitoksia! Tuolla pikku takavaloissa on ainakin vettä, pitää alkaa tutkimaan
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kannattaa tarkistaa takaluukussa olevien takavalojen tiivisteet. Niissä kun on jatkoskohta yläosassa ja ajansaatossa se tiiviste vetäytyy hiukan ja siihen jatkoskohtaan muodostuu 1mm rako.
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja isalmela »

illinois kirjoitti: La 18.09.2021 18:04 Tuo takaluukun verhouksen purkaminen on helppo homma. Jos nyt ensialkuun se pois ja paikkoja kuivaamaan.
Vaikka jättäisi asentamatta testiviikon ajaksi takaisin, toki hiukan äänitaso nousee.
Takaisin kasattaessa on hiukan hankala saada yksin kasattua kun se kontin valojohton liitos huonosti suunniteltu eli pitää olla liitin kiinni ennen kuin verjoilu takaisin. Hätäinen kaveri saa ne paksut L-muovikiinnikkeet siellä takana rikki. Eli kasattaessa kaveri avuksi jos epävarmalta näyttää.

Kun verhoilu pois niin pitkänmallin 8 mm hylsyllä kromilista irti (luukun sisäpuolelta) jaulkoa ne 2 TX30 ruuvia. Sen jälkeen paljastuu kasa mutaa ym. tiivisteen välistä ja voi tutkailla onko käsilista/kromilistan alla muuta sanottavaa esim. tiiviste huonosti paikallaan tai muuta,
Onkohan ne takaluukun ympärillä olevat muovikourut ok paikoillaan, kaikissa muovitulpat ja kaasujousen etukiinnityskolo imuroitu puhtaaksi lehdistä.
Takavalojen ympärystä ei ole 100 % tiivis varsinkaan painepesurilla jos tohottaa. Kattokaiteiden kiinnityskin joskus falskannut vettä sisään koriosastolle.
Jälkiasennus vetokoukku huonosti asennettu (läpiviennit ml.kaapeli). Ja tuolla aiemmin mainittu pyyhkijän läväri.
Sain verhoilun purettua kuivumaan. Ei tuolla mitään semmosta selvää vuotopaikkaa näy. Saattaa olla viisain soittaa aamulla MB-osaan ja kysyä ehtisikö ne tutkimaan
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja epk »

Sorsson mainitsemat lampun tiivisteen raot ovat siis tiiviit ?
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja isalmela »

isalmela kirjoitti: La 18.09.2021 17:12 Perkele vieköön, 2005 S211 takaluukun sisältä alkoi tippumaan vettä
Kuva

Molemmilla puolilla takaluukun pienissä takavaloissa näyttäisi olevan sisällä pikku ötököitä.

Kuva

Tuleeko hyviä ideoita, miten ongelmaa lähtisi ratkomaan?
Ainakin yksi syyllinen löytyi

Kuva
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja isalmela »

Sorsso kirjoitti: La 18.09.2021 21:00 Kannattaa tarkistaa takaluukussa olevien takavalojen tiivisteet. Niissä kun on jatkoskohta yläosassa ja ajansaatossa se tiiviste vetäytyy hiukan ja siihen jatkoskohtaan muodostuu 1mm rako.
Joo-o ihan pikku rako näytti olevan, tiivistin pikkuisen
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 takaluukun sisällä ja kontin pohjalla vettä

Viesti Kirjoittaja isalmela »

isalmela kirjoitti: Su 19.09.2021 16:11
isalmela kirjoitti: La 18.09.2021 17:12 Perkele vieköön, 2005 S211 takaluukun sisältä alkoi tippumaan vettä
Kuva

Molemmilla puolilla takaluukun pienissä takavaloissa näyttäisi olevan sisällä pikku ötököitä.

Kuva

Tuleeko hyviä ideoita, miten ongelmaa lähtisi ratkomaan?
Ainakin yksi syyllinen löytyi

Kuva
Aukaisin tänään kovien sateiden jälkeen Mersun takaluukun ja löysin - kuivan takaluukun. Erittäin mukava juttu!
Vastaa Viestiin