d-jetronic
d-jetronic
elikkä mikä pa paine pitäisi olla ja pitäiskö paineen nousta kun laittaa virran päälle vai vasta käynnistyttyä
sl450 -75
sl450 -75
Re: d-jetronic
Paineen kuuluu nousta het,pumpun sammu ja käynnistyä uudellee...näin siis ke-jetissä mutta samanlainen perus systeemi se on tuossakin jos on määränjakaja ja paine yleensä 5.5-6.5 bar.
Misäs siellä nyt on ongelmana?...mitäs mittarit näyttää?
Toki sotkin uudemman systeemin tietoja mutta kuitenkin voi olla että unski tämän tietää ja vähän näitä tietäjiä tolle vanhalle systeemille on ...ajattelin vain auttaa jos pystyisi jotenkin...ainakin aloittaa vastaus jutun että muut tulee mukaan kun se on yleinen tapa että jonkun pitää aloittaa jutustelu.
Misäs siellä nyt on ongelmana?...mitäs mittarit näyttää?
Toki sotkin uudemman systeemin tietoja mutta kuitenkin voi olla että unski tämän tietää ja vähän näitä tietäjiä tolle vanhalle systeemille on ...ajattelin vain auttaa jos pystyisi jotenkin...ainakin aloittaa vastaus jutun että muut tulee mukaan kun se on yleinen tapa että jonkun pitää aloittaa jutustelu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: d-jetronic
D-jetronicin paine on 2bar +-0.1 bar. Mitataan yleensä kylmäkäyntisuuttimen letkusta. Pumppu pyörii hetken, kun virran laittaa päälle ja sitten taas startatessa ja käynnissä.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: d-jetronic
D- ja Ke-jetronicissa ei ole valitettavasti oikeastaan muuta samaa kuin pa-pumpun käynnistyminen, kun virrat laittaa päälle. D-jetronic on imusarjan alipaineohjattuna Boschin systeemeistä eniten poikkeava ja sen kehitystä ei jatkettu, toisin kuten K-jetronicia KE-jetroniciksi ja L- jetronicia ensin LH-jetronicisi ja Motroniciksi ja siitä eteenpäin.atlas kirjoitti:Paineen kuuluu nousta het,pumpun sammu ja käynnistyä uudellee...näin siis ke-jetissä mutta samanlainen perus systeemi se on tuossakin jos on
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: d-jetronic
eli pumppu pyörii hetken ja sammuu paine ei kerkiä nousta. ja autoa saa sahata käyntiin kun päivän kaks seissy. onko järjestelmässä joku takaisku tai paineventtiili pitämässä painetta yllä
Re: d-jetronic
Eli taas uudemman järjestelmän tietoa kun niissä on painevaraaja pumpun jälkeen ja jos se vuotaa tulee siitä paluuseen takaisin paine...sen voi kokeilla lukko pihdeillä tukita se letku niin tietää jos se vuotaa..yleensä se ruostuu sisäisesti.
No unski on expertti taas tässäkin..tosin kuva selkeyttäisi pumppu systeemistäkin mitä siellä on. toisaalta bensapaineen säädin olisi myös yksi paikka.
Entäs jos laitat pumpun pyörimään koko ajan ...auttaako se?
Niin aina on pumpun jälkeen takaisku mutta jos pumppu pyörii ei se tällöin ole toiminnassa eli kuula on auki koko ajan..vain jos pumppu pysähtyy sulkeutuu kuula linjaston tukkeeksi...toinen voisi olla tankin sihti..jos tässä sitä on..yleensä kaikisssa on.
Voithan ottaa paineltkun irti ja katsoa tuleeko sieltä miten sitä bensaa?
No unski on expertti taas tässäkin..tosin kuva selkeyttäisi pumppu systeemistäkin mitä siellä on. toisaalta bensapaineen säädin olisi myös yksi paikka.
Entäs jos laitat pumpun pyörimään koko ajan ...auttaako se?
Niin aina on pumpun jälkeen takaisku mutta jos pumppu pyörii ei se tällöin ole toiminnassa eli kuula on auki koko ajan..vain jos pumppu pysähtyy sulkeutuu kuula linjaston tukkeeksi...toinen voisi olla tankin sihti..jos tässä sitä on..yleensä kaikisssa on.
Voithan ottaa paineltkun irti ja katsoa tuleeko sieltä miten sitä bensaa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: d-jetronic
D-jetronicissa ei ole paineakkua. Paineenmuodostussysteemi on simppeli, tankin alla on vain pumppu ja suodatin. Mikäli virtojen päälle laittaminen ei nosta paineita tarpeeksi ja noussutkin paine häviää heti, niin systeemi vuotaa jostain. Painetta on aika turha säätää, ennenkuin systeemi on tiivis. Mikäli tarkoitus on itse korjata ja säätää systeemiä, suosittelisin tutustumaan netistä ja tältäkin foorumilta löytyvään materiaaliin asiasta ja toimilaitteista. D-jeronic on aika oma ja vanhahko maailmansa ja vikakohteiden tutkiminen on aika vaikeaa ilman perustietoa järjestelmästä ja sopivia, tosin kohtuu yksinkertaisia työkaluja.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: d-jetronic
paine mittari ei nouse ennen kun auto käynnistyy. eli pumpussa ei ole takaiskua ja paineen säädin pitää paineen linjastossa. jos siellä on vuoto sen varmaan haistaisi tai olis kostea paikka
Re: d-jetronic
käydessä paine on vähän yli 2 bar mutta se käynnistys ihmetyttää
Re: d-jetronic
Valitettavasti vikapaikkoja on monta: Tankki tukossa, pumppu ei toimi kunnolla, suuttimet vuotaa, ecu ei toimi oikein, pa-pumpun rele ei toimi oikein... näin alkuun vikapaikkoja. Kannattaa tutustua asiasta kirjoitettuihin tarinoihin.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.