E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Insinöörimies
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 23.12.2018 15:43

E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Insinöörimies »

Olen ollut aina vannoutunut volkkarikuski, mutta nyt on alkanut tekemään mieli mersua. Olen katsellut näitä paljon ajettuja (300-500tkm) e-sarjan w212 mesuja. Sellaisia saa kohtuuhintaan (alle 15000€). Kannattaako tuollaisiin sekaantua kun kuitenkin tarkoitus hankkia luotettavaa ja turvallista peliä vaimolle työmatkaan (80km/suunta)? Ilmeisen kestäviä koneita nuo 200 ainakin on kun niin paljon näkyy myynnissä olevan yli puoli miljoonaakin ajettuja? Mihin tälläisten kanssa kannattaa varautua? Tyyppiviat yms kuluvat paikat?
Kiikarissa olisi myös yksi mielenkiintoinen 250 4matic automaatti, mitä mieltä tälläisistä porukka on 400tkm ajettuna?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mulla oli tuollainen 450-490 tkm ja en osaa kyllä moittia. Auton ainoa heikko kohta on jakoketju, muttei sekään automaailman huonoin sentään ole.
S124 300TE
S211 E500
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Noi nelipyttyiset dieselit kuulemma leikkailee laakereistaan kiinni jos ei jakoketju katkea sitä ennen.
Itsellä kylläkään ei ole yhtään hajonnut, mutta asiantuntijat on näin kertoneet.
Veholta kylläkin saa upouuden moottorin kuulemma 25ke, eli ei sinänsä haittaa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja markoala »

OM651 suositellaan lyhennettyä öljynvaihtoväliä ja esilämmitystä.
Olen nähnyt ja kuullut yli 500tkm ajettuja ja jopa alkuperäisillä suuttimilla ja jakoketjulla.

204 4 matic on taas etuperän laakeroinniltaan heikko.

Varmempana pidän takavetoista.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:wink:
tnj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ti 05.06.2012 17:27

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja tnj »

tahtoomersun kirjoitti:Noi nelipyttyiset dieselit kuulemma leikkailee laakereistaan kiinni jos ei jakoketju katkea sitä ennen.
Itsellä kylläkään ei ole yhtään hajonnut, mutta asiantuntijat on näin kertoneet.
Veholta kylläkin saa upouuden moottorin kuulemma 25ke, eli ei sinänsä haittaa.
Montakohan noita on hajonnut,myyntimäärään nähden.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Todella paljon on hajonnut verrattuna edellisiin moottorimalleihin. Heikko kohta, kampiakselin laakerointi.
oulaistenliikenne.fi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Eräänkin korjaamon lattialla OMsusi51:ä "jokunen" :shock:
Toki "vakkilaisiin" verrattuna voi olla hyväkin......
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nii ja ne 25 tkm öljynvaihtovälit :roll: Tai se että otetaan kahdella turbolla enemmän vääntöä mitä perus 100 hevosvoimaisen traktorin moottorissa on ja asennetaan se isoon pakettiautoon 6 vaihteisen manuaalin ja harvan perän kanssa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Kyllä mersu on mersu kun pysyttelee vaan riittävän vanhoissa malleissa :wave:
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

me OM651 omistajat voitaisiin tervehtiä aina tavatessamme: morjens, monesko moottori?!
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, eipä tuossa ole kuin riittävän tiheään huoltaa ja välttää kovimpia kylmäkäynnistyksiä niin OM651 kestää kuten vanhemmatkin mersun dieselit.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja jusi »

Onko nuo kiinnileikkautumiset enemmän Sprinterien ongelma kuin henkilöautojen? Vai onko samaan tahtiin myös henkilöautoissa. Ja onko porsineissa ollut havaittavissa jotain öljykanavien tukkeutumista vai mikä on varsinainen syy tähän?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja markoala »

Yhdellä tutulla hajosi S204 250 4-matic reilu 200tkm mittarissa, tuontiauto Saksasta 25tkm huoltovälillä ja ei mitään esilämmitintä.
Etuperän laakerointi romuna ja kone hajosi maantiellä. Kampiakseli kahdelta laakeroinnilta ja kaulalta rikki.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

onkos nuo jo start and stop moottoreita? itseä aina vähän ihmetyttänyt start ja stop systeemin käytöstä moottoreissa joissa on diesel tyyppiset puristukset.

Olen taipuvainen uskomaan myös siihen mitä jotkut sanoo, että jos uudessa on 25t vaihtoväli, niin sitä pitää tihentää moottorin vanhetessa. Yleensä käy toistepäin.
W212 E350cdi
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Ei noita 4-maticia kannata ostaa oli se A(176), C(204) tai E(212) kaikissa kun on hajonnut etuperiä.
Ja härregyyd jos on ajettu öljyillä jopa 25tkm mutta vaihettu kolme neljä kertaa vuodessa, huh, huh. :roll:

Noin yleisesti kun on järki mukana miten autolla ajetaan ja huolletaan tarpeeksi usein auton käytön perusteella niin ne kestää hyvin kuten Dealer mainitsi. Sitten pitää muistaa että kaikki autot on yksilöitä.

Siinä on iso ero jos "junnu" lämmittää auton moottorin aina ennen ajoa ja hurauttaa joku 500km sivu kerralla kun toinen jurraa sitä 5-15km matkaa "kylmänä" päivästä toiseen.

Mut oli ne W124 parempia. On pihassa käynyt saksan tuonteja OM603 turboja johon on saksassa vaihettu moottoreita alle sadan tuhannen ja yhdessä vielä toinen ennen kolmeesataa tuhatta km kun niiden huoltokirjoja on tullut luettua.
Että ne on niitä lujia koneita. :wink:

Tulipa tuossa mieleen että kauanko OM651 vesipumppu kestää. Noita kun on vaihdettu jopa alle sadan tuhannen.
Joku vaihtanut 139tkm toinen 220tkm ja minä 305tkm.
Sanokaa nyt tarkasti mikä se on se oikea km määrä milloin se vaihdetaan kun sen perusteella nuo huollot tehdään. :mrgreen:
A170cdi-00 1999-
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Se on varmaan niin, että alkupään käyttäjät, jolloin auto käy vielä merkkihuollossa, huollattavat tehtaan antaman huoltovälin mukaan. Tälläin kun mennään ekat 200-300 tkm, niin ei taida enään paljon auttaa huoltovälin lyhennys.
Uskoisin, että tehtaalle on täysin mahdoton antaa nykyään mitään 10tkm huoltovälejä ,vaikka hyvin tietäisivät että 25tkm on aivan liian pitkä öljynvaihtoväli. Vaikuttaisi siltä, että mahd. pitkä huoltoväli on yksi keino edistää myyntiä, varsinkin merkeillä joilla ajetaan keskimääräistä enemmän.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tahtoomersun kirjoitti:Se on varmaan niin, että alkupään käyttäjät, jolloin auto käy vielä merkkihuollossa, huollattavat tehtaan antaman huoltovälin mukaan. Tälläin kun mennään ekat 200-300 tkm, niin ei taida enään paljon auttaa huoltovälin lyhennys.
Uskoisin, että tehtaalle on täysin mahdoton antaa nykyään mitään 10tkm huoltovälejä ,vaikka hyvin tietäisivät että 25tkm on aivan liian pitkä öljynvaihtoväli. Vaikuttaisi siltä, että mahd. pitkä huoltoväli on yksi keino edistää myyntiä, varsinkin merkeillä joilla ajetaan keskimääräistä enemmän.
Tuo on täsmälleen oikea tulkinta. Pitkät huoltovälit ovat keino myydä autoja....sekä romuttaa niitä koska hajoaminen tapahtuu vasta sitten kun kaikki takuut ovat ohitse ja muualla maailmassa auton tekninenkin käyttöikä ohitettu.
Ongelma koskee siten lähinnä niitä joita valmistaja ei oikein asiakkaikseen haluakaan eli tyhjätaskuja.

Tehtaan kannalta olisi hyvin huonoa bisnestä tehdä käytännössä samalla rahalla auto jonka nyt kriittiset osat mitoitettaisiin hieman kestävämmäksi ja öljynvaihtoväli lyhyemmäksi jolloin kestävyys ei olisi koskaan ongelma voimalinjalle.

Kun tarkastelee automaailman kestävyyden ikonia, Toyota Land Cruiseria, niin uudessakaan V8 -dieselissä (4,5L) ei ole tehoa kuin 249hp eli litrateho noin 55hp. Tuo siksi että ne moottorit tehdään kestämään eikä hajoamaan.

Vanhemmassa suorassa kuutosessa (4,2L) tehoa oli 204hp eli litrateho noin 48,5hp ja tuolla koneella auto kesti ja kestää edelleen satojatuhansia kilometrejä.

Luotettavuudeltaan ja kestävyydeltään Mercedes-Benz ei omienkaan kokemusten perusteella ole oikea valinta. Samaa tukee ne tuhannet ja taas tuhannet viestit rikkinäisistä autoista joita täällä on hauska lukea koska risa tekniikka kiinnostaa.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1038
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Harvemminpa tänne toimivista autoista kerrotaan kuinka ne on menneet 100tkm taas kerran ilman vikoja...

Vuoteen vaihdeltu pari om651:tä meillä, sinänsä melko vähäinen määrä konevikoja kun miettii määriä paljonko 651:llä olevia mersuja käy hallissa. Kaikenlaista muuta anturivikaa taasen on mutta niitä voi olla 50tkm tai 500tkm ajetussa ihan yhtä hyvin. Jakoketjuja vaihdeltu useampiin 300tkm menneisiin
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja atlas »

E200kompressor kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:
Luotettavuudeltaan ja kestävyydeltään Mercedes-Benz ei omienkaan kokemusten perusteella ole oikea valinta. Samaa tukee ne tuhannet ja taas tuhannet viestit rikkinäisistä autoista joita täällä on hauska lukea koska risa tekniikka kiinnostaa.


Jaa miksi sitten itse ajelet mersuilla?...ei toyotatkaan ole enää ensitsiänsä...ja muutkin merkit seuraa perässä...forumeilla muillakin merkeillä on ongelmien kanssa painivia omistajia ja kun niitä lukee ei haluaisi ollenkaan koskea kyseiseen merkkiin mutta pitää osata lukea oikealla tavalla ja ymmärtää koska huolto,käyttö ja ylläpitäminen muuttaa luotettavuutta ja kestävyyttä myös käytettävän huolto kustannusten rahoittaminenkin...Suomessa kun kaikki on ihanan kallista.
Toisilla kalusto kestää ja toisilla ei sitten millään..toki jos vertaa vanhaa 200d 75hv ja om651...mitä tässä nyt on tehoa ja vielä lastutellaan niin voi kuvitella kestävyyttä...nykyään ei varmaan säälitä tai suurimmaksi osaksi suurin osa ei sääli autoaan...ei lohkolämmitinkään eikä webasto esim. lämmitä moottori öljyä...vain kun se alkaa virrata lämpöisessä lohkossa notkistuu se hieman.
Moottori öljyn vaihto välilään ei kerro kaikkea kun lyhyellä ajolla,kylmissä olosuhteissa pitäisi vaihtaa se useammin kuin kesäisissä keleissä kondension takiakin.
Täälläkin on sitten paljon tietoa miten ennalta ehkäiset tiettyjen tyyppivikojen aiheutta,at ongelmat ja siten taas säästät ja pääset pidemmälle kuin totaallisen konerikon omistajat jotka kiroavat merkin helvelttiin.
Tiedän omienkin mallien huonot puolet mutta kokonaisuuten ajettavuuteen ,laatuun,korjauskustannukiin..jne olen tyytyväinen ja verrokkin kuitenkin en katso toyotaa niin että kone kestää vaan kokonaisuuttakin monelta taholta joka taas ei pärjää lähellekään mersuihin joita nyt omistan...näin se pitää miettiä ja varmaan mietitkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Jos nyt tuosta öljynvaihto välistä vähän keskustellaan.
Semmonen normi vaihtoväli optimaalisesti on 15tkm tai vuosi. Tämä on ollut normi mersulla ja on edelleen monella automerkillä jossa kestävyyttä ajatellaan. Näillä nykypäivän öljyillä ja moottoreilla se on ok. Mutta tuo on liika jos on rasittavaa ajoa varsinkin pätkäajoa jolloin moottori ei koskaan käy kunnolla lämpimänä. Silloin pitää lyhentää öljynvaihto väliä kymppi tonniin ja jopa alle. Huomio että se ei tarkoita että niillä ajetaan tuo kymppi tonni kahen kolmen vuoden aikana. Uudet öljyt kerran vuoteen.
Sitten tuo vaihtoväli on "liian" lyhyt tai ei ole kestävyyden kannalta vaarallista jos pidentää sitä vähän yli kakskyt tuhatta jos auton moottori on jatkuvasti lämmin ja sillä ajetaan pitempää matkaa.

Silloin kun tuo ASSYST-järjestelmä tuli niin senhän pitäis teoreetisesti ilmottaa sen oikean huolto ajan kohdan mittaamalla öljyn johtavuutta. Se joka siinä minua mietityttää on se että se voidaan ohjelmoida vaikka 15tkm:tä 40tkm asti tuo vaihtoväli. Kun katsot varustelistaa alustanumerolla niin siellä lukee nykyisin useimmiten ASSYST 25000km. Kuinka luotettava tuo sitten on jos siihen pitää laittaa jokin perus kilometrimäärä jos se kerran mittaa todellisen tarpeen.


Asiasta toiseen
Moni pilaa autonsa sillä että ajavat "eko driving:llä" koko ajan eli eivät koskaa uskalla rasittaa moottoria ja antaa kierroksia.
Moottori tukkeutuu kaikista möhkästä ja paikat jumittuu.
Auto kyllä kuluttaa vähän ja kierrokset eivät käy 1500 kierrosta ylempänä jippii. Tomiihan se noinkin, aikansa.

ja kolmanteen
Eihän noita automaatti öljyjäkään tarvi yksityisellä paljon vaihtaa jos mersulta kysyy. Ammatti autohin kylläkin.
Nillä kun on heikommat autot vai oiskohan jotkut takuut jotka käy liian kalliiksi muuten.

Tuo että moottorit ei kestä enämpää litra tehoa on paska puhetta. Jos vähänkään on perehtynyt moottoreihin niin tietää että valmistajat on aina mittottanut moottorit vastaamaan isompia rasituksia jota kestävyys on sammalla tasolla muihin verratuna. Näitä muutoksia on ollut siitä lähtien kun ensimmäinen turbodieseli tuli w123.
Pitää vain muistaa että korkeammin viritetty moottori on määrätyn lailla herkempi miten autoa käyttää joten se saa myös herkemmin rikki.

Vielä yks asia on se että näin paljon mersuja liikenteessä ei ole aikasemmin ollut.
Ennen 2000lukua näitä "öky-autoja" :lol: ei ollut varaa ostaa tavallisella duunarilla.
Veikkaisin että suhteelisesti on enämpi mersuja mitä oli W124 aikanaan liikenteessä.

atlas :thumbup:
A170cdi-00 1999-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä..kaikki vaikuttaa kaikkeen...tekniikka monimutkaistuu ja vikapaikkoja tulee enemmän jolloin viat lisääntyy ja samalla kertautuu kaikkien kesken.
Kestävyys itse moottoriin on kyllä ihan insinöörien käsissä ja tietokone ohjelmien ja siinä otetaan kyllä kaikki muuttujat huomioon mitä ei tavan tallaajalla tulis mieleenkään.
Tossa uksipäivä mietin tota yksi rivisen ketjun logiikkaa ja kävi mielessä jos se onkin ihan puhtaasti päästöperusteista eöi kitkan vähentämistä,kierrosherkkyyttä ja koneen lyhenemisen kannalta olevaa keulan muotoilua ja siihen olevaa kolariturvallisuutta ja varmaan ketjun kestävyyden luottamista ja ehkä sitä että se olisi helposti huollettavissa/vaihdettavissa...varmaan insinöörit kuitenkin painivat kompromissien kanssa joka kädessä...panssari ja sotakalustojen kanssa ei tarvitse moisia miettiä ja siksi tulee kestävää ja tehokasta moottoria sieltä.
Tuo päivävalo ledejekin vaikutus kulutukseen ja päästöihin oli järkevää ja sitäkin varmasti mietittiin otetaanko siihen takavalot mukaan...vain Suomi ja tervejärki vastusti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Toyotista nyt turha puhua kun joka mallissa eri moottori. Mersussa kautta linjan tuota 651 alkaen A-sarjasta S-sarjaan ja isohin pakettiautoihin. On siinä varmaan materiaaleissa jätetty turhat varmuuskertoimet pois, ja toisaalta tais olla kymmenen vuotta sitten kokoonsa nähden tehokkain diesel. Valmistaja ei voi nykypäivänä tehdä 10 miljoonaa moottoria jossa jokaisessa 20 kiloa ylimääräistä varmuuden vuoksi, ja toisaalta viherpiipertäjät vetää köyttä toisesta päästä, eipä ylipitkille vaihtoväleille muuta syytä ole. Lapsikin sen tietää että mitä kauemman öljyllä ajaa niin sitä huonommaksi se muuttuu.
S124 300TE
S211 E500
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Varmaan jo aiemminkin jossain maininnut, mutta pistetään nyt vielä tähänkin yhteyteen: eli muutama Sprintteri ollut ammattikäytössä ja niistä kaksi ollut om651 moottorilla. Näistä toisella ajettiin n.400tkm ja toisella 450tkm. Kummankaan kanssa ei ollut mitään ongelmia, vaikka övv. oli sen 40tkm. Tosin ajo oli moottoritieajoa suurimmaksi osaksi ja suorite vuodessa n.150tkm.

Tuossa yksityiskäytössä olevalla tusinalla ajettu nyt 283tkm ja hyvin pyörii vielä. Tällä tosin ajo on ollut pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa ja övv. on ollut tuon huoltonäytön määrittelemä n. 25tkm. Tämän kanssa voi olla, että ollaan ns."laina-ajalla", mutta toistaiseksi menty todella vähillä vaivoilla. Uusittu vain määränsäädin ja pa.suodattimen jalka.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

atlas kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:
Luotettavuudeltaan ja kestävyydeltään Mercedes-Benz ei omienkaan kokemusten perusteella ole oikea valinta. Samaa tukee ne tuhannet ja taas tuhannet viestit rikkinäisistä autoista joita täällä on hauska lukea koska risa tekniikka kiinnostaa.


Jaa miksi sitten itse ajelet mersuilla?...ei toyotatkaan ole enää ensitsiänsä...ja muutkin merkit seuraa perässä...forumeilla muillakin merkeillä on ongelmien kanssa painivia omistajia ja kun niitä lukee ei haluaisi ollenkaan koskea kyseiseen merkkiin mutta pitää osata lukea oikealla tavalla ja ymmärtää koska huolto,käyttö ja ylläpitäminen muuttaa luotettavuutta ja kestävyyttä myös käytettävän huolto kustannusten rahoittaminenkin...Suomessa kun kaikki on ihanan kallista.
Toisilla kalusto kestää ja toisilla ei sitten millään..toki jos vertaa vanhaa 200d 75hv ja om651...mitä tässä nyt on tehoa ja vielä lastutellaan niin voi kuvitella kestävyyttä...nykyään ei varmaan säälitä tai suurimmaksi osaksi suurin osa ei sääli autoaan...ei lohkolämmitinkään eikä webasto esim. lämmitä moottori öljyä...vain kun se alkaa virrata lämpöisessä lohkossa notkistuu se hieman.
Moottori öljyn vaihto välilään ei kerro kaikkea kun lyhyellä ajolla,kylmissä olosuhteissa pitäisi vaihtaa se useammin kuin kesäisissä keleissä kondension takiakin.
Täälläkin on sitten paljon tietoa miten ennalta ehkäiset tiettyjen tyyppivikojen aiheutta,at ongelmat ja siten taas säästät ja pääset pidemmälle kuin totaallisen konerikon omistajat jotka kiroavat merkin helvelttiin.
Tiedän omienkin mallien huonot puolet mutta kokonaisuuten ajettavuuteen ,laatuun,korjauskustannukiin..jne olen tyytyväinen ja verrokkin kuitenkin en katso toyotaa niin että kone kestää vaan kokonaisuuttakin monelta taholta joka taas ei pärjää lähellekään mersuihin joita nyt omistan...näin se pitää miettiä ja varmaan mietitkin.
Aika harvoin nykyään ajan Mercedeksellä koska se on kaupunkiajossa niin kankea ja epäkäytännöllinen, sen lisäksi että se tahtoo hajota jollakin tavalla aika usein. Meillä on taloudessa neljä muuta autoa.
Toisaalta minulla on vapaus valita ajaa millä haluan mutta se ei vaikuta minkään laitteen ominaisuuksiin joihin vaikutetaan ensisijaisesti valmistajan toimesta. Tyyppivika on kauniimpi nimi suunnitteluvirheelle.

Mitä öljynvaihtoihin tulee niin tuo pitää paikkansa että vaihtovälejä on useampia ilman huoltonäyttöäkin riippuen käytöstä. Joissakin autoissa normaali 15tkm vaihtoväli muistaakseni tippui 6tkm jos autolla ajettiin lyhyttä matkaa kaupunkiolosuhteissa.

Mitä puolestaan tuohon vertaukseen Land Cruiserista tulee niin en omista sellaista, vielä. Mutta seuraava auto mitä todennäköisemmin tulee olemaan sellainen.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

S202 kirjoitti:Toyotista nyt turha puhua kun joka mallissa eri moottori. Mersussa kautta linjan tuota 651 alkaen A-sarjasta S-sarjaan ja isohin pakettiautoihin. On siinä varmaan materiaaleissa jätetty turhat varmuuskertoimet pois, ja toisaalta tais olla kymmenen vuotta sitten kokoonsa nähden tehokkain diesel. Valmistaja ei voi nykypäivänä tehdä 10 miljoonaa moottoria jossa jokaisessa 20 kiloa ylimääräistä varmuuden vuoksi, ja toisaalta viherpiipertäjät vetää köyttä toisesta päästä, eipä ylipitkille vaihtoväleille muuta syytä ole. Lapsikin sen tietää että mitä kauemman öljyllä ajaa niin sitä huonommaksi se muuttuu.
Toyotoista yleisesti en puhunut vaan nimenomaan kestävyyden ikonista, Land Cruiserista joissa dieselmoottoreiden versioita on hyvin vähän mutta niistäkin vertauksen kohteena oli kestävyyden perustana alhainen litrateho.
Mikä pätee käytänössä kaikkeen mekaniikkaan siten, että kuormituksen lisääminen lyhentää käyttöikää. Merkistä riippumatta.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tahtoomersun kirjoitti:Varmaan jo aiemminkin jossain maininnut, mutta pistetään nyt vielä tähänkin yhteyteen: eli muutama Sprintteri ollut ammattikäytössä ja niistä kaksi ollut om651 moottorilla. Näistä toisella ajettiin n.400tkm ja toisella 450tkm. Kummankaan kanssa ei ollut mitään ongelmia, vaikka övv. oli sen 40tkm. Tosin ajo oli moottoritieajoa suurimmaksi osaksi ja suorite vuodessa n.150tkm.

Tuossa yksityiskäytössä olevalla tusinalla ajettu nyt 283tkm ja hyvin pyörii vielä. Tällä tosin ajo on ollut pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa ja övv. on ollut tuon huoltonäytön määrittelemä n. 25tkm. Tämän kanssa voi olla, että ollaan ns."laina-ajalla", mutta toistaiseksi menty todella vähillä vaivoilla. Uusittu vain määränsäädin ja pa.suodattimen jalka.
Tuo on hyvä pointti, matka-ajo lämpimällä koneella ja tasaisella kuormalla on moottorille optimaalinen. Meillä perheen turbodieselissä on kierroksia 100km/h noin 2000 ja auto kulkee hyvin pienellä pintakaasulla joten sellaista ajoa voisi olettaa kestävän satojatuhansia.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Toyota varmaan hakee vertaistaan kestävyydessä.
Silti jäi itselle epäselväksi, mikä on Mersulle vaihtoehto, jos esim. ajomukavuus yhtään ratkaisee kestävyyden ohella.

Toyotan kestävyyttä Top Gear kokeili oikein perusteellisesti:

Killing a Toyota by Top Gear

https://youtu.be/xnWKz7Cthkk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://youtu.be/xTPnIpjodA8" onclick="window.open(this.href);return false;

https://youtu.be/kFnVZXQD5_k" onclick="window.open(this.href);return false;
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei lohduta ketään jos 50 hepan litratehoiset mersut menisi hyvin kaupaksi käytettyinä jos/kun kukaan ei sellaista suostu uutena ostamaan.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: E w212 paljon ajetut, kestävyys?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

DBFI kirjoitti:Ei lohduta ketään jos 50 hepan litratehoiset mersut menisi hyvin kaupaksi käytettyinä jos/kun kukaan ei sellaista suostu uutena ostamaan.
Aivan oikein joten lähes kaikki ovat tyytyväisiä. Mukaanlukien tehdas, maahantuoja, merkkiliike ja uutena ostaneet omistajat jotka ovat vielä maksaneet huolloista hyvät rahat.
Vastaa Viestiin