puhdistavat lisäaineet STP yms

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

En löytänyt sopivaa juttua mutta jos missasin niin viestin voi siirtää/yhdistää tms etc.. Eli kiinnostaisi tietää että tekeekö tuolla motonetissä myynnissä olevalöla STP Diesel DPF-hiukkassuodattimen puhdistajalla mitään. ennemmin vahinkoa kuin hyötyä vai kumpaakaan.. lähellä olisi liike joka tekee näitä DPF-puhdistuksia mutta hinta alkaen 300e. jos tämä aine on todettu hyväksi niin voisihan sen vaikutusta omaan autoon testata.. oma auto on w203 facelift 2005. 220cdi Ajettu reilu 200tkm. Mielenkiinnosta olisi ajatus tarkistaa myös EGR vaikka auto tuntuu toimivan. Vertailukohtaa/kokemusta ei ole muista vastaavista niin en osaa sanoa onko muihin verrattuna tukkoinen vai ei.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Noiden aineiden tehohan perustuu Ceriumiin, jota on Eolys-nesteessäkin, ja se alentaa polton käynnistymislämpötilaa. Se on sitten toinen asia, tarvitaanko moista: jos autossa on käytety LowSAPS-öljyä, ja poltot ovat tapahtuneet ajallaan, niin ei.
Plus se, että jos ongelmia jo on, niin esim ammattikäyttöön tarkoitettua vahvaa Forteakin laitetaan himppusen paljon rankemmin kuin pullollinen tankkiin. Mutta kuluttaja-aineissahan pitää valmistajan ottaa huomioon se, että kissaa ei saa kuivata mikrossa :D
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Raissi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 04.02.2019 17:57

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja Raissi »

Forté Diesel Fuel Conditioner on ainakin todettu toimivaksi, sitä täällä käytetty, mutta nuista DPF-puhdistajista ei ole omakohtaista kokemusta. :crazy:
MB W163 270 CDI Final Edition 2005
MB W220 320 CDI 2004

Entiset
MB W220 320 CDI 2001
MB W203 200 CDI farkku 2005
MB W210 200 CDI 2001
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Auto ollu pitkään ilmeisesti eläkeläisellä ja vähällä ajolla niin oletettavasti on karstaa ja muuta kertynyt. Joten ajattelin puhdistavana + puhdistavana toimenpiteenä..
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No mulla sattuu olemaan mulle uusi ML alla ja star itsellä. Seurailin alkuun eräällä pidemmällä matkalla DPF:n paineita, eikä se tukkoiselta vaikuttanut ollenkaan. Mutta poltto tapahtui n. 300-400km välein, eli vähän turhan usein. Siis se tapahtui * kiinni ajossa ja arvoja syrjäsilmällä vilkuillen. Oli aukottomista papereista päätellen myös ollut arvaten kaupunkiajossa ja n. 10000/vuosi vain ajettu, eli körötelty. Nyt kun ajan pitkää matkaa ja pari tuhatta takana, polttoväli on noussut yli 1000 km.

Tämä taitaa olla niitä erittäin harvoja asioita, jotka ajamalla paranee.

Ihan vaan varmuuden vuoksi mitään lisäaineita on ehjässä autossa minusta turha käyttää. Aineen myyjä tietysti on eri mieltä, haluaisi sisäfilettä syödä. :D

Pitäisi ensin olla ongelma ennen korjauksen aloitusta. Sitten jos DPF alkaa olla oikeasti ja pysyvästi tukossa, lisäaineen kokeilulla ei ole paljon hävittävää. Muutama kymppi vs tonnien remontti, ei ole vaikea valinta.
Viimeksi muokannut TPLtre, Ke 20.02.2019 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs käyt jonkin star omistajan luona ja pakkopoltat sen kunnolla?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

en tierä kuinka on polttanut mutta ajettu keskimäärin vain reilu 5tkm vuosi.. mulla tullu nyt kuukaudessa liki 2tkm. eipä nuo aineet paljoa maksa. huomaa eron jos huomaa, lähinnä ajattelin että voiko mersun motti kärsiä. ainakin edellisessa japsissa suuttimien puhdistusaineella oli mahdoton ero. kiihtyi aivan toisella tavalla ja kulutuksesta lähti reilu siivu pois. ennen maantiellä ei millään alle 7 ja aineen/tankillisen jälkeen 5,7. sama matka. ei ihan identtinen vertailu mutta kiihdytyksessä selvä ero, kuin vertaisi 1,5 ja 2-litraista keskenään.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

TPLtre kirjoitti:Nyt kun ajan pitkää matkaa ja pari tuhatta takana, polttoväli on noussut yli 1000 km.
Tämä taitaa olla niitä erittäin harvoja asioita, jotka ajamalla paranee.
Jep, kun poltto pääsee tapahtumaan loppuun saakka, ei loukkuun jää ollenkaan niin paljoa kertymää.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Onko siinä autossa edes varmasti DPF?
... kaikissa 203 ei ole, pakollinen vasta 2008.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

oikosulku kirjoitti:En löytänyt sopivaa juttua mutta jos missasin niin viestin voi siirtää/yhdistää tms etc.. Eli kiinnostaisi tietää että tekeekö tuolla motonetissä myynnissä olevalöla STP Diesel DPF-hiukkassuodattimen puhdistajalla mitään. ennemmin vahinkoa kuin hyötyä vai kumpaakaan.. lähellä olisi liike joka tekee näitä DPF-puhdistuksia mutta hinta alkaen 300e. jos tämä aine on todettu hyväksi niin voisihan sen vaikutusta omaan autoon testata.. oma auto on w203 facelift 2005. 220cdi Ajettu reilu 200tkm. Mielenkiinnosta olisi ajatus tarkistaa myös EGR vaikka auto tuntuu toimivan. Vertailukohtaa/kokemusta ei ole muista vastaavista niin en osaa sanoa onko muihin verrattuna tukkoinen vai ei.
Meillä oli vähänajettu, reilusti alle 100tkm, vag 2,0 litraisella bensakoneella. Auto oli ollut hyvin vähällä ajolla ja seissyt pitkiä aikoja. Liikennekäyttöönoton jälkeen kävin katsastamassa auton ja meni hienosti läpi päästöt mukaanlukien.

Tuon jälkeen ajattelin, että on hyvä asia laittaa puhdistusainetta tankkiin kun auto oli seissyt ajamatta ja siten mahdollisesti kertynyt pikeytymisiä, yms, moottoriin. Niin teinkin, litkut tankkiin ja kovaa ajoa.

Seuraavassa katsastuksessa ei ollut enää toivoakaan päästöjen suhteen kun ppm taisi olla lähemmäs 400 kun sallittu taisi olla 100. Myös pakokaasu haisi kitkerälle kuumanakin vaikkei katilla varustetun auton pakokaasut yleensä haise kuumana miltään. Lopulta tutkittaessa kolmesta katista kaksi oli täysin tyhjänä ja muruina.

Se, miksi katit hajosivat, ei lopulta selvinnyt mutta mielessä kävi ajatus siitä, että oliko tuo puhdistuslitku nostanut pakokaasujen lämpöä tai jopa jatkanut palamista pakosarjassa..?

Tämän hetken kokemuksen mukaan en laita mitään ylimääräistä tankkiin koska mitään rikkinäistä osaa sillä ei korjata ja ehjä ei aineita tarvitse.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Puhut bensakoneesta, siellä ei ole puhdistuspolttoa, jossaa nostetaan loukun lämpötilaa. (Loukku on vasta nyt WLTPn myötä tulossa bensakoneisiin.)
Puhdistusaineet ovat polttoainekelpoisia, ja palavat normaalisti palotapahtumassa, jos moottori toimii kuten pitää.
Se on sitten mahdollista, että tuossa kohtaa kateihin kertynyt, männänrenkaiden ohi päässyt öljy paloi vihdoin pois kovemman ajon ansiosta, mutta niiden sisuskalujen kera.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Puhut bensakoneesta, siellä ei ole puhdistuspolttoa, jossaa nostetaan loukun lämpötilaa. (Loukku on vasta nyt WLTPn myötä tulossa bensakoneisiin.)
Puhdistusaineet ovat polttoainekelpoisia, ja palavat normaalisti palotapahtumassa, jos moottori toimii kuten pitää.
Se on sitten mahdollista, että tuossa kohtaa kateihin kertynyt, männänrenkaiden ohi päässyt öljy paloi vihdoin pois kovemman ajon ansiosta, mutta niiden sisuskalujen kera.
Tiedän sen ettei tuossa bensakoneessa ollut puhdistuspolttoa mutta sellainen tahattomasti ilmetessään polttaa katit. Se, että oliko vaurio seurausta jostakin ns. normaalista vaiko lisäaineen aiheuttamasta, jäi siis kuten sanoin, selvittämättä.

Käsitykseni mukaan kuitenkin DBF:n lisäksi dieselissä voi olla myös katti. Omissa dieseleissä ei ole ollut kuin pelkkä katti.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Kat voi olla yksinään.
Jos DPF niin on myös Kat.
Jos SCR niin myös DPF ja Kat.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Risto113 kirjoitti:Onko siinä autossa edes varmasti DPF?
... kaikissa 203 ei ole, pakollinen vasta 2008.
mites muuten varmistan tuon..


vin..
https://carinfo.kiev.ua/cars/vin/merced ... taj_p8st5i" onclick="window.open(this.href);return false;

010A FABRIC
011A FABRIC - BLACK/ANTHRACITE
055 AEJ 24/2
055 *1 646.9__ 20031105 AEJ 24/2
055 *2 203____ 20030804 YEAR OF MODIFICATION 04/2
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
229L STUTTGART BRANCH
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
287 THROUGH-LOADING FEATURE
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS)
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
474 *1 646.9__ 20030617 DIESEL PARTICULATE FILTER
474 *2 203____ 20030708 PARTICLE FILTER
50Z RETROFIT PARTS POLICE
525 RADIO AUDIO 50 APS
580 AIR CONDITIONER
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
619 CORNERING ILLUMINATION
670 RESIDUAL ENGINE HEAT UTILIZATION (MRA)
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
805 YEAR OF MODIFICATION
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
931 INSIDE TANDEM REAR VIEW MIRROR
953 CLASSIC/STANDARD EQUIPMENT
962 PREINSTALL., IDENT. SIGNAL UNIT (ROOF LIGHT BAR)
970 PREINSTALLATION, POLICE EMERGENCY VEHICLE
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
A01 HEAVY CLASS
F203 SERIES PRODUCTION 203
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
H06 ASH WOOD FINISH
HA REAR AXLE
L LEFT-HAND STEERING
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M646 R4-DIESEL ENGINE OM646
N69 CONTROL CODE BREMEN PLANT
NG6 CONTROL CODE BREMEN PLANT
P50 CONVERTIBLE COMFORT PACKAGE
P51 TOOLBOX - INTERIOR PACKAGE
P53 TOOLBOX - EXTERIOR SPORT
P54 THEFT PROTECTION PACKAGE
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

474, 926. Tehtaalta lähtiessä oli. Miten varmistat? Ryömimällä alle.
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Yuup. Ei haittaa varmaan vähän ohi aiheen mutta tuo on mahdollisesti ollut ennen virabonaiskäytössä. Pistääkö kodeista silmään mitään erikoisempia lisävarusteita tms. Esim mitä mahtaa tuo heavy class tarkoittaa. Samaten oon ihmetelly vaihdekepin juuressa olevaa painiketta jossa pelkkä neliö. Mitään ei tunnu siitä tapahtuvan.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 904
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Mahdollisesti vahvempaa alustaa, ehkä. Lähetä maili sylttytehtaalle ja kysy. Uskoisin, että vastaavat. Kyllä se jeppeauto on ollut.

Sen DPF:n toiminnan muuten voi tarkistaa starilla, jos se arveluttaa. Sieltä näkee mittausarvot paineista, lämpötilat ja viimeisen polton kilsat. Mua kun arvelutti, niin katsoin. Hyvin näyttää hönkivän läpi kaiken mitä ohjelmoidusta saa vakiokamppeilla irti.
Jargon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 14.11.2022 07:47

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Kokeilin STP Ultimate 5-1 diesel injector cleaner puhdistusainetta W210 E 200 CDI 2002 koneeseen.

Ja no, haittaa oli, se tukki jotain moottorissa niin, että auto ei kiihdy yli 100 km/h ja kiihtyy todella hitaasti, onneksi olin juuri viemässä sitä öljynvaihtoon niin auto on nyt pajalla ja selviää mikä meni tukkoon.

Eli aine näyttää olevan erittäin tehokas irrottamaan töhkää, mutta lopputuloksena voi olla se, että tuo töhkä menee sitten jonnekin minne ei pitäisi.
Jargon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 14.11.2022 07:47

Re: puhdistavat lisäaineet STP yms

Viesti Kirjoittaja Jargon »

Alkoi korjaamolla selviämään pikkaisen enemmän, ilmeisemmin tuo STP oli irroittanut niin paljon moskaa tankista, että meni polttoainesuodatin tukkoon.

Eli aine saattaapi toimia pikkaisen liiankin tehokkaasi jos on wanha auto.
Vastaa Viestiin