Silikaatit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jamo64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 31.10.2004 10:56
Paikkakunta: Uusikaupunki

Silikaatit

Viesti Kirjoittaja Jamo64 »

Ostin Saksasta käytetyn pumpun ilmajousille ja ajattelin vaihtaa ryynit. missä ne siellä on?
Viimeksi muokannut Jamo64, Ke 06.03.2019 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Cilikaatit

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Jamo64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 31.10.2004 10:56
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Cilikaatit

Viesti Kirjoittaja Jamo64 »

Mistä saa noi uudet osat täältä Suomesta vai pitääkö mennä saksanmaalle että löytyy?
w211e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 13.06.2016 18:42

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja w211e500 »

Suomesta en tiedä, mutta ainakin ebay on täynnä noita "wabco compressor repair kit" valmiita sarjoja tiivisteineen ja osa jopa ryyneineen.
Toiset kuivaavat uunissa vanhat ryynit ja toiset laittavat uudet. Tämä ihan oman maun mukaan ja kannattaa vähintään kuivata vaikka syksyisin niin säästyy monelta vikailmoitukselta talvisin.
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Uudet ryynit ei paljoa maksa, olikohan nimellä pingi tjms. motonetistä itte hain pussillisen ja siitä riittää muistaakseni 2 kertaa ainaki w211 kompuraan ja hinta muutaman euron.

Voisi kuvitella että nuo ryynit kun imevät kosteutta niin imevät myös epäpuhtauksia itseensä ja ne jää sinne, sitä kun jatkuu vuosia niin ryynien kosteuden varastointi kapasiteetti pienenee ja lopulta vesi pääsee järjestelmään jolloin ongelmat alkaa. Jos näin siis on niin ei uunissa kuivatus palauta ryynien alkuperäistä kapasiteettia.

Tämä siis vain itsekeksitty teoria, mutta mielestäni varmempi on kun vaihtaa uudet.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

"Wabco korjaussarja" Googleen niin löytyy vaihtoehtoja myös Suomesta. Moni paikka myy BMW:n tasonsäädön korjaussarjana mutta samat osat käyvät myös ainakin joihinkin mersun kompressoreihin (W211, W212 ainakin..) Noissa tulee mukana ryynit, männänrengas sekä "kannen"tiiviste. Hintaa n. 50€. Käsittääkseni tuo tiiviste on suurin ero kompressoreiden välillä, monessa setissä tulee vielä mukana kaksi eri vaihtoehtoa.

Kuivaimeen tuleva ilma tulee suodattimen läpi, joten kovin suuria määriä likaa en itse usko kuivaimen ryyneihin imeytyvän. Erikseen toki tapaukset joissa imuletku on murtunut ja kompura imenyt sisäänsä kaikkea mahdollista naapurin kissasta alkaen. Uskoisin siis että vanhat ryynit kuivaamallakin päästään riittävään lopputulokseen vaikka toki uudet (oikeanlaiset) ryynit ovat aina vähintään yhtä hyvä vaihtoehto. Tiivisteen ja männänrenkaan vaihdosta sen sijaan näkisin kyllä olevan paremman hyödyn varsinkin iäkkäämmille yksiköille.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Niin siinäpä se onkin kun ei oikein tiedä minkämoiset ne alkuperäiset on tai mikä ryyni sinne on oikea, eli kun uudet laittaa, voi ihan yhtä hyvin olla paremmat tai huonommat kuin alkuperäiset.
Mutta jokuhan niitten ryynien ominaisuuksia muuttaa kun vanhemmiten ovat vaihtokunnossa, toki asiaan vaikuttaa se että järjestelmään tulee järjestelmän vanhenemisen myötä vuotoja jolloin kompura joutuu enemmän töihin eikä kuivaavaa ilmaa palaudu kompuran kautta kuten tiiviissä järjestelmässä, tällöinhän ei järjestelmän kuivaus ja ryynien vaihto tai kuivaus ole kuin hätäapua mutta toimii tietysti aikansa taas..
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Jamo64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 31.10.2004 10:56
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja Jamo64 »

Nyt on tasonsäätö kompura vaihdettu jonka tilasin saksanmaalta. Vaihdoin sit silikaatit omaan kompuraan jotka olivat ihan liti märkänä. Ihme että on toiminut.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.

Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?

Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä 😁
Terveisin
Tero
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja DBFI »

dieselflosse kirjoitti: Pe 20.01.2023 12:07 Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.

Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?

Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä 😁
Kompura 212:ssa on takapäässä vasemmalla, loput jutut aika tarkkaan samoja eri mallien kesken.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Otin ja tilasin JMTechiltä hernepussin ja suodattimen. Josko auttaisivat jotte mittaristoon pamahtelisi auton kuvaa nuoli ylös.

Näyttää ulkoisesti tuo jousitus kumminkin toimivan. On perä ryhdissään eikä seisottaessakaan laske.
Terveisin
Tero
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

dieselflosse kirjoitti: Pe 20.01.2023 12:07 Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.

Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?

Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä 😁
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5000609 ... tava-350-g
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

201202220 kirjoitti: La 21.01.2023 03:24
dieselflosse kirjoitti: Pe 20.01.2023 12:07 Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.

Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?

Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä 😁
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5000609 ... tava-350-g

Käpistelin tuota puuilossa. Rakeet enempi sellaisia merisuolamaisia. Järkeilin, ettei toimi samalla tavalla kuin orkkikset herneet. Noh, hernepussi tulossa.

Mitenköhän iso savotta tuo mahtaa vaihto olla. Onkohan kompuran irroituksessa jotain erikoista? Se lodju, missä makoilee tavaratilan alla, irti. Sitten putket ja sähköt irti. Onko jotain kikkoja?
Terveisin
Tero
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Orkkis rakeet on molekyyliseulaa A4 eli 4 µm huokoisilla. Aivan eri tavaraa kuin silikageeli joka kostuessaan alkaa hapettamaan alumiinista kompuran runkoa.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

dieselflosse kirjoitti: La 21.01.2023 14:36
201202220 kirjoitti: La 21.01.2023 03:24
dieselflosse kirjoitti: Pe 20.01.2023 12:07 Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.

Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?

Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä 😁
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5000609 ... tava-350-g

Käpistelin tuota puuilossa. Rakeet enempi sellaisia merisuolamaisia. Järkeilin, ettei toimi samalla tavalla kuin orkkikset herneet. Noh, hernepussi tulossa.

Mitenköhän iso savotta tuo mahtaa vaihto olla. Onkohan kompuran irroituksessa jotain erikoista? Se lodju, missä makoilee tavaratilan alla, irti. Sitten putket ja sähköt irti. Onko jotain kikkoja?
Ei sinne merisuolaa kannata laittaa pyöreitä ne alkuperäiset semmoisia vaalean-vaaleanruskeita jos ei löydy alkuperäisiä tai vastaavia nuista pussukoista niin kuivaa vanhat uunissa vaikka pari tuntia yli 100 asteessa vaihto helppo tehdä mutta ei se vaihto siihen nuoleen vaikuta siinä on muuta vikaa autossa.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Alkoi vihdoin peräkin pudota. Pitihän se sitten vikakoodikin lukea, 555E13:han siellä. Tuohan on melkeinpä tyyppivika näemmä.

Siitä se oli paineventtiilille menevistä johdoista toinen poikki pari senttiä pistokkeesta. Pätkä pois ja päät juottaen, kutistesukka päälle. Hävis nuolisymboli ruudusta ja peffa nousi terhakkaasti takaisin ajokorkeuteen.

Taidan siirtää ryynirempan kesäisempiin keleihin.
Terveisin
Tero
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 572
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Silikaatit

Viesti Kirjoittaja puunakki »

dieselflosse kirjoitti: Ma 23.01.2023 19:13 Alkoi vihdoin peräkin pudota. Pitihän se sitten vikakoodikin lukea, 555E13:han siellä. Tuohan on melkeinpä tyyppivika näemmä.

Siitä se oli paineventtiilille menevistä johdoista toinen poikki pari senttiä pistokkeesta. Pätkä pois ja päät juottaen, kutistesukka päälle. Hävis nuolisymboli ruudusta ja peffa nousi terhakkaasti takaisin ajokorkeuteen.

Taidan siirtää ryynirempan kesäisempiin keleihin.
Tämä vika ei itsessään aiheuta perän putoamista, vaan sen että tasonsäätö ei ole käytössä. Jossain on myös sitten vuotoa, jos perä putoaa.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Vastaa Viestiin