Silikaatit
Silikaatit
Ostin Saksasta käytetyn pumpun ilmajousille ja ajattelin vaihtaa ryynit. missä ne siellä on?
Viimeksi muokannut Jamo64, Ke 06.03.2019 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Cilikaatit
Mistä saa noi uudet osat täältä Suomesta vai pitääkö mennä saksanmaalle että löytyy?
Re: Silikaatit
Suomesta en tiedä, mutta ainakin ebay on täynnä noita "wabco compressor repair kit" valmiita sarjoja tiivisteineen ja osa jopa ryyneineen.
Toiset kuivaavat uunissa vanhat ryynit ja toiset laittavat uudet. Tämä ihan oman maun mukaan ja kannattaa vähintään kuivata vaikka syksyisin niin säästyy monelta vikailmoitukselta talvisin.
Toiset kuivaavat uunissa vanhat ryynit ja toiset laittavat uudet. Tämä ihan oman maun mukaan ja kannattaa vähintään kuivata vaikka syksyisin niin säästyy monelta vikailmoitukselta talvisin.
Re: Silikaatit
Uudet ryynit ei paljoa maksa, olikohan nimellä pingi tjms. motonetistä itte hain pussillisen ja siitä riittää muistaakseni 2 kertaa ainaki w211 kompuraan ja hinta muutaman euron.
Voisi kuvitella että nuo ryynit kun imevät kosteutta niin imevät myös epäpuhtauksia itseensä ja ne jää sinne, sitä kun jatkuu vuosia niin ryynien kosteuden varastointi kapasiteetti pienenee ja lopulta vesi pääsee järjestelmään jolloin ongelmat alkaa. Jos näin siis on niin ei uunissa kuivatus palauta ryynien alkuperäistä kapasiteettia.
Tämä siis vain itsekeksitty teoria, mutta mielestäni varmempi on kun vaihtaa uudet.
Voisi kuvitella että nuo ryynit kun imevät kosteutta niin imevät myös epäpuhtauksia itseensä ja ne jää sinne, sitä kun jatkuu vuosia niin ryynien kosteuden varastointi kapasiteetti pienenee ja lopulta vesi pääsee järjestelmään jolloin ongelmat alkaa. Jos näin siis on niin ei uunissa kuivatus palauta ryynien alkuperäistä kapasiteettia.
Tämä siis vain itsekeksitty teoria, mutta mielestäni varmempi on kun vaihtaa uudet.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: Silikaatit
"Wabco korjaussarja" Googleen niin löytyy vaihtoehtoja myös Suomesta. Moni paikka myy BMW:n tasonsäädön korjaussarjana mutta samat osat käyvät myös ainakin joihinkin mersun kompressoreihin (W211, W212 ainakin..) Noissa tulee mukana ryynit, männänrengas sekä "kannen"tiiviste. Hintaa n. 50€. Käsittääkseni tuo tiiviste on suurin ero kompressoreiden välillä, monessa setissä tulee vielä mukana kaksi eri vaihtoehtoa.
Kuivaimeen tuleva ilma tulee suodattimen läpi, joten kovin suuria määriä likaa en itse usko kuivaimen ryyneihin imeytyvän. Erikseen toki tapaukset joissa imuletku on murtunut ja kompura imenyt sisäänsä kaikkea mahdollista naapurin kissasta alkaen. Uskoisin siis että vanhat ryynit kuivaamallakin päästään riittävään lopputulokseen vaikka toki uudet (oikeanlaiset) ryynit ovat aina vähintään yhtä hyvä vaihtoehto. Tiivisteen ja männänrenkaan vaihdosta sen sijaan näkisin kyllä olevan paremman hyödyn varsinkin iäkkäämmille yksiköille.
Kuivaimeen tuleva ilma tulee suodattimen läpi, joten kovin suuria määriä likaa en itse usko kuivaimen ryyneihin imeytyvän. Erikseen toki tapaukset joissa imuletku on murtunut ja kompura imenyt sisäänsä kaikkea mahdollista naapurin kissasta alkaen. Uskoisin siis että vanhat ryynit kuivaamallakin päästään riittävään lopputulokseen vaikka toki uudet (oikeanlaiset) ryynit ovat aina vähintään yhtä hyvä vaihtoehto. Tiivisteen ja männänrenkaan vaihdosta sen sijaan näkisin kyllä olevan paremman hyödyn varsinkin iäkkäämmille yksiköille.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Re: Silikaatit
Niin siinäpä se onkin kun ei oikein tiedä minkämoiset ne alkuperäiset on tai mikä ryyni sinne on oikea, eli kun uudet laittaa, voi ihan yhtä hyvin olla paremmat tai huonommat kuin alkuperäiset.
Mutta jokuhan niitten ryynien ominaisuuksia muuttaa kun vanhemmiten ovat vaihtokunnossa, toki asiaan vaikuttaa se että järjestelmään tulee järjestelmän vanhenemisen myötä vuotoja jolloin kompura joutuu enemmän töihin eikä kuivaavaa ilmaa palaudu kompuran kautta kuten tiiviissä järjestelmässä, tällöinhän ei järjestelmän kuivaus ja ryynien vaihto tai kuivaus ole kuin hätäapua mutta toimii tietysti aikansa taas..
Mutta jokuhan niitten ryynien ominaisuuksia muuttaa kun vanhemmiten ovat vaihtokunnossa, toki asiaan vaikuttaa se että järjestelmään tulee järjestelmän vanhenemisen myötä vuotoja jolloin kompura joutuu enemmän töihin eikä kuivaavaa ilmaa palaudu kompuran kautta kuten tiiviissä järjestelmässä, tällöinhän ei järjestelmän kuivaus ja ryynien vaihto tai kuivaus ole kuin hätäapua mutta toimii tietysti aikansa taas..
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Silikaatit
Nyt on tasonsäätö kompura vaihdettu jonka tilasin saksanmaalta. Vaihdoin sit silikaatit omaan kompuraan jotka olivat ihan liti märkänä. Ihme että on toiminut.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Silikaatit
Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.
Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?
Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.
Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?
Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä
Terveisin
Tero
Tero
Re: Silikaatit
Kompura 212:ssa on takapäässä vasemmalla, loput jutut aika tarkkaan samoja eri mallien kesken.dieselflosse kirjoitti: ↑Pe 20.01.2023 12:07 Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.
Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?
Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Silikaatit
Otin ja tilasin JMTechiltä hernepussin ja suodattimen. Josko auttaisivat jotte mittaristoon pamahtelisi auton kuvaa nuoli ylös.
Näyttää ulkoisesti tuo jousitus kumminkin toimivan. On perä ryhdissään eikä seisottaessakaan laske.
Näyttää ulkoisesti tuo jousitus kumminkin toimivan. On perä ryhdissään eikä seisottaessakaan laske.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Silikaatit
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5000609 ... tava-350-gdieselflosse kirjoitti: ↑Pe 20.01.2023 12:07 Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.
Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?
Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Silikaatit
201202220 kirjoitti: ↑La 21.01.2023 03:24https://www.motonet.fi/fi/tuote/5000609 ... tava-350-gdieselflosse kirjoitti: ↑Pe 20.01.2023 12:07 Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.
Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?
Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä
Käpistelin tuota puuilossa. Rakeet enempi sellaisia merisuolamaisia. Järkeilin, ettei toimi samalla tavalla kuin orkkikset herneet. Noh, hernepussi tulossa.
Mitenköhän iso savotta tuo mahtaa vaihto olla. Onkohan kompuran irroituksessa jotain erikoista? Se lodju, missä makoilee tavaratilan alla, irti. Sitten putket ja sähköt irti. Onko jotain kikkoja?
Terveisin
Tero
Tero
Re: Silikaatit
Orkkis rakeet on molekyyliseulaa A4 eli 4 µm huokoisilla. Aivan eri tavaraa kuin silikageeli joka kostuessaan alkaa hapettamaan alumiinista kompuran runkoa.
Re: Silikaatit
Ei sinne merisuolaa kannata laittaa pyöreitä ne alkuperäiset semmoisia vaalean-vaaleanruskeita jos ei löydy alkuperäisiä tai vastaavia nuista pussukoista niin kuivaa vanhat uunissa vaikka pari tuntia yli 100 asteessa vaihto helppo tehdä mutta ei se vaihto siihen nuoleen vaikuta siinä on muuta vikaa autossa.dieselflosse kirjoitti: ↑La 21.01.2023 14:36201202220 kirjoitti: ↑La 21.01.2023 03:24https://www.motonet.fi/fi/tuote/5000609 ... tava-350-gdieselflosse kirjoitti: ↑Pe 20.01.2023 12:07 Moi!
Josko tätä vanhaa aihetta hieman hyödyntäisi.
Missähän tuo kompura s212:ssa sijaitsee? Ylempänä oleva video on kadonnut tubesta, löytyisikö tuosta ryynihommasta 212:seen uutta videota?
Motonetistä yleisryynejä kyselin, siellä olivat enempi bähempi kujalla aiheesta. Voipi olla, että poistunut herneet valikoimasta. Tai sitten olimme myyjän kanssa yhtä käsiä
Käpistelin tuota puuilossa. Rakeet enempi sellaisia merisuolamaisia. Järkeilin, ettei toimi samalla tavalla kuin orkkikset herneet. Noh, hernepussi tulossa.
Mitenköhän iso savotta tuo mahtaa vaihto olla. Onkohan kompuran irroituksessa jotain erikoista? Se lodju, missä makoilee tavaratilan alla, irti. Sitten putket ja sähköt irti. Onko jotain kikkoja?
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Silikaatit
Alkoi vihdoin peräkin pudota. Pitihän se sitten vikakoodikin lukea, 555E13:han siellä. Tuohan on melkeinpä tyyppivika näemmä.
Siitä se oli paineventtiilille menevistä johdoista toinen poikki pari senttiä pistokkeesta. Pätkä pois ja päät juottaen, kutistesukka päälle. Hävis nuolisymboli ruudusta ja peffa nousi terhakkaasti takaisin ajokorkeuteen.
Taidan siirtää ryynirempan kesäisempiin keleihin.
Siitä se oli paineventtiilille menevistä johdoista toinen poikki pari senttiä pistokkeesta. Pätkä pois ja päät juottaen, kutistesukka päälle. Hävis nuolisymboli ruudusta ja peffa nousi terhakkaasti takaisin ajokorkeuteen.
Taidan siirtää ryynirempan kesäisempiin keleihin.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Silikaatit
Tämä vika ei itsessään aiheuta perän putoamista, vaan sen että tasonsäätö ei ole käytössä. Jossain on myös sitten vuotoa, jos perä putoaa.dieselflosse kirjoitti: ↑Ma 23.01.2023 19:13 Alkoi vihdoin peräkin pudota. Pitihän se sitten vikakoodikin lukea, 555E13:han siellä. Tuohan on melkeinpä tyyppivika näemmä.
Siitä se oli paineventtiilille menevistä johdoista toinen poikki pari senttiä pistokkeesta. Pätkä pois ja päät juottaen, kutistesukka päälle. Hävis nuolisymboli ruudusta ja peffa nousi terhakkaasti takaisin ajokorkeuteen.
Taidan siirtää ryynirempan kesäisempiin keleihin.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94