w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Hei! Tuli tälläinen coupe ostettua ja autossa on sellainen ongelma, että tyhjäkäynti on kokoajan 1000-950rpm. ei hummaa kierroksia kylmänä eikä lämpimänä eikä muutenkaan toiminnassa ongelmia. Ainut, että leimaa tuohon ei saa tällä tyhjäkäynnillä. Ilmamassamittari/potikka putsattu ja säädetty 0.70v arvoon ei auttanut. Myös tyhjäkäyntiventtiiliä huuhtelin bräkleenillä, ei auttanut. yj-relettä käytin irti eikä mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. :thumbdown:
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tutki toimiiko oikein kaasuläpällä ruiskun alla oleva kolmitoiminen kytkin joka tunnistaa tyhjäkäynnin,keksi kierrokset ja täys kaasun...johto nousee potikan etupuolelle ja on kolmijohtoinen....luulen että siinä on vika tai kaasuvaijeri on liian tiukalla.
Yksi juttu vielä eli tutkit samalla onko molemmat kaasunpalautus jouset tallella ja ehjät.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Nopeella tsekkauksella eilen vaijeri on löysällä, mutta pitääpä tänään katsella nuo palautinjouset.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokeile käsin palauttaa kaasu nollille...jos se auttaa kierroksiin on jousi poikki...jos muutosta ei ole niin tutkimaan katkaisijaa läpällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Tuota kaasuvivustoa tuli kokeiltua painaa käsin nollille ja ei apua mitenkään. Eikä kyllä omasta mielestäni jumitakkaan. Pitää vielä sitä katsoa. Mites tuota kaasuläpän potikkaa katsotaan oikeaoppisesti ja mitä arvoja sieltä pitäisi tulla?
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eli kolme johtoa...kaksi yhdistää tyhjä käynnillä,,,kaksi keski kierroksella ja kaksi täys kaasulla...sen kyllä älyää kun mittailet sitä hieman.
Jos toi tyhjis ei tee kytkentää voit kokeilla mutta oikeista johdoista yhdistää johtosarjan puolelta ja laskeeeko tyhjäkäynti tällöin.
Jos kytkin on ehjä pitää alkaa tutkimaan potikkaa ja sen säätöä ja puhtautta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Adenauer52
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.11.2006 11:51

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Adenauer52 »

Vaihda vaan uusi yj-rele.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-releen vikaantuminen ajaisi jetin mekaaniselle ja tällöin kyllä tyhjis on normaali mutta kylmä käynnistys huonoa ja kova kulutus.
Toki ei se olisi pahittteeksi tinata uudelleen mutta voihan olla että se on uusittu edelllisellä omistajalla.
Muutenkin neuvoisin aina että oikea vika etsitään ja ei summassa ostella osia kun on tämä autoilu muutenkin kallista...toki sillä releellä on paljon toimintaa jotka vaikuttaa moneen paikkaan...voithan ottaa käynnissä sen päältä sulakkeen irti ja muuttuuko käynti millai...jos ei muutu ollenkaan on releessä tai jossakin muualla sähkökomponentin vika,mutta noilla mainitsemillasi oireilla olisi vika em. mainituissa paikoissa.

Mites lähtee kone käyntiin lämpöisenä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Tässä mallissa yj-releessä on kaksi sulaketta ja kummankaan irrotus käynnissä ollessa ei vaikuta yhtään mitenkään..? kone lähtee lämpimänä käyntiin ihan mukavasti ei ongelmia. ei rytkä eikä muutakaan. kylmällä koneella sai kahdesti startata tai joutuu yleensä starttaamaan. ensimmäisellä startilla ei jää välttämättä käyntiin. Toisella sitten jää käyntiin, mutta hetken käy noin 500rpm kierroksilla tyhjää jos ei vähän kaasua polkaise. alkaa sitten nousemaan pikkuhiljaa ja kuumalla koneella eli 80+- moottorin lämmössä tyhjäkäynti 1000-1100rpm noin.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos sulakkeiden irroittelu ei vaikuta niin relekin voi olla viallinen mutta miksi se lähtee hyvin käyntiin....
Yksi voisi olla että bensaa vuotaa määriksen tapista joka nostattaa kierroksia...kylmänä taas kaukalon pohja lilluu bensaa.
Toi releen korjaisin tinaamalla ensin....joka tapauksessa ton korjaaminen vaatisi koko laitteiston läpi käymisen....
Kokeiles vielä että otat lisäilma luistin pistokkeen käynnissä irti tai potikan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

atlas kirjoitti:Jos sulakkeiden irroittelu ei vaikuta niin relekin voi olla viallinen mutta miksi se lähtee hyvin käyntiin....
Yksi voisi olla että bensaa vuotaa määriksen tapista joka nostattaa kierroksia...kylmänä taas kaukalon pohja lilluu bensaa.
Toi releen korjaisin tinaamalla ensin....joka tapauksessa ton korjaaminen vaatisi koko laitteiston läpi käymisen....
Kokeiles vielä että otat lisäilma luistin pistokkeen käynnissä irti tai potikan.
Huomenna käyn ihan uuden releen, vanhasta oli ainakin yksi kontaktinasta tummunut. Lisäilmaluistia ja potikan johtoa on irrotettu käynnissä ja ei mitää vaikutusta käyntiin.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Eiköhän se syy ole imuilmavuoto.
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

ido59 kirjoitti:Eiköhän se syy ole imuilmavuoto.
Kaikkihan on tietenkin mahdollista, mutta mitä olen imusarjan tiivisteen väliin laittanut bräkleeniä ei kierrokset nouse/laske tai mihinkään muualle, kun määräjäjakajan alueelle on suihkutellut. Altapäin katsoin autoa ja kumikaukalo näytti varsin ehjältä. Eikä kyllä tullut mieleen, että se olisi halki. Ainakin m102, kun se oli haljennut oireet oli aika selkeitä.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Imu vuodot tieten tarvitsee katsoa jos koko järjestelmä käydään läpi ja eliminoidaan se että ei tartte taas ihmetellä mikä siin on vikana.
aja myös jossakin välissä bensamoottorisen polttoaine puhdistus aine läpi kun ei ole kallis aine...mulla ainakin kun uuden ehan pistin niin meni aivan sekaisin pesusta eli seos meni uudelleen säätöön kun kauhea oli puhdistuksen ero entiseen.
No tutkipa noita pistoke irti juttuja ja mitä näyttää se katkaisin juttu läpällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Asia on ratkaistu. Vika oli taas kerran yj-releessä. Uudella releellä sain auton käymään hyvin, ja nyt tyhjäkäynti asettuu 650-800~rpm väliin.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hyvä että tuli kuntoon...outoa kyllä että nousi tyhjis tuolla noin paljon mutta perus säätö luulisi pitävän mekaanisen kuitenkin kuosissa kokoajan..no uutta tietoa.
Toi yj- kuitenkin tekee mitä erikoisempia ja erilaisia vikoja ruisku laitteistoon eli se ei välttämättä ole ihan yksi vika vaan monenlaisia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce öljynpaineet eivät kestä tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Nojoo erikoisia nämä mersun bensakoneet.. yksi vika selvitetty tulee toinen. Nyt sitten, kun tyhjäkäynti on oikea ei öljynpaineet kestä kuumalla koneella hyvä että ykkösessä. 0.5 saattaa välillä olla ja nollassakin.. tuntuu myös todella laiskalle ottamaan kierroksia. ajettu vasta 322tkm joten en ymmärrä miten voisi jo nyt olla loppu? öljyt vaihtelin ja laittelin mobilin 2000 eli olikohan se nyt 10w30 tms.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Hieman hirvittää onko tuo moottori nyt kilahtamassa lopullisesti.. Öljyähän se ulos vuotaa jonkin verran joko öljypohjantiivisteestä tai kannen välistä mikä ei kyllä kerro mitään hyvää. painetta ei kerää paisariin.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vaihtaisin öljynpaine kellon tai mittaisi nihan oikealla mittarilla noi paineet.
Nyt kun yj- tuli kuntoon on sähköinen ruisku toiminnassa...katsoisin kyllä nyt tehottomuuden takia kaikki kumiletkut ja sitten tyhjäkäynti seoksen säätö ja ehaa on joku säädellyt eli sillä säätö siihen 40% pulssi suhteeseen...sitten pitäisi jo liikkua.
Toi matala öljynpainen ei sinällään ole huolestuttava kuhan ei ihan nollaa näytä mutta luulen että kellon vaihto auttaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

nii tuo öljynpainekello on ilmeisesti tuossa suodatinjalassa oleva murikka mistä lähtee ainakin m102 tuo öpaineanturin piuha käsittääkseni? en tiedä onko ehaa kukaan säätänyt tai mihin suuntaan, en ainakaan usko, että olisi. ihmeellisesti vähän rupisee tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan polkaistessa ja vähän tuskaisesti ottaa jenkaa. sitten jos vaikka 2k kierroksilta polkaisee ei enää ökäjä, kun silloin öljynpaineetkin on jo 3baria. liekö m102 sama öljynpainekello mitä m103? vai saako näitä ihan uutena jostain (järkihintaan)
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Milloin vaihdoit öljyt kun jos öljysuodin tukkeentuu romahtaa paineet...itsellänikin on käynyt noin.
Sitten samaöljy kello ja samapaikka kun m102 kone ja ihan perus tarvikeliikkeestä löydät anturin .
Joudut totuttelemaan kuutosella ajoa nelos koneisen jälkeen kun saa siinä pitää kierroksia etttä jotain tapahtuu...nelonen vääntää ihan eritavalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Öljyt vaihtelin tuossa noin viikko takaperin. Entinen omistaja kuulemma vuosittain vaihtanut oli niin vähän ajoa vuosittain ja pelkkää lyhyttä työmatkaa ajettu 12km suuntaansa tms. Miulla yks m102 purkukoneesta on jäänyt yli tollanen suodatinjalka+kello niin sen vois lykätä tonne. Kyllä tässä m103 sentään jotain tapahtuu alakierroksillakin toisinkun mitä itsellä noita m102 ollut ja on vieläkin niin paremmin se tuo kutoskone vääntää jo alhaalta.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suotinta älä vaihda kokonaan vaan ruuvaa vaan kello siitä irti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

atlas kirjoitti:Suotinta älä vaihda kokonaan vaan ruuvaa vaan kello siitä irti.
-Asia selvä. Vaihdan huomenna kellon niin katsotaan auttaako asiaa.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: w124 300ce liian korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

En haluaisi masentaa mutta mulla on ollut noita W124 aika monta, myös noita 300CE ja sedaneita sekä farkkija jne. Ke-jet on huono, aiheuttaa kokoajan käyntiongelmia oli yksi juuri tuollainen 300CE joka kerran yskäisi ja sen jälkeen oli tyhjäkäynti korkea puoli vuotta jonka aikana tehtiin kaikki mahdollinen ja mahdoton ja ei ikinä korjaantunut. Atlaksen kanssa soiteltiin ja mietittiin asiaa moneen kertaan. Tuo öljynpaine on ihan normaalia kuumalla koneella, eikös mersun mukaan se 0.5bar riitä tyhjäkäynnillä ja öljy myös vaikuttaa ei kannata laittaa mitään semisynteettistä. Eli jos valo ei vilku niin antaa mennä vaan, ei hätää. Öljynvuoto tulee tuskin kannen välistä, kutoskoneet vuotaa edestä jakopään kohdalta, neloskoneet taas tuulilasin puolelta. Jos viitsisin penkoa niin löytyy pussillinen kaikenlaisia releitä ja säätimiä, ja muistaakseni yksi ruiskukin. On mulla ollut joku toimivakin yksilö, mutta kuuluu tuohon malliin että ei ehkä käy niinkuin pitää. Seosta kannattaa myös säätää jos uskaltaa, ilmanputsarin kannessa on reikä josta 3mm kuusiokoloavain sisään, tuntuu jousi ja kun painaa pohjaan niin seosta voi säätää. Jos ei ole koskaan säädetty niin siinä avaimen paikalla on pieni muovisuoja joka pitää ottaa pois, vaatii ilmanputsarin irrottamisen. Ruuvia kiinnipäin menee laihemmalle ja auki niin rikkaammalle, muistaakseni. Huomaa kyllä kun menee laihalle kun kone alkaa heilahdella ja tyhjäkäynti nousee. Mutta omalla vastuulla sitten, koska se vaikuttaa myös kulutukseen. Toimivana mukava auto ajella, hyvin varustelluista löytyy jopa ilmastointi ja nahkajakkat sähkösäädöillä, myös orpedipenkit löytyy joistain mulla oli yksi. Aluperäinen Becker on plussaa. Olen vannonut että ei tule enää koskaan 124 lankkua, mutta katsotaan nyt :)
Ei päivää ilman ongelmia :)
Vastaa Viestiin