CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
Terve,
Minulla on MB 320 CLK -98. Kilometrejä on taulussa liki 400 000 mutta ilman isompia vikoja on kulkenut.
Nyt on viimeiset kuukaudet kuulunut ihmeellinen " hinkkaava " ääni ( vähän kuin hinks, hinks, hinks ) mielestäni apukuskin puolelta takaa. Ääni kiihtyy nopeuden mukaan joten jotenkin liittyy pyörimisliikkeeseen. Olen vaihtanut kaikki jarrulevyt sekä palat. Olen myös ostanut uudet kesäkumit mutta mikään ei ole auttanut. Mittasin pintalämpömittarilla ajon jälkeisiä lämpöjä takajarruissa ja tasaiseen oli molemmin puolin siinä 60 asteen paikkeilla.
Miten takavetoisessa on takapyöränlaakerit ? Joutuuko vaihtamaan koko vetoakselin vai voiko laakerin vaihtaa erikseen? Mulla ei oikein muuta tule mieleen - tai tulee käsijarru mutta luulisi lämpeävän enemmän jos se siellä hinkkaisi.
Alkaa mennä hermo tähän joten jos joku viitsisi neuvoa miten tästä eteenpäin niin olisi kiitollinen.
Minulla on MB 320 CLK -98. Kilometrejä on taulussa liki 400 000 mutta ilman isompia vikoja on kulkenut.
Nyt on viimeiset kuukaudet kuulunut ihmeellinen " hinkkaava " ääni ( vähän kuin hinks, hinks, hinks ) mielestäni apukuskin puolelta takaa. Ääni kiihtyy nopeuden mukaan joten jotenkin liittyy pyörimisliikkeeseen. Olen vaihtanut kaikki jarrulevyt sekä palat. Olen myös ostanut uudet kesäkumit mutta mikään ei ole auttanut. Mittasin pintalämpömittarilla ajon jälkeisiä lämpöjä takajarruissa ja tasaiseen oli molemmin puolin siinä 60 asteen paikkeilla.
Miten takavetoisessa on takapyöränlaakerit ? Joutuuko vaihtamaan koko vetoakselin vai voiko laakerin vaihtaa erikseen? Mulla ei oikein muuta tule mieleen - tai tulee käsijarru mutta luulisi lämpeävän enemmän jos se siellä hinkkaisi.
Alkaa mennä hermo tähän joten jos joku viitsisi neuvoa miten tästä eteenpäin niin olisi kiitollinen.
-
- Mersumies
- Viestit: 2741
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
Eihän ole tullut vahingossa liian pitkää pyöränpulttia taakse?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
Tämä pitää varmistaa mutta hyvin epätodennäköistä on sillä mulla talvi- ja kesävanteiden pultit eri kipoissa ja purkki kokonaisuudessaan aina otetaan käyttöön...tahtoomersun kirjoitti:Eihän ole tullut vahingossa liian pitkää pyöränpulttia taakse?
Re: CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
Jos mahdollista, niin nosta auto ylös niin, että sen voit sen laittaa käyntiin ja vaihde pesään. Sitten vain kuuntelemaan mistä ääni tulee. Voi toki olla pyöränlaakeri, mutta voi toki myös olla perä, joka ääntää.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
Nostettu perää ylös ja koitettu pistää pyörimään. Ajonvakaudenhallinta tai luistonesto aiheutti sen että renkaat eivät pyörineet tasaisesti vaan aina jompikumpi tavallaan jarrutti. Ja tietenkään siinä tilanteessa en huomannut ottaa noita pois päältä..
Täytyy vielä viikonloppuna nostaa ylös uudestaan ja kokeilla.
Täytyy vielä viikonloppuna nostaa ylös uudestaan ja kokeilla.
Re: CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
Käsijarrukengät? Jos tuossa mallissa on ne. Jousi poikki käsijarrusta tai tappi.
Re: CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
Käsijarrukengät tarkistettu samalla kun jarrulevyt vaihdettu. Ostin uudet kengät joita en kuitenkaan vaihtanut kun näyttivät hyviltä. Nauhoissa vielä pintaa lähes sama mitä uusissa. Pitänee nuo vaihtaa niin tulee taas yksi kohta poissuljettua..
Re: CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
No niin !!!
Loppujen lopuksi äänen aiheuttaja oli kuin olikin laakerivika. Ajan oloon ääni voimistui ja kun autolla "mutkitteli" niin ääni häipyi kun painoa ei pyörällä ollut.
Tuo takapyörän laakerin vaihto ei ole niitä kaikista helpoimpia hommia ja vaatii pari erikoistyökalua. Kyselin hieman vaihtohintaa muutamasta paikasta mutta ainoa josta sain selkeä vastauksen oli Motonetin korjaamo josta kerrottiin ohjeajan ko. työlle 5 tuntia mutta samaan hengenvetoon totesivat että aika usein homma vastustaa ja tulee mutkia matkaan.
Päätin vaihtaa osan itse.
Sain lainaksi liukuvasaran ja siihen erikoistyökalun joka sopii pyöränpultteihin. Lisäksi jouduin lainaamaan laakerin ulosvetosarjan.
Netissä on hyviä videoita josta näkee kyllä yksityiskohtaisesti kuinka vaihto tehdään. Laitan linkin tähän oheen. Itsellä vaihtotyöhön kului noin 6 tuntia mutta aika paljon aikaa tuhraantui miettimiseen ja pähkäilyyn sekä ihan kokeiluun. Mainittakoon esim: etummaisen tukivarren rungon puoleisessa päässä on pultissa avainväli 19 mm ja mutterin puolella 18 mm. Jonkin aikaa sovittelin 18 millistä 19 milliseen pulttiin...Ennen kuin joku ehtii mainita että ei sitä kuulu sieltä puolen avata niin totean että tässä pyörännavan puolessa päässä oli pultissa 12-kulmainen ( kuin torz ) kolo ja mulla ei sellaista avainta.
Kolme tukivartta kun sain irrotettua sekä käsijarrukengän sekä jarrukilven + jarrusatulan pääsin irroittamaan pyörännapaa. Useampi sata kertaa liukuvasaralla 5 kg lisäpainolla vaadittiin että napa lähti. Laakerin sisäkehä oli siinä kiinni piukassa mutta lähti sopivalla ulosvetäjällä.
Vetoakseli pitää kammeta pois tuolta laakerin sisältä ja sen jälkeen sopivan kokoinen ulosvetäjän kiekko + kuppi jonka sisään laakeri mahtuu. Kuppi koko oli 91 mm ja se oli koko ulosvetosarjan isoin eli vähän tuuria oli matkassa että sarjassa sopiva oli. Kovaa veivaamista ja laakeri putkahtaa kuppiin.
Kasaus sitten vastakkaisessa järjestyksessä. Kannattaa pyörännapaa hioa smirkelinauhalla sen verran reilusti että ei kovasti ahdista kun sitä paikalleen asentaa. Helpottaa asennusta kun antaa laakeripesälle lämpöä ja pitää laakerin pakkasessa.
https://youtu.be/QfHuRhOE8fY" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä kun vikaa etsein.
Loppujen lopuksi äänen aiheuttaja oli kuin olikin laakerivika. Ajan oloon ääni voimistui ja kun autolla "mutkitteli" niin ääni häipyi kun painoa ei pyörällä ollut.
Tuo takapyörän laakerin vaihto ei ole niitä kaikista helpoimpia hommia ja vaatii pari erikoistyökalua. Kyselin hieman vaihtohintaa muutamasta paikasta mutta ainoa josta sain selkeä vastauksen oli Motonetin korjaamo josta kerrottiin ohjeajan ko. työlle 5 tuntia mutta samaan hengenvetoon totesivat että aika usein homma vastustaa ja tulee mutkia matkaan.
Päätin vaihtaa osan itse.
Sain lainaksi liukuvasaran ja siihen erikoistyökalun joka sopii pyöränpultteihin. Lisäksi jouduin lainaamaan laakerin ulosvetosarjan.
Netissä on hyviä videoita josta näkee kyllä yksityiskohtaisesti kuinka vaihto tehdään. Laitan linkin tähän oheen. Itsellä vaihtotyöhön kului noin 6 tuntia mutta aika paljon aikaa tuhraantui miettimiseen ja pähkäilyyn sekä ihan kokeiluun. Mainittakoon esim: etummaisen tukivarren rungon puoleisessa päässä on pultissa avainväli 19 mm ja mutterin puolella 18 mm. Jonkin aikaa sovittelin 18 millistä 19 milliseen pulttiin...Ennen kuin joku ehtii mainita että ei sitä kuulu sieltä puolen avata niin totean että tässä pyörännavan puolessa päässä oli pultissa 12-kulmainen ( kuin torz ) kolo ja mulla ei sellaista avainta.
Kolme tukivartta kun sain irrotettua sekä käsijarrukengän sekä jarrukilven + jarrusatulan pääsin irroittamaan pyörännapaa. Useampi sata kertaa liukuvasaralla 5 kg lisäpainolla vaadittiin että napa lähti. Laakerin sisäkehä oli siinä kiinni piukassa mutta lähti sopivalla ulosvetäjällä.
Vetoakseli pitää kammeta pois tuolta laakerin sisältä ja sen jälkeen sopivan kokoinen ulosvetäjän kiekko + kuppi jonka sisään laakeri mahtuu. Kuppi koko oli 91 mm ja se oli koko ulosvetosarjan isoin eli vähän tuuria oli matkassa että sarjassa sopiva oli. Kovaa veivaamista ja laakeri putkahtaa kuppiin.
Kasaus sitten vastakkaisessa järjestyksessä. Kannattaa pyörännapaa hioa smirkelinauhalla sen verran reilusti että ei kovasti ahdista kun sitä paikalleen asentaa. Helpottaa asennusta kun antaa laakeripesälle lämpöä ja pitää laakerin pakkasessa.
https://youtu.be/QfHuRhOE8fY" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä kun vikaa etsein.
Re: CLK 320 -98, hinkkaava ääni !
Itse otan aina koko olkavarren irti autosta ja vaihdan laakerin prässissä, en oikein tykkää tuosta tukivarsien liukuvasaralla pieksämisestä.