Airmatic ongelmat (yleisesti)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Ajattelin aloittaa tälläisen yleiskeskustelun aiheesta.

Rolle tähtihuollosta ehdotti airmatic ongelmien karsimiseen, kompuran ilmanoton modifointia niin, että imuilma otetaan matkustamosta/kontista, niin että vedetään kompurasta kumiputki/letku sisälle, porataan reikä sopivaan paikkaan ja suojataan, ettei mitään ylimääräistä mujua pääse imuilmaan.

Tämähän maallikolle kuulostaa lähes järkevälle, toki kompuraan tiivistynee vettä myös lämpötilanmuutosten johdostakin???

Tietääkö kukaan paikkaa/tyyppiä, joka huoltaa airmatic kompressoreita (tiivisteet, ryynit)?
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Kyllä ilmassa on aina kosteutta. Ei auta, vaikka mistä ilman ottaa.
Siis se vesi on ongelmien pääsyy. Imuilman saanti menee pikkuhiljaa tukkoon. Rele saattaa palaa kiinni, joten aikakatkaisu ei toimi. Kompura palaa totaallisesti
Vesi myös ruostuttaa venttiilit. Ne ei sitten enään aukea tai sulkeudu kunnolla. Tai jäätyvät talvella.

Mittasin kerran kompuran painoa ennen ja jälkeen silikoiden kuivaamisen. Liki 100g keveni paino. Luulen, että niiden normaali veden sitomiskyky on n. 20g. Kuivain ryynit muistutti lähinnä riisivelliä.
Auto oli 2013 , S212 takapusseilla varustettu ja n.70tkm ajettu.

Ennakoiva huoltaminen on ongelma, kun kukaan ei tunnu sitä tekevän. Muistelen lukeneeni, että viron pojat tekisivät huoltoa Espoossa Kivenlahdessa
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Pitäneee googletella joku video toimenpiteestä ja koittaa tehdä itse.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ilman otto matkustamon puolesta ei ratkaise ainakaan kosteusongelmaa... ennemminkin talvella se jopa pahentaa sitä.
Matkustamossa kun on ihmisiä joiden hengityksestä ja ihan iholtakin haihtuu kosteutta joka nostaa sisäilmassa olevan kosteuden määrää...
Se kun imetään takasin kylmään ulkoilmaan niin se tiivistyy entistä enemmän. Lämmin ilma kun sitoo kosteutta enemmän kuin kuiva.

Itse uskoisin että sitä vettä ei tavipakkasilla sinne käytännössä kerry koska ulkoilma on pakkasella melko kuivaa jo valmiiksi ja se ongelman syy on se kesäkautena kertynyt kosteus.

Toki kesällä sisä ilma voi olla jopa kuivempaa kun ilmastointi kuivattaa lämmintä ulkoilmaa.

Ainakin omasta mielestä se ainut ja oikea asia olisi kuivattaa vai taihtaa ryynit parin vuoden välein niin ei tarvi tuskailla.

Ja jos haluaa parantaa kuivatusta niin pitäisi ennemmin lisätä imuletkuun reilumman kokoinen aukastava pönikka täynnä ryynejä pitämään imuilma kuivana.
Se olisi helppo huoltaa koskematta itse kompuraan.
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

J&M tech huoltaa airmaticin kompurat ja typettää tarvittaessa järjestelmän.
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Jukkahep kirjoitti:J&M tech huoltaa airmaticin kompurat ja typettää tarvittaessa järjestelmän.
Kiitos tästä! :)
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse olen ajatellut että järjestelmää kannattaisi ehkä muuttaa sen verran että suodattimen saisi vaihdettua konetilan puolelta. Tulisi vaihdettua säännöllisesti.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuo kuivaimen eriyttäminen ulkoiseksi vaikka siihen suodattimeen olisi loistava idea, ja kyllähän tuossa sisätilasta imuilman otossa olisi sellainen pointti että syyskosteilla (miksei nykyään 'talvellakin') imee varmasti kosteampaa ilmaa ihan tiivistyneen veden mudossa siellä lokasuojan paikkeilla missä rengas ja muu liikenne tekee lisäksi sumua ilmaan. Toki lämmin ilma jääähtyessään... ongelma varmaan se että kompura ei ole mikään imuihme ja kavitoi herkästi jos imua kuristellaan liikaa, onko se toisaalta ilmapumpulle mikään ongelma...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Aiemminkin on tästä keskusteltu monessakin topicissa mutta itse olen miettinyt asian tiimoilta että pääsyy airmaticin temppuiluun on se että se alkaa vanhemmiten vuotaa jostain ja silloin kuivaavaa paluuilmaa ei tulekaan kompuran läpi niin kuin tiiviissä järjestelmässä. Kun kompura joutuu pumppaamaan lisää ilmaa aina useammin ja useammin niin kostean ilman sisään meno ja täten veden määrä järjestelmässä lisääntyy ja silloin alkaa tulla ongelmia. Toinen seikka jota olen miettinyt on se että kun kuivausrakeet imee itseensä kosteutta niin sen mukana kulkeutuu epäpuhtauksia jolloin ryynit täyttyy myös epäpuhtauksista hiljalleen ja niiden kosteudensitomiskyky heikkenee hiljalleen.

Järjestelmä kun hiljalleen vuotaa niin sitä ei edes huomaa mistään päivittäisessä käytössä, mutta kun auto seisoo muutaman päivän niin joku nurkka onkin yllättäen maassa.

Mitään muutostöitä on varmaan turha suunnitella, eli ei muutakun järjestelmä tiiviiksi. :thumbup:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja epk »

komppaan edellistä, toimiva, kunnossa pidetty systeemi ei mielestäni tarvitse lisäkikkailuja. Toiminta kunto pysyy hyvänä jopa suomen oloissa kun kerran 2-3 vuoteen kuivaa ryynit ja huolehtii ettei tosiaan järjestelmä ime paskaa esim. ohi ulkoilmasuodattimen tms.
GL 420 CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: La 04.08.2018 11:52

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja GL 420 CDI »

Heip



Itse olen kiitollinen kaikille aiheesta vuosia sitten kirjoittaneille kun kerroitte siitä halkeavasta imuputkesta. Sehän menee siitä kompuran
vierestä poikki, tarkistin ja lähes poikki seitsemän vuoden iässä eli toivois tarkoituksellisempaa matskua siihen putkeen. Ajattelin kompuran
vaihtaa nyt syksyllä niin on sitten aikaa harrastaa ja korjailla vanha kompura varoiksi, näin mulla, kuis muilla airmatic kulkee?
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

epk kirjoitti:komppaan edellistä, toimiva, kunnossa pidetty systeemi ei mielestäni tarvitse lisäkikkailuja. Toiminta kunto pysyy hyvänä jopa suomen oloissa kun kerran 2-3 vuoteen kuivaa ryynit ja huolehtii ettei tosiaan järjestelmä ime paskaa esim. ohi ulkoilmasuodattimen tms.

Tuo unohtuikin mainita tosiaan että se suodattimelta lähtevä putki on syytä tarkistaa, omassa entisessä w211 farkussa se oli murtunut monesta kohtaa ja varmaan oli ehtinyt imeä aika paljon ilmaa ohi filtterin. Vaohdoin siihen uuden letkun ja kompuraan ryynit sekä suodatin tietysti ja sen jälkeen ei kertaakaan airmatic herjannut puolentoista vuoden aikana mitä auto mulla vielä oli.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja jusi »

GL 420 CDI kirjoitti:Heip



Itse olen kiitollinen kaikille aiheesta vuosia sitten kirjoittaneille kun kerroitte siitä halkeavasta imuputkesta. Sehän menee siitä kompuran
vierestä poikki, tarkistin ja lähes poikki seitsemän vuoden iässä eli toivois tarkoituksellisempaa matskua siihen putkeen. Ajattelin kompuran
vaihtaa nyt syksyllä niin on sitten aikaa harrastaa ja korjailla vanha kompura varoiksi, näin mulla, kuis muilla airmatic kulkee?
Alkuperäiset imuletkut on turhan hentoja. Itse laitoin tilalle paksuseinämäistä polttoaineletkua. Toimii.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja dealer »

MiHe kirjoitti:tuo kuivaimen eriyttäminen ulkoiseksi vaikka siihen suodattimeen olisi loistava idea, ja kyllähän tuossa sisätilasta imuilman otossa olisi sellainen pointti että syyskosteilla (miksei nykyään 'talvellakin') imee varmasti kosteampaa ilmaa ihan tiivistyneen veden mudossa siellä lokasuojan paikkeilla missä rengas ja muu liikenne tekee lisäksi sumua ilmaan. Toki lämmin ilma jääähtyessään... ongelma varmaan se että kompura ei ole mikään imuihme ja kavitoi herkästi jos imua kuristellaan liikaa, onko se toisaalta ilmapumpulle mikään ongelma...
Esimerkiksi 211:ssa ilma otetaan puskurin poikittaisen "raudan" sisältä.
oulaistenliikenne.fi
pathenkilö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja pathenkilö »

jjk270cdi kirjoitti:Aiemminkin on tästä keskusteltu monessakin topicissa mutta itse olen miettinyt asian tiimoilta että pääsyy airmaticin temppuiluun on se että se alkaa vanhemmiten vuotaa jostain ja silloin kuivaavaa paluuilmaa ei tulekaan kompuran läpi niin kuin tiiviissä järjestelmässä. Kun kompura joutuu pumppaamaan lisää ilmaa aina useammin ja useammin niin kostean ilman sisään meno ja täten veden määrä järjestelmässä lisääntyy ja silloin alkaa tulla ongelmia. Toinen seikka jota olen miettinyt on se että kun kuivausrakeet imee itseensä kosteutta niin sen mukana kulkeutuu epäpuhtauksia jolloin ryynit täyttyy myös epäpuhtauksista hiljalleen ja niiden kosteudensitomiskyky heikkenee hiljalleen.

Järjestelmä kun hiljalleen vuotaa niin sitä ei edes huomaa mistään päivittäisessä käytössä, mutta kun auto seisoo muutaman päivän niin joku nurkka onkin yllättäen maassa.

Mitään muutostöitä on varmaan turha suunnitella, eli ei muutakun järjestelmä tiiviiksi. :thumbup:
Kyllä se on juurikin näin ässän mittarissa melkeen 700tkm ja airmatic toimii kuin kello. Ei laskeudu vaikka auto seisoo kesäisin kuukausi tolkulla ajamattomana. Viimeiset 4v ajettu vain syksy-talvi kausi ja toimii talvellakin pysyy vaikka viikon -20 ryhdissään parkissa. Tolpat on.kertaalleen vaihdettu uusiin Bilstein
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

Ennakoivaa huoltoa siis pitäisi tehdä kompuralle, siellä ilmeisesti on jonkilainen suodatin, mikä pitää määräajoin vaihtaa ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin kompuran sisällä on jotkut ryynit, mitkä pitää kuivattaa vai vaihdetaanko nekin uusiin?

Suodattimen saa varmasti vaikka mistä, mutta löytyykö ne ryynitkin ihan varaosaliikkeestä?
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Suodatin löytyy esim. Kl-varaosat tai Merteil. Ryyniä saa vaikka Motonetistä ainaki pingi oli yks merkki. Vanhojen kuivaaminen tai uusiin vaihtaminen onkin ehkä makuasia mutta miksei laittaisi uusia kun ei maksa montaa euroa. Tuossa aimennin kerroinkin jo omaa teoriaani ryynien käyttäytymiseen vanhemmiten :think:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jukkahep kirjoitti:J&M tech huoltaa airmaticin kompurat ja typettää tarvittaessa järjestelmän.
Typen idea lienee että se otetaan pullosta jossa kosteutta ei olisi. Kuitenkin kompura puskee ilmankosteuden systeemiin pian uudelleen.

Jotta systeemi olisi kokonaan kuiva se pitäisi ajaa alipaineeseen mitä en usko systeemin kestävän. Sitten täyttö typellä huomatakseen että ollaan samassa lähtötilantreessa vähän ajan päästä. Systeemi ei ole hermeettinen niin kosteutta on tekipä mitä vain.

Ryynejä varmaan kannattaa vaihdella tai kuivata. Ne ei maksa kuin euron per täyttö. Joku kauppasi ryynejä jollain 10eur+ hinnalla mutta sillä saa varmaan kilosta useampaan kiloon laadukkaita ryynejä.

Airmatic on systeemi jota en suosittele ainakaan suomen olosuhteissa kellekkään. Vaikka ilmajousi on ajogeometriseti kätevämpi niin näen enempi haittaa kuin hyötyä ilmasta. Mutta jos se airmatic on niin se kannattaa pitää tai ainakin yrittää pitää kunnossa.

Valitettavasti ABC alustoja ei ole ollut saatavissa kuin rajoitettuun määrään mersun malleja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Taas samaa mieltä AK47:n kanssa typen eduista.

ABC-alusta on hieno, vanhoissa harrasteautoissa vähintään yhtä työllistävä kuin Airmatic. Rajaa vaan aika paljon mersumalleja (uusia ja vanhoja) jos ei noista kumpaakaan kelpuuta.
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

jjk270cdi kirjoitti:Suodatin löytyy esim. Kl-varaosat tai Merteil. Ryyniä saa vaikka Motonetistä ainaki pingi oli yks merkki. Vanhojen kuivaaminen tai uusiin vaihtaminen onkin ehkä makuasia mutta miksei laittaisi uusia kun ei maksa montaa euroa. Tuossa aimennin kerroinkin jo omaa teoriaani ryynien käyttäytymiseen vanhemmiten :think:


Itse en kyllä äkkiseltään ryynejä motonetistä löytänyt, ilmeisesti jossain muulla osastolla, rekkarin alla varaosaluettelossa ei ollut.

Mikäs tuo typpitäyttö on, minkäs takia se pitää tehdä? Jos avaan kuivaimen ja vaihdan suodattimen, niin joutuuko typpitäytön tekemään?

Autooni on edellisen omistajan toimesta uusittu taakse palkeet ja kompura. Järjestelmän hinnakkuuden vuoksi, todellakin haluan pitää kunnossa, niin siksi kyselen tarkkaan. :P
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja MiHe »

ABC:n huoltohan maksaa herkästi käytetyn pikkuauton verran :D

Joskus oli linkki foorumilla johonkin mestaan mikä myi säkkikaupalla noita ryynejä... näiden huoltofirmojen kompressorin huoltokitit ovat melko kalliita jos suhteutetaan siihen attä sillä saa pari o-rengasta, männän tiivisteen ja kourallisen ryynejä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Kysyin J&M tech:tä mikä toi typpitäyttö on, sanoivat kuivaavan järjestelmän hinta 50€. Heillä on tarjouskampanja Airmaticin kompuran ryynien vaihdosta ja ylipaineventtiilin tarkastus/vaihto, kompuran tuoton mittaus ja typpitäyttö
Käytän w221 Airmaticin huollossa heinäkuussa J&M techissä. Kerron kokemuksesta kun olen huollattanut kompuran.
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

^Mulla kanssa tarkoirus heinäkuun alkupuolella huollattaa oman s212 takapään järjestelmä.
Viimeksi muokannut Hesusnis, La 22.06.2019 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Beagle_ kirjoitti:
jjk270cdi kirjoitti:Suodatin löytyy esim. Kl-varaosat tai Merteil. Ryyniä saa vaikka Motonetistä ainaki pingi oli yks merkki. Vanhojen kuivaaminen tai uusiin vaihtaminen onkin ehkä makuasia mutta miksei laittaisi uusia kun ei maksa montaa euroa. Tuossa aimennin kerroinkin jo omaa teoriaani ryynien käyttäytymiseen vanhemmiten :think:


Itse en kyllä äkkiseltään ryynejä motonetistä löytänyt, ilmeisesti jossain muulla osastolla, rekkarin alla varaosaluettelossa ei ollut.

Mikäs tuo typpitäyttö on, minkäs takia se pitää tehdä? Jos avaan kuivaimen ja vaihdan suodattimen, niin joutuuko typpitäytön tekemään?

Autooni on edellisen omistajan toimesta uusittu taakse palkeet ja kompura. Järjestelmän hinnakkuuden vuoksi, todellakin haluan pitää kunnossa, niin siksi kyselen tarkkaan. :P

Ryyneissä on eroja ja kissanhiekat kannattaa unohtaa. Aiemmin ilmailukaupassa oli hyvää silicagel raetta halvalla. Nyt ei ole pariin kolmeen vuoteen ollut.

https://pulinajakso.ilmailuliitto.fi/vi ... php?t=1016" onclick="window.open(this.href);return false;

Kannattaa huomioida mahdollisten suolojen vaarat.

Tällainen löytyi:

http://www.hkavionics.com/muuttuotteet.php" onclick="window.open(this.href);return false; sivun alareunassa

Typpitäyttö on tosiaan turhaa hommaa ja tyhjällä rahastusta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

BMW kompura. Samanlainen Wabco. Märkien ryynien auheuttamaa korroosiota. Ryynien kuivaaminen uunissa. n. 120C 30min.
Kuvat lainattu BMW forumilta.
IMG_1952.JPG
IMG_1953.JPG
IMG_1954.JPG
IMG_1955.JPG
IMG_1956.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Audin kompressorin kaavio. Samanlainen kuin S212 Airmatic. (S211 on venttiilit jousien yhteydessä)
3. on ilmankuivan kompuran sisällä.

IMG_2172.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

Tuossa "orginaali" kuivain silikaa, jota käytetään raskaassa kalustossa.

Kuivainpatruunan avaus . Mitä "hiekkaa" on siellä pohjalla?
https://m.youtube.com/watch?v=CeRge9Bj2no" onclick="window.open(this.href);return false;
YouTube

Kuivain patruuna Mahle AL12. Näillä on myös jokin kuivaimen korjaussarja, jossa on silikaa pussissa. En nyt löytänyt sitä haulla.
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... ruuna.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ebay.de haku
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... ne&_sop=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

AK47 kirjoitti:
Beagle_ kirjoitti:
jjk270cdi kirjoitti:Suodatin löytyy esim. Kl-varaosat tai Merteil. Ryyniä saa vaikka Motonetistä ainaki pingi oli yks merkki. Vanhojen kuivaaminen tai uusiin vaihtaminen onkin ehkä makuasia mutta miksei laittaisi uusia kun ei maksa montaa euroa. Tuossa aimennin kerroinkin jo omaa teoriaani ryynien käyttäytymiseen vanhemmiten :think:


Itse en kyllä äkkiseltään ryynejä motonetistä löytänyt, ilmeisesti jossain muulla osastolla, rekkarin alla varaosaluettelossa ei ollut.

Mikäs tuo typpitäyttö on, minkäs takia se pitää tehdä? Jos avaan kuivaimen ja vaihdan suodattimen, niin joutuuko typpitäytön tekemään?

Autooni on edellisen omistajan toimesta uusittu taakse palkeet ja kompura. Järjestelmän hinnakkuuden vuoksi, todellakin haluan pitää kunnossa, niin siksi kyselen tarkkaan. :P

Ryyneissä on eroja ja kissanhiekat kannattaa unohtaa. Aiemmin ilmailukaupassa oli hyvää silicagel raetta halvalla. Nyt ei ole pariin kolmeen vuoteen ollut.

https://pulinajakso.ilmailuliitto.fi/vi ... php?t=1016" onclick="window.open(this.href);return false;

Kannattaa huomioida mahdollisten suolojen vaarat.

Tällainen löytyi:

http://www.hkavionics.com/muuttuotteet.php" onclick="window.open(this.href);return false; sivun alareunassa

Typpitäyttö on tosiaan turhaa hommaa ja tyhjällä rahastusta.
Joo tuon typpitäytön uskon kyllä turhaksi.

Tätä raetta on suositeltu aikaisemmissa topiikeissa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/605303/PI ... Auto-300-g" onclick="window.open(this.href);return false;
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muuten, minulla on kompuroita ainakin 211 (oliko sama 220) - 164 - 251 - 212 käytettyjä myydä.
Osasta kuivattukin jo ryynit, toimivia, hinnat alkaen 50€ sellainen johon pitää tehdä kuivaus + männänrengas + tiivisteet vaihtaa ---> 100€
Helppoa kun kunnostaa valmiiksi, kun alkaa olla aika ei tarvitse kuin vaihtaa ja sitten on aikaa huoltaa entinen.
oulaistenliikenne.fi
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

AK47 kirjoitti:
Jukkahep kirjoitti:J&M tech huoltaa airmaticin kompurat ja typettää tarvittaessa järjestelmän.
Valitettavasti ABC alustoja ei ole ollut saatavissa kuin rajoitettuun määrään mersun malleja.
ABC:kin perustuu ilmajousiin nykyään: GLSän UUSI AKTIIVIJOUSITUS nimeltään E-Active Body Control (E-ABC) esiteltiin jo GLE:n yhteydessä. Se on lisävaruste (verottomana 8 570 euroa) täydentämään vakioilmajousitusta. Aiempi ABC-jousitus perustui kokonaan hydrauliikkaan, mutta nyt perustana on vakiovarusteinen ilmajousitus.

Yksittäisten pyörien joustoliikettä voidaan hallita iskunvaimentimeen yhdistetyn hydraulipumpun avulla. Pumppu on sähkötoiminen, ja aktiivijousitetussa autossa on aina 48 voltin sähkötekniikka, sillä vaimentimien nopea täyttö vaatii paljon energiaa.

E-ABC-autossa ei ole lainkaan mekaanisia kallistuksenvaimentimia.
2007 R 320cdi
Vastaa Viestiin