C 180, -98, moottori ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

Bensakone. Kolme kertaa jäänyt käynnistymättä viikon sisällä, vaikka startti pyörittää moottoria reippaasti. Kerran pysähtyi itsekseen tyhjäkäynnillä, eikä lähtenyt startatessa käyntiin. Pari minuuttia myöhemmin käynnistyi. Kaksi kertaa jäänyt käynnistymättä, moottorin oltua pysäytettynä hetken aikaa. Pari tuntia myöhemmin on käynnistynyt nikottelematta. Kipinää ja bensan saantia ei ole vielä tutkittu. Osaisiko joku
suoralta kädeltä sanoa, mistä vikaa voisi lähteä etsimään?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun kylmänä käynnistyy mutta kuumana sammuu ja taas jäähtyessään käynnistyy on syy kampiakselin asento tunnistimessa mutta se vaatii kunnon jäähtymistä...siksi vika ei oikein kuullosta siltä...sen voi kokeilla kylmäspäyllä kun se sammuu...sitä anturiin.
Sitten vika voi olla ihan bensapuolella eli onko tankissa neljännes bensaa kun temppuilee...täydemmällä ei..tällöin bensapumpun tuotto ei riitä tasaamaan tankin osioita...bensapineen säädinkin voi temppuilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

Ok. Tutkitaan nämä asiat
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

Tänään moottori oli käynnissä muutaman minuutin, eikä käynnistynyt uudelleen hetkeä myöhemmin. Bensaa ruiskii hyvin, mutta kipinä puuttuu. Auto seisonut päivän auringossa, mutta moottori ei juuri ehtinyt lämmetä käynnin aikana. Tankissa on runsaasti bensaa. Jonkin aikaa seisottuaan käynnistyi normaalisti. Missä sijaitsee kampiakselin asentotunnistin? Tuulilasinpesunestesäiliön edessä on sähköventtiili, josta menee kumiletku kaasuläppäkoteloon nuolen suuntaisesti. Toiseen suuntaan on letkunpätkä, josta lähtee n. 8 mm metalliputki auton alle, jonnekin taakse. Venttiili voi tikittää koko ajan. Miksi? Venttiilin päällä kirjaimet MOT ja nuoli. Mikä on venttiilin tarkoitus?
Viimeksi muokannut Pena72, Ke 03.07.2019 08:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kampura tunnistin on edestä katsottuna klo 2 startin yläpuolella vauhtipyöän kehän kohdin...yhdellä torx pultilla kiinni...8mm kuusikanttinen hylsykin käy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

Alapuolelta katsoessa näkyy jotain, joka oletettavasti on asentotunnistin, yläpuolelta ei näy mitään, koska sen päällä on imusarja. Minkä verran pitää tavaraa purkaa pois tunnistimen päältä, jotta sen pystyy vaihtamaan? Pitääkö imusarja ja bensansyöttöputket irrottaa? Onko näiden irrottamisessa ja asentamisessa jotain, joka pitää erityisesti huomioida ? Kuvassa ympyröitynä kohta, jossa tunnistin sijainnee kaiken romppeen alla. Toinen kuva näyttää konehuoneen hiukan etäämmältä. Löytyisikö Länsi-Uudeltamaalta mersugurua, joka voisi tehdä kotikäynnin tänne Siuntioon korvausta vastaan, antamaan hyviä neuvoja auton purkamisessa. Itse voin tehdä likaisen työn. P. O5O 494 9921.



Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Pena72, To 04.07.2019 23:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sallaas »

En ollutkaan huomannut tätä ketjua, mutta samantyyppisissä vaikeuksissa ollaan, kuten jo uuden aloituksekin kirjoitin. :thumbup:

Minulla auto käynnistyy kuumana hyvin, oikuttelee kylmäkäynnistäessä SATUNNAISESTI. Kylmänä myös tyhjäkäynti kierrokset tykkää hieman heijata. Mutta Ei siis koskaan ole sammunut liikenteessä tai mitään.
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sallaas »

atlas kirjoitti:Kun kylmänä käynnistyy mutta kuumana sammuu ja taas jäähtyessään käynnistyy on syy kampiakselin asento tunnistimessa mutta se vaatii kunnon jäähtymistä...siksi vika ei oikein kuullosta siltä...sen voi kokeilla kylmäspäyllä kun se sammuu...sitä anturiin.
Sitten vika voi olla ihan bensapuolella eli onko tankissa neljännes bensaa kun temppuilee...täydemmällä ei..tällöin bensapumpun tuotto ei riitä tasaamaan tankin osioita...bensapineen säädinkin voi temppuilla.
Itse kanssa omassani olen miettiny että oliskohan vika bensansaannissa.. laiska bensapumppu? Tai niinkin yksinkertainen kun tukkeutunut bensansuodatin? Mutta se ei varmaan tue sitä asiaa että kohta auto kuitenkin käynnistyy
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

Minun tapauksessani bensaa ruiskuaa tukin venttiilistä, startatessa, mutta kipinä puuttuu.
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Missä sijaitsee kampiakselin anturi M111.921 moottorissa? Onnistuuko vaihto helposti aloittelijalta vai jätetäänkö suosiolla ammattilaiselle?
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

sallaas kirjoitti:Missä sijaitsee kampiakselin anturi M111.921 moottorissa? Onnistuuko vaihto helposti aloittelijalta vai jätetäänkö suosiolla ammattilaiselle?


Ei ole hajuakaan sen sijainnista. Mahtaisikohan olla samassa kohtaa kuin minun autossani?
Tämä Mersu on ensimmäinen Mersuni. Mersut ovat minulle aivan vieraita. En tiedä niistä mitään.
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Pena72 kirjoitti:
sallaas kirjoitti:Missä sijaitsee kampiakselin anturi M111.921 moottorissa? Onnistuuko vaihto helposti aloittelijalta vai jätetäänkö suosiolla ammattilaiselle?


Ei ole hajuakaan sen sijainnista. Mahtaisikohan olla samassa kohtaa kuin minun autossani?
Tämä Mersu on ensimmäinen Mersuni. Mersut ovat minulle aivan vieraita. En tiedä niistä mitään.

Vaihdoitko sen anturin? Asiantuntija oli sitä mieltä että ongelmaa näissä olisi ollut juuri tuossa kampiakselin anturissa. Itse kokeilen sitä ensiksi kunhan tilaus saapuu.
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

En ole vaihtanut vielä. Olen odotellut palstalla neuvoja sen vaihtamiseksi. Vielä ei kukaan ole kertonut, mitä pitää purkaa anturin yläpuolelta. En ole koskaan purkanut tällaista bensansyöttöjärjestelmää, enkä näin ollen haluaisi koskea siihen omin nokkineni, vahinkojen pelossa. Joko sinä olet purkanut ja saanut anturin näkyville?
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Pena72 kirjoitti:Tänään moottori oli käynnissä muutaman minuutin, eikä käynnistynyt uudelleen hetkeä myöhemmin. Bensaa ruiskii hyvin, mutta kipinä puuttuu. Auto seisonut päivän auringossa, mutta moottori ei juuri ehtinyt lämmetä käynnin aikana. Tankissa on runsaasti bensaa. Jonkin aikaa seisottuaan käynnistyi normaalisti. Missä sijaitsee kampiakselin asentotunnistin? Tuulilasinpesunestesäiliön edessä on sähköventtiili, josta menee kumiletku kaasuläppäkoteloon nuolen suuntaisesti. Toiseen suuntaan on letkunpätkä, josta lähtee n. 8 mm metalliputki auton alle, jonnekin taakse. Venttiili voi tikittää koko ajan. Miksi? Venttiilin päällä kirjaimet MOT ja nuoli. Mikä on venttiilin tarkoitus?

Tankin höyryjen kierrätysventtiili, evap lontoonkielellä.
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Minulla ollut kaikenlaista vaivaa seuraavasti:

Sammuu kuumana => nokkakselin asentoanturi https://www.google.com/search?q=w202+ca ... 00&bih=757

Ei lähde käymään ollenkaan
https://www.google.com/search?safe=acti ... 163JpV7A4c

Tyhjäkäynti kierrokset vouvaa ja moottori ei vedä
https://www.google.com/search?safe=acti ... rz5RkMDS0k
ja jos vika on kaasuläpässä niin ei voi tehdä mitään muuta kuin ostaa uusi kaasuläppä.

YJ-rele on suursuosikkini ja sillä voi selittää mitävain, mutta ikinä en ole saanut sen vaihtelulla mitään korjaantumaan? luulisin :mrgreen:

Sitten vielä mystistä sammuilua, joka johtui kuitenkin jännitehäviöistä vaikka oli latausta ja virtaa. Kuitenkin ladattu akku ja moottori lämpöiseksi, niin sammuilu loppui. Alkaakseen taas seuraavana päivänä, jos ei ollut akku ladattuna. Tämä ei selvinnyt koskaan eikä tälläistä ole olemassakaan.

Itse tehden vain rohkeasti askartelemaan. Antureiden kanssa ei juurikaan voi epäonnistua, jos laittaa ehjän samanlailla kun otit pois.

Nämä ovat vain minun perskohtaisia havaintoja ja hommelit olen tarkistellut tuolta youtubesta. En omaa oikeuksia mihinkään ja olen aivan vastuuton ja holtiton.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Nastamuumio kirjoitti:Minulla ollut kaikenlaista vaivaa seuraavasti:

Sammuu kuumana => nokkakselin asentoanturi https://www.google.com/search?q=w202+ca ... 00&bih=757

Ei lähde käymään ollenkaan
https://www.google.com/search?safe=acti ... 163JpV7A4c

Tyhjäkäynti kierrokset vouvaa ja moottori ei vedä
https://www.google.com/search?safe=acti ... rz5RkMDS0k
ja jos vika on kaasuläpässä niin ei voi tehdä mitään muuta kuin ostaa uusi kaasuläppä.

YJ-rele on suursuosikkini ja sillä voi selittää mitävain, mutta ikinä en ole saanut sen vaihtelulla mitään korjaantumaan? luulisin :mrgreen:

Sitten vielä mystistä sammuilua, joka johtui kuitenkin jännitehäviöistä vaikka oli latausta ja virtaa. Kuitenkin ladattu akku ja moottori lämpöiseksi, niin sammuilu loppui. Alkaakseen taas seuraavana päivänä, jos ei ollut akku ladattuna. Tämä ei selvinnyt koskaan eikä tälläistä ole olemassakaan.

Itse tehden vain rohkeasti askartelemaan. Antureiden kanssa ei juurikaan voi epäonnistua, jos laittaa ehjän samanlailla kun otit pois.

Nämä ovat vain minun perskohtaisia havaintoja ja hommelit olen tarkistellut tuolta youtubesta. En omaa oikeuksia mihinkään ja olen aivan vastuuton ja holtiton.


On näissä ollut kuulemma sen kaasuläpän asentotunnistimenkin kanssa ongelmia, mutta se jättäisi vikakoodin ja omasta ei löytynyt testerissä yhtään mitään. Eli ainakin se olisi pois suljettuna. :|

Pitää kovasti toivoa että tämä satunnainen 'ei käynnistyminen' ja kylmänä tyhjäkäynnin kierrosten humpaaminen asettuisi nimenomaa tuolla kampiakselin tunnistiminen uusimisella. Mutta voisiko se edes mersuissa olla niin helppoa, yksinkertaista ja ennenkaikkea halpaa? 8)
Pena72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 13.04.2019 23:50

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pena72 »

Voitaneen todeta, että tuolla evap.illa ei ole mitään tekemistä kipinäkadon kanssa. Kampiakselin anturin vaihtaisin, mutta kun pitäisi purkaa puolet konehuoneesta, niin se ei oikein innosta. Pitää ainakin kerätä vielä lisää paineita (lue: rohkeutta), jotta alan sorkkimaan sitä harakanpesää, mikä näkyy kuvissa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alakautta, starttimoottori irti ja sitten saa vaihdettua kampiakaselin asentoanturin. Startti on helppo irrottaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mulla ois ehjä ecu tuomoseen jos tulee tarvis.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Jokohan tämä Ceemeli on lähtenyt käymään?
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Mitähän tuollaisen kampiakselin anturin vaihdosta pajalla kehtaisi maksaa?
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 316
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Pena72 kirjoitti:Voitaneen todeta, että tuolla evap.illa ei ole mitään tekemistä kipinäkadon kanssa. Kampiakselin anturin vaihtaisin, mutta kun pitäisi purkaa puolet konehuoneesta, niin se ei oikein innosta. Pitää ainakin kerätä vielä lisää paineita (lue: rohkeutta), jotta alan sorkkimaan sitä harakanpesää, mikä näkyy kuvissa.
Sen ei kuitenkaan kuulu jatkuvasti tikittää. Helpointa mitä voit tehdä on tilapäisesti tulpata siitä imuun menevä letku ja testata sitten onko sillä mitään vaikutusta.

Diagnosointi välineet, taito ja kokemus tekee vanhankin auton korjaamisesta kannattavaa. Jotkut ulkomaan pellet kutsuu leikkisästi summittaisia osien vaihto korjauksia "parts dartsiksi", jotka artistit sitten maksaa.

OT: Tässä hyvä esimerkki siitä kuinka tosi ammattilainen diagnosoi hankalan vian, jonka syy on yllättävä.
Mercedes-Benz E500 No Start, No Communication with PCM https://www.youtube.com/watch?v=qmvfvJs01Eo" onclick="window.open(this.href);return false;
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Mulla juuri sama mersu kuin aloittajalla ja hieman samantyyppistä vikaakin oli, kampiakselin anturi vaihdettiin ja nyt ainakaan kuukauteen auto ei ole temppuillut. Ainakaan vielä. :clap:

Eli kaikenmaailman käyntihäiriöihin suosittelen vaihdattamaan tuon anturin. Joku sanoi että kampiakselin anturi oireilee vain kuumana, mutta mulla ongelmaa esiintyi vain ja ainoastaan kun auto oli kylmä.
Sorkku
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 17.11.2019 23:33

Re: C 180, -98, moottori ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Sorkku »

C180 Kompressor 2004 w203 m271 näynnistymisongelma ja 0131 koodi.

En olisi uskonut että on akkuvika kun ikänkuin klopsahteli ja monen yrityksen jälkeen joskus käynnistyi ja enää ei ollenkaan. Sitten pistin paremman vain 47ah pikkuakun ja joka kerta sillä käyntiin..... Oh hoijaa.

Vikakoodin syynä oli löysä 1. tulppa. Ja muut tulpat niin kireällä, että piti nitkuttaa edes takaisin ja öljyä sekaan että sain pois. Meinasin jo luovuttaa ettei noin kovaa uskalla vääntää kun kierteet hajoaa.

Vikakoodi lähti sitten halppis koodinlukijalla pois joka sekin on ihme.
Vastaa Viestiin