Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riivaaja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riivaaja

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Terveppä vuan terve, pitkästä aekoo!

Elikkäs, hommattiin vaimolle talvella tuommonen otsikossa mainittu kulkupeli Ooppelin tilalle. Onhan siinä kaikenlaista kivaa ja myös kaikenlaista kivaa pientä vikaa.

Mutta mysteerisin näistä vioista on ehkä tämä:

Kun sillä lähtee ajamaan, niin toisinaan se heittää mittaristoon ilmoituksen: "Battery protection, some conveniense functions are unavailable." Sitten kun ajelet muutaman kilumetrin niin se saattaa kertoa, että: "Note, conveniense functions are available again." Mutta, se näkyy olevan ihan herran hallussa, että milloinka se nuo mukavuustoiminnot heittää taas peliin tai on heittämäti. Saattaa olla, että saahaan ajaa muutaman satakin kilumetriä ja mukavuustoiminnot ei vaan palaa henkiin. Kenkkumaista, etenkin talvella kun ei persgrillit tai mitkään muutkaan kivat hommat ei pelaa...
Samaten, se saattaa arpua nuita mukavuustoimintoja päälle ja pois ihan muutaman kilumetrin välein. Että nyt on käytössä, ajat kymmenen kilumetriä, nytpä ei olekaan. Ajat taas muutaman hetken, jahas, käytössä jälleen ja kohta taas pois. Perkeleen lottokone.

Pikkuakku on vaihdettu ja kokeiltu myös ison akun vaihtoa, ei vaikutusta. Kun naplaan tietokoneen "piilovalikoista" volttimittarin näyttöön, niin se näyttää pulskat 12V. Käynnistäessä tippuu toki sinne noin 10V. Mutta heti kun auto lähtee käyntiin, niin se tuuppaa tyhjäkäynnilläkin noin 13.8V. Ja jos ajaessa tuo ilmoitus noista mukavuustoiminnoista tulee mittaristoon, niin jännitelukema pysyy ihan tasan samana, se siitänsä mihinkään tipu. Että äkkinäinen vois päätellä, että laturikin olis kunnossa.

Että mistä helekkarin kuusesta se tuo auto päättelee, että nyt ei virta riitä? Että nyt on pakko laittaa kaikki jonninjoutavuudet pois päältä.

Alkaa pikkusen rassaamaan mokoma vika. Kun näin kesälämpöisellä ei oikein toimi tuo nelikanavaisen automaatti-ilmastoinnin puhallinkaan. Puskee kyllä kylmää ilmaa, mutta se puhallus on kuin lehmän henkäys, ei sieltä oikeasti ilmaa kunnolla tule. Sitten kun auto päättää, että nyt virta riittää näihin turhanpäiväisyyksiin, niin kylläpä vainen alkaa puhallin huutamaan.

Kismittää vallan kovasti.
Kertokaapa missä vika.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu kylmästöintiä rajoitetaan samoin kun persgrillejä jos auto luulee että virta ei riitä. Mittaa mitä näyttää akun navoissa silloin kun vika on päällä?

Kato että akkuohjainlaitteelta piuhat ei oo hapettunu, muutoinkin varmasti akun kaapelit tiukalla ja maapisteet korroosiovapaat, moottorin ja rungon välinen maapiuha kunnon kontaktissa (pitää irroittaa että näkee onko hapettunu), jossain oli ohje /(tais olla ihan WISsissäkin) että tarkistaa apparin prefuseboksin hapettuminen vaikka en kyllä koskaan muista kuulleeni mainitun että sieltä olis hapettuma löytyny.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja markoala »

Paloviita vaihtoi akkuohjainlaitteen aikanaan ehkä samanlaisten oireiden takia. Alkupään 211 akkuohjainlaite on korvattu tuotannossa vakaammalla versiolla jonka voi vaihtaa mutta se täytyy koodata autoon starilla.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laturi ei juttele taka-samin kanssa jos ne on eriparia ja tekee tuota vaikka lataa. Vaihtuu noin -05.

Muuten, otsikko on hyvä. Jo toinen hyvä otsikko täällä viikon sisään, mikä on harvinaista.
Ykkösenä listallani on edelleen koyaman "Moottorisahan tulppa ei pysy kiinni", joka kaikessa karuudessaan kertoo ongelman tarkalleen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja MiHe »

dealer kirjoitti: Muuten, otsikko on hyvä.

Juu mä joo aattelin pelkän otsikon perusteella ennen koko kirjoituksen näkemistä että tähän mä vastaan 'se pitää ajaa ulos manaajaan ja pyhän starin avulla' :lol:

(sen väärän laturin/säätimen kyllä vissiin näkis siinä starilla jos LIN systeemit vinksallaan, ei vaan oo vielä itellä muistaakseni tullut vastaan)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jos vika oli jo autossa ostaessa(riivajan ilmestymis ajankohtaa ei otsikossa ollut)
niin ääni värräle taka samille tai laturille niiden jälkeen akku ohajin laitten ohjelmalle tuomoinen nähty joskus ratkistavan
sen vaihdolla lohjalisen pubin pihalla sitä kun ei merkki korjamolla ollut saanut tehtyä :roll:
Mökkillä
'
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tämä alkaa osoittamaan yhteen ja ainoaan paikkaan kun edellä mökkiläinen ja dealeri ovat samaa mieltä 8)

sitä ihmettelen, jos säätimen kommunikointi ei onnistu niin senhän pitäisi mennä 'vikatilaan' ja ladata 14,2V tasaisesti? Kaikki kommunikointihan kulkee kuitenkin akkuohjaimen kautta (on 'tähtikytkennän' keskellä...)

Eihän sinne ole ole kytketty jotain omia virityksiä, WISsissä muistaakseni kiellettiin kuluttimien kytkentä suoraan akkuun kun BCM ei silloin tunnista jotain oikein?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kuulostaa minusta hitusen pieneltä tuo latausvirta tyhjäkäynnillä.

Meille E320 CDI -05 tuli taloon 2013 ja tuolloin oli punaherjaa välillä akun kanssa. Auton akku oli liikkeessä päässyt tyhjäksi ja autonhakupäivänä myyjä oli lyönyt starttiboosterilla käyntiin..

Auto pelasi aivan hyvin kunnes jonkun käynnistyksen yhteydessä saattoi punaherja akusta ilmestyä tauluun (astetta rankempi tuosta convenience functions -ilmoituksesta).

Päiviteltiin isolointirelettä, tavallinen akku AGM:ään ja pikkuakkukin vaihdettiin ja pari kertaa kävi Veholla takuukorjauksessa/ihmettelyssä, viimein tuli kuntoon mutta jäi epäselväksi mitä tekivät. Kerran kävi ainakin koodinluvussa/testissä, jonka jälkeen herja palasi paluumatkan puolivälissä 50km ajon jälkeen, käynnistyksen yhteydessä. Toisella päivityskerralla tekivät sitten jotain lisää: päällimmäiseksi jäi mieleen akkuohjainlaitteen päivitys tms, mutta sisälsikö se boxivaihtoja vai vain ohjelman jäi myös hämärään tuolloin... Latausjännite kuitenkin nousi hieman ainakin mittariston mukaan ja laturia tuskin vaihtoivat.
Jäi kuva, että oli hankala vika paikantaa tai tietoa/taitoa ei tuolloin tuolta paikasta löytynyt. Toki vika ei ihan aina toistunutkaan.

Laturi on vaihdettu vasta n. 150tkm myöhemmin kun alkoi laakerit ääntää, toimi vielä silloinkin. Talvisin ennen laturin vaihtoa saattoi tuota convenience -ilmoitusta tulla hieman useammin kuin 'normaalisti', mutta tälle ei löydy tieteellistä näyttöä. :D
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

dealer kirjoitti:Muuten, otsikko on hyvä. Jo toinen hyvä otsikko täällä viikon sisään, mikä on harvinaista.
Ykkösenä listallani on edelleen koyaman "Moottorisahan tulppa ei pysy kiinni", joka kaikessa karuudessaan kertoo ongelman tarkalleen.
No kyllähännää dealeri minut tiiät, kirjoittelen mitä sattuu mieleen juolahtamaan... :D

Eli mikä on raadin lopputulos? Akkuohjainlaite vai vääränlainen laturi? Ja pitäis ilmetä, jos pääsee asiansa osaavan starikäsittelijän pakeille? Mistähän näiltä seuduilta semmosen löytäs... :problem:
Olli Lajunen kirjoitti:Auto pelasi aivan hyvin kunnes jonkun käynnistyksen yhteydessä saattoi punaherja akusta ilmestyä tauluun (astetta rankempi tuosta convenience functions -ilmoituksesta).
Juu, kyllähän se sillointällöin tuokin ränkyy punaherjaa akusta/laturista, kun convenience functionit on ollu tarpeeks kauan pois pelistä. Siihen sitten vielä SBC -herja perään. Viime aikoina tosin tullu hyvin harvakseltaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sillon kesällä vaihdettiin se iso akku lainatavaraan, että ihan vaan kokeillaan. Se alkuun teki vieläkin sitä rumppaamista, kunnes sitten rauhoittui. Loppukesästä ajeltiin varmaan puolisentoista kuukautta ettei nähty herjaa kertaakaan. Nyt sitten vähän aikaa sitten tuli mieleen, että siellä on muuten vieläkin takakontissa se laina-akku! Autossa ollut oma akku takaisin paikalleen ja kas, ongelmat alkoivat heti uudelleen...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pakardinen kirjoitti:Sillon kesällä vaihdettiin se iso akku lainatavaraan, että ihan vaan kokeillaan. Se alkuun teki vieläkin sitä rumppaamista, kunnes sitten rauhoittui. Loppukesästä ajeltiin varmaan puolisentoista kuukautta ettei nähty herjaa kertaakaan. Nyt sitten vähän aikaa sitten tuli mieleen, että siellä on muuten vieläkin takakontissa se laina-akku! Autossa ollut oma akku takaisin paikalleen ja kas, ongelmat alkoivat heti uudelleen...
Niin on se vaan kumma... kun ei risalla akulla toimi :)
Mökkillä
'
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja koyama »

dealer kirjoitti:Laturi ei juttele taka-samin kanssa jos ne on eriparia ja tekee tuota vaikka lataa. Vaihtuu noin -05.

Muuten, otsikko on hyvä. Jo toinen hyvä otsikko täällä viikon sisään, mikä on harvinaista.
Ykkösenä listallani on edelleen koyaman "Moottorisahan tulppa ei pysy kiinni", joka kaikessa karuudessaan kertoo ongelman tarkalleen.
kiitos kiitos :D
saha tuli kuntoon
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

FinlandMerceds kirjoitti:Niin on se vaan kumma... kun ei risalla akulla toimi :)
Teoriasi on muuten ihan hyvä, mutta löydän siitä kuitenkin hieman moitittavaa.

Kun se akku vaihdettiin siihen laina-akkuun, niin se silti herjasi noita vikoja noin kuukauden ajan. Sitten ne loppui ja tuli se ongelmaton aika siinä välissä. Sitten nyt syksyllä antoi pari kertaa sen saman vikailmoituksen ennen sitä akun vaihtoa taas siihen entiseen.

Eli nyt jos lähdetään ratkomaan tätä ongelmaa siitä, että autossa kiinni ollut akku oli viallinen niin miksi sitten sama vika ilmeni sillä laina-akullakin? Äkkinäinen ainakin luulis, että jos paska akku vaihdetaan toimivaan niin ongelmat poistuu yksin tein. Ja nythän ei käynyt niin...

Ei kai tässä muu auta kun lähteä morjestamaan dealeria, siellä tuntus vehkeet tulevan kuntoon... :)



PS. Jotain muutakin ilmeni tässä syssyn mittaan. Tietokoneen mukaan kulutus on lisääntynyt noin litralla/100km ja auto tuntuu hieman tukkoisemmalta kun aikaisemmin. Lieköhän katti tukossa vai turbossa jotain hässinkiä...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Nyt alkaa häiritsemään ihan kunnolla jo.

Kun tuossa edellisessä viestissä kirjoitin, että kulutus on noussut tietokoneen mukaan ja tuntuu auto tuntuu tukkoisemmalta, niin todellakin. Kun aiemmin ajoi kotoa lähimpään "kaupunkiin" (n. 34km), niin "kaupunkiin" päästyä after start -kulutus näytti lukemia 5,5 - 5,8l/100km. Eilen kun sama matka ajettiin, niin lukema oli 7,3l/100km! :shock:
Aiemmin ihan tavalliseen alle 6l/100km ei pääse enää oikein mitenkään, ihan sama miten rauhallisesti ja miten pitkään koittaa ajella.

Lisäksi tuntuu siltä, että tuossa koneessa alunperin ihastuttanut "herkkyys" ja vääntö puuttuu ihan kokonaan. Alle 2300rpm:n ei tapahu yhtikäs eikä mitään. Ja lisäksi vielä tuntuu muutenkin siltä, että ihan kun joku harais vähän koko ajan vastaan, että se ei vaan haluais kulkea mihinkään. Muutenkin kone tuntuu paaaaljon tehottomammalta. Ohitukset ja moottoritielle kiihdytykset vähänkään liukkaammalla kelillä on ihan täyttä tuskaa kun kaasua pitää polkaista niin paljon, että laatikko pykältää pienemmälle ja sitten puuttuukin jo luistonesto peliin ja homma tyssää siihen. Ennen meni pelkällä väännöllä ihan keposesti pienemmälle vaihtamatta. Sulalla tiellä taasen tuntuu, että ei tästä mitään tule kun ei vaan kiihdy eikä kulje. Aiemmin ihastutti tuossa autossa semmoinen "moottoripyörämaisen" helppo ohittelu ja kiihdyttely, että huiskis vaan kun hitaammista mentiin ohi. Ei muuten mennä enää, että huiskis vaan... :cry:

Tässä joku aika sitten löysin juurikin tästä lähimmästä "kaupungista" pajan, jossa on stari ja näköjään sitä ihan osaava käyttäjä. Niin sielläpä käytin tätä kotteroa airmaticin tiimoilta silloin. Tätä tehottomuusongelmaa silloin jo hieman sivuttiin. Stari ei löytänyt tuolloin vikakoodeja koneesta eikä laatikosta. Että mikähän hitto tätä nyt oikein kivestää...? Mulle on annettu ymmärtää, että jos koneessa olis jotain "hengenahdistusta" joko sisään- tai uloshenkiessä, niin vikakoodi tai -tila tulee aika herkästi, näin lienee asia?

Kyllähän minä sen toki arvaan, että vika ei varmaan muuten löydy kun stari autoon kiinni ja ajelemaan ja kattomaan, että mitä sieltä livedatasta löytyy. Mutta valistuneita arvauksia ottaisin mielelläni vastaan, että missä vika...

Ärsyttää.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Lisäksi tuntuu siltä, että tuossa koneessa alunperin ihastuttanut "herkkyys" ja vääntö puuttuu ihan kokonaan. Alle 2300rpm:n ei tapahu yhtikäs eikä mitään. Ja lisäksi vielä tuntuu muutenkin siltä, että ihan kun joku harais vähän koko ajan vastaan, että se ei vaan haluais kulkea mihinkään. Muutenkin kone tuntuu paaaaljon tehottomammalta. Ohitukset ja moottoritielle kiihdytykset vähänkään liukkaammalla kelillä on ihan täyttä tuskaa kun kaasua pitää polkaista niin paljon, että laatikko pykältää pienemmälle ja sitten puuttuukin jo luistonesto peliin ja homma tyssää siihen. Ennen meni pelkällä väännöllä ihan keposesti pienemmälle vaihtamatta. Sulalla tiellä taasen tuntuu, että ei tästä mitään tule kun ei vaan kiihdy eikä kulje. Aiemmin ihastutti tuossa autossa semmoinen "moottoripyörämaisen" helppo ohittelu ja kiihdyttely, että huiskis vaan kun hitaammista mentiin ohi. Ei muuten mennä enää, että huiskis vaan...

Oireiden perusteella pakoputkistossa on tukos tai jostakin vuotaa ahtoilmaa. Eräässä dieselissä meno hyytyi samalla tavalla hiljalleen ilman vikakoodeja ja lopulta kiihdytys moottoritiellä 100km/h edellytti seisomista lätkä lattiassa ilman mainittavaa tulossa.

Lopulta livedata ajon aikana näytti ahtopaineeksi max. 0,3bar ja tutkinta sen jälkeen paljasti haljenneen välijäähdyttimen letkun.

Tukkeutunut katti saattaa nostaa lämpöjä ja ahdistaa samalla tavalla mutta voi pitää puhisevaa ääntä. Noihin tottuu hiljalleen ja siksi huomaaminen on vaikeaa.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

E200kompressor kirjoitti:Oireiden perusteella pakoputkistossa on tukos tai jostakin vuotaa ahtoilmaa.

Lopulta livedata ajon aikana näytti ahtopaineeksi max. 0,3bar ja tutkinta sen jälkeen paljasti haljenneen välijäähdyttimen letkun.

Tukkeutunut katti saattaa nostaa lämpöjä ja ahdistaa samalla tavalla mutta voi pitää puhisevaa ääntä.
Paikallaan kun kaasua polkee, niin ainakaan mitään suurensuuria merkkejä (hirmuista vihellystä) ahtovuodosta ei ilmene. Toki se hieman vislaa, mutta ei läheskään samalla tavalla kun erään työkaverin entinen Mondeo...

Itekin mietin tuota pakoputken tukkeutumista, muttaku. Meidän aikana autolla ei ole ajettu kuin käytännössä pelkkää matka-ajoa, nurkissa sillä ei juurikaan pyöritä. Ja lämpöjä se ei ainakaan nosta, ne huitelee siellä yheksässäkympissä niinkun pitääkin.

Lisäksi sitten vielä se, että eräs kovanluokan Mersutietäjä melkein vannoi, että vikatila tai -koodi tulee aika herkästi jos ahto- tai pakopuoli ahdistaa. Ilmeisesti näin ei sitten välttämättä olekaan... :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yhdestä w211 220cdi oli lähtenyt eka katin ympäriltä ,katti elementin ja kuoren välistä villat ja tukkinut kakkos katin pillistön...aika tehoton oli.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Pakardinen kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:Oireiden perusteella pakoputkistossa on tukos tai jostakin vuotaa ahtoilmaa.

Lopulta livedata ajon aikana näytti ahtopaineeksi max. 0,3bar ja tutkinta sen jälkeen paljasti haljenneen välijäähdyttimen letkun.

Tukkeutunut katti saattaa nostaa lämpöjä ja ahdistaa samalla tavalla mutta voi pitää puhisevaa ääntä.
Paikallaan kun kaasua polkee, niin ainakaan mitään suurensuuria merkkejä (hirmuista vihellystä) ahtovuodosta ei ilmene. Toki se hieman vislaa, mutta ei läheskään samalla tavalla kun erään työkaverin entinen Mondeo...

Itekin mietin tuota pakoputken tukkeutumista, muttaku. Meidän aikana autolla ei ole ajettu kuin käytännössä pelkkää matka-ajoa, nurkissa sillä ei juurikaan pyöritä. Ja lämpöjä se ei ainakaan nosta, ne huitelee siellä yheksässäkympissä niinkun pitääkin.

Lisäksi sitten vielä se, että eräs kovanluokan Mersutietäjä melkein vannoi, että vikatila tai -koodi tulee aika herkästi jos ahto- tai pakopuoli ahdistaa. Ilmeisesti näin ei sitten välttämättä olekaan... :)

Se vuoto ei välttämättä kuulu selkeänä vihellyksenä varsinkaan ilman kuormaa. Omakohtainen kokemus tuossa ylempänä kuvattuna ei aiheuttanut mitään erikoista vihellystä eikä myöskään mustaa savupilveä mutta coolerin jälkeen letkussa oli noin 7cm pitkä halkeama.

Samassa autossa oli aikanaan katti murusina ja ihmettelin kun turbon ja pakosarjan välistä pukkasi pakokaasua. Tarkistettaessa pakosarjakatin sai tyhjennettyä sormella rapsuttamalla alla olevaa ämpäriin.
Lopullinen syy katin hajoamiseen ei selvinnyt mutta vaihdelaatikon pohjassa ja moottorin öljypohjassa oli jälkiä osumasta joten terävä isku oli voinut olla alkusyy keraamisen katin murtumille.

Niin, ja kummastakaan viasta ei tullut mitään vikailmoitusta. Jospa se Mercedes on sitten fiksumpi tuossa ahtovuoto-asiassa...?
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Mites ilmansuodattimen kunto?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tai jos se riivaaja on nyt käynyt moottorin suorituskyvyn kimppuun, kun se ei enää touhuile sähköhommien kanssa? Ehhehe. :P
Yksi osatekijä kai voi olla, vaikka tuskin ainoa syyllinen, jakoketju, jonka venymä pistää ajoituksen pieleen sen verran, että sillä on vaikutusta kulutukseen ja suorituskykyyn. Ilmeisesti suht vähäinenkin muutos jo jotain vaikuttaa.

Ahtopainetta ilmeisesti ei vielä ole ajon aikana mitattu?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

airaksela kirjoitti:Mites ilmansuodattimen kunto?
Hyvä.
Nozki kirjoitti:Ahtopainetta ilmeisesti ei vielä ole ajon aikana mitattu?
Ei oo vielä. Auto kun on arkipäivät aina emännän ajossa, niin ei pääse oikein korjaamolle. Sen pitäs taas alkaa tehä niitä etäpäiviä niinkun ennen selkäleikkausta, niin sais auton käytettyä starissa... :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
ultimate300
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 23.02.2014 21:30

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja ultimate300 »

Terve! Onko vielä löytynyt vastausta tuohon kulutus ongelmaan? Itesellä samaa ongelmaa, että ei pääse mitenkään alle 6,5l kulutus lukemiin vastaavanlaisella autolla. Veljellä oli sedani 320cdi ja sillä pääsi helposti alle 6 litran lukemiin. Sen takia itsekkin hommasin kyseisenlaisen auton ja olisi kiva saada kulutus oikeille lukemille. Toivottavasti saatais autot kuntoon!
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Nyt kun liikkumisrajoitukset tulivat voimaan ja eukkokin käskettiin pysymään kotona ja tekemään töitä sieltäkäsin, niin on ollut aikaa käyttää Mersua korjaamolla. Enimmäkseen on kyllä tapeltu tyhjenevän jousituksen kanssa. Nyt näyttää siltä, että se on saatu tiiviiksi, molemmat lisäilmasäiliöt vuotivat letkuliitoksestaan. Onneksi pajan seinänaapuri on tapellut oman autonsa kanssa saman ongelman takia, hältä sopuhintaan ehjät säiliöt ja vot. Nyt pysyy perse ylhäällä.

Mutta; tehottomuuteen ja kulutuksen lisääntymiseen ei ole vielä syytä löytynyt. Starin mukaan koneessa ja laatikossa on kaikki kunnossa, autossa ei siis pitäisi olla mitään vikaa. Mutta kun ei se saatana vaan kulje mihinkään ja löpö kelpaa. Varsinkin kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle, niin herrajjestas että se liikkuminen on vaikeeta. Alle 2300rpm ei tapahu yhtikäs eikä mitään. Ja ennenkun kone lämpeää kunnolla, niin 80km/h tuntuu ihan mahdottoman vaikealta saavuttaa ja etenkin pitää kun tuntuu, että eikun vaan hyytyy ja hyytyy. Eikä se lämpimänäkään kulje mihinkään, laiska paska.

Ajonaikaista dataa ei ole laitteesta saatu, kun pajan läppärin akku on siinä kunnossa, että se sammuu samointein jos ei ole laturissa kiinni... :|
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Osta semmonen tupakinsytkäriin tuleva hakkurivirtalähde, se ei paljoo maksa. Siinä justjajust rittää tehot läppärin laturille.

Kyllä ne OM648:t jotka todellisessa seka-ajossa menee alle kuuden (tankista mitattuna, se mittari nyt näyttää mitä vaan ja sen saa näyttämään mitä vaan), kannattaa ostaa pois ja vaihtaa vaan koriin uus motti kun tulee miljoona täyteen.

Tietysti verrokkina kun käyttää - sama matka - eri lukema, sillä lukemalla on jotain merkitystä. Paitsi siinäkin mullä väyrysessä kävi niin että kun vaihdoin pa pumpun tiivisteet, tipahti näytetty kulutus litralla... tankista mitattuna kyllä meni sama kuin ennenkin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Niin, kyllähän minä sen tietysti tiedän, että tietokoneen näyttämä lukema on vain viitteellinen ja suuntaa-antava. En kuvittele, että se olis todellinen kulutus. :)
Ongelma on se, että tietokoneen näyttämä lukema on lisinyt niin paljon (1 - 1,5l/100km), että jotain häikkää siinä on. Plus tuo voimanpuute. Mitkä todennäköisesti liittyy toisiinsa, kerta tuo kulkeminen on semmosta "pakottamista".
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6270
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riiv

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kulutusavautuminen oli lähinnä tuohon edelliseen viestiin... :D

Mutta livedatasta sitten lisää tietoa hakemaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riivaaja

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tämäpä kakkula se sytytti männä viikolla keltaisen moottorin häiriövalon. Tänään sitten sattui olemaan sen verran aikaa sekä minulla, kuin myös starimiehellä, että kävin kysymässä että mikäpä se NYT vaivaa?

"Ilmamäärä liian suuri", virkkoi hän. Eli ilmamääräanturia pääsee vaihtamaan. Eihän siinä sinänsä mitään, mutta tenkkapoo iski siinä vaiheessa kun aloin selaamaan netistä varaosaa. Autodoc tarjoaa kahta vaihtoehtoa: joko pelkkä anturi (se semmoinen latuska mikä survotaan entiseen koteloon) tai sitten koko mötikkä koteloineen päivineen. Se pelkkä anturi näky maksavan halvimmillaan n. 25€ (useimmat n. 40€) ja Valeon valmistama anturi koteloineen tais olla jotain n. 70€.

Nytpä siis kysynkin, että tointaako tuommosella hinnanerolla ruveta vaihtamaan pelkkää anturia? Vai hommaanko koteloineen päivineen?



Toinen juttu sitten semmonen kun. Tästähän on puuttunut sitä alavääntöä jo pidemmän aikaa. Vaivaa etenkin kylmällä koneella, jolloin tuntuu siltä, ettei kierrokset sitten vaan millään meinaa nousta ja liikkuminen on niin pirun vaivalloista. Lämpöselläkin koneella kärsii voiman puutteesta nimenomaan alaväännön osalta. Sitten kun varvikello näyttää n. 2300 kierrosta, niin johan lähtee vetämään. Sillon viime kevättalvella siitä mitattiin starilla ahtopaineet, vaikka sieltä ei mitään herjaa tullutkaan. Mittaushan muistaakseni tapahtui tyhjäkäynnillä ja 3000rpm. Arvot olivat ihan hyvät.

Eli kun tässähän on muuttuvasiipinen ahdin. Niin onko siinä nyt siivet sitten jumissa siellä yläkierrosasennossa ja sen tähen puuttuu alakierroksilta ahdot ja sitämyöten tehot. Sitten kun kone saa vähän kierroksia, niin ahdinkin herää toimimaan. Ja mitä tuohon ahtopaineen mittaukseen tulee, niin kait se nyt tyhjäkäynnilläkin sen verran puhaltaa, että ahdot pysyy raja-arvoissa vaikka siivet oliskin jumissa "yläpäässä"...?

Tuntus muuten kohtuullisen järjelliseltä ajatuksen virralta, mutta eikö sen pitäis jotain vikaa herjata siitäkin, että nus nus, siivet ei heilu? :roll:
Ja onko mitään kotipihakonstia olemassa jolla vois todeta, että onko ahtimesta tullut juuttuvasiipinen?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riivaaja

Viesti Kirjoittaja epk »

mulla pitäs olla uus maffi jos kiinnostaa paa yv.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riivaaja

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Paras vaihtoehtohan se olis päästä sitä livedataa kahtomaan ajaessa, muttaku muttaku ja mussun mussun... :oops:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Eukon Mersussa (S211 320CDI Avantgarde -04) asustaa riivaaja

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pakardinen kirjoitti: Pe 27.11.2020 20:49 Tämäpä kakkula se sytytti männä viikolla keltaisen moottorin häiriövalon. Tänään sitten sattui olemaan sen verran aikaa sekä minulla, kuin myös starimiehellä, että kävin kysymässä että mikäpä se NYT vaivaa?

"Ilmamäärä liian suuri", virkkoi hän. Eli ilmamääräanturia pääsee vaihtamaan. Eihän siinä sinänsä mitään, mutta tenkkapoo iski siinä vaiheessa kun aloin selaamaan netistä varaosaa. Autodoc tarjoaa kahta vaihtoehtoa: joko pelkkä anturi (se semmoinen latuska mikä survotaan entiseen koteloon) tai sitten koko mötikkä koteloineen päivineen. Se pelkkä anturi näky maksavan halvimmillaan n. 25€ (useimmat n. 40€) ja Valeon valmistama anturi koteloineen tais olla jotain n. 70€.

Nytpä siis kysynkin, että tointaako tuommosella hinnanerolla ruveta vaihtamaan pelkkää anturia? Vai hommaanko koteloineen päivineen?



Toinen juttu sitten semmonen kun. Tästähän on puuttunut sitä alavääntöä jo pidemmän aikaa. Vaivaa etenkin kylmällä koneella, jolloin tuntuu siltä, ettei kierrokset sitten vaan millään meinaa nousta ja liikkuminen on niin pirun vaivalloista. Lämpöselläkin koneella kärsii voiman puutteesta nimenomaan alaväännön osalta. Sitten kun varvikello näyttää n. 2300 kierrosta, niin johan lähtee vetämään. Sillon viime kevättalvella siitä mitattiin starilla ahtopaineet, vaikka sieltä ei mitään herjaa tullutkaan. Mittaushan muistaakseni tapahtui tyhjäkäynnillä ja 3000rpm. Arvot olivat ihan hyvät.

Eli kun tässähän on muuttuvasiipinen ahdin. Niin onko siinä nyt siivet sitten jumissa siellä yläkierrosasennossa ja sen tähen puuttuu alakierroksilta ahdot ja sitämyöten tehot. Sitten kun kone saa vähän kierroksia, niin ahdinkin herää toimimaan. Ja mitä tuohon ahtopaineen mittaukseen tulee, niin kait se nyt tyhjäkäynnilläkin sen verran puhaltaa, että ahdot pysyy raja-arvoissa vaikka siivet oliskin jumissa "yläpäässä"...?

Tuntus muuten kohtuullisen järjelliseltä ajatuksen virralta, mutta eikö sen pitäis jotain vikaa herjata siitäkin, että nus nus, siivet ei heilu? :roll:
Ja onko mitään kotipihakonstia olemassa jolla vois todeta, että onko ahtimesta tullut juuttuvasiipinen?

Jos siivet olis siinä asennossa että kieroksilla ahtaa täydet niin varmasti ahtaa ahlaalkin,
paitsi että ei ahda kun vikatila tulee ja ahtaminen loppu jo ennen niitä yläkieroksia,

kierrätys vaivaa voisi olla, eli vaihda se ilmamassa mittari ensin













. .
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin