m104 ke-jetronic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Potikka näyttää siistiltä.. Onkohan uusittu?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hyvältä näyttää...puhdista kliinerillä kielikin mutta älä käsin koske kun hentoa metallia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Putsasin ja säätelin sen 0.65v. Liikutellessa kierrokset nousi jossain vaiheessa, joten ilmeisesti toimii.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Pitäis tällä viikolla uusien tiivisteiden saapua ohjeiden kera määräjakajaan. Oon tuolta youtubesta ihmetellyt noita ohjeita, eikä nyt mahdottomalta näytä, jos kerran mittaamalla saa tarpeeks lähelle, ettei ihan mee säädöt sekasin :?:
En usko tuon remontin korjaavan käyntihäröjä, mutta toivottavasti öljyyn joukkon eksyvä bensa vähenis :thumbup:
Jostain lueskelin, että EHA aiheuttaa usein huonoa kylmäkäynnistymistä. Itellä lähtee huonosti kaasulla härnäillen käymään ja hetken käytyä jää käymään vähä korkeella ja lämmettyä laskee norm. paitsi täristää.
Uusittuja osia on:
Pyörijä ja kansi(bosch)
Tulpat ja johdot(bosch)
Suuttimet ja tiivisteet
Nokkaakselin asento anturi
Ja tuon potentiometrin kurkkasin, vielä varmaan yj-rele pitää tarkastaa, vaikkei ilman sulakkeita lähtenyt lainkaan käymään.
Ilmeisesti tuo etanolilla jatkettu bensa on noiden vanhojen määräjakajan tiivisteiden surma, kun auto on paljon ajamattomana..tiedä häntä :roll:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos ilman sulaketta ei lähde käyntiin on jakaja sekaisin tai seos säätö ihan pielessä tai ilma vuotoa.
Yleensä ilman sulakkeita käy kaikkein parhaiten mutta sulakkeet paikallaan taas huonommin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Määriksen kumit ois ny uusittu, eikä parantunu, niinku epäilinki :thumbdown:
Tyhjäkäynti itseasiassa huononi samoin kylmäkäynnistys, ehkä vastaa kaasutteluun paremmin. Öljy on entuudesta niin bensasta, ettei siitä tiedä varmuudella sanoo. Huohotinputkesta ainakin tulee bensa höyryä ku lämpenee, siinä määrin et silmiä kirvelee :lol:
Suihkuttelin bräckcleania joka puolelta/väliin enkä huomannu sillä tapaa vuotoja.
Määrikseen ei mua ennen oltu koskettu ja ite en ole seosruuvia väännelly..pitäiskö :?:
Kyllähän se ehti monta vuotta ja noin 50tkm toimii ok, nyt menny pikku hiljaa huonomaks viimesen 5vuoden aikana ja tuon öljyvuodon tilkkimisen jälkee rupes oireilee enemmä..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pitkin sanoman mutta itse sanoit eli nyt seoksen säätöön..yleensä kaikki tunkee näppinsä ekaksi siihen kun syy on muualla ja siksi pitää käydä noi kumiosat läpi ja että vuotoja ei ole ...sitten aletaan itse perus seoksen säätöön.
Toi ehassakin voi olla vielä häikkää mutta perus säädöllä liikkeelle....nää ruiskujen viat ei ole ihan simppelijä mutta lopulta se selkenee sen toiminta ja viatkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Ilmaantu sellanen vika, ettei pidä bensanpaineita lainkaan. Otin määriksen uudestaa auki tarkastin, ettei mikään mennyt väärin ja kaikki on siltä osin kunnossa. En huomaa että mikään liitoskaan vuotaisi, mutta tippaakaan ei bensaa tule hetken odottelun jälkeen kun bensapumppu on käynyt määriksen yläosan liitoksista, kun niitä löysää :wtf:
Aiemmin ei moista vikaa ollu, joka kerta on painetta ollu vielä pitkään käytön jälkeen..
Tuntuu tekee tuolle mitä hyvänsä, tulee pari uutta vikaa lisää :D
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Otin tuon imusarjan kuitenkin irti ja tilasin uudet huohotinputket, vai mitä virkaa nuo kumiputket tuolla sitten ajaakin.
Laitan tähän niiden osa nrot, ku ite en helposti niitä löytäny, et oisin voinut etukäteen osat tilata.
104 094 10 82
104 094 11 82
104 094 12 82
104 018 01 82
104 141 04 83
On muuten suolasen hintasia käppyröitä 20-30e kieppeillä kpl sitte siihe päälle kumikaukalo :wave:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaikki huohotin putket on yhteydessä alipaineeseen ja sitä kautta vuotoihin ja seokseen ja miten sitten kone käy.
Oliko niissä selviä vikoja...ehjiä ei kannattaisi vaihtaa vaan kovettuneet ja rikkoontuneet.
Jos ei kohta ala selviämään voisko olla järkevää etsiä ehjä imusarja ruiskuineen toisesta toimivasta autosta....kuiteskin kun jaksaa opetella ja käydä läpi noi osa osalta niin vika on selvinnyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Kyllä ne kaikki vaihtoon menee, kaikki niin kovia että mureni kun aukoi klemmareita... kumikaukalossa halkeema, muttei läpi asti.
Onko tuossa cruisen mötikässä jotain huollettavaa, kun olis tossa näkösällä nyt? En löytänyt et kukaan olis sitä pidelly, tarviiko edes?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Mikähän on tuon potikan tarkoitus, on tuolla b-pumppujen vieressä alustassa?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joko se on webaston pumppu tai jokin sähköinen venttiili joka sulkee ja näin estää auton käynnitymistä riippunen onko se pää lijassa ja weba jos oma linja putkisto tolle eteen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

No tietysti sehän on tuon webaston..
Entä tämä, joka on startin alla? Yks johto ja sekin on irti jostain..
Olisko kickdown solenoidi, mut mihin tuon johdon kuuluis mennä?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kick down on aina lokarin reunassa ollut mangneetti venttiilin näköinen jossa 3 alipaine letkua ja sähköliitin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Vaikuttais tuolta solenoidilta 243.. mikä lie tarkoitus, mut siitä on piuha irti eikä tietoa mihin se kuuluu :shifty:
Yksi musta johto irtonaisena imusrjan alla ja tuo näyttäis olevan sillä kohdin.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Voiko liittyä tuohon? Majailee tuossa imusarjan päällä metalli pidikkeessä, tosin tuosta lähtee erivärinen johto..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Alkaa menee vähä ohi aiheen, näyttää siltä että tuo on laatikon sportti asennon piuha ja pitäis juurikin tuohon solenoidiin mennä.. En kylläkään ihan sata varma, muttei tuolle muutakaan paikkaa nii kai mä ne sitte yhteen laitan..
Pientä vaikeutta saada tuo yks huohotin putki, mikä tulee alhaalta imusarjaan(104 018 01 82) vaikuttaa ettei enää valmisteta..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Tein bensaletkusta uuden, tuon puuttuvan tilalle. Kiersin sen loivemman kautta niin ei tarvinnu mitään kulmapaloja laittaa. Putki on ollut pienempi tuolta imusarjan päästä niin tein supistimen matkalle. Nyt on siis imuvuodot suljettu pois, eikä murheet muuttuneet.. :wave: Toimiva määräjakaja olis hieno päästä koittaa..
Pitäiskö tuolta suuttimista tulla ainetta kun sen ottaa irti ja pyörittää startilla.. Ei nimittäin tule :crazy:
Käymään lähti kyllä herkästi, mutta käy huonosti tyhjäkäyntiä...
Vaihdoin puhtaat öljyt, eikä vielä haise bensalle, mutta paineet tuntuu häviävän määriksestä nopeasti..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Meinasin tuossa alkaa tuosta tornista määriksen vierestä koettaa vaikuttaako säätely käyntiin. Tuuppasin avaimen reikää ja jousen pohjaan ja kas ilmamäärä lautanen alkaa laskea. Onkohan tuolta joku ruuvailut koko ruuvin ulos, vai voiko se itsestään tipahtaa ja pystyykö mitenkään korjaan?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja karra »

Siinä seoksen säätötilanteessa kun avain on siellä pohjassa, tai kun avain on siinä kappaleessa ja kappale on painettu pohjaan tilanne muuttuu hetkeksi. Siihen ei voi luottaa vaan pitää antaa käydä noin minuutin ja oottaa että tasaantuu. Sitten taas uus säätö.

Seoksen säätö tapahtuu niin että avain painetaan sellaiseen mötikkään joka on jousivoimaa vasten, ja se mötikkä painetaan alas jolloin säätö "tarttuu" :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Jep, noin sen ajattelinkin toimivan, mutta yrittäessäni kääntää säätöä samalla painaessani, putoaa syvemmälle ja välillä jää jumiin pohjaan, eikä pyöri.. Kummallinen on :crazy: vaikuttaa vahvasti siltä ettei toimi niin ku pitäs.
Tuo säätää ilmeisesti vain tuota ilmamäärälautasta? Kun sitä painaa auton käydessä tyhjäkäynti paranee merkittävästi.. jos oikeen arvailen on mun turha tuota määriksen plungeria säädellä..
Mitä mahtaa tapahtua jos tuon säätötornin irrottaa, löydänkö sieltä mitään mikä tuon vois aiheuttaa?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Testailin noita pulssisuhteita:
Virrat päällä näytti kylmänä(+20) 69.9%
Käytin lämpimäks(+80) sammuksissa 50.0%
Tyhjäkäynnillä laskee hiljalleen nollaan.. Kaasutellessa pompsahtaa 50%lähelle ja 2500kierroksilla tasakaasulla laskee nollaan.. Voiko tästä päätellä mitään..? :wtf:
Niin tuosta seossäätö tornista ei tapahtunut mitää, mut tuota ilmalautasta painaessa nousi pulssisuhde aina 80% asti kunnes sammu.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Tadaa.. Sain seosruuvin liikkumaan ja säätelin mittarin näyttää n. 40%.
Tyhjäkäynti on edelleen katkonaista ja heikkoa, mutta yjreleen sulakkeet irrottamalla alkoi käymään tasaisesti tyhjäkäynnillä.
Ilmeisesti sähköpuolen eka kohde on tuo rele, mikä täytyy uusia..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Uusi yjrele ja nyt pelaa sähkö puolikin, paitsi kierroksia antaessa sisävalo kirkastuu ja lämpömittari nousee..
Akulta mitatessa näyttää tasaista 14.3v..voiko toi laturi silti tehdä ton?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Veesata24
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 16.06.2020 13:56

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja Veesata24 »

Hei luin tätä viestiketjua ja mainitsit että olet vaihtanut suuttimet. Mistä ostit uudet? Yritän 200 E koneeseen katsoa paljonko maksaa suuttimet ja polttoaineen paineenvaraaja (fuel acculumator). Tuo paineenvaraaja tuntuu olevan melkoisen kallis
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Autodocilta tilasin osanron mukaa.. Kattelin kans et on älyttömän hintainen tuo painepotikka :thumbdown: ei viitti ihan kokeilu mielessä hankkia, jos edes oikeesti saa mistään uutta.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Oonko ymmärtänyt oikeen että ehaa pitää säätää, jos tuo pulssisuhde on kierroksilla (2500) enemmän kuin 10% eri tuohon tyhjäkäynti pulssisuhteeseen? Nyt tyhjäkäynnillä45-52% kierroksilla(2500) 60-70% oon mitannut näitä arvoja x11pistokkeesta 2 pinnistä virta puolelta ja 3pinnistä maa puolelta.
Älytön valojen kirkastuminen kierroksia antaessa jatkuu :wtf: taidan viedä laturin takaisin mistä hainkin :wave:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

juha.liuksiala kirjoitti: Älytön valojen kirkastuminen kierroksia antaessa jatkuu :wtf: taidan viedä laturin takaisin mistä hainkin :wave:
Täähän sanoisin enempi mitään tietämättä sen että kun yj -releen tehtävä on se mikä se on niin jos laturissa tai paremminkin sen jännitteensäätimessä on vika ja laturi lataa liian suurella jännitteellä niin ihan ensin kattoisin latauksen kuntoon ennen kun alkaisin muuta säätelemään?

Oletko mitanu luotettavalla mitarilla latausjännitteen kierroksilla mitä se on?
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 ke-jetronic

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Latureita vähemmän mittaillu, tavallisesti vaan katonu et lataa.. kyllä mä sitä kierrättelin enkä huomannu eroo, oli kokoajan rohee 14v vaikka valot kirkastu.. tosin mittasin sitä akulta, pitää huomenna ottaa johdot irti ja mitata mitä joutilaana lykkää, vai? :roll:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Vastaa Viestiin