DPF pakkopolton hyödyt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

DPF pakkopolton hyödyt?

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

Kannattaako tehdä ennakoivasti testerillä noita DPF:n pakkopolttoja, vaikka järjestelmä on täysin kunnossa? Onko siitä vaan turhaa rasitusta moottorille vai auttaako hengittämään paremmin?

Autossani ei ainakaan ollut mitään virheilmoituksia tullut DPF:n suhteen, mutta päätin silti tehdä tuon generoinnin, kun oli tietokone autossa kiinni. Savutus ja käryytys oli kyllä valtavaa ja toimenpide kesti ehkä sen vartin verran. Koeajolenkillä tuntui että oisi vetoja enempi ja virkeyttä. Jossain sanottiin että öljynvaihto olisi suotavaa hiukkaspolton jälkeen, mutta liekö totta?
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: DPF pakkopolton hyödyt?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Polttaahan se auto sitä säännölisesti muutenkin, muutaman sadan - vajaan tuhaannen km välein.
Pakkopoltto ei sinällään eroa normaalista moottorinohjauksen tekemästä poltosta.
(etkä silloinkaan vaihda joka polton jälkeen öljyjä, ethän?)
Pakkopoltto ei ole tarpeellinen kuin silloin, jos autossa on ollut jokin polton estävä vika, eikä se lähde itsestään toimimaan normaalisti.

Älä korjaa ehjää, pätee tähänkin.
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: DPF pakkopolton hyödyt?

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

Risto113 kirjoitti:Polttaahan se auto sitä säännölisesti muutenkin, muutaman sadan - vajaan tuhaannen km välein.
Pakkopoltto ei sinällään eroa normaalista moottorinohjauksen tekemästä poltosta.
(etkä silloinkaan vaihda joka polton jälkeen öljyjä, ethän?)
Pakkopoltto ei ole tarpeellinen kuin silloin, jos autossa on ollut jokin polton estävä vika, eikä se lähde itsestään toimimaan normaalisti.

Älä korjaa ehjää, pätee tähänkin.
Joutuneeko moottori enempi rasitukselle, kun pakkopolttoa tehdään paikallaan ollessaan, eikä ajossa. Eikös ruiskutusta säädetä polton aikana aikaisemmaksi, jossain sanottiin että polttoainetta menisi öljyn sekaan ja siksi kannattaisi öljyt vaihtaa tuollaisen raskaan pakkopolton jälkeen. Lie sitten ihan höpöhöpö juttuja semmoset
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: DPF pakkopolton hyödyt?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Jos auto saa riittävän pitkää maantieajoa, jotta poltto tapahtuu luonnollisesti, ei ole mitään syytä tehdä pakkopolttoa. Se kuluttaa turhaan polttoainetta ja lisää moottoriöljyn polttoainelaimentuman riskiä. Ajaessa regeneroinnin tapahtumiselle on paremmat edellytykset, kun moottoria kuormitetaan jo muutenkin, eikä loukkua tarvitse kuumentaa väkisin yhtä paljoa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: DPF pakkopolton hyödyt?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

jos se on 10 kertaa epäonnistunut ja valot tullut, sitten pakkopoltettu ja öljytikusta näkyy, että on öljyt yli maksimin, niin sitten voi öljynvaihtoa harkita.

jos haluaisit välttää poltot auton valitsemana, niin sunhan pitäisi polttaa se pakolla 500km välein tai jotain sinnepäin. Kyllä se sitä kerran viikossa polttaa vaikka ei kauheasti ajaisi. Riippuu vähän polkemisesta kai. (nokea enemmän jos polkee)

se pakkopoltto, en tiedä voiko sen tehdä vain tyhjäkäynnillä, mutta sitä ei kannata tehdä niin. sillä menee hulluna dieseliä että se saa sen kuumaksi ja kun kone ei pyöri kunnolla, niin menee öljyihin dieseliä helpommin. sen huomaa, että 100 sen vauhdissa se pystyy nostamaan sen lämmön tosi nopeasti sinne 650 ja siellä se poltto menee nopeasti, ja käryt jää motarille. Ei sitä missään pihassa kannata tehdä. jos huomaa että se polttaa niin ei kannata mennä edes kotiin päin. Joutuu häpeemään naapureiden silmissä kun auto haisee pahalle.
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: DPF pakkopolton hyödyt?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Beagle_ kirjoitti:Kannattaako tehdä ennakoivasti testerillä noita DPF:n pakkopolttoja, vaikka järjestelmä on täysin kunnossa?
Ei
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin