LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Hei mersukonkarit, ostin hiljattain ensimmäisen oman mersun: C180 Kompressor-bensakone, tyyppi 203K, vuosimalli -05. Haluaisin asennuttaa siihen moottoritilalämmittimen ja sisätilan lämppärin. Webasto olisi mulle varmaan huono?, kun ajan vain lyhyttä ajoa: töihin ja takaisin a 25 kilsaa. Selittäkää blondille, mikä ero on lohkolämmittimessä ja säteilijässä, voinko valita kumpi siihen laitetaan ja jos voin valita, niin kumpi mun kannattaa asennuttaa? Olisiko vielä vinkkiä missä teetän työn, asun pääkaupunkiseudulla. Kiitos vastauksista!!
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Helppo valinta webasto ylläpito laturillateea kirjoitti:Hei mersukonkarit, ostin hiljattain ensimmäisen oman mersun: C180 Kompressor-bensakone, tyyppi 203K, vuosimalli -05. Haluaisin asennuttaa siihen moottoritilalämmittimen ja sisätilan lämppärin. Webasto olisi mulle varmaan huono?, kun ajan vain lyhyttä ajoa: töihin ja takaisin a 25 kilsaa. Selittäkää blondille, mikä ero on lohkolämmittimessä ja säteilijässä, voinko valita kumpi siihen laitetaan ja jos voin valita, niin kumpi mun kannattaa asennuttaa? Olisiko vielä vinkkiä missä teetän työn, asun pääkaupunkiseudulla. Kiitos vastauksista!!
(niin lämpenee sitten siellä satunisella pitkälläkin reissulla tai vaikka kaupan pihalla)
seuraavaksi paras nestettä kierrättävä"lohkolämmitin" omalla pumppulla vaikpa tt thermo
sätelijä on huonoin
Mökkillä
'
'
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Eli nuo kaikki sopii teknisesti tuohon autoon? Mulle joku sanoi ettei lyhyillä matkoilla webastosta olisi hyötyä...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Kysypä siltä jokulta perustelujateea kirjoitti:Eli nuo kaikki sopii teknisesti tuohon autoon? Mulle joku sanoi ettei lyhyillä matkoilla webastosta olisi hyötyä...
Miten se matkan pituus siihen voisi vaikuttaa lämmitys aikahan on se ratkiseva tekijä
eli laitaa lämmityksen kestoksi tunnin ja aloituksen tunnin enne lähtöä tai kaukosäätimestä kun on liikkelle lähtö
sekin on hyvä että lämmitys ei ole riippuvainen siitä että mihin aikaan sähköä tulee "lämmitys tolpasta"
yllä pitolaturi lataille akun sitten kun sitä sieltä sitä tulee
(vanha sääntö pitää paikansa että sama aika pitäis olla ajoa/moottori käynnissä
mitä on lämmitys aika mutta tuo ylläpito lataus hoitta sen osan)
ja akku kestää hyvin ilman sitä latusta muutamikin lyhyitä ajeluita
vaikka lämmitystä olisi ollutkin enemänkin kuin ajoa
ja tosiian auton saa niin lämpimäksi että "lohko" ja sisätila lämmitimillä ei ole mitään toivoa päästä samaan
paljon lyhyttä matkka niin pitää vaan muistaa välillä ladat
Mökkillä
'
'
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Pieleen ymmärretty sisältö. Polttoainetoimiset lisälämmittimet antaa ihan yhtä hyvän hyödyn matkasta riippumatta.teea kirjoitti:Mulle joku sanoi ettei lyhyillä matkoilla webastosta olisi hyötyä...
Mutta se lyhyiden matkojen iso harmi on siinä, että ne vis sähköä enemmän kuin auto ehtii tuottaa, jos ajo on lyhyttä.
Eli lyhyillä ajoilla et pääse "töpselistä" eroon, koska se töpseli pitää olla kiinni akkulaturia varten.
Ja seuraavaksi tulee sitten se yhtälö, millä verrataan kuluja.
PA-käyttöinen lämppäri + asennus + kiinteä laturi = paljon €
Calix/Defa + asennus = vähemmän €
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Onneksi kysyjä ei vaikuta olevan sitä
joka asiassa nykyisin hyvin yleistä joukkoa että halvin on aina paras...
joka asiassa nykyisin hyvin yleistä joukkoa että halvin on aina paras...
Mökkillä
'
'
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Et voi valita lohkolämmitin - säteilijä - välillä vaan pitää asentaa sellainen mikä kyseiseen moottoriin sopii. Tässä tapauksessa lohkolämmitin.
Vaihtoehtona webasto.
Lohkolämmitin + sisähaaroitus + sisätilalämmitin on karkeasti arvioiden tuhat euroa halvempi paketti kuin webasto.
Webasto on parempi, se lämmittää moottorin ja sisätilat nopeasti ja vaivattomasti. Joudut kuitenkin lataamaan akkua erillisellä laturilla silloin tällöin jos ajat 25 km matkaa ja lämmität webastolla "molemmissa päissä".
Se on hieman työlästä, mutta jos asennuttaa kiinteän akkulaturin on pistoke puskurissa ja lataaminen onnistuu konepeltiä availematta.
Joka päivä ei tarvitse ladata.
Vaihtoehtona webasto.
Lohkolämmitin + sisähaaroitus + sisätilalämmitin on karkeasti arvioiden tuhat euroa halvempi paketti kuin webasto.
Webasto on parempi, se lämmittää moottorin ja sisätilat nopeasti ja vaivattomasti. Joudut kuitenkin lataamaan akkua erillisellä laturilla silloin tällöin jos ajat 25 km matkaa ja lämmität webastolla "molemmissa päissä".
Se on hieman työlästä, mutta jos asennuttaa kiinteän akkulaturin on pistoke puskurissa ja lataaminen onnistuu konepeltiä availematta.
Joka päivä ei tarvitse ladata.
oulaistenliikenne.fi
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Samaa mieltä siitä että jos on varaa niin webasto olisi oma valinta. Tolpat joissa pätkitään sähköä tai pimeässä pakkasessa säätelet aina milloin minkäkin laisia ajastimia jotka välillä jumii niin olen ollut mieluummin ilman.FinlandMerceds kirjoitti:Onneksi kysyjä ei vaikuta olevan sitä
joka asiassa nykyisin hyvin yleistä joukkoa että halvin on aina paras...
Halvin on erittäin harvoin paras.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Täältäkin ääni webastolle, ellei budjetti estä. Sehän siinä tosiaan on ainoa haittapuoli lyhyessä ajossa, että akun varaustilasta tulee huolehtia sitten muuten.
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Kiitos neuvoista! Tärkeintä mulle olis, että moottori ei kärsi kylmäkäynnistyksistä vaan sillä olis niin hyvät olot kuin mahdollista, oma mukavuus autoon hypätessä on lisäbonus mutta ei tärkeintä mulle. Autolla on ajettu 100 000 kilsaa ja se on asunut tähän asti lämpimässä tallissa (ruostesuojattuna onneksi), mutta nyt muutti mun kylmään tolpalliseen valaistuun katokseen. Hyvä tietää että säteilijä on pois laskuista. Netissä törmäsin letkulämmittimeen mutta sekö ei myöskään hyvä? Jos webaston kanssa pitää lisälatailla, niin ehkä sitten kallistun perinteiseen lohkolämmittimeen jos se on moottorille riittävän hyvä lämmitin? Entä mille pajalle auto kannattaa viedä? KIlpailuttaa Auto-Jerryssä? Edullinen hinta ei haittaa, mutta tärkeintä on että laittavat oikeat kamat autoon mokailematta.
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Vielä yksi kysymys: autosta puuttuu myös peruutustutka, olisiko suosituksia, missä sen voi asennuttaa? Mulle riittää malli joka piippaa kun lähestyy estettä, monitoria en tarvitse. Onko taas Auto Jerry osoite, josta uskaltaa kysyä tarjouksia, eli onko asennus ok teettää "missä vain"? Kiitos taas paljon avusta kaikille!
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Jos sähköä on kotona ja työpaikalla ja tolpassa paukut kestää nii tt-termo ..on tehokas,nopea ja halvempi kaikin puolin webastoon nähden.
Toki mitää ottaa huonioon että sitä ei voi pitää kokoajan päällä vaan 30-60min ennen lähtöä....eli kauko ohjattava virtapistoke tai käytävä kytkemässä piuhaan aaamulla.
Toki mitää ottaa huonioon että sitä ei voi pitää kokoajan päällä vaan 30-60min ennen lähtöä....eli kauko ohjattava virtapistoke tai käytävä kytkemässä piuhaan aaamulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
TT-thermosta on foorumilla paljon ongelmaviestejä. Takuu kaiketi pelaa hyvin mutta tulee varmaan silti kalliiksi jos vieraalla aina asennuttaa uuden vastuksen hajonneen tilalle. Kiertovesipumpullinen tehokas sähkölämmitin lämmittää moottorin nopeasti jos sille on tarve mutta kannattaisi katsoa myös merkkituotteita. Muistaakseni joku foorumilainen oli asentanut vastaavan Defan.
Foorumin herrasmiehet voisivat muutenkin keskittyä tiedon jakoon kuten dealer (ja muut jättää sen dealerin jo kertoman toistamatta) ja antaa sitten auton omistajan päättää mikä vaihtoehto hänelle on paras.
Jos luotettavasta korjaamosta ei ole varmuutta niin sanoisin että lohkolämmittimen asennus onnistuu varmimmin oikein. Letkulämmittimissä (kiertovesipumpullakin, kuten TT-thermo) letkujen ja lämmittimen paikka/asento tärkeitä.
Mersun peruutustutka Parktronic sisältää myös etututkat ja sen jälkiasennus on kallista (valitettavasti en osaa eurosummia nimetä). Mersullakin on ollut jälkiasennussarja joka sisältää pelkät takatutkat, muuten kuten alkuperäisvaruste. B-osanumerolla sarja B67823804. Olettaisin että B-sarjaa ei enää varaosatiskiltä saa mutta Bald'in nettisivut tuon tunnistaa. Saatavuus pitää Baldilta varmistaa ja hintakin pitää sieltä kysyä, ei näy Baldin nettisivuilla. Mercteililla 229€ mutta siihen tulee ainakin puskurilista ja asennus päälle. After market kittien kanssa pitää olla tarkkana, eiköhän niistäkin asiallinen vaihtoehto löydy kaiken kiinan roskan joukosta.
Foorumin herrasmiehet voisivat muutenkin keskittyä tiedon jakoon kuten dealer (ja muut jättää sen dealerin jo kertoman toistamatta) ja antaa sitten auton omistajan päättää mikä vaihtoehto hänelle on paras.
Jos luotettavasta korjaamosta ei ole varmuutta niin sanoisin että lohkolämmittimen asennus onnistuu varmimmin oikein. Letkulämmittimissä (kiertovesipumpullakin, kuten TT-thermo) letkujen ja lämmittimen paikka/asento tärkeitä.
Mersun peruutustutka Parktronic sisältää myös etututkat ja sen jälkiasennus on kallista (valitettavasti en osaa eurosummia nimetä). Mersullakin on ollut jälkiasennussarja joka sisältää pelkät takatutkat, muuten kuten alkuperäisvaruste. B-osanumerolla sarja B67823804. Olettaisin että B-sarjaa ei enää varaosatiskiltä saa mutta Bald'in nettisivut tuon tunnistaa. Saatavuus pitää Baldilta varmistaa ja hintakin pitää sieltä kysyä, ei näy Baldin nettisivuilla. Mercteililla 229€ mutta siihen tulee ainakin puskurilista ja asennus päälle. After market kittien kanssa pitää olla tarkkana, eiköhän niistäkin asiallinen vaihtoehto löydy kaiken kiinan roskan joukosta.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Letku lämmitin on ok varsinkin semmoinen missä on oma vesipumppu eli esimerkinä mainittu tt thermoteea kirjoitti:Kiitos neuvoista! Tärkeintä mulle olis, että moottori ei kärsi kylmäkäynnistyksistä vaan sillä olis niin hyvät olot kuin mahdollista, oma mukavuus autoon hypätessä on lisäbonus mutta ei tärkeintä mulle. Autolla on ajettu 100 000 kilsaa ja se on asunut tähän asti lämpimässä tallissa (ruostesuojattuna onneksi), mutta nyt muutti mun kylmään tolpalliseen valaistuun katokseen. Hyvä tietää että säteilijä on pois laskuista. Netissä törmäsin letkulämmittimeen mutta sekö ei myöskään hyvä? Jos webaston kanssa pitää lisälatailla, niin ehkä sitten kallistun perinteiseen lohkolämmittimeen jos se on moottorille riittävän hyvä lämmitin? Entä mille pajalle auto kannattaa viedä? KIlpailuttaa Auto-Jerryssä? Edullinen hinta ei haittaa, mutta tärkeintä on että laittavat oikeat kamat autoon mokailematta.
vastaavia on tosian myös ainkin defalla,
tuosta auto jerrystä sen verran että siihen ilmeisesti pääse maksu vastaan liitymän mikä vain korjamo ilman mitän sen tarkempaa kontrolia siitä että tekevät työt kunnolla,
esim taanoin kävi toisen merkisen kulkuneuvonkanssa sieltä kautta hankitussa bemarin takapyörän laakerin vaihdossa rikkoivat vetoakselin vaikka 2 ennen työn aloitusta kysyty että onhan käytössä siihen tarvittava erikoistyökalu ja homma tuttua eli tarkkan sen palvelun kanssa
minne viedä vaikutta myös missä päin auto on,ainkin muutamia missä homma hoittu kerrala mb koskinen seinäjoella, pohjoisempana Huoltokeskus Lintonen on Ylivieskassa, tampereen/hämeenlinnan suunilla venetmäki, malliauto, hämeen tähtihuolto, etelämpänä vikapa kahvimaan auto, konalan autohuolto, autovasenius muitakin on mutta nuo nyt tuli mielle
Mökkillä
'
'
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Ekassa viestissähän mainittiin että omistaja asuu pääkaupunkiseudulla mutta olihan tuossa listassa ehdotuksia senkin alueen firmoista.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Tuossapa se pääviesti, se nyt vaan on niin turhaa maksaa pa-käyttöisestä, silloin kun sen voi tehdä sähkölläkin, ja ilman pelkoa akkuongelmista.atlas kirjoitti:Jos sähköä on kotona ja työpaikalla
Ja jos työajat ovat suurinpiirtein säännölliset, ei tarvitse rukkailla kaapin kelloakaan. Tosin nekin on usein jo ihan muuta kuin antiikkiset tihrusteltavat rullat.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
Hei
Webasto on kyllä ehdottomasti mukava. Ja kyllä sillä riittää myös reilusti lyhyempi lämmitysaika kun sähkölämmittimillä. Onhan sen kW tehokin ihan toista luokkaa. Ja saa lasit sulaksi. Investointi tietysti ihan toista luokkaa... ja jos ajaa muitakin reisuja kun niitä tuttujen sähkötolppien väliä niin on siinämielessä myös huoleton jotta ei tarvi murehtia sähkön saatavuudesta.
Itse en malttanut nykyiseen autooni aikanaan laittaa (hain ulkomailta) ja päädyin lopulta TT-thermoon. On ihan hyvä ja pelannut 2 lämmityskautta ongelmitta. Uskoisin sen kestoa parantaneen asennustapa jossa TT on liitetty lämmityskiertoon Webaston liitäntähaaralla. Eli ajossa kuuma vesi ei kierrä jatkuvasti lämmittimen kautta vaan ohittaa sen. Moottorin tuottama lämpö on kuitenkin paljon korkeampi kuin lämpö mitä TT tuottaa pumpun kierrättäessä jatkuvasti nestettä.
Nyt kesällä hakemaani toiseen autoon päädyin laittamaan alavesiletkuun tulevan Defan. Ostin käytettynä sellaisen yleismallisen 422 mallin ja asennan samaan paikkaan kun Defan sivuston suosittelema hieman erinäköinen malli. Ostin käytettynä myös kaapelit ja sisähaaran jne. Osille tuli hintaa alta 80e ja nyt sitten omana askarteluna asennus...
Sinun autoon Defan sivut näkyi ehdottavan ihan perinteistä lohkolämmitintä.
Tuosta peruutustutkasta. Täälä foorumilla oon muistaakseni nähnyt rekisterikilven valon tilaan tulevan kameran. Vois olla aika nätti laittaa, mutta onkohan enemmän kesävehkeitä... itse tilasin ebaystä peruutuskameraksi tarkoitetun pikkukameran ja sille näytön. Tarkoitus laittaa traktorin vetokoukkua kuvaamaan niin ei tarvi niska vääränä tähdätä kärryä perään. Maksoi $10 kotiin toimitettuna näyttö ja toises paketis $5 kamera. Eli eipä juuri mitään mutta tiedä sitte toimiikokaan...
TJ
Webasto on kyllä ehdottomasti mukava. Ja kyllä sillä riittää myös reilusti lyhyempi lämmitysaika kun sähkölämmittimillä. Onhan sen kW tehokin ihan toista luokkaa. Ja saa lasit sulaksi. Investointi tietysti ihan toista luokkaa... ja jos ajaa muitakin reisuja kun niitä tuttujen sähkötolppien väliä niin on siinämielessä myös huoleton jotta ei tarvi murehtia sähkön saatavuudesta.
Itse en malttanut nykyiseen autooni aikanaan laittaa (hain ulkomailta) ja päädyin lopulta TT-thermoon. On ihan hyvä ja pelannut 2 lämmityskautta ongelmitta. Uskoisin sen kestoa parantaneen asennustapa jossa TT on liitetty lämmityskiertoon Webaston liitäntähaaralla. Eli ajossa kuuma vesi ei kierrä jatkuvasti lämmittimen kautta vaan ohittaa sen. Moottorin tuottama lämpö on kuitenkin paljon korkeampi kuin lämpö mitä TT tuottaa pumpun kierrättäessä jatkuvasti nestettä.
Nyt kesällä hakemaani toiseen autoon päädyin laittamaan alavesiletkuun tulevan Defan. Ostin käytettynä sellaisen yleismallisen 422 mallin ja asennan samaan paikkaan kun Defan sivuston suosittelema hieman erinäköinen malli. Ostin käytettynä myös kaapelit ja sisähaaran jne. Osille tuli hintaa alta 80e ja nyt sitten omana askarteluna asennus...
Sinun autoon Defan sivut näkyi ehdottavan ihan perinteistä lohkolämmitintä.
Tuosta peruutustutkasta. Täälä foorumilla oon muistaakseni nähnyt rekisterikilven valon tilaan tulevan kameran. Vois olla aika nätti laittaa, mutta onkohan enemmän kesävehkeitä... itse tilasin ebaystä peruutuskameraksi tarkoitetun pikkukameran ja sille näytön. Tarkoitus laittaa traktorin vetokoukkua kuvaamaan niin ei tarvi niska vääränä tähdätä kärryä perään. Maksoi $10 kotiin toimitettuna näyttö ja toises paketis $5 kamera. Eli eipä juuri mitään mutta tiedä sitte toimiikokaan...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: LOHKOLÄMMITIN VAI SÄTEILIJÄ VUODEN 2005 -MERSUUN?
tuossa oikea paikka,https://www.autovarustelu.fi/ kerralla kuntoon.Varmasti
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.