w124 hehkun merkkivalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tähtipirssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: La 23.08.2008 08:53
Paikkakunta: Tellus

w124 hehkun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja tähtipirssi »

Hehkuttaessa ei syty merkkivaloa ollenkaan ja sitten kun auto on käynnissä merkkivalo palaa jonkun hetken ja sammuu.
Missähän mahtaa olla vika?
Kokeilin hehkujen päistä mitata että sähköinen yhteys on kaikissa.. eli kunnossa kaikki hehkut pitäisi olla.
Kyseessä W124 200d-93 mersu... Missä vika? Ja miten todeta?
M-B 300D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-88 manual ex
M-B 300D W124-92 aut. ex
M-B 200D W124-90 manual ex
M-B W203 220CDI-2000 aut. ex
M-B 200D W124 -93 manual ex
M-B 320cdi W211-2005 aut.
M-B W115 200 bensiini -75 "Pystäri"
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 hehkun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

tähtipirssi kirjoitti:Hehkuttaessa ei syty merkkivaloa ollenkaan ja sitten kun auto on käynnissä merkkivalo palaa jonkun hetken ja sammuu.
Missähän mahtaa olla vika?
Kokeilin hehkujen päistä mitata että sähköinen yhteys on kaikissa.. eli kunnossa kaikki hehkut pitäisi olla.
Kyseessä W124 200d-93 mersu... Missä vika? Ja miten todeta?

Joo mutta mittaappa pienimmällä ohmialueella niin tulppien päista pitää näyttää ainoastaa 2-3 ohmia tai jotain sinnepäin. Jos paljon poikkeaa on tulpassa vika. Kun mittaat suurella aluella kaikki näyttävät oikosulkua vaikka tosiasiassa voi olla vaikka 10 ohmia ja silloin ei tulppa ole enää täysin kunnossa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: w124 hehkun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Mittasit siis vastus (ohmi) alueella hehkujen liittimien ja rungon välistä?

Muokkaus:Tämä on virheellistä tietoa ->*Jos hehkureleellä oleva töpseli oli kiinni, mittaustuloksena oli kaikkien hehkujen yhteinen vastusarvo.
Tällöin ei yksittäisen hehkun vikaa näe.
Ota se töpseli irti ja mittaa uudestaan.* <- Tämä on virheellistä tietoa

Kyllä joku hehkuista on rikki.
Viimeksi muokannut Lapio, Ti 22.10.2019 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: w124 hehkun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Lapio kirjoitti:Mittasit siis vastus (ohmi) alueella hehkujen liittimien ja rungon välistä?

Jos hehkureleellä oleva töpseli oli kiinni, mittaustuloksena oli kaikkien hehkujen yhteinen vastusarvo.
Tällöin ei yksittäisen hehkun vikaa näe.
Ota se töpseli irti ja mittaa uudestaan.

Kyllä joku hehkuista on rikki.
Minä just menneellä viikolla mittasin irroittamatta mitään hehkuista ja hyvin selvisi mikä hehku on vialllinen. Kolmosen vastus oli useita kymmeniä ohmeja. Vaihdoin ja nyt lähtee tasaisesti käyntiin.
Aika haastava vaihdettava ilman muun purkamista mutta vaihdettua tuli.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 hehkun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lankuissa se hehkurele on tosiaan sellainen että jokaiselle hehkutulpalle on oma kosketin joten releeltä töpseliä ei tartte iroitella. Tyypillisesti ohmilukema on alle 1 ohmia ja kun on rikki niin omissa ne on ollu noin 300 ohmin luokkaa. Joo ja pienin mitta-alue ehdottomasti kuten neuvottiin juurikin mainitusta syystä.


Vika voi olla sellainenkin että jokin nuista releen sisällä olevista koskettimista ei enään kontaktoidu ja rele tulkitsee sen viaksi. Olen tonnisella vesihiomapaperilla sipaissu yhdestä omista kulkineista nuo kontaktit. Siihen loppui epämääräiset vikailmoitukset. Samalla kannattaa puhdistaa myös ne virtakontaktit joista virta jakaantuu hehkutulpille ja niitä muistakseni on kaksi. Tai ainakin 300TDT matikin releessä on. Varsinkin toinen puoli nuista kuluu ihan kuopalle asti. Mielestäni tasaiseksi ei kannata hioa mutta kevyt sipaisu ei tee pahaa.
jussiur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 15.05.2019 16:33

Re: w124 hehkun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja jussiur »

Kaikkein varmin keino on kun otat h7 polttimon ja laitat toisen pään akun plussaan ja toisen hehkun päähän ( siihen mihkä johto tulee kiinni) jos lamppu syttyy niin hehku toimii jos ei niin sitten hehku hajalla.
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: w124 hehkun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Tuolla ylempänä kirjoitin siis virheellistä tietoa, pahoittelut siitä!

300TDT:n hehkut oli kuitenkin helpompi mitata töpselistä, koska hehkujen päihin oli hieman ahdasta päästä käsiksi.

Pihtiampeerimittari on myös oiva apu tuohon mittaukseen, jos on epäilys siitä että joku hehku ei toimi.
Tässä on toki myös mitattava saako hehku jännitettä, jos releen kärki on se vikapaikka.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 hehkun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Itte teenkin silleen että otan sopivan pitkän ja ohuen rautatangon ja sen sit pistän hehkunpäähän ja siihen sit mittarin johto. Olen teroittanu tuon noin 3mm tangon viistoon teräväksi ni pysyy siinä hehkumutterin päässä kiinni mittauksen ajan. Taitaa olla noin 50cm pitkä tuo tanko.
Vastaa Viestiin