W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
Hei, mitä tuo signaalin jaksonkesto ilmamassamittarissa tarkottaa? Onko se aika, milloin lämmitys on kalvolta pois päältä? Tarkottaako ylempi raja-arvo juuri tuon ajan raja-arvoa?
Tuossa autossa tuppaa moottorin häiriövalo palamaan ja kuittaamalla valo saadaan pois, mutta ei se vika sieltä häivy. Ajoimme maffin testin ja se meni läpi ihan oikein. Ainoastaan tyhjäkäynnillä ennen kierrosten nostoa tuo jaksonkesto oli tuolla 500us päälle, mutta tyhjäkäynnillehä testi ei antanut rajoja.
Aikasemmin tehtyä: vikakoodien kuittaus, ilmanpuhdistimien vaihto, maffien pesu.
Viimeksi tehtyä: Ilmanpuhdistimien sopeutus vai mikä se on, kun pitää tehä vaihon jäläkeen. Sitä ilmamassamittainten sopeutusta tai adaptoininnin nollausta (vai onko semmosta edes olemassa tässä) en tehnyt, kun en löytänyt sitä testeristä äkikseltään.
Tuossa autossa tuppaa moottorin häiriövalo palamaan ja kuittaamalla valo saadaan pois, mutta ei se vika sieltä häivy. Ajoimme maffin testin ja se meni läpi ihan oikein. Ainoastaan tyhjäkäynnillä ennen kierrosten nostoa tuo jaksonkesto oli tuolla 500us päälle, mutta tyhjäkäynnillehä testi ei antanut rajoja.
Aikasemmin tehtyä: vikakoodien kuittaus, ilmanpuhdistimien vaihto, maffien pesu.
Viimeksi tehtyä: Ilmanpuhdistimien sopeutus vai mikä se on, kun pitää tehä vaihon jäläkeen. Sitä ilmamassamittainten sopeutusta tai adaptoininnin nollausta (vai onko semmosta edes olemassa tässä) en tehnyt, kun en löytänyt sitä testeristä äkikseltään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- huonotuurinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 94
- Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
- Paikkakunta: keskisuomi
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
Mulla on ihan vastaava ongelma. Vain tyhjäkäynnillä arvo liian suuri. Ilmamassamittarit vaihdettu ehjiin käytettyihin ja parametroitu uudestaan. Vika tulee noin joka kolmannen startin jälkeen. Välillä menee tehot pois ja välillä ne on tallella. EGR testattu starilla. Vinkkejä kaivataan siis täälläkin...
Ja kannattaa tarkistaa vielä imuputken tiivisteet. Jos ne falskaa voisi tuo tyhjäkäyntiarvo olla pielessä?? Itse ajattelen tehdä sen seuraavaksi...
Ja kannattaa tarkistaa vielä imuputken tiivisteet. Jos ne falskaa voisi tuo tyhjäkäyntiarvo olla pielessä?? Itse ajattelen tehdä sen seuraavaksi...
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--
S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)
EX
W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)
EX
W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
Hei,
Vastaavaa vikaa täälläkin. Millä olette saaneet korjaantumaan?
Vastaavaa vikaa täälläkin. Millä olette saaneet korjaantumaan?
w212 350cdi 4-matic
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
.
Kaikkien antureiden toimintaperiaate on käytännössä sama.
Sinne johdetaan 5V tasavirtaa ja ko anturi reagoi mitattavaan asiaan vähentämällä eculle palaavan paluuvirran määrää.
Paluuvirtajohto on se signaalijohto. Siinä kulkevan virran määrä kuuluisi olla välillä 5%-95% syöttövirrasta.
Luulen, että paluuvirta muutetaan kanttiaalloksi em prosentista suoraan.
Alkuperäiseen ongelmsaan.
Kun moottori käy tyhjäkäyntiä, tietyssä' ilmaanpaineessa ja tietyssä lämpötilassa. Tiedetään tarkasti, minkäverran moottorista oikeasti menee ilmaa läpi, kun kaikki on kunnossa. Ilmamassamittarin näyttämää arvoa verrataan tähän, ecussa olevaan tietoon ja mittarin arvoa muutetaan, "kalibroidaan" vastaamaan totuutta. Tälle, muutoksen määrälle, on oma haarukkansa, max ja min arvo, jonka väliin se kalibroinnin pitää asettua.
Jos näin ei käy, on jossain mekaaninen vika, jolloin maffin läpi menee liikaa ilmaa, tai maffin ohi menee ilmaa, jolloin sen näyttämä jää liian pieneksi.
Pakoputki vuotaa, imusarja vuotaa ... => liikaa ilmaa
Egr vuotaa, ilmanputsri tukossa ... => liian vähän ilmaa.
Toivottavasti tämä selvensi probleemaa.
Kaikkien antureiden toimintaperiaate on käytännössä sama.
Sinne johdetaan 5V tasavirtaa ja ko anturi reagoi mitattavaan asiaan vähentämällä eculle palaavan paluuvirran määrää.
Paluuvirtajohto on se signaalijohto. Siinä kulkevan virran määrä kuuluisi olla välillä 5%-95% syöttövirrasta.
Luulen, että paluuvirta muutetaan kanttiaalloksi em prosentista suoraan.
Alkuperäiseen ongelmsaan.
Kun moottori käy tyhjäkäyntiä, tietyssä' ilmaanpaineessa ja tietyssä lämpötilassa. Tiedetään tarkasti, minkäverran moottorista oikeasti menee ilmaa läpi, kun kaikki on kunnossa. Ilmamassamittarin näyttämää arvoa verrataan tähän, ecussa olevaan tietoon ja mittarin arvoa muutetaan, "kalibroidaan" vastaamaan totuutta. Tälle, muutoksen määrälle, on oma haarukkansa, max ja min arvo, jonka väliin se kalibroinnin pitää asettua.
Jos näin ei käy, on jossain mekaaninen vika, jolloin maffin läpi menee liikaa ilmaa, tai maffin ohi menee ilmaa, jolloin sen näyttämä jää liian pieneksi.
Pakoputki vuotaa, imusarja vuotaa ... => liikaa ilmaa
Egr vuotaa, ilmanputsri tukossa ... => liian vähän ilmaa.
Toivottavasti tämä selvensi probleemaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
Ja lisäys yllä oleviin mahdolisiin syihin
ilmamassamittari rikki, eli ei reagoi kuten yllä selitetty,
E: johtoja rikki, syöttö vuotta singnalin, maihin
singnali vuotaa maihin
ilmamassamittari rikki, eli ei reagoi kuten yllä selitetty,
E: johtoja rikki, syöttö vuotta singnalin, maihin
singnali vuotaa maihin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
.
... Jos kovin epätoivoiseksi menee, niin ongelman voi ratkaista ohjelmallisestikkin.
... Jos kovin epätoivoiseksi menee, niin ongelman voi ratkaista ohjelmallisestikkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
Tämä yksilö on jo Tuikun tuikuttama. En tiedä vaikuttaako se tässä vaiheessa asiaan. Tuskin.
Mutta ymmärtääkseni tässä tapauksessa olisi vika todellakin ilmamassamittarissa, koska vikavaloa sytyttelee mutta varsinaiset tehot on tallessa. Jos ymmärtsin Tuikun aikaisemmista viesteistä oikein niin ilmamassamittarin toimimattomuus ei pitäisi juurikaan vaikuttaa tehoihin.
Vuotoja en ole löytänyt.
Mutta ymmärtääkseni tässä tapauksessa olisi vika todellakin ilmamassamittarissa, koska vikavaloa sytyttelee mutta varsinaiset tehot on tallessa. Jos ymmärtsin Tuikun aikaisemmista viesteistä oikein niin ilmamassamittarin toimimattomuus ei pitäisi juurikaan vaikuttaa tehoihin.
Vuotoja en ole löytänyt.
w212 350cdi 4-matic
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
SI-järjestelmässä jännitteen yksikkö on voltti, jonka symboli on V.
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
Onko pyydetty lastutuksen yhteydessö, että maffi poistetaan, ei kai ?Rantalankila kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 16:29 Tämä yksilö on jo Tuikun tuikuttama. En tiedä vaikuttaako se tässä vaiheessa asiaan. Tuskin.
Mutta ymmärtääkseni tässä tapauksessa olisi vika todellakin ilmamassamittarissa, koska vikavaloa sytyttelee mutta varsinaiset tehot on tallessa. Jos ymmärtsin Tuikun aikaisemmista viesteistä oikein niin ilmamassamittarin toimimattomuus ei pitäisi juurikaan vaikuttaa tehoihin.
Vuotoja en ole löytänyt.
Olen vähän nihkeä korjaamaan autoa softaamalla sitä niin, että toimilaitteita poistetaan.
Mutta, kuten kirjoitin tuolla aiemmin, jos korjaaminen ei syystä tahi toisesta onnistu, saa sen kapineen sieltä ohjelmasta naplattua sellaiseksi, ettei se vikojaan esittele enään.
Olet yhteydessä siihen, joka ohjelman laittoi, tai minuun.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
Ohjelmassa tällaista toimilaitteen/järjestelmän ohjaukseen liittyvää asiaa käsitellään kanttiaallon pituutena ( jaksonkesto).
Jännitemittarin ominaisuuksiin kuuluu, että se näkee jaksonpituuden muuttuvana jääännitteenä.
Siis esim ohjausjännite 12V, signaalijohdon pulssisuhde 50% => mittari näyttää 6V jännitettä.
Ja taasen ohjelmassa se on muutettu millisekunneiksi, erillisen muutoskartan mukaisesti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: To 19.07.2018 16:16
Re: W212.023 OM642 Ilmamassamittain jaksonkesto
Ei ole pyydetty. Kiitos paljon hyvistä vastauksista. Aikomus on testata varmasti ehjällä MAF:lla. Uskon nyt viisastuneena että tällä tulee kuntoon. Palataan asiaan jos tuntuu että hakkaan päätä seinään.tuikku kirjoitti: ↑Ke 09.12.2020 15:05Onko pyydetty lastutuksen yhteydessö, että maffi poistetaan, ei kai ?Rantalankila kirjoitti: ↑Ti 08.12.2020 16:29 Tämä yksilö on jo Tuikun tuikuttama. En tiedä vaikuttaako se tässä vaiheessa asiaan. Tuskin.
Mutta ymmärtääkseni tässä tapauksessa olisi vika todellakin ilmamassamittarissa, koska vikavaloa sytyttelee mutta varsinaiset tehot on tallessa. Jos ymmärtsin Tuikun aikaisemmista viesteistä oikein niin ilmamassamittarin toimimattomuus ei pitäisi juurikaan vaikuttaa tehoihin.
Vuotoja en ole löytänyt.
Olen vähän nihkeä korjaamaan autoa softaamalla sitä niin, että toimilaitteita poistetaan.
Mutta, kuten kirjoitin tuolla aiemmin, jos korjaaminen ei syystä tahi toisesta onnistu, saa sen kapineen sieltä ohjelmasta naplattua sellaiseksi, ettei se vikojaan esittele enään.
Olet yhteydessä siihen, joka ohjelman laittoi, tai minuun.
w212 350cdi 4-matic