Morjesta foorumilaiset ! Elikkäs auto C-malli farkku manuaali 6.vaihteinen.Kone 270 cdi.Tuntuu olevan valtakunnan salaisuus miten vaihdevaijeria säädetään.En täältäkään ole löytänyt muuta kun että helppo tehdä ilman työkaluja ja c-mallissa on oranssi painike mistä säädetään.MUTTA miten??
Itsellä 1-2 vaihde huono menemään päälle.Purettu keppi pois ja rasvattu.Pakkisalpa on rautaa.Se on ikäänkuin liikaa oikealla.Yksi vaihtoehto olisi jyrsiä pakkisalvan kiinnityspultien reiät ovaaliksi että saisi säädettyä vähän vasemmalle.Mutta ajattelin että jos sen saisi vaijerin säädöllä kuntoon.Autoon vaihdettu Mb orkkis öljyt laatikkoon muutama tonni sitten.Foorumin ohjeilla 5-10 milliä vajaaksi täyttöropusta.T:vema
6 vaihteinen manuaali
Re: 6 vaihteinen manuaali
Morjesta taas.Ai niin auto on loppuvuoden 2003:n.Ajettu 375000 jos sillä merkitystä.Kysytty kolmelta mersuja korjaavalta korjaamolta,mutta asia tuntuu olevan vieras.Vastaukset että ei ole kokemusta miten sitä säädetään.T:vema
Re: 6 vaihteinen manuaali
Tyttärelle auttoi kun vaijerin voitelun lisäksi poistin kepin tyvinivelen ylös/alas-väljyyden, keppi puristui ala-asentoon. Eli pallonivelen yläpesään liukupinnan ja alumiinikehän väliin jotakin shimmiksi. k.o välyksellinen ei työnnä vaijeria riittävästi, jolloin pakkisalpa tuntuisi "ottavan vastaan". Tuli tällä hyväksi.
Re: 6 vaihteinen manuaali
Kiitoksia vastauksesta Täytyy vielä purkaa yläpää auki ja katsoa uudelleen mitä sille voisi tehdä.Englannin kieliseltä foorumilta löysin keskustelun missä puhuttiin vaijerin säädöstä.Oli just juttua oranssi painikkeesta.Mutta siinä puhuttiin myös jostain työkalusta?Anyway kiitos
Re: 6 vaihteinen manuaali
Säätö menee niin, että auton alla vaihdelaatikon kupeessa vapautetaan vaijerin lukitus ja työkalulla lukitaan sivuttaisliike tiettyyn asentoon, jonka jälkeen lukitus napsautetaan taas kiinni.
Työkalun mittoja en ole itsekään löytänyt, oletan, että se on vapaaliikkeen keskellä.
Toki myös laatikko pitää olla oikeassa asennossa, oletan että vapaalla?
Tuon voisi toki testata merkitsemällä nykyinen paikka ja siirtämällä pari milliä molempiin suuntiin jos parannusta tapahtuu...
Omani purin, ihan atomeiksi koko vaihteensiirron, eikä väljää ollut kuin siinä yläpään muovikuulassa. Säätöön en koskenut.
rasvasin kuulan paksulla vaseliinilla, se riitti.
Jos sitä ei irroita, rasvaa ei saa kunnolla joka väliin.
Toki jos keppiä liikuttelee ja "uittaa" rasvaa väleihin pääsee varmaankin aika hyvään tulokseen niinkin.
Pallossa on uria juurikin rasvaa varten.
Tässä systeemissä siis vaijeri tekee kepin sivuttaisliikkeen ja tanko eteen/taakse-liikeen.
Uudemmissa 6-v on vain tanko.
Työkalun mittoja en ole itsekään löytänyt, oletan, että se on vapaaliikkeen keskellä.
Toki myös laatikko pitää olla oikeassa asennossa, oletan että vapaalla?
Tuon voisi toki testata merkitsemällä nykyinen paikka ja siirtämällä pari milliä molempiin suuntiin jos parannusta tapahtuu...
Omani purin, ihan atomeiksi koko vaihteensiirron, eikä väljää ollut kuin siinä yläpään muovikuulassa. Säätöön en koskenut.
rasvasin kuulan paksulla vaseliinilla, se riitti.
Jos sitä ei irroita, rasvaa ei saa kunnolla joka väliin.
Toki jos keppiä liikuttelee ja "uittaa" rasvaa väleihin pääsee varmaankin aika hyvään tulokseen niinkin.
Pallossa on uria juurikin rasvaa varten.
Tässä systeemissä siis vaijeri tekee kepin sivuttaisliikkeen ja tanko eteen/taakse-liikeen.
Uudemmissa 6-v on vain tanko.