300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pokis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 07.12.2019 10:03

300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja Pokis »

Tervehdys! Kävi niin että appiukolta jäi kuolinpesälle 1986 vuoden 300 SL. Ongelmana on, että auto jäi pihalle tallin eteen (kova katto päällä) eikä enää lähde käyntiin. Oma osaaminen autojen kanssa on heikkoa ja nyt olisi lähinnä tavoite pelastaa auto talven alta talliin ja miettiä muuta myöhemmin.

Yritin viikko sitten ajaa auton talliin. Se käynnistyi heti ja jätin käymään tyhjäkäynnille 10 minuutiksi samalla kun putsasin lumet auton päältä ja tein tilaa talliin. Auto kuitenkin sammui juuri ennen kuin ehdin ajaa sen talliin eikä enää käynnistynyt. Akussa on virtaa ja kiertää kyllä, mutta ei käynnisty. Vähän "hörähtelee" kun avaimen palauttaa. Nyt viikkoa myöhemmin kävin paikalla (matkaa 1,5h) ja tilanne oli täysin sama vaikka oli 10 astetta lämpimämpää (-4c, +6).

Ensimmäinen ajatus oli että eipä mitään, työnnetään auto viisi metriä sisään mutta se ei kahden ihmisen voimin tuntunut liikahtavan senttiäkään. Auto on manuaali ja vapaalla. Jalalla toimiva seisontajarru tuntuu toimivan ja vapautuvan.

Olisiko vinkkejä mitä kokeilla? Myös itsestäänselvyydet kelpaa, koska oma autotuntemus on heikkoa ja kyseisellä autolla olen itse ajellut viimeksi kymmenisen vuotta sitten. Varmasti turvaudutaan "ammattiapuun" myöhemmin, mutta nyt pitäisi saada auto talveksi sisään. En osaa sanoa koska autolla on viimeksi ajettu mutta tänä kesänä varmasti kuitenkin.

Kiitos ideoista!
Viimeksi muokannut Pokis, La 07.12.2019 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja karra »

Uskoisin että jarrupalat vaan on liimautuneet levyihin jos autoa ei ole siirrelty hetkeen ulkona. Jos ei käsivoimin nytkähdä irti niin saako taakse hinauslenkkiin köyden ja toisella autolla nykäisee että saa liikkumaan. Sen jälkeen pitäisi onnistua käsipelillä työntää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa foorumille! Komppaan karraa, pitkästä ulkona seisonnasta jarrupalat "liimautuneet". SL:ssä kun on vakiona alut niin ei kannata kopsauttaa pyörääkään, joten fiksuinta toimia karran tavalla. Toinen jeppe rattiin painamaan jarrua ettei auto karkaa.

Paljonko on mittarilukema? M103:n ollessa kyseessä aloittaisin käynnistymättömyyden selvityksen avaamalla virranjakajan kannen ja kuivaamalla kosteuden sen sisäpuolelta. Samalla rapsuta hapettumat sisäpuolen kosketuspinnoilta ja pyörijästä. Toinen vaihtoehto on vaihtaa ko. osat uusiin.

Ohje amerikaksi: https://www.youtube.com/watch?v=enagTOg8gW4" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisätieto ko. autosta olisi hienoa, noita facelift-R107 -malleja ei ole järin paljoa Suomessa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Pokis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 07.12.2019 10:03

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja Pokis »

Kiitos vinkeistä! Tuohan kuulostaa järkeen käyvältä, kokeilen vetoa ensi viikolla kun pääsen käymään autojen luona.
Mittarissa on reilu 110tkm. Pitää kurkata virranjakajaan jos vaikka pelkästään kuivaamalla pärjäisi.

Auto on ollut suvussa reilu parikymmentä vuotta, mutta pitää vähän kaivella minkälaisia papereita tästä löytyisi. Kaverina tallissa on toinen R107, vuoden 1972 automaatti SL 450, joka on ainakin viime vuosikymmenen ollut vähäisemmällä ajolla. Pitää vertailla autoja tarkemmin kunhan on kunnolla aikaa ja molemmat lämpimässä.
B20
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 21.03.2012 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja B20 »

Kun on manuaali ja akussa virtaa niin nykyään muotia oleva sähköautoilu käyttöön eli ykkönen päälle, kytkin ylös ja starttaa sen aikaa että auto on tallissa.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja cuuno »

onhan polttoainetta :think:
Pokis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 07.12.2019 10:03

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja Pokis »

B20: tuohan on varmaan hyvä tapa saada auto ainakin sen verran nytkähtämään että pääsee työntämään.

Cuuno: Hyvä huomio! Mittari kyllä näyttää että tankki on puolillaan, mutta tietenkään mitään takeita ei ole että mittari toimii (ei tosin myöskään mitään syytä miksi ei toimisi). Mutta kannattaa varmaan kaataa muutama litra bensaa tankkiin ennen kuin koko autoa lähtee purkamaan.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja Nozki »

...jos auto on selvästi jumissa, niin itse en kyllä lähtisi kokeilemaan, että riittääkö startin voima ja varsinkin kestävyys sen jumin avaamiseen. Voi olla, että siinä ei kummoista riskiä ole, mutta voi myös olla, että startin saa sillä touhulla rikottua. Se on kyllä ihan toimiva ajatus rullata auto vaihde päällä startilla lyhyen matkan talliin sisään, jos sitä ei saa käyntiin. Mutta itse kyllä yrittäisin saada sen jumituksen auki ensin muilla keinoilla. Joskus tuollaisen jarrupalat-tarttuneet-levyihin -jumin voi saada auki ihan silläkin, että samalla kun ihan vaan käsin työntää eteen tai taakse, niin laittaa painamalla ja heijaamalla ylös-alas -liikettä siihen auton koriin. Riippuu, että kuinka lujasti se on onnistunut tarttumaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja simoks »

eikö se jo jos pyörät irrottaa ja painaa pihdeillä jarrupalat auki satuloista..?
W210 E320cdi
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja BHN »

Voin noutaa trailerilla pientä korvausta vastaan... Ei vaan, pidä hyvä huolta . Arvopelejä jos lähes ruosteettomia.
Jos kokeilee ensiksi hinata niin jarrut vapautuu, sen jälkeen voi työntää. Tai väkipyörä tallin päätyseinään ja vetää pitkällä köydellä.
Tai tunkkaa vuorotellen joka kulman ylös ja kokeilee mikä jarru jumittaa ja ottaa siitä palat pois.
Pokis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 07.12.2019 10:03

Re: 300 SL 1986: vinkkejä käynnistykseen (tai työntöön)

Viesti Kirjoittaja Pokis »

Kävin tänään ajamassa auton talliin juuri ennen kunnon lumisadetta.
Sinnikkäällä yrittämisellä ja pienellä apuvirralla auto lähti käyntiin, enkä joutunut edes työntöhommiin. Nyt kun auto on turvassa lämpimässä voin alkaa miettiä mitä sillä pitäisi tehdä. Täällä foorumilla oli sen verran mukava vastaanotto, että taidan tehdä Oldtimers-osastolle uuden langan, jossa kyselen seuraavia mielessä olevia asioita. (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=202898" onclick="window.open(this.href);return false;)
Kiitos vielä kaikille vinkeistä!
Vastaa Viestiin