AdBlue

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Jollei hölmöt kuluttajat olisi hamstranneet kuin vessapaperia Koronan alussa, olisi ainetta kaupoissa ihan hyvin.
Mutta kun hulluus alkaa, niin käy näin.
No siinähän ovat kun monen vuoden tarpeet on ostettu vanhenemaan autotallissa!
Huoltovarmuus on juuri yksi miksi kuluttaja jää nyt ilman, se hoidetaan ensin. Ei tuo oikeasti ole loppu maailmasta, on vain pulaa ennen kuin saadaan korvaava tuotanto.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Meillä korjaamolla tehtiin päätös että myydään ainoastaan tankattuna adblue joko huoltojen yhteydessä taikka jos auto sitä pyytää. Tällä omalta osalta yllä pidetään että meidän asiakkaiden huoltovarmuus säilyy ja saadaan huollot tehtyä😃
Adblue kyselijöitä ollut nyt 2 päivää riesaksi asti
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Hage »

Hage kirjoitti: Pe 18.03.2022 14:06
markoala kirjoitti: Pe 18.03.2022 09:52 Uutisoinnista johtuen täytin pöntön eilen Porvoon Shellillä 0,84€ litra. Nyt pääsee 13-15 tkm. Toivottavasti sen jälkeen aine ei maksa 10€ litra kuten virtasenkaupassa nyt.
Tätä katselin kanssa eilen vihan ja naurun sekaisin tunnelmin kun yritin löytää firmoja joilla vielä olisi tavaraa jäljellä, kyllä Virtasella osataan kaupankäynnin jalot taidot :D
Pitihän sitä eilen ottaa oikein screenshot tapauksesta

vedätysvirtanen.png

Onneksi perheen omat romut ei tarvitse kyseistä litkua, todella surkea tilanne vaan niille jotka sitä tarvitsee. Toivotaan että tilanne parantuis nopeasti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

On oltu mökillä talvilomaviikkoa viettämässä ja yritimme tilata kaupungista viikonlopuksi saapuvan mukana yhden kanisterin, mutta tarkistetut 7 paikkaa myivät eioota.

Onneksi vasta huollettu tuo auto, joka Ad Blueta tarvitsee. Ajellaan menemään ja pidetään S213 jatkuvasti liikkeellä, mutta ellei Ad Blue saatavuus ala parantua pikaisesti, sitten vaihtuu W212 perheen enemmän liikkuvan auton rooliin, kun pre-facelift ei tarvi kuin dieseliä.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja cuuno »

[quote="Juhani Halmeenmäki" post_id=1351009 time=1647606235 user_id=42690]
Jollei hölmöt kuluttajat olisi hamstranneet kuin vessapaperia Koronan alussa, olisi ainetta kaupoissa ihan hyvin.
Mutta kun hulluus alkaa, niin käy näin.
No siinähän ovat kun monen vuoden tarpeet on ostettu vanhenemaan autotallissa!
Huoltovarmuus on juuri yksi miksi kuluttaja jää nyt ilman, se hoidetaan ensin. Ei tuo oikeasti ole loppu maailmasta, on vain pulaa ennen kuin saadaan korvaava tuotanto.
[/quote]

Tämä kyllä oli Juhani loppumassa reilusti ennen uutista. Se olisi loppunut hamstrattiin tai ei. Osto rajoitukset oli päällä monessa paikassa.
Kyllä pyörillä yrittävät koittavat leivässä kiinni pysyä itse ja toimittaa sitä leipää muillekin.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie totesin jo vajaa 10v sitten kun myin W140 S 300 Turbodieselin että minun osalta dieselautoilut saa olla tässä. Nykyiset dieselit alkaa olla niin täyteen ladattuja erilaista tekniikkaa (voisi verrata 70-luvun lopun Mersun bensa-jenkkimalleihin), että on halvin ajaa tavallisella bensavehkeellä vaikka itse polttoaine onkin kalliimpaa (tosin juuri tällä hetkellä paikoin diesel on ollut bensaa kalliimpaa)!
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

cuuno kirjoitti: Pe 18.03.2022 22:55
Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Pe 18.03.2022 14:23 Jollei hölmöt kuluttajat olisi hamstranneet kuin vessapaperia Koronan alussa, olisi ainetta kaupoissa ihan hyvin.
Mutta kun hulluus alkaa, niin käy näin.
No siinähän ovat kun monen vuoden tarpeet on ostettu vanhenemaan autotallissa!
Huoltovarmuus on juuri yksi miksi kuluttaja jää nyt ilman, se hoidetaan ensin. Ei tuo oikeasti ole loppu maailmasta, on vain pulaa ennen kuin saadaan korvaava tuotanto.
Tämä kyllä oli Juhani loppumassa reilusti ennen uutista. Se olisi loppunut hamstrattiin tai ei. Osto rajoitukset oli päällä monessa paikassa.
Kyllä pyörillä yrittävät koittavat leivässä kiinni pysyä itse ja toimittaa sitä leipää muillekin.
No, totuuksiahan on useita, se on huomattu viime viikkoina.
PS tuossa yksi :
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000008698892.html
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki, Ke 23.03.2022 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

markoala kirjoitti: Pe 18.03.2022 09:52 Uutisoinnista johtuen täytin pöntön eilen Porvoon Shellillä 0,84€ litra. Nyt pääsee 13-15 tkm. Toivottavasti sen jälkeen aine ei maksa 10€ litra kuten virtasenkaupassa nyt.
Pystyyko ko. Shellillä jo tankkaamaan adblueta ilman rahtarikorttia? Viime kesänä ei onnistunut tai sitten "myyjätär" huijasi.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja markoala »

Pystyy Shellin rahtimittarilla yleisesti. Ei tosin välttämättä enää halvalla.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

👍
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

tuikku kirjoitti: To 07.01.2021 11:05 .
Voi
Saako adbluen ohituksen tehtyä Starilla? Entä Xentryllä?
MB E240 -98
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei
pappamese2
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 17.04.2022 15:31

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja pappamese2 »

VilleIm: Tuttu tilanne, itselle kävi vastaavasti ja oikeastaan ihan samoilla sanoilla Veholta vastattiin. Diagnoosi maksoi 158€. Ei auttanut, että kerroin heille, että vikakoodi on luettu huollon yhtydessä ja että itsekin olen sen lukenut saaden saman vastauksen, kuin mitä Veho sai. Kustannusarvio oli 2560€. Loppujen lopuksi maksoin vaihdosta 2100€. Tulivat hieman vastaan, kun nostin asiasta metelin.
Otin kuvia säiliöstä ja itse pumpusta. Päällepäin ei näkynyt mitään vikaa, mistä ongelma olisi voinut aiheutua. En ruvennut asiaa sen enempää selvittelemään. Jos jollakin on kättöä kyseiselle säiliölle, niin sen voi tulla hakemaan Vantaalta. Kuvia voi tarkastella täältä: https://1drv.ms/u/s!AvatJ3khewH9hbE9icE ... w?e=nBMqI9
Betlehem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 04.11.2021 11:34

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Betlehem »

Näiden 2015 MB E 220CDI:n AdBlue-laitteiden ja varsinkin NOx-antureiden kanssa on mielenterveys kovilla. Ja, kun siihen liittyy rosvoyritys Veho niin aina vaan paranee. 14.5.19 vaihdettiin taempi anturi maahantuojan takuuna 65,000 km kohdalla. Sitten 21.12.20 meni molemmat sensorit huollon yhteydessä ohjelman päivityksen kera tehtaan takuuna uusiksi 119098 km kohdalla. Ja nyt taas 150098 km matkan jälkeen taempi anturi herjaa.
Paikallinen Mersu-tietäjä otti Xentry-dataa ulos ja tuomio oli P229F85, NOx-tunnistimessa 2 on toimintahäiriö. Signaali yli sallitun arvon.
Lielahden Vehon vastaus oli, että pitää mennä heille otattamaan uudestaan 150 euron testerilukemat ennen kuin voivat kertoa, että miten asiassa on mahdollista edetä. Olemassa oleva data ei kuulemma kelpaa. Eikä ole lainkaan varmaa, että tuleeko tehdas enää vastaan tunnistimen vaihdossa. On niillä otsaa rahastaa! Kai tämmösissä osissa joku takuu on? Tonnin heebelit on näköjään aina vajaan 18 kk jälkeen moro. Olkoonkin, että auto on jo 7 vuotta vanha, mutta se anturi on ollut siellä vasta 16 kk! Onko muilla vastaavia kokemuksia Vehon "palvelusta"? Mulla on kyllä lisääkin esimerkkejä sitä miten ao.pumppu pyrkii rahastamaan.
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

Ei tässä olekyse pelkästään Vehosta, vaan myös kulkuvälineen valmistajasta.

Ovat tehneet selvästi virheitä joko hardiksen tai softan suhteen. Kuluttajan kannalta on aivan sama kummassa vika on, koska vastuu on valmistajan.

Tästä pitäisi tehdä isompi asia. Kyse ei ole takuusta, vaan tuotevastuusta. Tuotevastuu on se perusjuttu ja se tulee laista. Takuu on vain tuotevastuun päälle annettu lisä.

Oma ymmärrykseni on, että kymmeniä tuhansia euroja maksavan laitteen pitää kestää enemmän kuin muutama kymmenen tuhatta kilometriä ja muutama vuosi. Tämä ajatus on leivottu myös tuotevastuuseen.

Saksalainen valmistaja ei voi myöskään vedota saksalaisiin säännöksiin, koska Suomessa myynnissä olevaan tuotteeseen sovelletaan suomalaista tuotevastuuta.

Veho ottaa tietenkin rahansa sieltä, mistä sen helpommin saa. Eli kuluttajan taskusta. Toki kuluttajaa on muutenkin mukavampi rahastaa kuin "päämiestä". Tämä tulee jatkumaan maailman tappiin elleivät kuluttajat nosta tästä meteliä.
MB E240 -98
Betlehem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 04.11.2021 11:34

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Betlehem »

@ tilator
Seuraavassa episodissa tulen eskaloimaan asian niin pitkälle kuin on tarve. Vehon kohdalla raja ylittyy siinä, että pyrkivät rahastamaan ilman tietoa siitä, kuinka asiassa lopulta edetään. Ensin pitää saada varmuus maksajasta ja sitten vasta tehdään päätökset siitä, kuka anturin vaihtaa. Sen verran olen tekniikan kunnossapidon kanssa työskennellyt, että osaan kyllä vedellä oikeista naruista niin, ettei Veho ainakaan mua rahasta.

Kerran aiemmin Raision Veho oli tekemässä 700-1000 euron laskua mulle, mutta kielsin aloittamasta. Näyttöön tuli "No navigation module connected"-ilmoitus ja Raision Vehon mukaan navin antenni olisi pitänyt vaihtaa. Tutkin nettiä ja sieltä löytyi syy tuolle ilmoitukselle. Hanskalokeron vasemmassa reunassa on joku Beckerin matolaatikko, joka löystyy tärinästä ja lopulta aiheuttaa tuon ilmoituksen. Kun sen vain pukkasi takaisin, ilmoitus hävisi ja navi alkoi toimia normaalisti. Ilmeisesti asiassa Veho olisi halunnut edetä niin, että olisivat vaihtaneet antennin ja työntäneet Beckerin boksin paikoilleen. Ja kertoneet, että vika oli antennissa ja nyt toimii! 1000 euroa, kiitos! Pidän sitä mahdottomana ajatuksena, etteikö merkkihuollossa tiedettäisi, että se boksi voi aiheuttaa tuollaisen ilmoituksen. No tämä nyt levisi vähän AdBluesta pois, mutta varmaan joku mielensäpahoittaja antaa siitä palautetta. ;o)
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Betlehem kirjoitti: Pe 22.04.2022 08:00 Näiden 2015 MB E 220CDI:n AdBlue-laitteiden ja varsinkin NOx-antureiden kanssa on mielenterveys kovilla. Ja, kun siihen liittyy rosvoyritys Veho niin aina vaan paranee. 14.5.19 vaihdettiin taempi anturi maahantuojan takuuna 65,000 km kohdalla. Sitten 21.12.20 meni molemmat sensorit huollon yhteydessä ohjelman päivityksen kera tehtaan takuuna uusiksi 119098 km kohdalla. Ja nyt taas 150098 km matkan jälkeen taempi anturi herjaa.
Paikallinen Mersu-tietäjä otti Xentry-dataa ulos ja tuomio oli P229F85, NOx-tunnistimessa 2 on toimintahäiriö. Signaali yli sallitun arvon.
Lielahden Vehon vastaus oli, että pitää mennä heille otattamaan uudestaan 150 euron testerilukemat ennen kuin voivat kertoa, että miten asiassa on mahdollista edetä. Olemassa oleva data ei kuulemma kelpaa. Eikä ole lainkaan varmaa, että tuleeko tehdas enää vastaan tunnistimen vaihdossa. On niillä otsaa rahastaa! Kai tämmösissä osissa joku takuu on? Tonnin heebelit on näköjään aina vajaan 18 kk jälkeen moro. Olkoonkin, että auto on jo 7 vuotta vanha, mutta se anturi on ollut siellä vasta 16 kk! Onko muilla vastaavia kokemuksia Vehon "palvelusta"? Mulla on kyllä lisääkin esimerkkejä sitä miten ao.pumppu pyrkii rahastamaan.
Se vaan on niin että veho tai kukaan muukaan merkkikorjaamo ei voi tehdä GW kyselyä tehtaalle ellei heillä ole liittää siellä korjaamolla tehtyä diagnoosia, tai voi tehdä mutta luultavasti sillon GW 0%. Siihen en ota kantaa että onko 150€ siittä diagnoosista paljon vai vähän.
Toki merkkikorjaamolla melkoset kulut testereistä ja lisensseistä niin kyllä niillä tehtävistä hommista vähän rahaa tarttee saadakkin.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Betlehem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 04.11.2021 11:34

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Betlehem »

Vikakoodi on jo luettu. Jos Veho olisi yhtään asiakaspalveluun panostava, ne olisivat olemassa olevan tiedon perusteella selvittäneet tehtaalta, mikä on tehtaan kanta asiaan. Sen jälkeen olisivat voineet ilmoittaa mulle, että mikä on tehtaan kanta. Jos tehdas ei kanna vastuutaan niin voin teettää työn muualla halvemmin kustannuksin kuin Veholla.
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

Betlehem kirjoitti: Pe 22.04.2022 09:07 @ tilator
Seuraavassa episodissa tulen eskaloimaan asian niin pitkälle kuin on tarve. Vehon kohdalla raja ylittyy siinä, että pyrkivät rahastamaan ilman tietoa siitä, kuinka asiassa lopulta edetään. Ensin pitää saada varmuus maksajasta ja sitten vasta tehdään päätökset siitä, kuka anturin vaihtaa. Sen verran olen tekniikan kunnossapidon kanssa työskennellyt, että osaan kyllä vedellä oikeista naruista niin, ettei Veho ainakaan mua rahasta.

Kerran aiemmin Raision Veho oli tekemässä 700-1000 euron laskua mulle, mutta kielsin aloittamasta. Näyttöön tuli "No navigation module connected"-ilmoitus ja Raision Vehon mukaan navin antenni olisi pitänyt vaihtaa. Tutkin nettiä ja sieltä löytyi syy tuolle ilmoitukselle. Hanskalokeron vasemmassa reunassa on joku Beckerin matolaatikko, joka löystyy tärinästä ja lopulta aiheuttaa tuon ilmoituksen. Kun sen vain pukkasi takaisin, ilmoitus hävisi ja navi alkoi toimia normaalisti. Ilmeisesti asiassa Veho olisi halunnut edetä niin, että olisivat vaihtaneet antennin ja työntäneet Beckerin boksin paikoilleen. Ja kertoneet, että vika oli antennissa ja nyt toimii! 1000 euroa, kiitos! Pidän sitä mahdottomana ajatuksena, etteikö merkkihuollossa tiedettäisi, että se boksi voi aiheuttaa tuollaisen ilmoituksen. No tämä nyt levisi vähän AdBluesta pois, mutta varmaan joku mielensäpahoittaja antaa siitä palautetta. ;o)
Itse asioin Raisiossa myös tavallisesti, mutta vikakoodit kävin selvittämässä Salon Astrumissa. Ajoaikaa auto ilmoitti olevan enää muutama kymmenen kilometriä jäljellä ja luonnollisestikin olisvat halunneet minulle tonnin osat + työn myydä. Ei kuulemma mitenkään saa ajokilometrirajoitetta pois, joten nyt on vaan auto jätettävä Saloon remonttiin. Eivät halunneet edes yrittää nollata vikakoodeja.

Kirosin pariin kertaan varmaan ihan ääneen ja rupesin katsomaan kännykästä vieläkö Motonet on auki, jotta pääsisi sinne koodien nollaukseen. Johan alkoi tapahtua, eli sitten ajoivat Starilla koodien nollauksen kolmeen kertaan peräjälkeen ja jokaisella kerralla jotakin virhekoodia poistui. Ei kuitenkaan kaikkia kerralla. Lopulta kolmannella nollauksella ajomatkan rajoite oli taas poissa.

Varmasti oikein hyvin tiesivät, että noin se toimii. Kauppaa vaan olisi pitänyt saada.

Nuo tonnin osat saa maailmalta puoleen hintaan ja lisäksi varmistin, että kalleimman osan varaosakoodikaan ei vaihdu. Kallein osa olisi ollut adblue-suutin. Vika on kuitenkin vuotavassa letkussa, joten ei tuohon mitään satojen eurojen suutinta kyllä ruveta vaihtamaan vanhasta täysin identtiseen uuteen vain siksi, että Stari niin näyttää vaikka vika on viereisessä osassa.

Varsinainen vika on vielä korjaamatta, kun odottelen osia maailmalta. Nyt pitäisi vaan saada nollatua virhekoodit taas Starilla/Xentryllä, jotta saa taas ajoaikaa.

Onko langoilla Turun seudulta C4 Starin omistajaa nollaamista tekemään, jotta voisi Vehossa asiointia edelleen vältellä?
MB E240 -98
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Betlehem kirjoitti: Pe 22.04.2022 09:48 Vikakoodi on jo luettu. Jos Veho olisi yhtään asiakaspalveluun panostava, ne olisivat olemassa olevan tiedon perusteella selvittäneet tehtaalta, mikä on tehtaan kanta asiaan. Sen jälkeen olisivat voineet ilmoittaa mulle, että mikä on tehtaan kanta. Jos tehdas ei kanna vastuutaan niin voin teettää työn muualla halvemmin kustannuksin kuin Veholla.
Ei pelkkä vikakoodi yleensä riitä vaan tarvitsee liittää tulotestilista ja testerin tarkistusten tulos kyselyyn eikä luonnollisesti ne voi olla muun liikkeen ottamia
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 10:44
Betlehem kirjoitti: Pe 22.04.2022 09:07 @ tilator
Seuraavassa episodissa tulen eskaloimaan asian niin pitkälle kuin on tarve. Vehon kohdalla raja ylittyy siinä, että pyrkivät rahastamaan ilman tietoa siitä, kuinka asiassa lopulta edetään. Ensin pitää saada varmuus maksajasta ja sitten vasta tehdään päätökset siitä, kuka anturin vaihtaa. Sen verran olen tekniikan kunnossapidon kanssa työskennellyt, että osaan kyllä vedellä oikeista naruista niin, ettei Veho ainakaan mua rahasta.

Kerran aiemmin Raision Veho oli tekemässä 700-1000 euron laskua mulle, mutta kielsin aloittamasta. Näyttöön tuli "No navigation module connected"-ilmoitus ja Raision Vehon mukaan navin antenni olisi pitänyt vaihtaa. Tutkin nettiä ja sieltä löytyi syy tuolle ilmoitukselle. Hanskalokeron vasemmassa reunassa on joku Beckerin matolaatikko, joka löystyy tärinästä ja lopulta aiheuttaa tuon ilmoituksen. Kun sen vain pukkasi takaisin, ilmoitus hävisi ja navi alkoi toimia normaalisti. Ilmeisesti asiassa Veho olisi halunnut edetä niin, että olisivat vaihtaneet antennin ja työntäneet Beckerin boksin paikoilleen. Ja kertoneet, että vika oli antennissa ja nyt toimii! 1000 euroa, kiitos! Pidän sitä mahdottomana ajatuksena, etteikö merkkihuollossa tiedettäisi, että se boksi voi aiheuttaa tuollaisen ilmoituksen. No tämä nyt levisi vähän AdBluesta pois, mutta varmaan joku mielensäpahoittaja antaa siitä palautetta. ;o)
Itse asioin Raisiossa myös tavallisesti, mutta vikakoodit kävin selvittämässä Salon Astrumissa. Ajoaikaa auto ilmoitti olevan enää muutama kymmenen kilometriä jäljellä ja luonnollisestikin olisvat halunneet minulle tonnin osat + työn myydä. Ei kuulemma mitenkään saa ajokilometrirajoitetta pois, joten nyt on vaan auto jätettävä Saloon remonttiin. Eivät halunneet edes yrittää nollata vikakoodeja.

Kirosin pariin kertaan varmaan ihan ääneen ja rupesin katsomaan kännykästä vieläkö Motonet on auki, jotta pääsisi sinne koodien nollaukseen. Johan alkoi tapahtua, eli sitten ajoivat Starilla koodien nollauksen kolmeen kertaan peräjälkeen ja jokaisella kerralla jotakin virhekoodia poistui. Ei kuitenkaan kaikkia kerralla. Lopulta kolmannella nollauksella ajomatkan rajoite oli taas poissa.

Varmasti oikein hyvin tiesivät, että noin se toimii. Kauppaa vaan olisi pitänyt saada.

Nuo tonnin osat saa maailmalta puoleen hintaan ja lisäksi varmistin, että kalleimman osan varaosakoodikaan ei vaihdu. Kallein osa olisi ollut adblue-suutin. Vika on kuitenkin vuotavassa letkussa, joten ei tuohon mitään satojen eurojen suutinta kyllä ruveta vaihtamaan vanhasta täysin identtiseen uuteen vain siksi, että Stari niin näyttää vaikka vika on viereisessä osassa.

Varsinainen vika on vielä korjaamatta, kun odottelen osia maailmalta. Nyt pitäisi vaan saada nollatua virhekoodit taas Starilla/Xentryllä, jotta saa taas ajoaikaa.

Onko langoilla Turun seudulta C4 Starin omistajaa nollaamista tekemään, jotta voisi Vehossa asiointia edelleen vältellä?
Ajomäärän rajoituksen nollaus vaatii tehdasyhteydellä olevan testerin ja joka nollauksesta jää jälki tehtaan järjestelmään. Siksi ohjeistus on että rikkinäiseen autoon ei saisi nollausta tehdä
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

kankkis kirjoitti: Pe 22.04.2022 10:51 Ajomäärän rajoituksen nollaus vaatii tehdasyhteydellä olevan testerin ja joka nollauksesta jää jälki tehtaan järjestelmään. Siksi ohjeistus on että rikkinäiseen autoon ei saisi nollausta tehdä
Ohjeistus saa olla mitä ohjeistaja haluaa, mutta kun minä olen auton ostanut ja maksanut voin kaiketi sentään itse päättää mitä sille tehdään.

Ajomäärän rajoituksen nollaus tomi kyllä oikein hyvin moneen kertaan alle 10 euron adapterilla ja kännykän Torque lite softalla. Nyt vaan tuli eteen vikakoodi, jota tuo ei kykene enää nollaamaan.
MB E240 -98
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 11:22
kankkis kirjoitti: Pe 22.04.2022 10:51 Ajomäärän rajoituksen nollaus vaatii tehdasyhteydellä olevan testerin ja joka nollauksesta jää jälki tehtaan järjestelmään. Siksi ohjeistus on että rikkinäiseen autoon ei saisi nollausta tehdä
Ohjeistus saa olla mitä ohjeistaja haluaa, mutta kun minä olen auton ostanut ja maksanut voin kaiketi sentään itse päättää mitä sille tehdään.

Ajomäärän rajoituksen nollaus tomi kyllä oikein hyvin moneen kertaan alle 10 euron adapterilla ja kännykän Torque lite softalla. Nyt vaan tuli eteen vikakoodi, jota tuo ei kykene enää nollaamaan.
Kerroin vaan miksi sitä merkkikorjaamot eivät kovin mielellään nollaa.
Se luultavasti on juuri se ajomäärän rajoitus vikakoodi mitä ei saa nollattua ilman tehdasyhteyttä. Koittaa toki voi mutta päivittäin itsekkin niitä tässä nollaillaan yleiskorjaamoiden jäljiltä kun eivät niitä itse pysty nollaamaan.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 11:22 minä olen auton ostanut ja maksanut voin kaiketi sentään itse päättää mitä sille tehdään.
Kyllä, jos teet sen itse.

Muuten se on oikeastaan niin, että voit päättää mitä sille ei tehdä. Tekijä voi päättää myöskin, ettei suostu tekemään jotain, vaikka kuinka haluaisit.

Sitten jos sekä sinä että tekijä molemmat haluatte että autolle tehdään jotain, niin kyseinen tekijä voi sen autollesi tehdä.

Voi siis syntyä tilanne että haluat autollesi tehtävänä jotain, jota et pysty itse tekemään, ja maailmassa ei ole ketään muuta joka sen suostuisi tekemään. Silloin et oikeastaan voi päättää, että autollesi tehdään tuo asia.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

tj86430 kirjoitti: Pe 22.04.2022 11:55
tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 11:22 minä olen auton ostanut ja maksanut voin kaiketi sentään itse päättää mitä sille tehdään.
Kyllä, jos teet sen itse.

Muuten se on oikeastaan niin, että voit päättää mitä sille ei tehdä. Tekijä voi päättää myöskin, ettei suostu tekemään jotain, vaikka kuinka haluaisit.

Sitten jos sekä sinä että tekijä molemmat haluatte että autolle tehdään jotain, niin kyseinen tekijä voi sen autollesi tehdä.

Voi siis syntyä tilanne että haluat autollesi tehtävänä jotain, jota et pysty itse tekemään, ja maailmassa ei ole ketään muuta joka sen suostuisi tekemään. Silloin et oikeastaan voi päättää, että autollesi tehdään tuo asia.
Kiitoksia tästä informatiivisesta viestistä.

Raision Vehon pikahuollossa ajomäärän rajoitus taas häipyi ja edelleen sama toistui, että yhdellä nollaamisella ei onnistunut.

Sitä en kysynyt, olivatko yhteydessä kotkanpesään tai mahdollisesti jonnekin muualle yläilmoihin. Samalla reissulla tuli haettua postista uusi letku.
MB E240 -98
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

kankkis kirjoitti: Pe 22.04.2022 11:39 Kerroin vaan miksi sitä merkkikorjaamot eivät kovin mielellään nollaa.
Se luultavasti on juuri se ajomäärän rajoitus vikakoodi mitä ei saa nollattua ilman tehdasyhteyttä.
Huoltomiehen mukaan vikakoodi saattaa edellyttää jonkin ohjaimen tai sen osan firmiksen asentamista kokonaan uusiksi. En sen tarkemmin tiedä asiasta, mutta kuulostaa siltä, että sitkeimmät virhekoodit putsataan ajamalla koko softa ensin sileäksi ja ohjelmoimalla sen jälkeen uusiksi.

Tästä syystä huoltomies myös kysyi, onko ropposessa sen alkuperäinen softa vai onko tehty jotakin säätöä. Muutos kun tietenkin olisi samalla häipynyt.
MB E240 -98
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 13:39
kankkis kirjoitti: Pe 22.04.2022 11:39 Kerroin vaan miksi sitä merkkikorjaamot eivät kovin mielellään nollaa.
Se luultavasti on juuri se ajomäärän rajoitus vikakoodi mitä ei saa nollattua ilman tehdasyhteyttä.
Huoltomiehen mukaan vikakoodi saattaa edellyttää jonkin ohjaimen tai sen osan firmiksen asentamista kokonaan uusiksi. En sen tarkemmin tiedä asiasta, mutta kuulostaa siltä, että sitkeimmät virhekoodit putsataan ajamalla koko softa ensin sileäksi ja ohjelmoimalla sen jälkeen uusiksi.

Tästä syystä huoltomies myös kysyi, onko ropposessa sen alkuperäinen softa vai onko tehty jotakin säätöä. Muutos kun tietenkin olisi samalla häipynyt.
Siis se vaatii ohjainlaitteen SCN koodauksen, mikä taas vaatii että on testeri tehdasyhteydellä
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Mitäs sitten tapahtuu, kun kmlaskuri mene nollaan? pysähtyy niille sijoilleen, vai ei saa enään käynnistettyä, mutta pystyy ajamaan, kunhan ei sammuta?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

tahtoomersun kirjoitti: Pe 22.04.2022 18:50 Mitäs sitten tapahtuu, kun kmlaskuri mene nollaan? pysähtyy niille sijoilleen, vai ei saa enään käynnistettyä, mutta pystyy ajamaan, kunhan ei sammuta?
Jos oikein olen ymmärtänyt, saa vielä sammuttamisen jälkeen käyntiin kun moottori on lämmin. Jäähtymisen jälkeen ei enää onnistu.

Missä tämä raja menee, olisi tietysti mielenkiintoista tietää. Voisi laittaa lämpömittarin anturiksi sopivan vastuksen, jotta moottori olisi aina lämmin ;)

Raision Vehosta piti vielä aiemmin lisäämäni, että siellä niitä käytettyjä adblue-säiliöitä näytti olevan pitkin lattioita. Sillä paikalla, jossa oma ropposeni oli johdon päässä, oli kolme poistettua säiliötä.
MB E240 -98
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 18:54
tahtoomersun kirjoitti: Pe 22.04.2022 18:50 Mitäs sitten tapahtuu, kun kmlaskuri mene nollaan? pysähtyy niille sijoilleen, vai ei saa enään käynnistettyä, mutta pystyy ajamaan, kunhan ei sammuta?
Jos oikein olen ymmärtänyt, saa vielä sammuttamisen jälkeen käyntiin kun moottori on lämmin. Jäähtymisen jälkeen ei enää onnistu.

Missä tämä raja menee, olisi tietysti mielenkiintoista tietää. Voisi laittaa lämpömittarin anturiksi sopivan vastuksen, jotta moottori olisi aina lämmin ;)

Raision Vehosta piti vielä aiemmin lisäämäni, että siellä niitä käytettyjä adblue-säiliöitä näytti olevan pitkin lattioita. Sillä paikalla, jossa oma ropposeni oli johdon päässä, oli kolme poistettua säiliötä.
Taisivat olla rikkinäisiä vaihdettuja
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Vastaa Viestiin