Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... r_Oil.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mistä löytyy tieto mitä öljyä omaan tai naapurin autoon?
Voinko viedä merkkiliikkeeseen omat öljyt jos ne on MB-Approval + sopiva xxx.xx tai voiko viedä korkeammalla luokituksella olevaa? Tai voihan sitä viedä vaikka hatullisen...
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Eikös ne tuosta näe:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/231.1_en.html

Ei ne merkkiliikkeet välttämättä kovasti tykkää, jos sinne vie omia öljyjä, mutta kai se heidän kanssaan on tapauskohtaisesti sovittava, että onnistuuko vai nou. Kai ne yleensä haluavat itse myydä kalliilla juuri sitä merkkiä, mitä heiltä hyllystä löytyy.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Ok. Kiitos
Oma vaihteisto on:722908 05 871461
Eli onko sheet 236.14 oikea?
Mitä code A86 tarkoittaa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En ole tämän alan asiantuntija, mutta niin minä kanssa tulkitsisin, että
236.14, jos autossa ei ole varustekoodia A89
236.15, jos auton varustekoodilistasta löytyy A89

Eli pitäisi katsoa auton sarjanumeron (VIN-koodin) perusteella, että onko A89 vai ei ja nähtävästi vuonna 2011 (tai joskus siinä) on tullut A89 koodin autot, ja silloin nestevaatimus vaihtunut samoin kuin nesteen väri punaisesta siniseksi. Tämä käsitykseni tulee tolleen pikaisen googlettamisen perusteella.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-Mustanaamio-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 06.12.2019 21:28

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja -Mustanaamio- »

Nozki kirjoitti:Eikös ne tuosta näe:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/231.1_en.html

Ei ne merkkiliikkeet välttämättä kovasti tykkää, jos sinne vie omia öljyjä, mutta kai se heidän kanssaan on tapauskohtaisesti sovittava, että onnistuuko vai nou. Kai ne yleensä haluavat itse myydä kalliilla juuri sitä merkkiä, mitä heiltä hyllystä löytyy.
Tiedämpä varsin varman tapauksen, missä hövelisti otettiin asiakkaan päälärit vastaan, mutta autoon lurautettiin sitä mitä öljybaarista halvimmalla saatiin. Nämä "asiakkaan öljyt" sitten hyödynnettiin toisaalla.

Moottoriöljyt on oikeasti niin halpoja ruikkuja liikkeelle, että tuolaisen n, 4l pieraisu kontista ei meinaa mitään.

Toisaalta, jos vie omat vaihteistoöljyt, niin laskusta pitäisi kadota aika monta kymppiä tai jopa satasia huuhteluvaihdossa.
Ex-Nastamuumio
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Monessa korjaamossa on öljyt isoissa astioissa 200 tai jopa 1000l mutta miten ne sitten laskuttavat asiasta koska noiden litra hinta on jo alhainen johonkin kanisteriin nähden...tieten ohje hinnalla myyvät mutta voihan sitä litra hintaa kysellä tiskillä ennen vaihtoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Tuo korjaamoiden öljykauppa on todella mielenkiintoinen aihe. Sisäänostohinnaltaan vitosen moottoriöljystä voi helposti laskuttaa asiakkaalta 20 € per litra, ja asiakaskaan ei litrahintaa tajua, kun öljy paketoidaan huollon sisään. Kerroin voi olla jopa yli tuon neljä kun mennään merkkiliikepuolelle ja ns longlife-öljyihin, asiakkalle sitten vedotaan laatuun ja erikoisuuteen.
Juu, kuten Atrlas kirjoittaa, kannattaa aina ottaa selvää siitä, mistä maksaa ja paljonko. Mitä huollossa edes yritetään sanoa tehdyksi töinä, ja mitä vaihdetun.
Oma öljy ei silti välttämättä kannata, kun silloin huoltopaketin sijaan saatetaankin muodostetaan veloitus tuntien perusteella, ja niitähän saa helposti enemmän kuin paketissa, kun joka asiasta veloitetaan erikseen. Ja miksei veloitettaisi, jäähän tuossa inhottavasti saamatta asiakkaalta mahtava katetuotto.
Vaihteistoöljyt on sitäkin hankalampi keissi, ja etenkin kun vaihto paketoidaan huuhteluvaihdoksi. Paljonko on työkulu, paljonko öljyä kuluu, ja mikä on se litrahinta? Saako pakettia edes avattua, vai vedotaanko tarjoukseen? Siis siinäkin kilpailutus: paljonko kokonaisuus maksaa, ja mitä se sisältää, jotta verrataan samoja asioita.
Siis vielä kerran yhteenvetona: kysy hinta etukäteen, vertaile hintoja, ja varmista että kyse on samasta asiasta. Ihan hyvin voi kysyä tarjouksen myös omilla öljyillä tehdystä työstä, mutta vastaukset voi olla kovin mielenkiintoisia, lähtien siitä, että asiakas ei osaa ostaa oikeaa, joten ei ole mahdollista.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lopulta tarkassa säästämisessä päädytään hankkimaan motonetista comma atf jossa on luokitukset melkein joka paikkaan eikä maksa kuin päältä viitosen litra (commaa ei kylläkään voi suositella laitettavaksi mihinkään :D )
...voiko viedä korkeammalla luokituksella olevaa?
Pitää muistaa ettei isompi numero öljyn luokituksessa tarkoita sitä että se sopisi myös kaikkien "alempien" korvaajaksi.

Mielestäni kannattaa sekä hankkia öljyt itse että suodattimet itse, ja myös tehdä huolto itse. Näin ei tarvitse maksaa korjaamon kalliista öljystä, varaosista eikä työstä :idea:
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja etrade »

...korjaamon kalliista öljystä...

Niitä on kaikenlaisia firmoja, jotka myy, mitä tahansa vaihdelaatikkoölyjä, mitä on tilattu paljon varastoon.
Yhdeskin maineikkaassa mersun varaosaliikkessä olis myyty, mitä tahansa, mitä esillä hyllyssä. Kyseessä ei ollu Veho.

Mitäs Dealer laittaa mersun manuaalilaatikkoon, joka vaatii MB 235,10?
Comma valmistaa MB 235.10, jokaiselle merkille joka sitä myy.
Sekoitatteko te itse tuo MB 235.10 öljyn?
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Niin, en ole ikinä etsinyt halvinta, mutta jotenkin tuntuu, että autohuoltohinnoista on järki kadonnut. Käytin tänään autoni Vikakoodinluvussa merkkiliikkeessä koska minulla on Junge-Sterne takuu. Autossa oli vikakoodeja joiden perusteella olisi huoltoneuvojan mukaan hyvä tehdä perusteellisempia tutkimuksia. Vikakoodien luku 95 € ja vikojen etsintä tuntiveloituksella. J-S korvaa osan vaihdon, muttei todetun vian etsintää. Tutkin lappuja vähän aikaa ja päätin viedä rysän Motomaattiin missä 3:lla Eutolla kerrottiin, että akku on loppu.
Eli Sadalla Eurolla saa lääkäriltä tietää, että sulla on flunssa.
Nyt muuten kattelen Ebay.de:stä akkujen hintoja :D
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Tuohon alku tilanteeseen vielä. Olen sitä mieltä, että 600 € öljynvaihdosta on v##un paljon.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

etrade kirjoitti:...korjaamon kalliista öljystä...

Niitä on kaikenlaisia firmoja, jotka myy, mitä tahansa vaihdelaatikkoölyjä, mitä on tilattu paljon varastoon.
Yhdeskin maineikkaassa mersun varaosaliikkessä olis myyty, mitä tahansa, mitä esillä hyllyssä. Kyseessä ei ollu Veho.

Mitäs Dealer laittaa mersun manuaalilaatikkoon, joka vaatii MB 235,10?
Comma valmistaa MB 235.10, jokaiselle merkille joka sitä myy.
Sekoitatteko te itse tuo MB 235.10 öljyn?
Itse laittaisin Mobilin 317, näyttää olevan ainoa Bevossa hyväksytty 235.10 öljy myös. Sitä en tiedä tekeekö Comma öljyt Exxonille
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja etrade »

multiviri kirjoitti:Sitä en tiedä tekeekö Comma öljyt Exxonille
Nimenomaan tekee, koska Exxon myi alihankkijalleen, eli Commalle tuon valmistuksen, joka sitä oli tehnyt Exxonille.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja dealer »

etrade kirjoitti:Mitäs Dealer laittaa mersun manuaalilaatikkoon, joka vaatii MB 235,10?
Comma valmistaa MB 235.10, jokaiselle merkille joka sitä myy.
Sekoitatteko te itse tuo MB 235.10 öljyn?
En osaa sanoa mitä nyt laittaisin, kun en ole nykyisessä työpaikassa vaihtanut tuollaiseen vaihteistoon öljyjä. Pitää perehtyä sitten kun asia ehkä joskus on ajankohtainen. Gear Oil MB 317 (ExxonMobil) on varmasti käypää, kuten edellä todettu ainut valmistajan Bevoon listaama: https://www.motormarket.fi/gear-mb-317- ... 5-103.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Edellisessä työpaikassa käytettiin KL-Varaosien "14026". Näyttäisi että MVMTF Plus 75W-80 olisi Commalta sopiva öljy.

Sellaisesta purkista en laittaisi jonka kyljessä on ristiriitaiset hyväksynnät, eli öljy ilmoitetaan sopivan useaan eri paikkaan joiden (varmuudella oikeat) öljyt eivät kuitenkaan ole kumminkaan päin keskenään sopivia. Riippumatta öljyn valmistajasta.
oulaistenliikenne.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Onkohan tuo Juhani Halmeenmäki eläkkeellä?
Jostain googlasin Cedricfan, eli jotain Datsunia, mutta nyt näyttää olevan mersujakin?

Sekoitanko johonkin motonetin foorumin perustajiin?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ensinnäkään tietämykseen ei vaikuta ainakaan alentavasti onko eläkkeellä vai ei ehkäpä päinvastoin. Ikä on tuonut kokemusta suunnasta jos toisestakin.
Omakohtaisina kokemuksina voin sanoa, että on korjaamoita jotka nurkumatta hyväksyy asiakkaan omat tarvikkeet ja tekevät työn hyvin.
Sitten on niitä jotka alkavat urputtaa ettei he anna työlleen takuuta jos on omat tarvikkeet. Eihän se pitäisi työnlaatuun vaikuttaa.
Empähän usko, että nimimerkki Juhani Halmeenmäki olisi tässä jotenkin omaaetuaan tavoittelemassa. En kylläkään tunne henkilöä enkä hänen sidonnaisuuksiaan.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Itse olen sanonut asiakkaalle joka haluaa tuoda omat osat ettei tässä niin paljoa ole töitä että voisi alkaa osien toimittajan perusteella valitsemaan millä osilla voisi tehdä...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 905
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Minä olen ajatellut niin, että maksan ensisijaisesti omasta laiskuudestani, toissijaisesti kyvyttömyydestäni.

Ja aika mielelläni olen maksanut asiantuntevasta palvelusta. (Jota ei saa Veholta).
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja jysi »

On tiedossa (syitä luettelematta ettei mene politiikaksi) että Suomessa korjaamotoiminnan kulut ja verot on suuremmat kun muualla ja näinollen hintalappu on isompi.
Silti markkinahintojen seuranta olisi tärkeää että ostohinnat ja kertoimet on kohdallaan ja asiakkaan kannattaa ostaa ne öljyt sieltä huollosta eikä tarvitse edes pohtia ostanko oman tynnyrin tallin nurkkaan.
Olen tuonut omat tavarat silloin kun kerroin on omasta mielestäni ollut liian iso, vielä ei ole heitetty ulos.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Mitä öljyä vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jussiboy kirjoitti:Tuohon alku tilanteeseen vielä. Olen sitä mieltä, että 600 € öljynvaihdosta on v##un paljon.
Se on tietenkin keskiverto palkansaajalle paljon rahaa. On ihmisiä jolle 600eur ei ole kun taskuraha. Sitten on niitä ettei autokaan saa maksaa niin paljon saati öljyjen vaihto laatikkoon. Toisaalta on ihmisiä jotka hädintuskin kykenevät tankkaamaan autoa. Ja toisaalla ihmisiä jotka teknisesti sen verran lahjakkaita että öljynvaihto 722.9 laatikkoon tarkoittaa vain googlen käyttöä jotta oikea öljylaatu ja vaihtoprosessi selviää ja sitten vaihtavat sen murtoajasta vehon suositusajasta.

Näiden asioiden välillä sitten on se kompromissi jolla asia hoituu.

Hyvä on että on mahdollista tehdä kaikki itse ja toisaalta se että joku tekee työkseen sen homman. Itse vaihtajat/remontinkorjaajat lienevät vähemmistö joka kutustuu kokoajan.

Samaa mieltä tuosta comma öljyn markkinoinnista. En luota yhtään ilmoitettujen luokitusten pitävän paikkaansa. Se onko exxon ja comma niin ja näin ollut ja mitenpäin asia on nyt ei tee comman öljystä mitenkään automaattisesti hyvää tai erinomaista. Esim bahco oli ennen melko laadukas mutta sitten laatu laski, nyt on myyty vuosia pelkällä värillä ja nimellä mielikuvana.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin