300ce 24v 1990 museointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja asdf »

Pitäs tuota omaa rakkinetta ruveta laittaa museokuntoon kun tänä vuonna tulis ikä täyteen..siintä olis pari kysymystä:
-lamppujen ja vilkkujen merkki,onko väliä bocsh vai hella jos originellit pistän?
-tuo minun oma ei ole sportiline malli,nyt siinnä jotkun laskujouset kiinni,meinasin laittaa sportilinen originellit jouset,ettei ihan taivaisiin nousis tuo korkeus,onko ok?
-tarvike etusiivet ok?
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Menikös se niin, että museorekisteröinti on mahdollinen, kun valmitusvuoden päättymisestä on kulunut 30v eli 2021 olisi mahdollinen -90 mallissa?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja karra »

asdf kirjoitti:Pitäs tuota omaa rakkinetta ruveta laittaa museokuntoon kun tänä vuonna tulis ikä täyteen..siintä olis pari kysymystä:
-lamppujen ja vilkkujen merkki,onko väliä bocsh vai hella jos originellit pistän?
-tuo minun oma ei ole sportiline malli,nyt siinnä jotkun laskujouset kiinni,meinasin laittaa sportilinen originellit jouset,ettei ihan taivaisiin nousis tuo korkeus,onko ok?
-tarvike etusiivet ok?
Kuten tuossa yllä kerrottiin niin 1990 vuosimallinen on virallisesti vasta ensi vuonna. Ellei nyt ole otetttu käyttöön siten että 30 vuotta täyttyy, taikka jos auton valmistumispäivä on jotain kautta tiedossa sekin saattaa auttaa. Mutta tuo kannattaa varmistaa ennen kun tekee MR-tarkastuksen ettei tarkastus mene vanhaksi ennen muutoskatsastusta.

Jos tarvikelamppuja jotka autoon tarkoitettu niin ei vaikuta museointiin. Kunhan on oikean näköiset, OE osat toki sopii vaikka ois mikä merkki.

Jos jouset on matalammat niin pitäisi mennä sekin läpi "aikakauden tuuninkina", se auttaa asiaa jos on muutoskatsatettu matalemmille eli on jotkut viralliset jouset. No, ainakin oma SEC on madalletulla alustalla josta on jo Saksan pään rekisteriotteessa merkintä ja MB Klubi sen tarkasti hyväksytysti. Jos laitat autoon sopivat Sportline jouset niin mielestäni sekin riittää, pidät vaan dokumentit tallessa tarkastusta varten.

Tarvike etusiivet ok jos istuvat hyvin, eli ei mitään isoja pääskysen mentäviä rakoja saumoissa. Etusiiven maalipinnan pitää olla suht saman sävyinen jos siivet on maalattu, eli ei sais ihan pompata silmään, digivalokuva toki saattaa paljastaa jo vaikka silmä ei heti näe mutta tuollainen pitäs olla ok vielä. MR tarkastus on ilmiasutarkastus jossa auton on näytettävä orkkikselta maalikon silmin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Menikös se niin, että museorekisteröinti on mahdollinen, kun valmitusvuoden päättymisestä on kulunut 30v
Näihän se on, mutta mikä on tämän valmistumisvuosi?

Jaa, Karra ehtikin jo selvittää tuota ikää
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja asdf »

tuommonen löyty tuolta tehtaan sivuilta:
shipment date 23.11.90
Mitähän tarkalleen ottaen meinaa?
Noh,eipä tuol museoinnilla viellä kiire ole,kun on tossa pientä pisteosaa mitä tarvis löytää,esim ehjä hattuhylly,originelli tyylliset vanteet,sitte nuo valot,vilkut jne
-mulla tuossa melkeen iskemättömät tarvike siivet kiinne,luulempa kyllä että niitä ei kelpuuteta,tuulilasin päässä konepellin rako aivan erilainen kun lampun päässä..ei kunnolla siis istu
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Jaiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 01.12.2018 22:33

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Shipment date ei taida olla tapauksessasi kovin merkittävä (hyvä lisätieto).
Kuten "tahtoomersun" ja "karra" jo mainitsikin, autosi on museotarkastuskelpoinen vuonna 2021 (30v valmistusvuoden päättymisestä).
Katso vinkit SAHK:n sivuilta.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Shipment date on aika lähellä valmistumispäivää tai se on sama. Autollesi voidaan siis antaa hyväksyttävä lausunto ja muutoskatsastus suorittaa aikaisintaan 1.1.2021. Hienoa, että olet hyvissä ajoin liikenteessä.

W124:n tapauksessa ainakin klubin tarkastajat (ml. allekirjoittanut) ovat melko kriittisiä, koska siihen on osaa vielä hyvin saatavana.
Lokasuojien/konepellin säätöhommia siis ainakin tiedossa. Jos päädyt vaihtamaan orkkisloksut, Saksasta olen tilannut pariin projektiin niitä, hinta on 250 e kahta puolen. Näkyvää ruostetta ei saa olla. Karran huomio maalauksen tasosta kannattaa myös huomioida.
Annan mielelläni lisätietoja!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja asdf »

okei,selvishän tämäkin :)
Juu lisätietoja tuun varmaan kyselee,mutta nyt sitte ei ainakaan ole kiire tuon museoinnin kanssa,lukitsen tähtäimen 2021 keväälle.
Haalin tässä puuttuvat osat pikkuhiljaa...ai saksasta 250/pari orkkikset,vai siis per puoli?
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Per puoli. Voin tsekata hinnan vielä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja asdf »

jees
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja asdf »

Ainiin,sellanen unohtu vielä kysyä,että mites tarkkaa tuo on soittimien kannalta tuo museointi?
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

asdf kirjoitti:Ainiin,sellanen unohtu vielä kysyä,että mites tarkkaa tuo on soittimien kannalta tuo museointi?
Käsittääkseni näkyvissä olevat osat on syytä olla samalta aikakaudelta auton kanssa. Jos sitten näkymättömissä olevat kaiuttimet ovat alkuperäisestä poikkeavat ja vaikka olisi jossain kätkettynä muita vekottimia, kuten vahvistimia tms., niin niillä ei ole vaikutusta. No, toisaalta esim. juuri vahvistimen piilottaminen on aika hankalaa niin, ettei sitä missään näy, mutta silti ilma vaihtuu niin, ettei se ylikuumene. Ei varmastikaan (yleensä) riitä esim. se, että joku lisälaite olisi tavaratilassa niin, että tulee näkyviin, kun kannen avaa, eli silloin se ei ole riittävän piilossa. Verhoilujen takana näkymättömissä olevien laitteiden olemassaololla ei ole vaikutusta, tai ainakaan ei pitäisi olla.

Sinänsä museotarkastus on vähän ongelmallinen juttu, että turhan paljon se on kiinni tarkastajasta, että mitä hyväksytään ja mitä ei. Jotkut ovat tosi tarkkoja ja jotkut sitten käsittämättömän lepsuja sen suhteen, mikä kelpaa ja mikä ei. Itse esim. yhden auton kanssa sain välittömän tuomion, että tämänkokoiset pyörät tässä autossa eivät missään tapauksessa kelpaa, mutta kelpasivat ne sitten kuitenkin lopulta, kun olin dokumenttien kanssa valmistautunut osoittamaan, että kyseessä oli nimenomaan auton kanssa saman aikakauden lisävaruste, jotka ovat sallittuja. Minua ennen sama tarkastaja lähetti edellisen autoilijan kotiin maalaamaan moottorin venttiilikoppaa, josta oli maalia lohkeillut pois (ja piti siihen autoon vissiin jotain maalia pölykapseleihin tai vanteisiinkin johonkin kohtaan laittaa, mutta aika pienestä oli kelpoisuus kiinni).

Noista lampuista muuten muistelen, että Tekniikan Maailmassa oli aikanaan juttu, jossa he museotarkastuttivat D-korisen Opel Kadettin, ja se taisi olla ensimmäisiä Suomessa museotarkastettuja ajoneuvoja, jotka museotarkastettiin ns. konservoituna, eli ei-kunnostettuna ja ei-entisöitynä, vaan sellaisenaan, kun se käytettynä oli. Siinä tapauksessa käytön jälkiä saa olla enintään hyvin rajallisesti, mutta jotenkin mulla on siitä sellainen muistikuva, että he joutuivat vaihtamaan toisen etu-umpion, kun se oli eri merkkinen kuin toinen. Ei kyllä sinänsä kuulosta kovin tyypilliseltä tuollainen. Tietysti jos jostain syystä haluaa oikein hifistellä tämän sinun autosi kanssa, niin kantakortista (tai muuten vaan runkonumeron perusteella) saa selville, oliko siinä uutena Bosch vai Hella tehnyt lamput, mutta kuten aiemmat kirjoittajat totesivat, niin sillä ei tosiaan pitäisi mitään väliä museokelpoisuuden kanssa olla.

EDIT ...sen verran jäi häiritsemään toi mainitsemani TM Kadettin museotarkastushomma, että tsekkasin sen digiarkistosta äkkiseltään ja joo, kyllä siihen tosiaan uudet umpiot laitettiin, mutta ongelma oli siinä, että toinen oli alkuperäisen kaltainen hehkulankapolttimoumpio ja toinen halogeenimallinen, mikä ei ole edes tieliikennelaissa sallittua ja toinen oli vissiin vielä huonossa kunnossa, joten ei se erimerkkisyys ollutkaan se vaihtoperuste. Niin ja tietysti konservoinnissakin autoa monesti kunnostetaan ennen museotarkastusta, mutta sitä ei edes pyritä saamaan uutta vastaavaksi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Saman aikakauden soitin pitää olla tai siisti peitelevy paikalle. Jos on jokin erikoinen tarvikelaite, kannattaa varustautua dokumentaatiolla. Kannattaa myös ajatella käyvänsä näyttämässä autoa etukäteen tarkastajalle, ennen kuin sopii varsinaisen tarkastusajan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Lokasuojista: merkkiliikkeestä Saksasta ei enää saa sivuvilkunreiättömiä suojia. Reiälliset 285,24 e/kpl. Turbomallin oikea loksu 415 e. Hinnat alkaa nousemaan!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: 300ce 24v 1990 museointi

Viesti Kirjoittaja asdf »

ok,kiitos tiedosta.
reiättömät haluisin,veholta niitä viel joku kk sitten sai,pitää vissii kuitenkin alkaa niitä harkitsemaan,hintaa oli joo se 350e/per
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Vastaa Viestiin