7g ohjelmointi isolle koneelle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AMG-Riku

7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Moi, pystyykö MB E w211 3.0CDI -06 7g-tronic vaihteistoa ohjelmoimaan vaihtamaan aikaisemmin isommalle siten että polttoainekulutus pienentyisi? Vääntöähän löytyy n.500N mutta toimii aika korkeilla kierroksilla n.1500rpm tuntumassa normaaliajossa. Ohjelmointi että toimisi pari sataa kierrosta pienemmällä kuten VAG-2.0 TDI automaatit? Joo ollaan ehkä "jyrinän" rajoilla?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei vaikuta just kulutukseen vaikka vähän alempana vaihtaisi. Tietty määrä energiaa menee tietyn massan liikuttelemiseen. Toi loota on hankala, en tiedä ketään kuka sitä tekisi, oiskohan tuikulla siihen laitteet. Vaihtoja voi kyllä ecusta vähän paimentaa vaihtamaan aikaisemmin mutta ei se mitään maailmaa mullistavaa tee.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 494
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

1500 korkea :roll:

monilla autoilla kaikista hiljaisin ajo ei välttämättä ole yhtään sen taloudellisempi. esim motarille jos pitää kiihdyttää, niin sen voi tehdä normaalisti mikä menee hyvälllä hyötysuhteella ja ahdolla. tai sitten voi booata puoli kilometriä hiljalleen nopeuteen. Ei sillä mitään säästä.

korkeintaan jumitat jonkun imusarjaläpän tai turbon veinin ja se ei ole halpaa sekään.
W212 E350cdi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se hyvä ohjelma muuttaa sen laatikonkin toiminnan niin että se vaihtaa vähän ennemmin isommalle. Moottorin hyötysuhde on parempi kun sillä on kuormitusta, mutta ei sitä tietenkään liian pienilläkään kierroksilla kannata ajaa.
S124 300TE
S211 E500
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Nurmituomas kirjoitti:1500 korkea :roll:

monilla autoilla kaikista hiljaisin ajo ei välttämättä ole yhtään sen taloudellisempi. esim motarille jos pitää kiihdyttää, niin sen voi tehdä normaalisti mikä menee hyvälllä hyötysuhteella ja ahdolla. tai sitten voi booata puoli kilometriä hiljalleen nopeuteen. Ei sillä mitään säästä.

korkeintaan jumitat jonkun imusarjaläpän tai turbon veinin ja se ei ole halpaa sekään.
Kyllä, kokemusperäinen tieto ahdetusta bensakoneesta kertoo että matka-ajon kulutus 90km/h nopeudessa on suurempi kuutosvaihteella kuin viitosvaihteella.
Viitosvaihteella moottori alkaa pääsemään ahtimen herättyä lähemmäs optimaalista täyttöä ja hyötysuhde paranee vaikka kierroksia on hieman enemmän kuin suurimmalla vaihteella.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja -230k- »

tuikku muuttaa myös 7g laatikon joitain asetuksia autoa ohjelmoitaessa ,itelläni oli 300hp/700Nm v6 cdi+7G ja laatikko vaihtoi ohjelmoinnin jälkeen nopeammin sekä oppi vaihtamaan aiemmin. en osaa sanoa onko mitään taloudellista kulutushyötyä jos kierrokset laskee 1500->1300
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti:Ei vaikuta just kulutukseen vaikka vähän alempana vaihtaisi. Tietty määrä energiaa menee tietyn massan liikuttelemiseen. Toi loota on hankala, en tiedä ketään kuka sitä tekisi, oiskohan tuikulla siihen laitteet. Vaihtoja voi kyllä ecusta vähän paimentaa vaihtamaan aikaisemmin mutta ei se mitään maailmaa mullistavaa tee.
Jos on härveli minkä saa lukemaan can väylän kautta,
laatikon liitimen pinnit järjestys klo 8 1, 10 2, 12 3, 14 4, 16 5,
1 Can CH
2 Can CL
3 Diag
4 87
5 -

testeri kiertää ZGW kautta Can D
sieltä Can C eli sen liitimestäkin

testerihän kirjoittaa/lukee laatikon

veikkaus että monimerkki toimijoilla on sopivat laitteet esim motorbit

joskus muinaisella 80luvulla oli käytössä bajerilainen bensa mutterikasa
minkä ohjekirjassa oli ohje taloudeliseen ajoon
kiihdytä maholisimman nopeasti nopeuteen jota aiot ajaa






.
Mökkillä
'
AMG-Riku

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Voiko teknisesti esim. momentinmuuntimenlta hakea tietoa siten että jos ei ole rasitusta niin vaihtaisi isommalle vaikka "suoralla motarilla" koska vääntöä siis tosta 6-koneesta löytyisi jo alhaalta. Jos on sama kori mutta eri koneita mutta samalla laatikolla niin meneekö muka 400CDI:llä samoilla kierroksilla vaikka 100kmh kun joku "pikkubensa"? Dieselillähän vääntökäyrä pomppaa käyttökelpoiseksi "vähän aikaisemmin" kuin bensakoneilla. Kyllä noissa ohjelmissa täytyy joku jippo olla jolla huomioidaan eri moottorin voimavarat samassa korissa samalla laatikolla :wave:
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 494
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

se satasen kierrosalue on kuitenkin isoin vaihde. joten se on perävälityksestä kai kiinni eniten. veikkaan, että pikkubensoissa on tiheempi perä.
W212 E350cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja tuikku »

AMG-Riku kirjoitti:Voiko teknisesti esim. momentinmuuntimenlta hakea tietoa siten että jos ei ole rasitusta niin vaihtaisi isommalle vaikka "suoralla motarilla" koska vääntöä siis tosta 6-koneesta löytyisi jo alhaalta. Jos on sama kori mutta eri koneita mutta samalla laatikolla niin meneekö muka 400CDI:llä samoilla kierroksilla vaikka 100kmh kun joku "pikkubensa"? Dieselillähän vääntökäyrä pomppaa käyttökelpoiseksi "vähän aikaisemmin" kuin bensakoneilla. Kyllä noissa ohjelmissa täytyy joku jippo olla jolla huomioidaan eri moottorin voimavarat samassa korissa samalla laatikolla :wave:
Bensakoneessa ja dieselissä on voimansiirroissa eri osat.
Kyllä kierroksia saa alemmas, muttei siitä ole, kun harmia.
Laatikko ja moottori pitäisi olla rakennettu niin, että vaikkapa öljynpaine riittäisi kaikkiin toimiin, moottorissa ja laatikossa.
Kaasun vaste huononee, kun ahtimen herättelyyn tarvittava ilman määrä ei täyty, silloin käytännössä joka vastaiseen täytyy kuitenkin vaihtaa pienempään ja koko idea kaatuu.
Turbiinin lukitusventtiilin toimintaa muuttamalla saa lukittumisen hiukan agressiivisemmaksi. Sillä saadaa laatikon luistoa poikkeen, eli vähemmä luistoa => vähemmän työtahteja/100km. Se antaa mahdollisuuden pikku säästöllekin.
Jos haluaa polttoainetta säästää, ei kannata ostaa suurimoottorista autoa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6266
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja MiHe »

FinlandMerceds kirjoitti:
joskus muinaisella 80luvulla oli käytössä bajerilainen bensa mutterikasa
minkä ohjekirjassa oli ohje taloudeliseen ajoon
kiihdytä maholisimman nopeasti nopeuteen jota aiot ajaa

.
Tämä metodihan on 'pisaralla pisimmälle' kilpailussakin, kiihdytetään kulkuneuvo täyskaasulla haluttuun nopeuteen, sammutetaan moottori ja rullataan... ei se voi kovin huono taktiikka olla vaikka jättäisi sen rullausosion pois, se kun ei tieliikenteessä oikein tuo joustavuutta. :D
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
AMG-Riku

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Kiitos asiantuntevista kommenteista. Aloin vain periaatteesta ihmetellä kahden automaatin kierroseroja: miksi 3.0 kutosCDIkoneessa on ajossa isommat kierrokset kuin ajamassani n. saman kokoluokan VAG 2.0 nelosTDI:ssä.

Uteliaisuudesta myös: tiedätkö vaikuttaako vaikka tuo 1300-->1100rpm pudotus tuossa OM642:ssa polttoainekulutukseen/100km tasaisessa menossa?

P.S ostan auton ensisijaisesti ajettavuuden perusteella :thumbup:


tuikku kirjoitti:
AMG-Riku kirjoitti:Voiko teknisesti esim. momentinmuuntimenlta hakea tietoa siten että jos ei ole rasitusta niin vaihtaisi isommalle vaikka "suoralla motarilla" koska vääntöä siis tosta 6-koneesta löytyisi jo alhaalta. Jos on sama kori mutta eri koneita mutta samalla laatikolla niin meneekö muka 400CDI:llä samoilla kierroksilla vaikka 100kmh kun joku "pikkubensa"? Dieselillähän vääntökäyrä pomppaa käyttökelpoiseksi "vähän aikaisemmin" kuin bensakoneilla. Kyllä noissa ohjelmissa täytyy joku jippo olla jolla huomioidaan eri moottorin voimavarat samassa korissa samalla laatikolla :wave:
Bensakoneessa ja dieselissä on voimansiirroissa eri osat.
Kyllä kierroksia saa alemmas, muttei siitä ole, kun harmia.
Laatikko ja moottori pitäisi olla rakennettu niin, että vaikkapa öljynpaine riittäisi kaikkiin toimiin, moottorissa ja laatikossa.
Kaasun vaste huononee, kun ahtimen herättelyyn tarvittava ilman määrä ei täyty, silloin käytännössä joka vastaiseen täytyy kuitenkin vaihtaa pienempään ja koko idea kaatuu.
Turbiinin lukitusventtiilin toimintaa muuttamalla saa lukittumisen hiukan agressiivisemmaksi. Sillä saadaa laatikon luistoa poikkeen, eli vähemmä luistoa => vähemmän työtahteja/100km. Se antaa mahdollisuuden pikku säästöllekin.
Jos haluaa polttoainetta säästää, ei kannata ostaa suurimoottorista autoa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

AMG-Riku kirjoitti:Kiitos asiantuntevista kommenteista. Aloin vain periaatteesta ihmetellä kahden automaatin kierroseroja: miksi 3.0 kutosCDIkoneessa on ajossa isommat kierrokset kuin ajamassani n. saman kokoluokan VAG 2.0 nelosTDI:ssä.

Uteliaisuudesta myös: tiedätkö vaikuttaako vaikka tuo 1300-->1100rpm pudotus tuossa OM642:ssa polttoainekulutukseen/100km tasaisessa menossa?

P.S ostan auton ensisijaisesti ajettavuuden perusteella :thumbup:



tuikku kirjoitti:
AMG-Riku kirjoitti:Voiko teknisesti esim. momentinmuuntimenlta hakea tietoa siten että jos ei ole rasitusta niin vaihtaisi isommalle vaikka "suoralla motarilla" koska vääntöä siis tosta 6-koneesta löytyisi jo alhaalta. Jos on sama kori mutta eri koneita mutta samalla laatikolla niin meneekö muka 400CDI:llä samoilla kierroksilla vaikka 100kmh kun joku "pikkubensa"? Dieselillähän vääntökäyrä pomppaa käyttökelpoiseksi "vähän aikaisemmin" kuin bensakoneilla. Kyllä noissa ohjelmissa täytyy joku jippo olla jolla huomioidaan eri moottorin voimavarat samassa korissa samalla laatikolla :wave:
Bensakoneessa ja dieselissä on voimansiirroissa eri osat.
Kyllä kierroksia saa alemmas, muttei siitä ole, kun harmia.
Laatikko ja moottori pitäisi olla rakennettu niin, että vaikkapa öljynpaine riittäisi kaikkiin toimiin, moottorissa ja laatikossa.
Kaasun vaste huononee, kun ahtimen herättelyyn tarvittava ilman määrä ei täyty, silloin käytännössä joka vastaiseen täytyy kuitenkin vaihtaa pienempään ja koko idea kaatuu.
Turbiinin lukitusventtiilin toimintaa muuttamalla saa lukittumisen hiukan agressiivisemmaksi. Sillä saadaa laatikon luistoa poikkeen, eli vähemmä luistoa => vähemmän työtahteja/100km. Se antaa mahdollisuuden pikku säästöllekin.
Jos haluaa polttoainetta säästää, ei kannata ostaa suurimoottorista autoa.

En ole kokeillut mutta ei kai se paljoa sitä kulutusta nosta. Moottoria ei ole suunniteltu toimimaan taloudellisesti tuollaisella kierrosluvulla eikä ahdin ahda noin alhaalla. Värinöitä tulee varmasti enemmän kuin on suunniteltu eli se voimalinja purkaa itse itsensä aikaa myöten.

Meillä olevat dieselit plus bensakoneet ajetaan käytännössä min. 1500rpm-> ja usein taajamanopeuksissa on alin mahdollinen tuo 1500rpm koska automaatti pitää sen vaihteen päällä.
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja DV6 »

Oma M164 320CDI tuntui käyvän aika korkeilla kierroksilla, ainakin taajamanopeuksissa (30, 40, ja 50) vakionopeussäätimellä, kun pyrin ajamaan todellista nopeutta, joka itselläni on aika tarkkaan +4km/h yli nopeusrajoituksen. Kerran kokeilin, että mitäpä jos pyytääkin rattinapilla isompaa... Ja sehän toimi. Esim. 30 rajoitusalueella, vakionopeussädöllä 34-35km/h vaihteisto vaihtoi isommalle kierrokset putosivat n. 400rpm, eikä vaihdelaatikko pyytänyt pienempää edes vastamäessä. Samoin olen huomannut 50 rajoituksessa käyvän. Ja tuo toimii tänä "talvena" aika pian liikkeellelähdön jälkeenkin, eli ei tarvitse näillä "pakkasilla" kauaa odottaa lämpiämistäkään. Kannattaa kokeilla.
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
AMG-Riku

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

E200kompressor kirjoitti:
AMG-Riku kirjoitti:Kiitos asiantuntevista kommenteista. Aloin vain periaatteesta ihmetellä kahden automaatin kierroseroja: miksi 3.0 kutosCDIkoneessa on ajossa isommat kierrokset kuin ajamassani n. saman kokoluokan VAG 2.0 nelosTDI:ssä.

Uteliaisuudesta myös: tiedätkö vaikuttaako vaikka tuo 1300-->1100rpm pudotus tuossa OM642:ssa polttoainekulutukseen/100km tasaisessa menossa?

P.S ostan auton ensisijaisesti ajettavuuden perusteella :thumbup:



tuikku kirjoitti:
AMG-Riku kirjoitti:Voiko teknisesti esim. momentinmuuntimenlta hakea tietoa siten että jos ei ole rasitusta niin vaihtaisi isommalle vaikka "suoralla motarilla" koska vääntöä siis tosta 6-koneesta löytyisi jo alhaalta. Jos on sama kori mutta eri koneita mutta samalla laatikolla niin meneekö muka 400CDI:llä samoilla kierroksilla vaikka 100kmh kun joku "pikkubensa"? Dieselillähän vääntökäyrä pomppaa käyttökelpoiseksi "vähän aikaisemmin" kuin bensakoneilla. Kyllä noissa ohjelmissa täytyy joku jippo olla jolla huomioidaan eri moottorin voimavarat samassa korissa samalla laatikolla :wave:
Bensakoneessa ja dieselissä on voimansiirroissa eri osat.
Kyllä kierroksia saa alemmas, muttei siitä ole, kun harmia.
Laatikko ja moottori pitäisi olla rakennettu niin, että vaikkapa öljynpaine riittäisi kaikkiin toimiin, moottorissa ja laatikossa.
Kaasun vaste huononee, kun ahtimen herättelyyn tarvittava ilman määrä ei täyty, silloin käytännössä joka vastaiseen täytyy kuitenkin vaihtaa pienempään ja koko idea kaatuu.
Turbiinin lukitusventtiilin toimintaa muuttamalla saa lukittumisen hiukan agressiivisemmaksi. Sillä saadaa laatikon luistoa poikkeen, eli vähemmä luistoa => vähemmän työtahteja/100km. Se antaa mahdollisuuden pikku säästöllekin.
Jos haluaa polttoainetta säästää, ei kannata ostaa suurimoottorista autoa.

En ole kokeillut mutta ei kai se paljoa sitä kulutusta nosta. Moottoria ei ole suunniteltu toimimaan taloudellisesti tuollaisella kierrosluvulla eikä ahdin ahda noin alhaalla. Värinöitä tulee varmasti enemmän kuin on suunniteltu eli se voimalinja purkaa itse itsensä aikaa myöten.

Meillä olevat dieselit plus bensakoneet ajetaan käytännössä min. 1500rpm-> ja usein taajamanopeuksissa on alin mahdollinen tuo 1500rpm koska automaatti pitää sen vaihteen päällä.
Kiitos tiedosta. Joo koskee varmaan kyseistä Mersun konetta siis suunnittelun osalta....
Tuli vaan outo olo kun ajoin Q5:sta ja DSG heitteli rauhallisessa normiajossa kokoaika isompaa silmään niin että kierrokset pysytteli siinä tonnin paremmalla puolella. Tuli koko ajan sellainen olet kohta alkaa jyrinä koska siinä oli kuitenkin mainittu pienemp VAGi 2-litrainen TDI. Ehkä noi TDI:t purkaa tosiaan itsensä 200tkm älkeen vaikka pihejä koneita ovat...?
AMG-Riku

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

DV6 kirjoitti:Oma M164 320CDI tuntui käyvän aika korkeilla kierroksilla, ainakin taajamanopeuksissa (30, 40, ja 50) vakionopeussäätimellä, kun pyrin ajamaan todellista nopeutta, joka itselläni on aika tarkkaan +4km/h yli nopeusrajoituksen. Kerran kokeilin, että mitäpä jos pyytääkin rattinapilla isompaa... Ja sehän toimi. Esim. 30 rajoitusalueella, vakionopeussädöllä 34-35km/h vaihteisto vaihtoi isommalle kierrokset putosivat n. 400rpm, eikä vaihdelaatikko pyytänyt pienempää edes vastamäessä. Samoin olen huomannut 50 rajoituksessa käyvän. Ja tuo toimii tänä "talvena" aika pian liikkeellelähdön jälkeenkin, eli ei tarvitse näillä "pakkasilla" kauaa odottaa lämpiämistäkään. Kannattaa kokeilla.
Mun om642 toi ei toimi vaikka laittaisi manuaali vaihtamisen päälle.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Noinniinkuin periaatteessa, tietyn matkan kulkemiseen halutulla nopeudella tarvitaan joku energiamäärä.
Moottorin valmistaja tieten haluaa, että hänen moottorinsa kuluttaisi mahdollisimman vähän, saastenormin puitteissa ja pyrkiin rakentamaan paketin niistä lähtökohdista, mekaaniset rajoitteet myös huomioiden. Joillain moottoreilla se kierrosluku on alhaisempi, toisella korkeampi. Ei niihin päädytä sattumalta...
Man vaihteisto, tai automaatin koodaaminen sportiksi, tai amg,ksi antaa mahdollisuuden kokeilla, (sillä manuaaliasetuksella M).
V-moottorin kansi on kovin monimutkainen. Olisko siinäkin yksi syy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja DV6 »

AMG-Riku kirjoitti:
DV6 kirjoitti:Oma M164 320CDI tuntui käyvän aika korkeilla kierroksilla, ainakin taajamanopeuksissa (30, 40, ja 50) vakionopeussäätimellä, kun pyrin ajamaan todellista nopeutta, joka itselläni on aika tarkkaan +4km/h yli nopeusrajoituksen. Kerran kokeilin, että mitäpä jos pyytääkin rattinapilla isompaa... Ja sehän toimi. Esim. 30 rajoitusalueella, vakionopeussädöllä 34-35km/h vaihteisto vaihtoi isommalle kierrokset putosivat n. 400rpm, eikä vaihdelaatikko pyytänyt pienempää edes vastamäessä. Samoin olen huomannut 50 rajoituksessa käyvän. Ja tuo toimii tänä "talvena" aika pian liikkeellelähdön jälkeenkin, eli ei tarvitse näillä "pakkasilla" kauaa odottaa lämpiämistäkään. Kannattaa kokeilla.
Mun om642 toi ei toimi vaikka laittaisi manuaali vaihtamisen päälle.
Saattaa johtua siitä, että tuossa ML:ssä on vaihteistolle kaksi asetusta M ja S. S asetuksella vaihteisto pitää pienempää päällä pidempään. sitä voi sitten pyytää isommalle. Voihan olla, että vaihteiston asetukset ovat muutenkin erilaiset.
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
AMG-Riku

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Juu, mulla on C-S-M modenappi vaihteistolle.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 7g ohjelmointi isolle koneelle

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AMG-Riku kirjoitti:Moi, pystyykö MB E w211 3.0CDI -06 7g-tronic vaihteistoa ohjelmoimaan vaihtamaan aikaisemmin isommalle siten että polttoainekulutus pienentyisi? Vääntöähän löytyy n.500N mutta toimii aika korkeilla kierroksilla n.1500rpm tuntumassa normaaliajossa. Ohjelmointi että toimisi pari sataa kierrosta pienemmällä kuten VAG-2.0 TDI automaatit? Joo ollaan ehkä "jyrinän" rajoilla?
3 litrainen ei ole kyllä mikään iso kone :D Ihmetyttää käsitys että auto kulkee pelkällä maksimiväännön taikavoimalla ja että se pitäisi ottaa ulos vaihdelaatikkoa ohjelmoimalla niin että mylly pyörisi tyhjäkäynnillä.... Katsoo nyt sieltä vääntökäyrästä mistä kohtaa vääntöä löytyy ja mistä tehoa. Autoa ei kuljeta vääntö tai kierrosluku vaan näiden tulo. Polttoaineen kulutusta saa vähennettyä ainoastaan hyötysuhteen parantamisella tai ajamalla kuin idiootti joka ajaa säästääkseen polttoainetta eikä päästäkseen jonnekkin tai nauttiakseen ajamisesta.

Sinäänsä vaihdelaatikkoa olisi monesti hyvä saada tarpeen mukaan säädettyä milloin mihinkin tarpeeseen - ei siinä mitään.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin