2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kaasukuningatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.01.2020 20:13

2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kaasukuningatar »

Ostin otsikon mukaisen kaasu-bensa-auton liikkeestä muutama viikko sitten. Auto tuotiin Etelä-Suomesta tänne Ouluun asiasta tehden ja tietysti sillä puheella, että kaikki on kunnossa. Mittarissa oli 135t, auto on kovasti siisti ja virheettömän näköinen, huoltokirja täydellinen, jarruremontit juuri tehty ym.

Ensimmäisen kaasutankkauksen jälkeen auto ryhtyi tyhjäkäynnillä nykimään, ei pahasti, mutta selvästi havaittavasti. Sammui myös kerran startin jälkeen ihan omia aikojaan. Mb-osan koodinlukija ei antanut minkäänlaista vikakoodia, mutta huoltohenkilö totesi, että tyhjäkäynti "humpaa" sekä bensalla että kaasulla, sekä kaasulla lisäksi nykii.

Eilen auto sammui liikennevaloihin ihan omia aikojaan kaasulla ajettaessa.

Terra gasin edustaja vaihtoi tänään tulpat varmasti kaasulle sopiviksi, mutta ainakaan kierroslukumittarin "humpaaminen" ei loppunut, nykiminen ehkä jopa väheni. Heidänkään lukijansa ei löytänyt minkäänlaista koodia tai vikailmoitusta. Kierrokset eivät vaihele paljon, lämpimänä viisari nykii n. 800-900 kierroksen tuntumassa, kylmänä hiukan korkeammalla.

Nythän tässä mietityttää, että mitä kannattaisi lähteä koittamaan ja missä voisi olla vika. Näin tuoreessa ostoksessa vastuu on toki vielä myyjällä, mutta olen tykästynyt autoon ja olisi kiva saada se toimivaksi. Sellaista en jaksa ryhtyä katselemaan, että auto sammuu käsiin. Itsehän en ole minkään valtakunnan automekaanikko, eli kiitollisuudella kuulisin, jos foorumilaisilla olisi kokemuksia tai valistuneita arvauksia.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kaasukuningatar kirjoitti:Ostin otsikon mukaisen kaasu-bensa-auton liikkeestä muutama viikko sitten. Auto tuotiin Etelä-Suomesta tänne Ouluun asiasta tehden ja tietysti sillä puheella, että kaikki on kunnossa. Mittarissa oli 135t, auto on kovasti siisti ja virheettömän näköinen, huoltokirja täydellinen, jarruremontit juuri tehty ym.

Ensimmäisen kaasutankkauksen jälkeen auto ryhtyi tyhjäkäynnillä nykimään, ei pahasti, mutta selvästi havaittavasti. Sammui myös kerran startin jälkeen ihan omia aikojaan. Mb-osan koodinlukija ei antanut minkäänlaista vikakoodia, mutta huoltohenkilö totesi, että tyhjäkäynti "humpaa" sekä bensalla että kaasulla, sekä kaasulla lisäksi nykii.

Eilen auto sammui liikennevaloihin ihan omia aikojaan kaasulla ajettaessa.

Terra gasin edustaja vaihtoi tänään tulpat varmasti kaasulle sopiviksi, mutta ainakaan kierroslukumittarin "humpaaminen" ei loppunut, nykiminen ehkä jopa väheni. Heidänkään lukijansa ei löytänyt minkäänlaista koodia tai vikailmoitusta. Kierrokset eivät vaihele paljon, lämpimänä viisari nykii n. 800-900 kierroksen tuntumassa, kylmänä hiukan korkeammalla.

Nythän tässä mietityttää, että mitä kannattaisi lähteä koittamaan ja missä voisi olla vika. Näin tuoreessa ostoksessa vastuu on toki vielä myyjällä, mutta olen tykästynyt autoon ja olisi kiva saada se toimivaksi. Sellaista en jaksa ryhtyä katselemaan, että auto sammuu käsiin. Itsehän en ole minkään valtakunnan automekaanikko, eli kiitollisuudella kuulisin, jos foorumilaisilla olisi kokemuksia tai valistuneita arvauksia.
Siis vaiva on sekä vaihde päällä että vapalla, mikähn vaihteisto
naan tarkistta kaasu suutimeta ja sen puolentoiminta samoin onko vaivva kaasun käyttön ollessa päällä
monoi polttoainen koneiden kanssa on usein jotain pientä vaivaa varsinkin siinä kohdin kun polttoainen vaihtuu

älä sitten hyväksy enne kuin toimii
Mökkillä
'
Kaasukuningatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.01.2020 20:13

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kaasukuningatar »

FinlandMerceds kirjoitti:Siis vaiva on sekä vaihde päällä että vapalla, mikähn vaihteisto
Manuaalivaihde on, nähtävästi vika on ilmennyt vain vaihde vapaalla. :think:
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kaasukuningatar kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:Siis vaiva on sekä vaihde päällä että vapalla, mikähn vaihteisto
Manuaalivaihde on, nähtävästi vika on ilmennyt vain vaihde vapaalla. :think:
Siis vaikka auto sammui valiossa et tiedä oliko se vapaalla, hankala on koitta vikaa selvittä jos ei ole tietoa milloin se jotain tekee tai ei tee
(tuskin oli miksi se edes olisi valoissa vapaalla :roll: niisähän pitää olla lähtö valmiina)

mutta jos häirö ilmenne vaikka kytkintä painelessa niin polkimen tunistin tarkistella, jos liikkelähdössä niin seokseta
Mökkillä
'
Kaasukuningatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.01.2020 20:13

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kaasukuningatar »

FinlandMerceds kirjoitti:Siis vaikka auto sammui valiossa et tiedä oliko se vapaalla, hankala on koitta vikaa selvittä jos ei ole tietoa milloin se jotain tekee tai ei tee
(tuskin oli miksi se edes olisi valoissa vapaalla :roll: niisähän pitää olla lähtö valmiina)

mutta jos häirö ilmenne vaikka kytkintä painelessa niin polkimen tunistin tarkistella, jos liikkelähdössä niin seokseta
Nyt en ihan ymmärrä, auto on siis manuaali ja on sammunut nähtävästi vain vaihteen ollessa vapaalla. Vaihde on vapaalla valoissa useinkin, jos odotusaika on pitkä: kukapa sitä jaksaa jalka kytkimellä kovin pitkään kyttäillä. Näiden suhteen ei siis ole epäselvää, muuten voi toki olla hankalaa selvittää vikaa.
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 569
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä sammui? Olisko kyse start&stop järjestelmästä? Käynnistyy kun kytkimen painaa takas pohjaan, tai ainaki transit ja transporter, kai se mesessäki samanlain
Kaasukuningatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.01.2020 20:13

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kaasukuningatar »

Anzzu kirjoitti:Vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä sammui? Olisko kyse start&stop järjestelmästä? Käynnistyy kun kytkimen painaa takas pohjaan, tai ainaki transit ja transporter, kai se mesessäki samanlain

Ei ole start&stoppia, kykin ylhäällä sammui ja kaikki valot palamaan eli todella sammui, niin hullulta kuin kuulostaakin. Avaimesta uutta starttia. Ja mitään vikakoodia ei anna.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kaasukuningatar kirjoitti:
Anzzu kirjoitti:Vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä sammui? Olisko kyse start&stop järjestelmästä? Käynnistyy kun kytkimen painaa takas pohjaan, tai ainaki transit ja transporter, kai se mesessäki samanlain

Ei ole start&stoppia, kykin ylhäällä sammui ja kaikki valot palamaan eli todella sammui, niin hullulta kuin kuulostaakin. Avaimesta uutta starttia. Ja mitään vikakoodia ei anna.
Siis testeri ei löydä kokoautosta mitään vika koodia ?
Mökkillä
'
Kaasukuningatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.01.2020 20:13

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kaasukuningatar »

FinlandMerceds kirjoitti: Siis testeri ei löydä kokoautosta mitään vika koodia ?
Ei anna mitään koodia. Näyttää siltä, että kostealla kelillä ja kuumana kävis epätasaisemmin. Testattu on, että silloin kun nykii, sytytys ihan pikkuisen edistää. Kierroslukumittari pikkuisen pompottaa tyhjäkäynnillä sekä silloin, kun kierrokset tasaisesti 2t. Korvaan ei kuitenkaan kuulu käynnissä mitään ongelmaa. Muuten huoltohenkilö taas kehui, että ripeä ja hyvin toimiva auto ajossa, eikä edes puolla, niinkuin mersut kuulemma yleensä. :D
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Olisiko vikaa polttoaineen saannissa ? Siitä ei kai jää jälkiä vikakoodeihin.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Kaasukuningatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.01.2020 20:13

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kaasukuningatar »

x_ismo kirjoitti:Olisiko vikaa polttoaineen saannissa ? Siitä ei kai jää jälkiä vikakoodeihin.
Kuulostaa tutkintalinjalta. Mistä kohtaa siinä tapauksessa kannattaisi lähteä etsimään? Jossain mainitaan polttoaineen siirtopumppu.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Kaasukuningatar kirjoitti:
x_ismo kirjoitti:Olisiko vikaa polttoaineen saannissa ? Siitä ei kai jää jälkiä vikakoodeihin.
Kuulostaa tutkintalinjalta. Mistä kohtaa siinä tapauksessa kannattaisi lähteä etsimään? Jossain mainitaan polttoaineen siirtopumppu.
EI ole minulle ollenkaan tuttu tuo auto mutta olisiko tankissa pumppu, jos olisi star niin sitä mahdollisesti pääsisi ohjailemaan ja sitä kautta testailemaan.


Mulla oli xsara picasso jossa polttoainepumppu hajosi niin että pätki ja joskus sammui. Sammumisen jälkeen lähti aika helposti yleensä käyntiin. Kunnes sitten kerran jäätiin moottoritielle.

Tai sitten mahdollisesti tankin huohotus mennyt jäähän ja alipaine estänyt toiminnan.

Nuo on nyt yleisiä arvauksia mutta niillä voisi ainakin aloittaa.

Aina kannattaa muistaa että en ole autonkorjauksen ammattilainen, jonkinlaista kokemusta erilaisista kulkineista on tullut vuosien kuluessa. Voisi myös olla että tuo malli jättääkin jonkun vikakoodin, starilla olisi sekin hyvä varmistaa.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Kaasukuningatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.01.2020 20:13

Re: 2010 B 180 NGT tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kaasukuningatar »

x_ismo kirjoitti: Mulla oli xsara picasso jossa polttoainepumppu hajosi niin että pätki ja joskus sammui. Sammumisen jälkeen lähti aika helposti yleensä käyntiin. Kunnes sitten kerran jäätiin moottoritielle.

Tai sitten mahdollisesti tankin huohotus mennyt jäähän ja alipaine estänyt toiminnan.

Nuo on nyt yleisiä arvauksia mutta niillä voisi ainakin aloittaa.
Voisipa hyvin ollakin, kun pätkii ja sammuu. Kiitos vinkistä!
Vastaa Viestiin