Vito W638 ja vikaa vikaa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Vito 112CDI vm. 2002 automaattilaatikolla. Eka Mersu tässä taloudessa eikä täällä muutenkaan asu mitään autotietäjiä.

Olisi jokunen kysymys:

1. Avaimien kaukosäätö ei toimi, patterikotelon kannessa on merkinä 6362, mutta sisällä oli nappiparistot 2025, eli ilmeisesti nuo 2025 siihen sopivat, kaksi kappalein?

2. Ohjaus on älyttömän raskas, ja nykii käännettäessä, siis todella raskas eli jossain on selvästi vikaa. Ohjaustehostin, hammastanko? Arvauksia kehiin :D

3. Jokaisen ajon jälkeen on irrotettava ratin alapuolisesta sulakekotelosta vasemman rivin alin sininen 15A -sulake, muuten ääni jää piippaamaan ja mittarivalot palamaan. Sulake näyttää ohjekirjan mukaan olevan f28, eli rele virtapiiri D+, rele ajovaloautomatiikka, jos siis oikein tulkitsen. Samanlaista ongelmaa tullut jollekin vastaan? Mistä mahtaa olla kyse? Takakontin lukko temppuilee, avaimella ei toimi kun ei saa edes avainta siihen lukkoon, eikä keskuslukitus muutenkaan taida pelittää.

Tässä nyt alkuun, etenkin nuo kohda 2 ja 3 häiritsevät ajoa aikalailla!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuplakupla kirjoitti:Vito 112CDI vm. 2002 automaattilaatikolla. Eka Mersu tässä taloudessa eikä täällä muutenkaan asu mitään autotietäjiä.

Olisi jokunen kysymys:

1. Avaimien kaukosäätö ei toimi, patterikotelon kannessa on merkinä 6362, mutta sisällä oli nappiparistot 2025, eli ilmeisesti nuo 2025 siihen sopivat, kaksi kappalein?

2. Ohjaus on älyttömän raskas, ja nykii käännettäessä, siis todella raskas eli jossain on selvästi vikaa. Ohjaustehostin, hammastanko? Arvauksia kehiin :D

3. Jokaisen ajon jälkeen on irrotettava ratin alapuolisesta sulakekotelosta vasemman rivin alin sininen 15A -sulake, muuten ääni jää piippaamaan ja mittarivalot palamaan. Sulake näyttää ohjekirjan mukaan olevan f28, eli rele virtapiiri D+, rele ajovaloautomatiikka, jos siis oikein tulkitsen. Samanlaista ongelmaa tullut jollekin vastaan? Mistä mahtaa olla kyse? Takakontin lukko temppuilee, avaimella ei toimi kun ei saa edes avainta siihen lukkoon, eikä keskuslukitus muutenkaan taida pelittää.

Tässä nyt alkuun, etenkin nuo kohda 2 ja 3 häiritsevät ajoa aikalailla!
2. tarkista alkuun remmi, pumppu, öljy
Mökkillä
'
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja amatoori »

3.

Ku sulakkeen laittaa takas ni jatkuuko se piippaus/valot tjsp?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Piippaus loppuu, kun sulake on pois ei toimi mittaristo jne. eli nopeusmittarikin pysyy nollassa mikä on hankalaa niin että on se aina takaisin laitettava ajoon lähtiessä.

Niin ja Webasto lähtee käyntiin mutta syö akusta virrat eli jokin vika siinäkin on.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja amatoori »

tuplakupla kirjoitti:Piippaus loppuu, kun sulake on pois ei toimi mittaristo jne. eli nopeusmittarikin pysyy nollassa mikä on hankalaa niin että on se aina takaisin laitettava ajoon lähtiessä.

Niin ja Webasto lähtee käyntiin mutta syö akusta virrat eli jokin vika siinäkin on.
Lähtisin ensin katsomaan onko rele K26 ehjä. Releen ollessa jännitteettömänä nastojen 30 sekä 87a välillä pitäisi johtaa ja 30 sekä 87 ei johtaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja jackie »

Raskas ohjaus voi johtua siitä, että jompikumpi tai molemmin puolin iskarien yläpään laakerit jumittaa. Ensi hätään helppo korjaus on ujuttaa pitkällä pillillä sprayvaseliinia tai vaikkapa ihan tavallista crc:tä sinne laakerille.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Kiitos, onko tuo K26 sama kuin manuaalin sulakelistassa f26?

Mittarivalot pitää myös korjata, vain nopeusmittarin kohdalla on valaistus no mutta kunhan saa ensin nuo pari kiireisempää :D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mites pitkään pidät webastoa päällä..ei kai sulla ole akku jo huono?
Tosin agm taitaa olla suositus aina jos webasto on käytössä...nimittäin ali jännite ja lyhyt ajo niin heikentää akun ja on sitten auton eletroniikassa ongelmia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Auto tuli meille vasta, en ole käyttänyt Webastoa, edellinen omistaja sanoi että se käynnistyy mutta tyhjentää akun.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Millaiset polttimot mittaristossa ja kuinka monta pitää ostaa, samalla vaihtaa kaikki sitten, ei ledejä. Onko noissa erikseen ne silikonihatut jotka tekee sen värin? Onko millainen homma korjata? Keskikonsolissa näyttää paremmin tuikkivan valoja.
Jaiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 01.12.2018 22:33

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

2. Ohjaus on älyttömän raskas, ja nykii käännettäessä, siis todella raskas eli jossain on selvästi vikaa. Ohjaustehostin, hammastanko? Arvauksia kehiin :D

Arvauksena tähän aiemmin mainittujen seikkojen lisäksi:
Ohjausakselin (risti)nivel saattaa olla finaalissa aiheuttaen nykimistä/takertelua.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja amatoori »

tuplakupla kirjoitti:Kiitos, onko tuo K26 sama kuin manuaalin sulakelistassa f26?

Mittarivalot pitää myös korjata, vain nopeusmittarin kohdalla on valaistus no mutta kunhan saa ensin nuo pari kiireisempää :D
f26 lienee on sulake. K26 rele.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Googletellut noita mittarivalojen polttimoita että millaisia ovat ja kuinka monta mutta ei ole vielä Vitoon ohjetta kohdalle osunut.

Luin ohjekirjan läpi ja taitaa olla vikaa hehkussakin koska käynnistämisen jälkeen hehkutuksen merkkivalo jää joksikin aikaa palamaan, ja manuaalin mukaan silloin on jossain vikaa. Kunhan pääsee korjaamaan, asia kerrallaan...
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Vito 112CDI vm. 2002 automaattilaatikolla. Eka Mersu tässä taloudessa eikä täällä muutenkaan asu mitään autotietäjiä.

Olisi jokunen kysymys:

1. Avaimien kaukosäätö ei toimi, patterikotelon kannessa on merkinä 6362, mutta sisällä oli nappiparistot 2025, eli ilmeisesti nuo 2025 siihen sopivat, kaksi kappalein?

2. Ohjaus on älyttömän raskas, ja nykii käännettäessä, siis todella raskas eli jossain on selvästi vikaa. Ohjaustehostin, hammastanko? Arvauksia kehiin :D

3. Jokaisen ajon jälkeen on irrotettava ratin alapuolisesta sulakekotelosta vasemman rivin alin sininen 15A -sulake, muuten ääni jää piippaamaan ja mittarivalot palamaan. Sulake näyttää ohjekirjan mukaan olevan f28, eli rele virtapiiri D+, rele ajovaloautomatiikka, jos siis oikein tulkitsen. Samanlaista ongelmaa tullut jollekin vastaan? Mistä mahtaa olla kyse? Takakontin lukko temppuilee, avaimella ei toimi kun ei saa edes avainta siihen lukkoon, eikä keskuslukitus muutenkaan taida pelittää.

Tässä nyt alkuun, etenkin nuo kohda 2 ja 3 häiritsevät ajoa aikalailla!
1. Nuo mainitsemasi paristot, eli 2kpl 2025 ovat oikeat.

2. Jos apulaitehihna on kunnossa, tarkista tehostimen nestetaso (säiliö heti syylärin takana). Vikaa voi olla myös kääntölaakereissa.

3. Omassa Vitossa sulake f28 on penkin jalustassa, ja liittyy mainitsemiisi kohtiin. Kyseessä siis rele K89, ajovaloautomatiikkaa ei kaikissa malleissa ole. Ratin alla on vain sulakkeet 1 - 18, useimmiten nuo kolme viimeistä ovat vain varalla. Niistä vasemmalla alin on f9, jonka takana ovat varoitusvilkku, kello ja kierroslukumittari (näin yleensä). Oikealla alin (mikäli kolme viimeistä puuttuvat) on f15, joka kattaa sumuvalot.
Se piippailu voi liittyä myös bulb checkiin, eli järjestelmä tarkkailee auton ulkovalojen polttimoiden hehkulankojen kuntoa. Takakontin lukkosylinteri jumittuu suolasumussa, se tarvitsee toimiakseen hellää huoltoa.

Summa summarum; vikakoodien luku auttaisi eteenpäin ainakin tuon hehkuvalon osalta. Ja muutenkin voi siitä olla apua.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Vikakoodin luku edessä jahka korjaaja ehtii. Lisäksi hehkutuksen merkkivalo syttyy uudestaan käynnistyksen jälkeen ja jää palamaan noin 30 sekunniksi eli jokin vika lienee.

Huomasin että sumuvalojen keinukytkimessäkin saattaa olla vika joka on yhteydessä tuohon sulakejuttuun ja äänen päälle jäämiseen, vaikka keinukytkin on keskiasennossa eli minkään sumuvalon ei pitäisi palaa, näyttää oikealla edessä jokin valo palavan silloinkin jos virrat ovat päällä.

Nämä muutamat jutut kun saa selvitettyä niin hyvä, muutenhan tuolla on ihan mukava ajella :D
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuplakupla kirjoitti: Lisäksi hehkutuksen merkkivalo syttyy uudestaan käynnistyksen jälkeen ja jää palamaan noin 30 sekunniksi eli jokin vika lienee.
Hekurikki 1 tai useampia
Mökkillä
'
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Siis hehkutulppa? Onko vaikea vaihtaa, kaikki kai kannattaa vaihtaa kerralla? Haittaako moottoria jos ajaa tuollaisen vian kanssa?
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 569
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

En tiä onko vitossa ahdas mutta ei muuten mikään vaikee. Ei periaatteessa haittaa, mutta mitä kauemmin on tulppa pimeenä, sitä lujempaa se sinne pikeytyy kiinni ja katkeamisvaara kasvaa. Itte oon vaihdellu sitä mukaa kun on hajonnu, menny kymmeniäkin tuhansia ennen ku on seuraava hajonnu
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuplakupla kirjoitti:Siis hehkutulppa? Onko vaikea vaihtaa, kaikki kai kannattaa vaihtaa kerralla? Haittaako moottoria jos ajaa tuollaisen vian kanssa?
Tiedä sitten haitta tai ei mutta tiedossa muutamiakin cdi koneisia millä ajettu vuosia/100tkm osa hehkuista pimeinä
ilman sen kumpempia vaivoja, ainoana erona pientä epätasisutta pakksa starteissa
Mökkillä
'
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Huomasin että sumuvalojen keinukytkimessäkin saattaa olla vika joka on yhteydessä tuohon sulakejuttuun ja äänen päälle jäämiseen, vaikka keinukytkin on keskiasennossa eli minkään sumuvalon ei pitäisi palaa, näyttää oikealla edessä jokin valo palavan silloinkin jos virrat ovat päällä.

Nämä muutamat jutut kun saa selvitettyä niin hyvä, muutenhan tuolla on ihan mukava ajella :D
Tuollaista vikaa oli omassa Vitossa, ainakin kostealla kelillä/sateella. Joskus paloivat myös takavalot (kaikki) ja jompikumpi etuparkeista. Syy löytyi vetokoukun maadoituspisteestä runkopalkkiin, oli yllättäen ruostetta välissä. Laitoin siihen haponkestävän ruuvin ja uudet tähtiprikat. Syy voi myös olla verokoukun pistorasiassa, alustassa kulkevassa johtosarjassa yms.. Toki myös siinä katkaisijassa, itselläni on kokeiluja varten erinäisiä Viton osia. Jos nimittäin syy ei mittailemalla selviä, eikä kaikista jää mitään vikakoodiakaan.

Onhan sillä mukava ajella, itse olen tykännyt.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Sen verran päivitystä että auto nyt korjaamolla ja kohta työn alla. Ohjaus ei muuten myöskään palauta, saa nähdä mikä tulee viaksi sen kanssa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Tämä askarruttaa vielä... "Jokaisen ajon jälkeen on irrotettava ratin alapuolisesta sulakekotelosta vasemman rivin alin sininen 15A -sulake, muuten ääni jää piippaamaan ja mittarivalot palamaan. Sulake näyttää ohjekirjan mukaan olevan f28, eli rele virtapiiri D+, rele ajovaloautomatiikka, jos siis oikein tulkitsen."

Piippaus loppui kun irrotti ovivalon johdon, mutta mittarivalot jäävät yhä päälle, ja jos sulake ei ole paikoillaan niin ei toimi nopeusmittari jne.

Autoa korjaava ei tiedä miten edetä asiassa, onko ideoita?

Vikakoodit luettu ja ilmoitus hehkutulpista ja ilmamassamittarista. Hehkutulppien vaihtoa varten pitää kuulemma purkaa paljon, ja kun auto käynnistyy hyvin niin onko isokin riski olla puuttumatta tulppiin? Huolestuttaa sekin jos niitä ei saa ehjinä irti...

Etuiskareiden yläosan laakereissa vikaa, voiko pelkästään se aiheuttaa tuon jäykän ja palauttamattoman ohjauksen?

Menossa on vaihto peltivanteista aluvanteisiin (ei orkkisaluvanteet) ja samat pultit eivät käy kun ovat liian lyhyet, yllättävän vaikea on löytää sopivia pyöränpultteja järkihintaan...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

yläpää kyllä vaikuttaa ohjaukseen
Mökkillä
'
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Niin ja onko tosiaan joku vaihtanut mittaristoon polttimot, että minkälaisia ovat? Kun avaa niin tietää mutta voisi tilata muiden osien kanssa jo etukäteen jos tietäisi määrän ja polttimoiden tarkan tyypin. Ja juu ei ledejä.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Menossa on vaihto peltivanteista aluvanteisiin (ei orkkisaluvanteet) ja samat pultit eivät käy kun ovat liian lyhyet, yllättävän vaikea on löytää sopivia pyöränpultteja järkihintaan...
Aluvanteissa löytyy todella monenlaista pultin valintaan liittyvää muuttujaa. Eli onko kartio- vaiko pallokannalle, ja pituudessakin on variaatioita. Ellei alkuperäisiä ko. vanteelle olevia pultteja ole tallessa, niin pultti saisi tulla max 20 mm ulos vanteen laipasta. Muuten tulee ongelmia käsijarrukenkien kanssa, toki liian pitkistä saa esim. rälläkällä pätkän pois.
Omassa Vitossa on kolmet aluvanteet (15-, 16- ja 17 tuumaiset), näistä viimeksi mainituille auto on myös muutoskatsastettu henkilöauton renkaille. Ja näissä tarvitaan kahta eripituista pulttia (lisäksi vielä varapyörä peltivanteella). Viton 5-reikäisen alkuperäisvanteen pultin pituus on 74mm, näin ollen pultteja on käytössä 45 kpl.

Mikä sitten on järkihinta, senhän jokainen saa arvioida itse. Pultteja löytyy esim. purkaamoista, Motonetista jne.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Sepä siinä onkin kun en tiedä käyvätkö nuo alkuperäisille aluvanteille tarkoitetut pultit, juurikin 74mm pitkät. Advantin aluvanteet olisi tulossa kesärenkaisiin mutta pultit tuntuvat olevan vaikea löytää. Motonetissä on mutta lähes 6e kappale niin ei.... purkaamoissakaan ei tunnu olevan ainakaan netin kautta löytyvissä.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Sepä siinä onkin kun en tiedä käyvätkö nuo alkuperäisille aluvanteille tarkoitetut pultit, juurikin 74mm pitkät. Advantin aluvanteet olisi tulossa kesärenkaisiin mutta pultit tuntuvat olevan vaikea löytää. Motonetissä on mutta lähes 6e kappale niin ei.... purkaamoissakaan ei tunnu olevan ainakaan netin kautta löytyvissä.
Tarkista ensin se vanteessa oleva pultinreiän istukka; onko suora viistepinta eli kartio. Tai sitten se on kovera, eli sille pallokantaiselle pultille tarkoitettu. Monissa muissakin mersuissa on samanlaisia M14x1,5 pultteja, ei yksin Vitoissa.

Jos niissä Advantin vanteissa on noilhin omistamiisi pultteihin sopiva istukka (huomioi myös se vanteen keskireuän sopivuus Viton pyörännapaan), tarvitsee enää tsekata vain pultin pituus. Pistäpä se pultti reikäänsä, ja mittaa laipan puolelta esiin tulevan osan pituus. Se saa siis olla noin 20 mm, ja siitäkin mitasta on oltava vähintään 15 mm:n verran kierrettä. Eli toisinsanoen tuo mitta sisältää takajarrulevyn paksuuden + noin 12 mm pyörännavalle. Etujarruissa pituus ei ole niin kriittinen kuin takana, jossa ovat ne käsijarrukengät.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Kiitos tiedoista, välitän ne asentajalle, vanteet eivät ole tässä itsellä vaan korjaamolla.

En tiedä auttaako kuva mitään... Kuva
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Niin ja onko tosiaan joku vaihtanut mittaristoon polttimot, että minkälaisia ovat? Kun avaa niin tietää mutta voisi tilata muiden osien kanssa jo etukäteen jos tietäisi määrän ja polttimoiden tarkan tyypin. Ja juu ei ledejä.
Polttimot ovat Partsin mukaan 12V/1,2W, myös 1,5 wattisia näyttäisi olevan. Esimerkiksi laitan vaikka nämä tiedot:

https://nemigaparts.com/cat_spares/epc/ ... 8Y/54/500/" onclick="window.open(this.href);return false;

Olettaisin kyseessä olevan nuo 953 lopuisella numerolla olevat, ainakin noilla on korvattu vanhemmat.

Luulisi löytyvän ihan autosähkö-/autotarvikeliikkeistäkin.

Itse vaihdoin edelliseen Vitooni pelkästään sen polttimo-osan, noita 1,2 wattisia löytyy Tokmannistakin. Tähän nykyiseen ei ole (vielä) ollut vaihtotarvetta, hyllyssä on kuitenkin jo valmiina. Polttimoiden määräksi Parts ilmoittaa NB, eli tarpeen mukaan.

Varaosanumero noille on siis: N 000000 000953
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Vito W638 ja vikaa vikaa...

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Jep, pelkkä polttimo-osa riittää.

Ei ollutkaan pallokantainen sopiva pultti... eikös tämä ole ihan suorakartio?

Kuva
Vastaa Viestiin