Rakkaudella, Airmatic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Rakkaudella, Airmatic

Viesti Kirjoittaja harriba »

Potilaana W220 S500 vm. 2000.

Ajattelin vaihtaa venttiiliblokin, koska keulalla on joskus taipumus parkissa hiukan nousta. Ryynit, kompuran filtteri ja männänrenkaat on jo vaihdettu.

Alku sujui rivakasti. Vaihdoin ensin kompuran tukiraudan kumeineen ja sitten uuden venttiiliblokin. Tilasin sen Miessneriltä, ja se tuli kahdessa päivässä.

Sitten kärry tulille. WISin mukaan pussit pitää täyttää kun fillarit on irti maasta. Tuuttasin kuutisen baaria joka nurkkaan. Auto pyörilleen. Tokihan se putosi lähes tonttiin. Käynnistyksen jälkeen odotetut car too low-rutinat ja kompura pyörii. Mutta auto ei vaan nouse. Tosin se ei ole täysin tontissa, joten ilmapussit eivät ole joka nurkasta revenneet.

Sitten pari tuntia Starilla säätämistä. Ei mitään. Vanha venttiiliblokki takaisin. Käynnistettäessä kompura ei edes käynnisty, mittaristossa ei enää car too low:ta eikä nostopainikkeen valo syty. Starin kompura- ja painesäiliötestit menee läpi, mutta jokaisen tolpan valve testi failaa.

Low raider tunnelma jatkuu ja v-käyrä nousee. Selvästikään yhdenkään tolpan venttiili ei toimi. Starilla jos koittaa nostaa autoa mitään ei tapahdu, paitsi että Star toteaa että 10 bar maksimipaine ylittyy. Se siis puskee ilmaa sitä suljettua solenoidia vasten.

Kun en muutakaan keksinyt niin nypin kaikki kolme airmaticin sulaketta irti ja testasin ovatko palaneet. Lo and behold, sulakkeen f9 (oikeanpuoleinen konetilan boksi) irrotuksen ja paikalleen laittamisen jälkeen airmatic edes yrittää herätä henkiin: kompura starttaa, mittaristo kitisee ja nostonapin valo tekee comebackin. Nähtävästi jokin boksi heittää pyyhkeen kehään, ja resettaa itsensä f9-sulakkeen poistolla. Mitään vikakoodia tästä passiivis-aggressiivisesta moodista en löytänyt. Starilla voi ajella vaikka mitä airmatic testejä eikä se ole moksiskaan. Ilmeisesti venablokin solenoideille ei vaan mene jännitettä.

Sitten taas vaihteeksi vanha venttiiliblokki takaisin, f9-jumppa ja auto käyntiin. Ja hop, auto nousee saman tien aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Per&%&%leen Miessnerin blokki oli siis viallinen.

Nyt sitten vaihtareina joko orkkisblokki tai vanhan kunnostus. Miessnerin boksissa oli enteellisesti valmiina palautuskuponki. Puuh.

Blokin saa onneksi irti pelkästään kompuran kaksi ulointa kiinnikettä avaamalla. Päivän työ ja käteen jäi uudet kompuran ripustukset, jotka sentään lopettivat pärinän. Mitäpä sitä perheellinen mies muutakaan lauantaina tekisi. Toisaalta blokin vaihto sujuu tämän jumpan jälkeen varmaan vartissa vaikka silmät kiinni.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Rakkaudella, Airmatic

Viesti Kirjoittaja AK47 »

harriba kirjoitti:Potilaana W220 S500 vm. 2000.

Ajattelin vaihtaa venttiiliblokin, koska keulalla on joskus taipumus parkissa hiukan nousta. Ryynit, kompuran filtteri ja männänrenkaat on jo vaihdettu.

Alku sujui rivakasti. Vaihdoin ensin kompuran tukiraudan kumeineen ja sitten uuden venttiiliblokin. Tilasin sen Miessneriltä, ja se tuli kahdessa päivässä.

Sitten kärry tulille. WISin mukaan pussit pitää täyttää kun fillarit on irti maasta. Tuuttasin kuutisen baaria joka nurkkaan. Auto pyörilleen. Tokihan se putosi lähes tonttiin. Käynnistyksen jälkeen odotetut car too low-rutinat ja kompura pyörii. Mutta auto ei vaan nouse. Tosin se ei ole täysin tontissa, joten ilmapussit eivät ole joka nurkasta revenneet.

Sitten pari tuntia Starilla säätämistä. Ei mitään. Vanha venttiiliblokki takaisin. Käynnistettäessä kompura ei edes käynnisty, mittaristossa ei enää car too low:ta eikä nostopainikkeen valo syty. Starin kompura- ja painesäiliötestit menee läpi, mutta jokaisen tolpan valve testi failaa.

Low raider tunnelma jatkuu ja v-käyrä nousee. Selvästikään yhdenkään tolpan venttiili ei toimi. Starilla jos koittaa nostaa autoa mitään ei tapahdu, paitsi että Star toteaa että 10 bar maksimipaine ylittyy. Se siis puskee ilmaa sitä suljettua solenoidia vasten.

Kun en muutakaan keksinyt niin nypin kaikki kolme airmaticin sulaketta irti ja testasin ovatko palaneet. Lo and behold, sulakkeen f9 (oikeanpuoleinen konetilan boksi) irrotuksen ja paikalleen laittamisen jälkeen airmatic edes yrittää herätä henkiin: kompura starttaa, mittaristo kitisee ja nostonapin valo tekee comebackin. Nähtävästi jokin boksi heittää pyyhkeen kehään, ja resettaa itsensä f9-sulakkeen poistolla. Mitään vikakoodia tästä passiivis-aggressiivisesta moodista en löytänyt. Starilla voi ajella vaikka mitä airmatic testejä eikä se ole moksiskaan. Ilmeisesti venablokin solenoideille ei vaan mene jännitettä.

Sitten taas vaihteeksi vanha venttiiliblokki takaisin, f9-jumppa ja auto käyntiin. Ja hop, auto nousee saman tien aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Per&%&%leen Miessnerin blokki oli siis viallinen.

Nyt sitten vaihtareina joko orkkisblokki tai vanhan kunnostus. Miessnerin boksissa oli enteellisesti valmiina palautuskuponki. Puuh.

Blokin saa onneksi irti pelkästään kompuran kaksi ulointa kiinnikettä avaamalla. Päivän työ ja käteen jäi uudet kompuran ripustukset, jotka sentään lopettivat pärinän. Mitäpä sitä perheellinen mies muutakaan lauantaina tekisi. Toisaalta blokin vaihto sujuu tämän jumpan jälkeen varmaan vartissa vaikka silmät kiinni.
No, itse vältin vaiheen 1 eli miess-mallisen venttiiliblokin tilaamisen ja ostin suoraan alkuperäisen joka maksoi jotain 250-300eur. Muttei sekään taida pelata... En vain usko sitä vialliseksi... Kai se on vaihdettava kaikki muutamaan kertaan.... Seuraavaksi kokeilen halpakonstia eli vaihtelen paineilmaputkia ja liittimiä. Bilsteinin tolpat alkoi vuotaa yläpäästä melkein heti. Niillä taitaa olla takuuta vielä... Muttei jaksa. Nythän mulla parkissa olessaan nostaa ylös ja siitä laskee alas - tai sitten ei tee sitä. Pääosin tekee. Kovin loogisia päätelmiä ei saa testerin avulla tehtyä. Fyysinen toiminta pohjolan liikenteen hallissa vielä liian kylmissä oloissa ei ole motivoinut auton alle. Menen sinne jos se tyystin lössähtää minkä tekikin kerran kun kompuran piuha oli löystynyt irti. Kelvottomasti suunniteltu ja rakennettu systeemi. ABC sentään kertoo mistä vuotaa ja muutoinkin parempi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Rakkaudella, Airmatic

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Per&%&%leen Miessnerin...
Laitoin tuohon GL:ään ko firman kompuran pärisevän ja loppuunajetun alkuperäisen tilalle. Tekee kyllä ilmaa ihan hyvin, mutta "aivastelee" todella voimakkaasti kun välillä päästelee paineta poispäin. Vanhan kompuran kanssa en muista kuulleeni tällaista pärskimistä ollenkaa. Voisko tuo olla kompuran venttiilin rakenteesta johtuva? Olis tuos kyllä nyt käyttämätön orkkis kompurakin jos viittiis vaihdella...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1163
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Rakkaudella, Airmatic

Viesti Kirjoittaja Ari »

Alituinen aivastelu voi johtua viallisesta venttiiliblokista.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Rakkaudella, Airmatic

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti:
harriba kirjoitti:Potilaana W220 S500 vm. 2000.

Ajattelin vaihtaa venttiiliblokin, koska keulalla on joskus taipumus parkissa hiukan nousta. Ryynit, kompuran filtteri ja männänrenkaat on jo vaihdettu.

Alku sujui rivakasti. Vaihdoin ensin kompuran tukiraudan kumeineen ja sitten uuden venttiiliblokin. Tilasin sen Miessneriltä, ja se tuli kahdessa päivässä.

Sitten kärry tulille. WISin mukaan pussit pitää täyttää kun fillarit on irti maasta. Tuuttasin kuutisen baaria joka nurkkaan. Auto pyörilleen. Tokihan se putosi lähes tonttiin. Käynnistyksen jälkeen odotetut car too low-rutinat ja kompura pyörii. Mutta auto ei vaan nouse. Tosin se ei ole täysin tontissa, joten ilmapussit eivät ole joka nurkasta revenneet.

Sitten pari tuntia Starilla säätämistä. Ei mitään. Vanha venttiiliblokki takaisin. Käynnistettäessä kompura ei edes käynnisty, mittaristossa ei enää car too low:ta eikä nostopainikkeen valo syty. Starin kompura- ja painesäiliötestit menee läpi, mutta jokaisen tolpan valve testi failaa.

Low raider tunnelma jatkuu ja v-käyrä nousee. Selvästikään yhdenkään tolpan venttiili ei toimi. Starilla jos koittaa nostaa autoa mitään ei tapahdu, paitsi että Star toteaa että 10 bar maksimipaine ylittyy. Se siis puskee ilmaa sitä suljettua solenoidia vasten.

Kun en muutakaan keksinyt niin nypin kaikki kolme airmaticin sulaketta irti ja testasin ovatko palaneet. Lo and behold, sulakkeen f9 (oikeanpuoleinen konetilan boksi) irrotuksen ja paikalleen laittamisen jälkeen airmatic edes yrittää herätä henkiin: kompura starttaa, mittaristo kitisee ja nostonapin valo tekee comebackin. Nähtävästi jokin boksi heittää pyyhkeen kehään, ja resettaa itsensä f9-sulakkeen poistolla. Mitään vikakoodia tästä passiivis-aggressiivisesta moodista en löytänyt. Starilla voi ajella vaikka mitä airmatic testejä eikä se ole moksiskaan. Ilmeisesti venablokin solenoideille ei vaan mene jännitettä.

Sitten taas vaihteeksi vanha venttiiliblokki takaisin, f9-jumppa ja auto käyntiin. Ja hop, auto nousee saman tien aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Per&%&%leen Miessnerin blokki oli siis viallinen.

Nyt sitten vaihtareina joko orkkisblokki tai vanhan kunnostus. Miessnerin boksissa oli enteellisesti valmiina palautuskuponki. Puuh.

Blokin saa onneksi irti pelkästään kompuran kaksi ulointa kiinnikettä avaamalla. Päivän työ ja käteen jäi uudet kompuran ripustukset, jotka sentään lopettivat pärinän. Mitäpä sitä perheellinen mies muutakaan lauantaina tekisi. Toisaalta blokin vaihto sujuu tämän jumpan jälkeen varmaan vartissa vaikka silmät kiinni.
No, itse vältin vaiheen 1 eli miess-mallisen venttiiliblokin tilaamisen ja ostin suoraan alkuperäisen joka maksoi jotain 250-300eur. Muttei sekään taida pelata... En vain usko sitä vialliseksi... Kai se on vaihdettava kaikki muutamaan kertaan.... Seuraavaksi kokeilen halpakonstia eli vaihtelen paineilmaputkia ja liittimiä. Bilsteinin tolpat alkoi vuotaa yläpäästä melkein heti. Niillä taitaa olla takuuta vielä... Muttei jaksa. Nythän mulla parkissa olessaan nostaa ylös ja siitä laskee alas - tai sitten ei tee sitä. Pääosin tekee. Kovin loogisia päätelmiä ei saa testerin avulla tehtyä. Fyysinen toiminta pohjolan liikenteen hallissa vielä liian kylmissä oloissa ei ole motivoinut auton alle. Menen sinne jos se tyystin lössähtää minkä tekikin kerran kun kompuran piuha oli löystynyt irti. Kelvottomasti suunniteltu ja rakennettu systeemi. ABC sentään kertoo mistä vuotaa ja muutoinkin parempi.

Kas niin. Nyt löytyi starilla vuoto kompuran ja venablokin välistä ja venablokin ja painesäiliön välistä.... Ennen eiu herjannut mistään. Täytyypä ottaa työn alle nuo putket...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin