MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Aion purkaa MB W211 takanavan uuden abs-jarrujen impulssikehän ja anturin vaihtamiseksi. Kysymykseni kuuluu: Pitääkö/tarvitseeko sbc-toiminta kytkeä pois päältä Starilla? Riittääkö, jos otan vain pääakun virrat pois. Miten pikkuakun virrat - kannattako ottaa pois päältä? Vai riittääkö pelkästään se, että ottaa virta-avaimen pois paikoiltaan ja tekee ko remontin.

yst tv. Josaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
eppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 18.07.2011 08:31

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja eppe »

Eihän sitä napaa tartte mitenkää purkaa...vetari vaan pois navasta
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikä akun kenkiä pidä oikeastaan missään tilanteessa irroitella..ei akun vaihdon takia vaan tällöinkin syöttää virtaa sillä aikaa kun vaihtaa akun.
Yleisesti riittää ihan kun on virta avaimet pois paikaltaan teitpä mitä teit paitsi laturin ja startin vaihdoissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja J-PK »

Entäs jos vaihtaa laturin hiilet/säätäjän? Mitkä "varotoimenpiteet"?
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja shade_z »

J-PK kirjoitti:Entäs jos vaihtaa laturin hiilet/säätäjän? Mitkä "varotoimenpiteet"?

Kuten minkätahansa nykyaikaisen auton akun irroittaessa. Avaimet pois virtalukosta ja jos keyles go niin avaimet pois anturin etäisyydeltä autosta, odotellaan vaikka n.5-10min että väylänukahtaa ja sitten vasta miinusnapa irti akusta. Takaisin laitettaessa ei ovet levällään että kaikki mahdolliset sisävalot jne herää ja aiheuta turhia kipinöintejä navassa
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Niin siis lähteekö tuossa W211:ssa vetoakseli irti samoin kuin "vanhoissakin" mersuissa. Impulssirengashan on vetoakselin ulkopäässä.
Yst tv. Josaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3911
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Homma näyttä about tältä.
Kuva
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Niin, miten on pitääkö SBC kuitata pois päältä ko impulssikehäremontissa? Siihen kaipaisin neuvoa.
Yst tv. Josaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

SBC:hän ei ole kummoinen juttu starilla ottaa pois käytöstä. Mun mielestä joudut jarrusatulan irrottamaan että saat napasysteemin irti. Ja vetoakselin irti navasta. Kummasti rauhottaa kun sbc ei ole käytössä. Niin pieni vaiva että tyhjä värkätä jos star on käsillä
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3911
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos ei ole staria niin voi sen satulan napata pois, et avaa ovia tai laita sopiva alumiini ja rautakalikka sinne satulan väliin että ei pääse puristumaan mäntä ulos jos järjestelmä päättää paineistaa itsensä.
Yleensä sbc ei tee mitään ennen kuin avaa ovet ja tai laittaa virrat päälle.
Satula pitää ottaa pois ainakin siinä tapauksessa että joutuu antamaan napaan vähän lämpöä jos vetari ei tahdo irrota.
Avatar
JoSaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 25.10.2003 08:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB W211/TAKANAVAN PURKU/SBC

Viesti Kirjoittaja JoSaa »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Yst tv. Josaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Vastaa Viestiin