Sprinter jarruongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pyykkönen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 05.04.2020 11:53

Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Pyykkönen »

Elikkäs potilaana 311cdi sprintteri vuosimallia -04.

Ongelmana on että takapään jarruja ei tunnu saavan ilmattua. Täydellinen jarruremontti tehty taakse ja aivan kaikki vaihdettu satuloita myöten. Jarruremontin yhteydessä tuli varmaankin usealle tuttu ilmiö "veltto jarrupoljin". Uusi poljinsylinterikin on vaihdettu mutta sekään vika ei kadonnut sillä. Jarruja ilmattu enemmän ko tarpeeksi mutta ilmaa ei vain tule ja silti ne jäävät hieman kantamaan. Levyt ja palat ei ole liian paksutkaan koska uudet satulat paloineen mahtui heittämällä uusiin levyihin. ABS pumpuakin härnätty ja ilmattu jään päällä ja sekin tuntuisi pelaavan. ABS pumpun ja satuloiden välillä ei ole mitään venttiileitä mihin voisi ilmalukko jäädä.

Mitä tälle enää keksii tehdä, lyönkö tuleen vai soitanko kuusankoskelle :!:
ABS hydrauliyksikkö on niin kallis että sitä ei enää viitsi kokeilumielessä alkaa vaihtamaan ja se on käynyt korjauksessa vuosi sitten edellisen omistajan toimesta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vanhemmissa ainakin mutta täytikö nestesäiliön piri pintaan ja tällöin täyttyy takapiirin säiliö...toki kerroit että neste tulee ilmaus nipoista.
Sitten ilmasitko etimmäisen pisteen ensin ja siitä lähimpään ja varsin ilmasit koko piiriä jos poljin oli veltto?
Yksi olisi ilmanpaineella ilmaus eli ei käytetä jarrupoljinta ollenkaan...tämä estää ainakin ilma ongelmat...eli säiliön korkista ..useimmiten siinä on pieni reikä...siitä ilmaa pienellä paineella sisään ja aukoo nippoja....lisäten nestettä kokajan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Pyykkönen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 05.04.2020 11:53

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Pyykkönen »

Edittiä:
Abs hydrauliyksikön otin irti ja käytin auki. Hiilet priimat, yli puolet jäljellä. Hiilipölyä oli hieman mutta putsasin pois. Muutapa tuolle ei äkkisältään osaa kotikonstein tehdä.

Jarrunestesäiliö on tosiaan pidetty reilusti yli max rajan ilmatessa eli ei pitäisi siitä olla homma kiinni. Kummallistahan tässä on se että etujarrut pelaa niiko pitääki eikä jää kantamaan ajaessa. Takapää jää kantamaan hieman ja kuumentaa levyjä.

Täytyy varmaan seuraavana tulpata takapään linjat ja kulkea etujarrujen varassa :D
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Pyykkönen kirjoitti:Edittiä:
Abs hydrauliyksikön otin irti ja käytin auki. Hiilet priimat, yli puolet jäljellä. Hiilipölyä oli hieman mutta putsasin pois. Muutapa tuolle ei äkkisältään osaa kotikonstein tehdä.

Jarrunestesäiliö on tosiaan pidetty reilusti yli max rajan ilmatessa eli ei pitäisi siitä olla homma kiinni. Kummallistahan tässä on se että etujarrut pelaa niiko pitääki eikä jää kantamaan ajaessa. Takapää jää kantamaan hieman ja kuumentaa levyjä.

Täytyy varmaan seuraavana tulpata takapään linjat ja kulkea etujarrujen varassa :D
Varmistitko, että ne uudet jarrusatulat ovat samalla männänhalkaisijalla?

Vuosi sitten taistelin pitkään erään toisen auton samanlaisen ongelman kanssa kunnes huomasin, että ne uudet satulat olivat 38mm männillä ja vanhat alkuperäiset 36mm männillä. Tuosta aiheutui suuremman jarrunestemäärän tarve jolloin poljin meni aina puoleenväliin ennenkuin jarrut ottivat kiinni.
Puhdistin vanhat jarrusatulat, asennus ja samantien poljin ylhäällä.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onko satulat oikein päin? Eli onko ilmaruuvi alhaalla vai ylhäällä?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Lainaan tätä keskustelua.

Mikä mahtaisi olla sprintterissä ku kerää ilmaa oikeeseen etupyörän jarruihin. Aina kun ilmaa niin menee hetken mutta sitten taas jarrupoljin ihan löysä ja ilmaa tulee vain oikeesta etupyörästä. Mistään ei vuoda ulospäin nestettä. Voiko abs yksiköstä jostain imeä ilmaa ? Jarrupääsylinterikin on vaihdettu uuteen.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Oletko varma ettei missään ole vuotoja?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

amatoori kirjoitti: Ma 28.12.2020 20:47 Oletko varma ettei missään ole vuotoja?
Neste ei vähene. Eikä ole mistään märkä vaikka kuinka pumppaa jarruja ja pitää pitkään painetta päällä.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Onko nyt kyse W903 ? Eihän nois tarvi kun valuttaa nestettä kauimmaisesta satulasta lähimpään ja säiliön pitää täynnä.
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Sprinter99 kirjoitti: Ma 28.12.2020 23:38 Onko nyt kyse W903 ? Eihän nois tarvi kun valuttaa nestettä kauimmaisesta satulasta lähimpään ja säiliön pitää täynnä.


Juu on kyse w903. Siis ollaan kyllä saatu ilmattua järjestelmä. On ilmattu kauimmasta lähempään , lähemmästä kauimpana ja Starin kanssa tehty poikkeustila ilmaus. Aina se ilmaantuu ja jarrut toimii noin päivän jonka jälkeen taas jarrupoljin löysä ja kuskin etupyörän jarru ottaa ainoastaan kiinni. Sitten kun ilmaa uudestaan niin ilmaa ei tule muualta kuin apukuskin etupyörästä oikein suhauttamalla. Mistään ei näy että valuisi nestettä, eikä se myös häviä yhtään säiliöstä. Ilmaus on tehty nyt jo 5 kertaa ja aina tekee saman.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mikzaa kirjoitti: Ti 29.12.2020 10:50
Sprinter99 kirjoitti: Ma 28.12.2020 23:38 Onko nyt kyse W903 ? Eihän nois tarvi kun valuttaa nestettä kauimmaisesta satulasta lähimpään ja säiliön pitää täynnä.


Juu on kyse w903. Siis ollaan kyllä saatu ilmattua järjestelmä. On ilmattu kauimmasta lähempään , lähemmästä kauimpana ja Starin kanssa tehty poikkeustila ilmaus. Aina se ilmaantuu ja jarrut toimii noin päivän jonka jälkeen taas jarrupoljin löysä ja kuskin etupyörän jarru ottaa ainoastaan kiinni. Sitten kun ilmaa uudestaan niin ilmaa ei tule muualta kuin apukuskin etupyörästä oikein suhauttamalla. Mistään ei näy että valuisi nestettä, eikä se myös häviä yhtään säiliöstä. Ilmaus on tehty nyt jo 5 kertaa ja aina tekee saman.
Ei tarvitse vuotta ulos rittä että ilmaa menee sisään,
onko letku, putki uudet onko sylinterin kumit, mäntä kunnossa,
onko abs yksikköä sen moottoria availtu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

CDI203 kirjoitti: Ti 29.12.2020 12:01
mikzaa kirjoitti: Ti 29.12.2020 10:50
Sprinter99 kirjoitti: Ma 28.12.2020 23:38 Onko nyt kyse W903 ? Eihän nois tarvi kun valuttaa nestettä kauimmaisesta satulasta lähimpään ja säiliön pitää täynnä.


Juu on kyse w903. Siis ollaan kyllä saatu ilmattua järjestelmä. On ilmattu kauimmasta lähempään , lähemmästä kauimpana ja Starin kanssa tehty poikkeustila ilmaus. Aina se ilmaantuu ja jarrut toimii noin päivän jonka jälkeen taas jarrupoljin löysä ja kuskin etupyörän jarru ottaa ainoastaan kiinni. Sitten kun ilmaa uudestaan niin ilmaa ei tule muualta kuin apukuskin etupyörästä oikein suhauttamalla. Mistään ei näy että valuisi nestettä, eikä se myös häviä yhtään säiliöstä. Ilmaus on tehty nyt jo 5 kertaa ja aina tekee saman.
Ei tarvitse vuotta ulos rittä että ilmaa menee sisään,
onko letku, putki uudet onko sylinterin kumit, mäntä kunnossa,
onko abs yksikköä sen moottoria availtu

Abs yksikköön on vaihdettu moottorin hiilet joku 4 kuukautta sitten. Voisiko siellä olla joku semmonen mistä imisi ilmaa ?
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Kyllä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Tuli sellainen mieleen, että täytyykö se itse moottorin päälle tuleva musta koppa joka on kahdella pitkällä ruuvilla kiinni niin kasata liimalla takaisin ? Muistelisin että siinä oli jonkin sortin liima välissä. Itse en kasannut sitä liiman kanssa takaisin. Onko mahdollista että imisi sieltä jostain ilmaa järjestelmään ?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mikzaa kirjoitti: Ti 29.12.2020 22:19 Tuli sellainen mieleen, että täytyykö se itse moottorin päälle tuleva musta koppa joka on kahdella pitkällä ruuvilla kiinni niin kasata liimalla takaisin ? Muistelisin että siinä oli jonkin sortin liima välissä. Itse en kasannut sitä liiman kanssa takaisin. Onko mahdollista että imisi sieltä jostain ilmaa järjestelmään ?
Musta pyöreä koppa(eli toinen puolikas sähkömoottoria missä mangneti) mikä muutamalla ruuvilla kiinni?
niin ei ole alkujaankan ilam tiivis mutta siitä lohkoon päin voi olla vuotoa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

CDI203 kirjoitti: Ti 29.12.2020 22:30
mikzaa kirjoitti: Ti 29.12.2020 22:19 Tuli sellainen mieleen, että täytyykö se itse moottorin päälle tuleva musta koppa joka on kahdella pitkällä ruuvilla kiinni niin kasata liimalla takaisin ? Muistelisin että siinä oli jonkin sortin liima välissä. Itse en kasannut sitä liiman kanssa takaisin. Onko mahdollista että imisi sieltä jostain ilmaa järjestelmään ?
Musta pyöreä koppa(eli toinen puolikas sähkömoottoria missä mangneti) mikä muutamalla ruuvilla kiinni?
niin ei ole alkujaankan ilam tiivis mutta siitä lohkoon päin voi olla vuotoa

Joo sitä tarkoitin. Osaatko sanoa onko siellä lohkon ja moottorin välissä tiivistettä jonka pystyy uusimaan ? Ja voisko se tehdä sen että se ajaa sen aina samalle jarrusatulalle ?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tuosta tuli mieleen eräs vanhempi auto jossa kytkinnestesäiliön korkki ei päästänyt korvausilmaa systeemiin jolloin kytkin toimi ilmauksen jälkeen vajaan päivän ja taas vetelä.

Jospas se jarrunestesäiliön korvausilma ei toimi ja jarrupolkimen painalluksen jälkeen säiliöön palaavan nesteen työntämä ilma ei pääse pois vaan menee pääsylinterissä männän/tiivisteiden väärälle puolelle aiheuttaen ilmavaivan...?
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Minkä vuoksi jarruremonttia on alunperin lähdetty tekemään?

Sprintteris jarrunestesäiliö on niin korkealla, että ilma tulee ulos satulasta, jos putket ja letkut alkuperäisilä paikoilla, lirun valuttamalla kauimmasta lähimpään ja loppu nousee säiliöön. Useita kertoja testattu, kun uusittu letkuja ja putkia ympäri autoa.
Kytkimestä ei tule koska siellä spraali putkes, minkä pitäis vaihtaa pitkään letkuun.

Uuden sylinterin saa rikottua jos on paljon paskaa säiliös
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Sprinter99 kirjoitti: Ke 30.12.2020 01:56 Minkä vuoksi jarruremonttia on alunperin lähdetty tekemään?

Sprintteris jarrunestesäiliö on niin korkealla, että ilma tulee ulos satulasta, jos putket ja letkut alkuperäisilä paikoilla, lirun valuttamalla kauimmasta lähimpään ja loppu nousee säiliöön. Useita kertoja testattu, kun uusittu letkuja ja putkia ympäri autoa.
Kytkimestä ei tule koska siellä spraali putkes, minkä pitäis vaihtaa pitkään letkuun.

Uuden sylinterin saa rikottua jos on paljon paskaa säiliös

Abs moottorin hiilet vaihdettiin kun palo abs valo jatkuvasti. Sen jälkeen auto toimi normaalisti pari kuukautta jonka jälkeen jarrut meni kesken ajon. Ajattelin heti että nyt meni putki puhki jostain kun tuntu polkimeen samanlaiselta. No auto nosturille, eikä mitään vuotoja löytynyt. Ilmattiin järjestelmä ja auto toimi taas joku 3 kuukautta kunnes teki saman. Mutta nyt kun ilmaa niin ei toimi kuin Max päivän.
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

E200kompressor kirjoitti: Ke 30.12.2020 00:24 Tuosta tuli mieleen eräs vanhempi auto jossa kytkinnestesäiliön korkki ei päästänyt korvausilmaa systeemiin jolloin kytkin toimi ilmauksen jälkeen vajaan päivän ja taas vetelä.

Jospas se jarrunestesäiliön korvausilma ei toimi ja jarrupolkimen painalluksen jälkeen säiliöön palaavan nesteen työntämä ilma ei pääse pois vaan menee pääsylinterissä männän/tiivisteiden väärälle puolelle aiheuttaen ilmavaivan...?

Täytyy tarkastaa tämä :thumbup:
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter jarruongelmat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

mikzaa kirjoitti: Ke 30.12.2020 10:46
E200kompressor kirjoitti: Ke 30.12.2020 00:24 Tuosta tuli mieleen eräs vanhempi auto jossa kytkinnestesäiliön korkki ei päästänyt korvausilmaa systeemiin jolloin kytkin toimi ilmauksen jälkeen vajaan päivän ja taas vetelä.

Jospas se jarrunestesäiliön korvausilma ei toimi ja jarrupolkimen painalluksen jälkeen säiliöön palaavan nesteen työntämä ilma ei pääse pois vaan menee pääsylinterissä männän/tiivisteiden väärälle puolelle aiheuttaen ilmavaivan...?

Täytyy tarkastaa tämä :thumbup:
Helppo tapa tarkistaa tuo olisi löysätä korkkia jos se ei roisku yli tai sitten teippaa jonkun imukyisen konepyyhkeen tms. ympärille. Sillä tavalla se tuuletus toimii varmasti.
Vastaa Viestiin