cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

nii se holkki ei mene tommosella omatekoisella pulttiviritys työkalulla kun sen katkokierreosan verran, ei kestä vääntää enempää. niimpä se ei sitten pysy siellä kun suuttimen pultin kiristää.

ajattelin tehä sille ihan M10 kierteet jospa tuo tokenis, kunhan tässä nyt taas joskus joutaa rassaamaan ja saan hommattua jonkunlaisen jatkovarsi viritelmän nuille kierretapin tumpeille.
Kannattaakohan tuohon jotaki ruuviilukitetta tms liimaa enää sotkia, taitaa pysyä ilmanki kunhan sen saa koko mitaltaan kierteelle.

pajakin on kyllä vielä vaihtoehto....... muttakun tekee itse niin säästää.....prkl :lol:

Niin vielä tuosta venttiilikopan tiivisteestä, aika hilikulle taitaa mennä. Sepä näkyypi kun tuon joskus vielä tulille saahaan. Tästä lähimaastosta pitäisi löytymän veres venttiilikoppa jos tarvetta tulee, eihän täsä tiijä vaikka koko hiivatin kansi pittää ruveta vaihtaa...
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

k.jamsa kirjoitti:nii se holkki ei mene tommosella omatekoisella pulttiviritys työkalulla kun sen katkokierreosan verran, ei kestä vääntää enempää. niimpä se ei sitten pysy siellä kun suuttimen pultin kiristää.

ajattelin tehä sille ihan M10 kierteet jospa tuo tokenis, kunhan tässä nyt taas joskus joutaa rassaamaan ja saan hommattua jonkunlaisen jatkovarsi viritelmän nuille kierretapin tumpeille.
Kannattaakohan tuohon jotaki ruuviilukitetta tms liimaa enää sotkia, taitaa pysyä ilmanki kunhan sen saa koko mitaltaan kierteelle.

pajakin on kyllä vielä vaihtoehto....... muttakun tekee itse niin säästää.....prkl :lol:

Niin vielä tuosta venttiilikopan tiivisteestä, aika hilikulle taitaa mennä. Sepä näkyypi kun tuon joskus vielä tulille saahaan. Tästä lähimaastosta pitäisi löytymän veres venttiilikoppa jos tarvetta tulee, eihän täsä tiijä vaikka koko hiivatin kansi pittää ruveta vaihtaa...
Niin jos se menee siihen tiivisteesen niin että alakaa vuotaman ei pelkkä kopan vaihto sitten riitää,
se tiivistys kun on myös kannessa, vaihto ehdoiksi jää siinä kohdin kokeilla limaa väliin, koitta tehdä uusi uratiivistelle,
ja jos mikään noista ei onnistu niin vaihtaa kansi,

ethän siis 10mm pulttia siitimen kiinitykssen suunittele, paksumpi pultti ei auta mitään pohja tivisteen pitävyytten
lisäksi paksumasta pultista tulle haarukan kanssa ongelma, on nähty virityksiä missä koko pultti ollut 8mm
ja vuottaa aina vaan kunnes on holki laitettua ja normali pultti ehjä haarukka minkä jälkeen vuoto vaivata poistunut,
Mökkillä
'
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

En suunnittele M10 pulttia vaan tuon holkin ulkokierre on M10. Ihan normi pultti tulee.
Tuon kopan tiivisteen on käyny miten on käynyt, jos pitää niin hyvä jos ei niin tarvii sitte jotaki tehä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

k.jamsa kirjoitti:En suunnittele M10 pulttia vaan tuon holkin ulkokierre on M10. Ihan normi pultti tulee.
Tuon kopan tiivisteen on käyny miten on käynyt, jos pitää niin hyvä jos ei niin tarvii sitte jotaki tehä.
Miten M10 -pultin ja M10 -holkin ulkomitta poikkeavat toisistaan?
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

E200kompressor kirjoitti:
k.jamsa kirjoitti:En suunnittele M10 pulttia vaan tuon holkin ulkokierre on M10. Ihan normi pultti tulee.
Tuon kopan tiivisteen on käyny miten on käynyt, jos pitää niin hyvä jos ei niin tarvii sitte jotaki tehä.
Miten M10 -pultin ja M10 -holkin ulkomitta poikkeavat toisistaan?
Tuskin mitenkään lähinnä valmistus toleransseista kiinni,
mutta ero tulee tulee holkin eduksi tuolla aiemin mainituista sysistä,
kopan tivisteelle käy kummalkin samoin
Mökkillä
'
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

FinlandMerceds kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
k.jamsa kirjoitti:En suunnittele M10 pulttia vaan tuon holkin ulkokierre on M10. Ihan normi pultti tulee.
Tuon kopan tiivisteen on käyny miten on käynyt, jos pitää niin hyvä jos ei niin tarvii sitte jotaki tehä.
Miten M10 -pultin ja M10 -holkin ulkomitta poikkeavat toisistaan?
Tuskin mitenkään lähinnä valmistus toleransseista kiinni,
mutta ero tulee tulee holkin eduksi tuolla aiemin mainituista sysistä,
kopan tivisteelle käy kummalkin samoin
Tuota ajattelin kun porattava reikä alkaa mennä niin isoksi että varat jäävät pieniksi. Tuohan on se viimeinen oljenkorsi jonka jälkeen vaihtoehdot ilman kannen irroittamista ovat vähissä. On parasta onnistua varmuudella.

Kierrereiän esiporaus ennen kierretappia:

M9x 1 d=8

M10 x 0,75 d=9,2


M10 x 1 d=9

M10 x 1,25 d=8,8

https://www.vaakkutech.net/kierretaulukko.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Kuva
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

Älä hättäile, mahtaa mennä taas ens vkl ennenkö joutaa rassaamaan. Popparit on kyllä hyviä ko ei liikaa niele.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja Maastis »

k.jamsa kirjoitti:nii se holkki ei mene tommosella omatekoisella pulttiviritys työkalulla kun sen katkokierreosan verran, ei kestä vääntää enempää. niimpä se ei sitten pysy siellä kun suuttimen pultin kiristää.
Eihän nyt ole käynyt niin että kannen reikään on väännetty kierre väärällä nousulla? Silloin holkki ei montaa kierrosta mene... jos kanteen väännetty kierre ja korjausholkin ulkokierre samat niin kyllä sen sinne pitääs kiertyä vaivatta...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

Eikun tuo holkki on (ainakin se semmoisena myytiin) itsekierteyttävä. Silläkai sitä vissiin pitäs pystyä vääntämään vähän riskimmin. Sille on olemassa vääntötyökalu mutta teen sille ihan perinteisellä tyylillä kierteet kuhantäsä joutaaa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5203
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja MiHe »

k.jamsa kirjoitti:Eikun tuo holkki on (ainakin se semmoisena myytiin) itsekierteyttävä. Silläkai sitä vissiin pitäs pystyä vääntämään vähän riskimmin. Sille on olemassa vääntötyökalu mutta teen sille ihan perinteisellä tyylillä kierteet kuhantäsä joutaaa.
Tuohan on näköjään sitten taajakierre ulkopuolella...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1440
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Noi itsekierteyttävät holkit on tarkoitettu muoville ja puulle, ei alumiinille.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

MJPfin kirjoitti:Noi itsekierteyttävät holkit on tarkoitettu muoville ja puulle, ei alumiinille.
Ne toki käyvät muoville ja puulle, sekä valuraudalle alumiinille. Kuvaus Wurthin sivuilta:
  • Vaativiin ruuviliitoksiin ja muihin kierreliitoksiin heikkolujuuksisissa materiaaleissa, kuten valuraudassa, alumiiniseoksissa, muoveissa, lehtipuussa jne.
  • Kiinnittyy tehokkaasti terävien reunojen ja ulkoisen katkokierteen ansiosta
  • Kulmitetut sisäkierteet helpottavat kiinnittymistä ja asentamista
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14798
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvin menee alumiiniin se pienempi holkki, kun on oikean kokoinen reikä valmiina.
mbosa.fi
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

Ois tarkotus tänään taas ryhtyä. Tossa kun pällistelin tuota työmaata niin saattoipa selevitä syykin miksi vuotaa. Siitä haarukasta jäänyt aavistus jälkeä venttiilikoppaan eli mahtaapi ottaa siihen kiinni.
Viilaanko kopaa vai haarukkaa?
Kierteetki on kyllä vielä tekemättä.....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19212
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja atlas »

Varmaan monella on halu mennä mistä aita matalin ja isompi reikä haarukkaan ja toi m10 pultti kiinni mutta luulen että suuttimen tiivistys prikka ei ala pitämään kuin pyhättömän viikon kun kansi elää ja prikka löystyy vaan siihen pitäisi saada toi venyvä pultti mikä elää lämpö laajenemisen ja kutistumisen myötä ja pitää alus prikan tiiviinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

Ja vielä kerran. Tarkoitus EI ole laittaa 10mm pulttia vaan kierreholkki jonka ulkokierre on tuo M10. Sisäkierre on M6 joten siihen tulee ihan oikia ja alkuperänen (uus) pultti.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

k.jamsa kirjoitti: Tossa kun pällistelin tuota työmaata niin saattoipa selevitä syykin miksi vuotaa. Siitä haarukasta jäänyt aavistus jälkeä venttiilikoppaan eli mahtaapi ottaa siihen kiinni.
Viilaanko kopaa vai haarukkaa?
.....
Eikös siihen saanu niitä paksumpia pohjaprikkoja tuohon vaivaan.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1549
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja shade_z »

juhaoh kirjoitti:
k.jamsa kirjoitti: Tossa kun pällistelin tuota työmaata niin saattoipa selevitä syykin miksi vuotaa. Siitä haarukasta jäänyt aavistus jälkeä venttiilikoppaan eli mahtaapi ottaa siihen kiinni.
Viilaanko kopaa vai haarukkaa?
.....
Eikös siihen saanu niitä paksumpia pohjaprikkoja tuohon vaivaan.
Olisko haarukka vääntynyt ja ottaa kiinni. Oliskohan siihen ollut päivitys uudemmanmalliseksi

Eiköhän paksumpi prikka ole vaan sitävarten että kärki pysyy korkeudella ja suihku
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

nonnii. paksumpi prikka laitettu, haarukkaa viilattu, jne jne.
kierrettä piti laittaa, no ..ttu se tappi yltäny mihinkään vaikka hommasin jatkovarren. se ..tun varsi oli liian paksu sinne reikään.

no eikun naapuriapua pyytämään. naapurin ukon velimies on yhenlainen kyläseppä ja muutenkin melekonen pelle peloton.
hitsaili mulle jatkoa niihin kierretappeihin niin jopahan sain kierteen tehtyä.
holokki paikolleen ja sitte normi suuttimen paikalleen laitto ja A VOT jopahan pysy kaasut oikijalla puolella.

notta homma hoijjettu, ainaki luulen niin.......


nii ja vielä sekin että se venttiilikopan tiiviste näyttäisi vielä pitävän eli ei tullut porattua sitäkään pilalle, aika näyttää rupijaako tihkumaan öjijyä vai ei.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1573
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja sompio »

No nyt ei sitten kun kädet kyynärpäitämyöten ristiin ja katse kohti kattoa. Jospa se olisi siinä ja helpottaisi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 280 TE 4-Matic -98 Meni pojalle
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

k.jamsa kirjoitti:nonnii. paksumpi prikka laitettu, haarukkaa viilattu, jne jne.
kierrettä piti laittaa, no ..ttu se tappi yltäny mihinkään vaikka hommasin jatkovarren. se ..tun varsi oli liian paksu sinne reikään.

no eikun naapuriapua pyytämään. naapurin ukon velimies on yhenlainen kyläseppä ja muutenkin melekonen pelle peloton.
hitsaili mulle jatkoa niihin kierretappeihin niin jopahan sain kierteen tehtyä.
holokki paikolleen ja sitte normi suuttimen paikalleen laitto ja A VOT jopahan pysy kaasut oikijalla puolella.

notta homma hoijjettu, ainaki luulen niin.......


nii ja vielä sekin että se venttiilikopan tiiviste näyttäisi vielä pitävän eli ei tullut porattua sitäkään pilalle, aika näyttää rupijaako tihkumaan öjijyä vai ei.
Hyvä :)
suorastaan työ voitto,

,
Mökkillä
'
enins
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 28.12.2015 17:02

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja enins »

Minua jäi mietityttämään miksi tiiviste alkaisi vuotamaan, vaikka holkki menisikin tiivisteuran puolelle. Ei O-rengas tiivistä uran reunasta, vaan pohjasta (puristumalla). Ura pitää vain renkaan paikoillaan.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5203
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei se o-rengas keskellä pysy, paine painaa sen aina sinne reunaa vasten. Jos siellä ei ole tukea, pullahtaa se tai hankaa tiivisteen rikki kun tiiviste liikkuu terävää reunaa vasten.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ei se o-rengas keskellä pysy, paine painaa sen aina sinne reunaa vasten.
Noinhan se toimii silloin kun oikeasti paineistetun liitoksen tiivisteenä. Täs venttiilikopas käytännös estämässä lähinnä roiskeöljyn vuotoa? Koneen sisällä kampikammiopaine aika minimaalinen. Eli kyllä se tuossa välissä varmasti tiivistää kunhan ei nyt paikaltaan repeydy.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14798
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, varmaankin tiivistää kunhan ei ole rikkoutunut.
mbosa.fi
k.jamsa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 26.05.2008 12:48
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja k.jamsa »

No eipä tuo reikä näköjään niin isoksi kasvanut että olisi sinne tiiviste uraan yltänyt, luulisin kyllä että sen olis huomannu kannen ja kopan välisen raon huomattavana kasvamisena, siistin näkönen liitos oli vieläki 10mm reijjän jälkeen. Ei siellä varmaan enää paljoa varaa oo mutta kumminkin.

Mökkiukko, työvoitto omastakin mielestä. Paitsi vois melkeen sanoa niinkuin entinen hiihtovalmenta että "amatöörien puuhastelua"

Sompio, kylläkai täsä pittää olla sormet ja varpaatkin ristissä, maahisia ja menninkäisiä lepytellä ja mitäsitä kaikkia onkaa.
hunttala2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 07.02.2018 09:14

Re: cdi.n suuttimen pohjaprikka ei ala pitämään???

Viesti Kirjoittaja hunttala2 »

k.jamsa kirjoitti:suuttimen pinnat ok, ei ees syöpymiä jollaisia olen kumminkin aijemmin saaanut pitämään ihan kohtuuvella.
momentti noin 7nm +90astetta +90astetta, eli pitäisi olla oikein??

ja vielä jatkoa. kokeilin vielä toisella suuttimella eikä oikeen ruvennut pitämään silläkään.

olen jostakin hevosmiesten tietotoimistosta kuullut että ois olemassa jotakin parempia prikkoja olemassa, liekkö propakantaa?
Joku on käyttänyt peugeotin prikkoja ovat hieman paksumpia.
Vastaa Viestiin