W221 ässä, bensa vai diesel?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
theotsim
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 05.05.2020 15:14

W221 ässä, bensa vai diesel?

Viesti Kirjoittaja theotsim »

Hei,

Olen tässä jo tovin miettinyt w221-ässän ostamista. Yksi asia minua kuitenkin mietityttää, ostaisinko bensan vai dieselin? Koska säännöllisesti en matka-ajoa tulisi kovinkaan paljoa ajamaan, olen miettinyt 3,5 litraista bensiinivaihtoehtoa. Kulutus on 320 cdi:n luokkaa, mutta verot yli puolta pienemmät. Lisäksi myyntihinnatkin ovat samaa tasoa dieseleiden kanssa. Järki siis sanoisi, että bensa olisi erinomainen vaihtoehto minulle, mutta tekeekö sillä 350- koneella sitten mitään? kestääkö kenties dieseleitä vähemmän ja onko tyyppivikoja ym. kiitos jo etukäteen vastauksista :)
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W221 ässä, bensa vai diesel?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

bensoista 500 M113 v8 on kestoltaan parempi kuin tuo v6 350 m272
on tasapainoakselivikoja jakopäässä ,imusarjavikoja ollut aika monessa yms. hakemalla m272 moottoria löytyy varmaan lisää tietoa. riippuu myös vuosimallista, ilmeisesti uudemmissa vähemmän ollut ongelmia.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W221 ässä, bensa vai diesel?

Viesti Kirjoittaja Hage »

230k tarkoittaa varmaankin M273 eikä M113. M113 konettahan ei enää W221 korisessa ollut.
Tuo 350 bensa on ollut häpeäpilkku Mersujen 6-sylinteristen luokassa juurikin tuo tasapainotusongelman takia, mutta korjattuna uusilla kestävillä osilla on muuten oikein hyvä. Minunkin käsittääkseni uudemmissa (viimeistään faceliftissä?) ongelmaa ei enää ollut mutta saatan olla väärässäkin.
Dieselit eli OM koneethan on taas ollut Mersulla tunnetusti ikiliikkujia, ellei sitä vanhempaa 400CDI:tä ja 220D:tä lasketa mukaan :D mutta dieselverohan on noin painavassa autossa toki aika korkeat.
Paljonko tulee keskimäärin vuodessa ajettua?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W221 ässä, bensa vai diesel?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

hyvä korjaus :thumbup: alkuvuosien cls jollaista olen ajanutkin oli vielä tuolla vanhemmalla kasikoneella ja oletin että sama koskee myös s sarjaa :D
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
aryl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 21.04.2020 21:12

Re: W221 ässä, bensa vai diesel?

Viesti Kirjoittaja aryl »

Itse en miettisi bensaversiota ollenkaan. Mersun dieselkoneilla on hyvä maine, bensoilla ei niinkään. Kattelin melko paljon tietoa W221:sta, kun ostin omani ja maailmalla nimenomaan kehutaan dieselversiota, jopa jenkeissä, yli bensaversion. Sen päälle bensakoneiden ongelmat, joista ainakin youtubessa oli paljon infoa. Onko ne liioittelua vai ei, en tiedä. Olisi kiva tietää mikä osuus W221 on diesel ja mikä bensaa myytynä maailmalla.
Oma kokemus tehokkaista bensakoneista on se, että bensaa palaa paljon enemmän kuin tehtaan lukemat lupaa. Eihän S ole paljon painavampi kuin muutkaan autot ja hyvän aerodynamiikan kanssa matka-ajossa kulutukset ovat hyvinkin pienet. Mutta tuppaa se taajama-ajo kuluttaa dieseliäkin ja bensalla tämä veikkaukseni mukaan tulee olemaan 12-15 l/100km. Mitä tulee dieselveroon, niin eiköhän muut käyttökulut peitä sen helposti.
Kun diesel on optimoitu, 350 bensakoneella ei ole mitään asiaa ainakaan omassa käytössä.
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: W221 ässä, bensa vai diesel?

Viesti Kirjoittaja harriba »

Dieseleissä on kivaa että voimaa on saatavissa pienellä kaasupolkimen liikkeellä. Se että V6 diesel hyytyy >120 km/h nopeuksissa ei Suomen nopeuksilla haittaa. Itsekin jättäisin ässissä V6 bensat väliin. W221 bensa-V8:ssa oli ymmärtääksi valmistusvikoja alkupään malleissa. Toisaalta ei ole turbo- tai DPF-huolia. Itsellleni merkkaa se että pidän dieselveroa kusetuksena johon en enää suostu, ja sillä erotuksella ässänkin tankin täyttää monta kertaa. Mulla tosin wanhus jonka vuosikusetus menee painon mukaan.

Wanha M113 on Mersun parhaita bensakoneita. 4000km keskikulutus 11-12l/100km mun ajossa ei harrasteelle tunnu missään. Nurkka-ajossa menee tietty enemmän mutta sitä ja suolaloskassa kahluuta varten on nuo hybridi kauppakassit.

Ilman dieselveroa 420CDI joka on ymmärtääkseni aivan eri vehje vanhaan 400CDI:hin verrattuna olisi varmaan ässän ihannekone. Mutta sekään ei laula niinkuin bensa-V8 ilman takapönttöjä. V12 biturbo olisi sitten Se Ässä :D
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Vastaa Viestiin