Sprinterin käsijarru

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Sprinterin käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

KyseessäSprinter w903 vm -04
Kävin katsastuksessa,käsijarrun teho vain 2,5 kg, joten hylky, vaihdoin uudet jarrukengät, uusi näyttö, teho vain 1,5 kg. Mitään ei ole jumissa, ainoa mitä epäilen, onko levittäjä (takavaijerin päässä) oikein päin, Nyt se osa, joka vaijerissa on kiinni, näyttää ylöspäin. Voisiko olla väärinpäin, voiko tehon puute johtua siitä, vai olisiko vika jossakin muualla.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Sprinterin käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Uita se koko linkku voiteluaineessa. Pitäis aina voidella kun menee auton alle. ALB jarrupainesäädin myös aina voidella.
SaiturinPörssin halpis ompelukone öljy toiminu parhaiten.

Käsijarru näissä on katsastusmiestä varten, ja se kiristetään pultin reijästää niin ettei rengas meinaa pyöriä.

Kuvan jos laitat ongelmasta, niin voidaan verrata toimivaan.
____________

Edit.

Luin tarkemmin. Käsijarrun levittäjän suunta rumpujarrussa, vaijerin päässä, on makuasia
Avatar
Mersumatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: To 14.01.2016 15:16

Re: Sprinterin käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mersumatti »

Hyvät ohjeet, kiitos. Yritetään taas maanantaina miellyttää katsastusmiestä.
Nykyiset:
ML320 CDI vm 07 - käyttis
ML 270 CDI vm 01- käyttis, kunnostettavana
300 TDT vm 84, ei rek - projekti
280 SEL vm 70 ei rek - projekti
G300 vm 82- ei liikennekäyt - projekti
Sprinterix
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 01.10.2022 09:27

Re: Sprinterin käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sprinterix »

Hei,

Minulla samassa vuosi- ja korimallissa vastaava ongelma katsatuksessa. Oikean puolen käsijarru antaa alle 1 tehot.
Selvisikö jotain tarkemmin?

Oma työmaa:
- Kun avasin jarrurummun, oli kengät öljyiset ja mönjässä. Lieneekö jarrujen sylinteri vuotanut. Puhdistin Brakleenillä huolella.

Teho mäkitestissä näyttäisi parantuneen mutta ei kovin ärhäkästi ota kiinni. Säädetty niin, että pyörä juuri pyörii, lukittuu ensimmäisellä käsijarrukahvan vetopykälällä käsitestillä.

Vaijerien keskellä olevassa jako-osassa auton alla, siinä oikea puoli on aika staattinen, vähällä liikkeellä ja se kelkka on viistossa 10-15mm.
Onkohän kyse vaijerin jämähtämisestä? Palautuu hitaasti ja pienellä liikkeellä.
Linkku on aika uusi ja siinä on liikettä, mutta en ottanut irti.
Kässärin jarrukengät ovat suht sileät, hioutuneet johtuen siitä vuodosta, mutta pintaa on määrällisesti vielä ok.
Jarrulevy/rumpu on vuoden vanha ja hyvässä kunnossa.

Pitäisikö
a) vaihtaa uudet kässärin jarrukengät, jotta olisi karheampi tartunta
b) vaihtaa vaijerit
c) ottaa paketti auki ja uittaa linkku vaikka siinä onkin liikettä
jotain muuta?

Käsijarru pitää jyrkässä mäessä mutta pettää katsastusmiehen jarrutestissä kun kunnon voimat käytössä.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Sprinterin käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Jarrunesteet menee jarrusatulaan. Tuskin ne sieltä käsijarruille menee.

Peräöljy tulee lähinnä mieleen.
Laakerisarja, missä kaikki hilppeet mukana, oli 26€ pari vuotta sitten, ja tietenkin tarkistaa jarrukilpi onko ehjä.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Sprinterin käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Sprinterix kirjoitti: La 01.10.2022 09:40 Pitäisikö
a) vaihtaa uudet kässärin jarrukengät, jotta olisi karheampi tartunta
b) vaihtaa vaijerit
c) ottaa paketti auki ja uittaa linkku vaikka siinä onkin liikettä
jotain muuta?

Käsijarru pitää jyrkässä mäessä mutta pettää katsastusmiehen jarrutestissä kun kunnon voimat käytössä.
a) en tiedä, mutta eikö jarrukliinerillä pysty putsaamaan.
b) vaijerit linkulta jarrulle ei paljon maksa, ja itellä toinen meni poikki, niin voishan sen vaihtaa.
c) ite sain täysin jumissa olleen linkun toimimaan SaiturinPörssin halpis ompelukoneöljyllä, kun ruiskin sitä joka kerta linkkuun kun menin auton alle, ja ALB säätimeen myös aina voitelua.

Jos lähdet laakeria vaihtamaan, eli vetoaksilan ottamaan pois, niin kysy täällä foorumilla ja ota kuvia. Se on helppo ja halpa homma.
Vastaa Viestiin