mb 2014 e 250 lämmitysjärjestelmä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

mb 2014 e 250 lämmitysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja keijon »

Kuulimpa tänään jännän teorian ja osaavan suusta. Itsellä myös keväällä huomasin, ettei hyttiin tule lämpöö kunnolla vaikka kone lämmin. Kuulenmma tämä tiedossa oleva ongelma ja paisuntasäiliössä olisi joku "raepussi" joka rikkoutuessaan päästää rakeet tukkimaan sisäsyylärin ???

Nyt tietäjät...tätä paljon kyselty täälläkin, mutta vastaavaa selitystä en täällä oo lukenut...valaiskaapa mikä juttu tää on.
Toi jos totta niin huuhtelemalla vastavirtaan sisäsyyläriä vika voisi korjaantuakkin...
jpkn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 24.10.2005 13:24
Paikkakunta: Satakunta

Re: mb 2014 e 250 lämmitysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja jpkn »

Kiinnostaisi tietää mitä siellä paisuntasäiliössä on ja minkä takia.
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: mb 2014 e 250 lämmitysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja keijon »

jpkn kirjoitti:Kiinnostaisi tietää mitä siellä paisuntasäiliössä on ja minkä takia.

sama täällä...tiedän vaan, että ammattilainen näin sanonut eikä suoraan oma tuttuni oo...ihmeissä myös mitä nuo "rakeet" olisivat ja kuulostaa sinänsä, että voisi pitää paikkansa...tukkisihan nuo sisäsyyläriä, mutta ihmettelen ettei täällä kukaan tietäisi asiasta...
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: mb 2014 e 250 lämmitysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja keijon »

Tämmöistä tekstiä löysin tästä linkistä https://www.autoyas.com/FI/H%C3%A4meenl ... Service-Oy" onclick="window.open(this.href);return false;


W212:ssa sekä W204 C-mallin Mercedeksessä paisuntasäiliöön on piilotettu pieni pussi, jonka sisällä on rakeita. Nämä rakeet luovuttavat mm. korroosionestoaineita ja pidentävät näin jäähdytysnesteen vaihtoväliä. Tehtaan "LongLife-kikassa" on pieni varjopuoli. Tiedossa on tapauksia, joissa pussi repeytyy. Rakeet kulkeutuvat lämmönsäätöventtiileihin ja sisäkennolle, tukkien ja estäen niiden toiminnan.

Joten, kun joku ehdottaa 250 000 km:n kohdalla paisuntasäiliön vaihtoa ennakoivana huoltotoimena, kannattaa sitä harkita vakavasti.



HItto....mitäkään Käyttöauto tähän sanoisi ???????
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: mb 2014 e 250 lämmitysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja keijon »

No niin...vahvistettu. Ostin jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta. hieman järjestelmää tyhjäsin, että sain pesuaineen jäähdytysjärjestelmään. Ajelin puolituntii lämmöt max ja kierroksilla antoi lämpöö. Järjestelmän tyhjäys. Raitista vettä jolla käyntiin, eli huuhtelu. Valmista sekoitusta sisään ja meni vain n 8 litraa vaikka järjestelmän pitäisi olla 10 litraa. Pikkuusen epäselväksi sainko myös ton sisäsyylärin kunnolla mukaan puhdistukseen. Ulkona asteita 26 mutta kierroksilla kyllä antoi kuumaa sisälle. No sit tutkiin vanhaa nestettä joka aika tummaa kyllä ja kas...pohjalla valkoisia, ruskeita ja mustia n.1mm halkaisijaltaan rakeita. Noita sain ulos n.vajaa ruokalusikallisen, mutta, teoria on tosi ja ehkä joudun vielä huuhtelemaan erikseen sisäsyylärin...ei jäänyt olo, että ongelma olisi korjaantunut vaikka tulli kuumaa kierroksilla kyllä...hmmm..kyllä tästä varmaankin joku jotain tietää ja aion kyllä vierailla asian suhteen käyttöautolla....

Tähän kuvan liittäisin rakeista myttä tänne ei kuvia onnistu laittaa....eikä oo kotisivutilaa minne kuva ja tänne linkki...
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: mb 2014 e 250 lämmitysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja keijon »

Veholta tuli vastaus. Paisuntasäiliössä tosiaan on silikaattipussi ja tapauksia, että silikaatteja päässyt pussista heikentäen virtausmäärää lämmityslaitteessa.
Tuomio kuitenkin. Autossani liikaa kilometreja ja merkkiliikkeessä huollettu 2017 saakka jonka jälkeen itse. vaikka huolloista löytyisi kuitit on kilometrejä liikaa joten kätensä pesevät asiasta.

Jos siis itselläsi auto oireilee samoin tavoin ja huollot suoritettu eikä ajettu paljoa niin suosittelen tarkistamaan onko noita silikaattirakeita. Itse aion vielä huuhdella pelkkää sisäsyyläriä josko saisin noita rakeita pois. Rakeita varmasti muuallakin kuin sisäsyylärissä, mutta lämpöongelmia ei ole...
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: mb 2014 e 250 lämmitysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja keijon »

Tänään Sisäsyyläri huuhdeltu. Ensin pyyhkijät irti jonka jälkeen pyyhkiöiden alta peitemuovi. Nytten pyyhkijämekanismi näkyvissä joka irti kahdella mutterilla ja yhdellä ruuvilla. Nytten näkyvissä sisäsyylärille menevät putket tulipellin läpi. Tosta letkut irti ja läpinähyvät letkut molempiin kiinni. Toinen letkunpää vesihanaan ja toinen valkoiseen saaviin. Hana auki ja sieltähän niitä ryynejä taas tulee, mutta muuten suht puhdasta. Astianpesukone ainetta letkusta kuuman veden kera sisään ja odotus 30 min jonka jälkeen kunnon huuhtelu. Lämmintä tulee nytten hyttiin muutenkin kuin kovalla kaasutelulla joten jotain auttoi.
Vastaa Viestiin