Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
No jopas on omituista että maahantuojan pitäisi ohjeistaa?? Mistä ihmeestä maahantuoja edes voi tietää missä kaikkialla jarrutestejä tehdään? Ei tosiaan mistään.
Jo lähtökohtaisesti katsastusinsinöörin täytyy ymmärtää se että kun 4-vetoautoa lähdetään jarrutestaamaan niin on otettava selvää ennen hommaan ryhtymistä se miten se ko automerkille kuuluu tehdä ellei tiedä. Ja jos ei tiedä niin summanmutikassa sitä ei saa lähteä suoritamaan.
Minusta homma on aivan päivänselvä. Asiakkaan ei voi olettaa eikä odottaa tietävän jarrutestin suorituksesta ja siten vastuu ei ainakaan asiakkaalla ole. Vastuu on yksin sitä suorittavalla taholla ja kun suoritti sen väärin niin vastuukysymyskin on täysin yksiselitteinen.
Sekin tässä on hyvä selkänoja että auto oli juuri ennen katsastusta jarruremontista Veholla niin k1 ei voi vedota siihenkään että jarrut oli jo valmiiksi rikki.
Eihän lääkärikään voi vedota siihen että voi voi kun mulle ei oltu kerrottu ja että nyt syyllinen hoitovirheestä onkin jossain muualla Sama kyllä pätee kaikkiin ammattikuntiin niin säkömiehistä alkaen ihan kaikkeen. Ellei tiedä mitä tekee niin ei pidä summissa lähtä tekemään. Itte korjaa jotain laitetta ja sitten mokaa ja rikkoo jotain. Maahantuojaako siitä pitäis alkaa syyttelemään
Edit:
Missäs tämmönen K1:nen oikein on? Tietää ettei ainakaan sinne autoaan kuulu viedä jos noin perusasian kanssa ollaan täysin kuutamolla.
Jo lähtökohtaisesti katsastusinsinöörin täytyy ymmärtää se että kun 4-vetoautoa lähdetään jarrutestaamaan niin on otettava selvää ennen hommaan ryhtymistä se miten se ko automerkille kuuluu tehdä ellei tiedä. Ja jos ei tiedä niin summanmutikassa sitä ei saa lähteä suoritamaan.
Minusta homma on aivan päivänselvä. Asiakkaan ei voi olettaa eikä odottaa tietävän jarrutestin suorituksesta ja siten vastuu ei ainakaan asiakkaalla ole. Vastuu on yksin sitä suorittavalla taholla ja kun suoritti sen väärin niin vastuukysymyskin on täysin yksiselitteinen.
Sekin tässä on hyvä selkänoja että auto oli juuri ennen katsastusta jarruremontista Veholla niin k1 ei voi vedota siihenkään että jarrut oli jo valmiiksi rikki.
Eihän lääkärikään voi vedota siihen että voi voi kun mulle ei oltu kerrottu ja että nyt syyllinen hoitovirheestä onkin jossain muualla Sama kyllä pätee kaikkiin ammattikuntiin niin säkömiehistä alkaen ihan kaikkeen. Ellei tiedä mitä tekee niin ei pidä summissa lähtä tekemään. Itte korjaa jotain laitetta ja sitten mokaa ja rikkoo jotain. Maahantuojaako siitä pitäis alkaa syyttelemään
Edit:
Missäs tämmönen K1:nen oikein on? Tietää ettei ainakaan sinne autoaan kuulu viedä jos noin perusasian kanssa ollaan täysin kuutamolla.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Suuttumuksen ymmärtää mutta ei se edistä aiheen ymmärtämistä. Katsurin pitää kyllä jarrut testata vaikka auto olisi juuri tullut jarrurempasta. Tietenkin nelikon mittausohjeita pitäisi noudattaa. Mutta miten tässä jarruremppa voi olla seurauksena? Jakolaatikkoahan tavallisesti pelätään.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Tämän luettua alkoi kyllä myös ihmetyttää... jos siinä nyt on jarrut jumis niin olisko joku muu kuitenkin syynä kuin jarrujen testaus... amatöörijarruremppa?Nyt edessä n.1600€ jarruremppa väärin tehdystä jarrutestistä.Autossa nyt jarrut jumissa
Ajattelin kyllä myös että nytkö särjetty jakolaatikko... joskin mikä tommosen möllin jakolaatikoskaan lopulta itteensä ottais? Jos perus 4-matic niin eikö se ole avoin se keskitasauspyörästö ilman minkään valtakunnan lukkoa?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Jarrut jumissa? Eikös siinä pitäisi jotain vikaa syntyä jakoboksiin jos syntyy?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Mielestäni näin:
Oliko vikaantunut jarruista tai mistä niin se detaili ei ole olennainen ja vikaantumispaikka kyllä aikanaan tarkentuu. Mutta se on olennaista jos katsurin jarrutestissä auto rikkoontuu siksi että hän on tehnyt testin selkeästi vastoin ohjetta.
On amatöörimäistä K1:sen inssin väittää että rikkoutumisen syy olisi jotenkin maahantuojalla tms. Ja kun siellä kerta näin on väitetty niin siinä lauseessa he itseasiassa myöntävät rikkoneensa auton siitä syystä että ovat testanneet sen vastoin testausohjetta.
Kyse on enään vain siitä kuka oikeasti on vastuussa siitä että inssi käytti testiä tehdessään väärää testausmenetelmää.
Mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt ja aiheen tulkinnut niin vastuukysymys auton rikkoutumisesta on päivänselvä eikä kyseisellä K1:llä ole pienintäkään mahdollisuutta väistää vastuuta kun aihetta vähänkin lähtee "rattaissa jauhamaan".
Oliko vikaantunut jarruista tai mistä niin se detaili ei ole olennainen ja vikaantumispaikka kyllä aikanaan tarkentuu. Mutta se on olennaista jos katsurin jarrutestissä auto rikkoontuu siksi että hän on tehnyt testin selkeästi vastoin ohjetta.
On amatöörimäistä K1:sen inssin väittää että rikkoutumisen syy olisi jotenkin maahantuojalla tms. Ja kun siellä kerta näin on väitetty niin siinä lauseessa he itseasiassa myöntävät rikkoneensa auton siitä syystä että ovat testanneet sen vastoin testausohjetta.
Kyse on enään vain siitä kuka oikeasti on vastuussa siitä että inssi käytti testiä tehdessään väärää testausmenetelmää.
Mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt ja aiheen tulkinnut niin vastuukysymys auton rikkoutumisesta on päivänselvä eikä kyseisellä K1:llä ole pienintäkään mahdollisuutta väistää vastuuta kun aihetta vähänkin lähtee "rattaissa jauhamaan".
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Ei kai tällä palstalla kukaan väittänyt että katsuri olisi saanut auton testata vanhanaikaisella jarrudynolla. Mielestäni täällä ei kauheasti kiinnosta ratkoa kuka on vastuussa vaan yritetään ymmärtää mitä tapahtui ja miksi.
ML:ää en tunne, kai tuossa on vielä se ketju joka tuo etukardaanin kauemmas vaihteistosta? Siinä ei taida olla kiinteän momentin lukkoa, sellaista jota tuon ikäisissä tai uudemmissa henkilöautoissa jakolaatikossa on. Joskus perheessä oli 204 4-Matic jossa on tuo lukko ja sekin auto kävi joskus jarrudynossa ja toisella kertaa katsuri tiesi että pitää testata pihalla. Eihän yksi kerta tietenkään todista että auto kestää sen jarrudynon mutta entä ne jarrut, miksikäs ne ei kestä jarruttamista???
ML:ää en tunne, kai tuossa on vielä se ketju joka tuo etukardaanin kauemmas vaihteistosta? Siinä ei taida olla kiinteän momentin lukkoa, sellaista jota tuon ikäisissä tai uudemmissa henkilöautoissa jakolaatikossa on. Joskus perheessä oli 204 4-Matic jossa on tuo lukko ja sekin auto kävi joskus jarrudynossa ja toisella kertaa katsuri tiesi että pitää testata pihalla. Eihän yksi kerta tietenkään todista että auto kestää sen jarrudynon mutta entä ne jarrut, miksikäs ne ei kestä jarruttamista???
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Mulla tosiaan hiukan erivinkkelin lähestyminen aiheeseen. Mä ajattelin niin ettei jarruremppa tuohon vehkeeseen 1600€ maksa vaan vika on muualla kuin jarruissa. Eikä kait jarrut saakaan mennä rikki teki testin miten tahansa? Ja kait konttorillakin senverran tekniikkaa ymmärretään etteivät noin olisi maahantuojaa alkaneet syyttää jos oikeasti jarrut meni rikki? Kait siellä jotain muuta rikki on?
Siitä se kommenttini että kun korjaamo vian tutkii niin vika tarkentuu ja tuki kirjoituksen aloittajalle vastuukysymyksistä kun sitä tekniikan sijaan selkeästi pui vaikka se ei se ensisijainen tämän foorumin aiheista ollekaan.
Tai jos oikeasti jarrut meni testissä rikki niin sitten mäkin olen aivan äimänä
Siitä se kommenttini että kun korjaamo vian tutkii niin vika tarkentuu ja tuki kirjoituksen aloittajalle vastuukysymyksistä kun sitä tekniikan sijaan selkeästi pui vaikka se ei se ensisijainen tämän foorumin aiheista ollekaan.
Tai jos oikeasti jarrut meni testissä rikki niin sitten mäkin olen aivan äimänä
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
S212 vm.2012:n katsuri asettaa dynomoodiin ohjauspyörän nappuloista. En muista oliko ihan näin, mutta tähän tyyliin: https://youtu.be/oFwXR19Uzno
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Meinaatko että tuo pelastaa jakovaihteen lukon (niissä nelikoissa joissa sellainen on, kuten 212)?Oiler kirjoitti: ↑La 12.12.2020 09:23 S212 vm.2012:n katsuri asettaa dynomoodiin ohjauspyörän nappuloista. En muista oliko ihan näin, mutta tähän tyyliin: https://youtu.be/oFwXR19Uzno
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Kyllähän 2008 ML:stäkin tuo dyno-mode löytyy, mutta käsittääkseni se sulkee ABS:n ja ESP:n, eli auton järjestelmät eivät yritä hallita pyörien nopeusmuutosta jarruilla. Ei se jatkuvaa nelivetoa mitenkään poista käytöstä. Lukkoja ei omassa lintassa tietääkseni ole. Menikö tässä jotain väärin?
Ellei sitten dyno-modea kytketä päälle jarrutestissä, niin se saattaisi selittää jarrujen vauriot. Ainakin jos sitä pitkään siinä vingutetaan ja rasittaahan se toki jakolaatikoitakin.
Ellei sitten dyno-modea kytketä päälle jarrutestissä, niin se saattaisi selittää jarrujen vauriot. Ainakin jos sitä pitkään siinä vingutetaan ja rasittaahan se toki jakolaatikoitakin.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Juurikin noin. Ja kun sielä keskitasauspyörästös eli jakolaatikos ei ole minkään valtakunnan lukkoa, niin ei sieltä silloon ymmärtääkseni mitään voi rikkikään mennä vaikka vain toisenpään pyörät pyöriis rullilla. Ainakaan lyhytaikaisessa/pienellä nopeudella tehdyssä testissä. Sutävartenhan se keskitasauspyörästö sielä on, että se mahdollistaa kaarreajossa nopeuseroa etu/takapään välillä.... joskin ei sitä tietysti ole siihen tehty että täydellä nopeudella vaan toinen vetosuunta pyöriis etenkään tehon kanssa. Se että miten auton elektroniikka tilanteeseen sitten reagoi jos auto on käynnisdä/virrat päällä niin en kyllä tiedä...
Ja tosiaankin jos MB on ohjeistanut jarrujen testauksen jotenkinkin, niin toki katsureiden pitää niitä ohjeita kunnioittaa. Mutta jos nyt jarrutestin jälkeen jarrut on sökönä niin se tuskin liittynee väärin tehtyyn dynotestiin... mutta jos olis voimansiirrosta jokin hajonnut niin se taas vois hyvinkin liittyä.
Toivottavasti ongelmatapauksen omistaja raportoi tänne lopputuleman ja mitä todella tapahtui ja mitä särkyi. Tietää muutkin paimentaa sitten perään omissa katsastuksissaan.
TJ
Ja tosiaankin jos MB on ohjeistanut jarrujen testauksen jotenkinkin, niin toki katsureiden pitää niitä ohjeita kunnioittaa. Mutta jos nyt jarrutestin jälkeen jarrut on sökönä niin se tuskin liittynee väärin tehtyyn dynotestiin... mutta jos olis voimansiirrosta jokin hajonnut niin se taas vois hyvinkin liittyä.
Toivottavasti ongelmatapauksen omistaja raportoi tänne lopputuleman ja mitä todella tapahtui ja mitä särkyi. Tietää muutkin paimentaa sitten perään omissa katsastuksissaan.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Kyllähän tuo kieltämättä kuulostaa epäonnistuneelta jarruremontilta ja sen mahdollisuuden kieltämiseltä syyttämällä tapahtuneesta joka ei suoraan aiheeseen liity. Naapurilla oli jääny jarrurempan jäljiltä abs pumppu jotenkin jumiin, toinen jarrupiiri laahas, oli poljin jäykkä vaikka avas satulasta ilmauspropun. Päätettiin vaihtaa "perinteisellä" pumppaus menetelmällä siihen nesteet kun ne näytti "ammattilaisen" tekemän huollon jälkeen silti kovin vihreiltä (mittaria ei ollu). Kun hetki oli sitä pumpattu voimalla, niin kuulu naksaus ja poljin meni löysäks. Vaihettiin nesteet loppuun ja jarrut toimineet hyvin nyt vuoden päivät.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Nyt en pysynyt tässä(kään) kärryillä. Tarkoititko että jarrut voi vaurioitua jos ei kytketä dyno-modea päälle? Miksi sitten takatuupparit ei samassa tilanteessa vaurioidu? Siinä kun toinen akseli pyörii ja toisella pyörät pysähdyksissä niin ABS:nhän pitäisi vähentää jarrupaineita "laahaavilta" pyöriltä. Sekö rikkoo jarrut?TPLtre kirjoitti: ↑La 12.12.2020 14:39 Kyllähän 2008 ML:stäkin tuo dyno-mode löytyy, mutta käsittääkseni se sulkee ABS:n ja ESP:n, eli auton järjestelmät eivät yritä hallita pyörien nopeusmuutosta jarruilla. Ei se jatkuvaa nelivetoa mitenkään poista käytöstä. Lukkoja ei omassa lintassa tietääkseni ole. Menikö tässä jotain väärin?
Ellei sitten dyno-modea kytketä päälle jarrutestissä, niin se saattaisi selittää jarrujen vauriot. Ainakin jos sitä pitkään siinä vingutetaan ja rasittaahan se toki jakolaatikoitakin.
Kiihdytyksessä niitä pyöriviä (sutivia) pyöriä jarrutettaisiin mutta niinhän se katsastusinssikin yrittää tehdä, aina siihen asti että renkaat lipsuu. Mutta ei kai auto jarrutestiä kiihdytykseksi tulkitse.
Jotain en hoksaa jos tässä pitäisi jarruista huolissaan olla. Ehkä hoksaan jos rautalangasta väännätte.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Jos jarrut hajoaa jarrutamisesta niin silloin nissä on ollut jo joku vika
ja onkin parempi että hajovat sitten katsastuksessa kun siinä tosi tilanteessa misä myös sitten hajoaisivat.
ja onkin parempi että hajovat sitten katsastuksessa kun siinä tosi tilanteessa misä myös sitten hajoaisivat.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
En minä sitä tiedä, enkä yhtä hyvin ymmärrä, pelkkää arvailua. Mutta kerropa miksi se dyno-mode siellä sitten edes on ja poistaa ABS:n ja ESP:n käytöstä? Jos se on niin, että se poistaa jarrupainetta "laahaavalta" pyörältä, niin mitä se tekee vetävälle pyörälle? Ja niin että se pyörä vetää koska dyno vetää sitä. Onko se toinen pyörä sitten järjestelmän mielestä edes "laahaava" pyörä, vai vetävä, koska veto tulee ulkoa?DBFI kirjoitti: ↑La 12.12.2020 19:00 Nyt en pysynyt tässä(kään) kärryillä. Tarkoititko että jarrut voi vaurioitua jos ei kytketä dyno-modea päälle? Miksi sitten takatuupparit ei samassa tilanteessa vaurioidu? Siinä kun toinen akseli pyörii ja toisella pyörät pysähdyksissä niin ABS:nhän pitäisi vähentää jarrupaineita "laahaavilta" pyöriltä. Sekö rikkoo jarrut?
Kiihdytyksessä niitä pyöriviä (sutivia) pyöriä jarrutettaisiin mutta niinhän se katsastusinssikin yrittää tehdä, aina siihen asti että renkaat lipsuu. Mutta ei kai auto jarrutestiä kiihdytykseksi tulkitse.
Jotain en hoksaa jos tässä pitäisi jarruista huolissaan olla. Ehkä hoksaan jos rautalangasta väännätte.
Ehkä ne jarrut nyt eivät kuitenkaan ole se suurin huolenaihe, vaan vetopyörästöt. Silti, jarrulevytkin saa kieroiksi ja palat "lasittuneiksi" ylikuumentamalla. Ajoviiman jäähdytys puuttuu testissä. Aika kaukaa haetulta tosin tuntuu, että sen saisi katsastuksessa tehtyä.
Mikä nyt sitten on se kriteeri milloin ei saa nelikon jarruja dynolla testata? Tasauspyörästön lukko?
Takatuupparissa näen sellaisen eron, että vetäviä pyöriä on 2 ja molemmat samalla akselilla. Nelikko yrittää ainakin pyörittää kaikkia.
PS. En minäkään ole aiemmin kuullut jarrujen hajoamisesta testissä.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Enpä tiedä sinua enempää mutta kyllä dyno-mode on siellä sen takia että autolla voidaan tehdä dyno-mittaus, siis se jota tuikutetuille autoille tehdään, miksikäs ei vakioillekin. Siinä kun polkastaan kaasu pohjaan niin ei sovi luistoneston astua kuvioihin.
Oikeastaan dyno mode nelikoille kuulostaa hassulta, eikös ne pidä mitata erilaisella vempaimella kuin takatuupparit (tai etuvetoiset). Pitäisi lukea tuikun threadi läpi, käy sieltä varmaan ilmi kun siellä on käsitelty kaikenlaisten autojen asiat.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Sitä teho dynoa varten se siellä on eikä jarru dynoa,
4vetoa varten pitää olla 4veto dyno tehn mittaukssen eli rullat myös etupyörille
4vetoa varten pitää olla 4veto dyno tehn mittaukssen eli rullat myös etupyörille
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Mä en oikein usko, että tämä olisi tuikun vika.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Vai että ei olisi tuikun velvollisuus opastaa meitä jos Veholla ei osata?
Viimeisimmän aiheen aloittaja ammo tuolla jo listasikin WIS:issä mainitut ehdot 4-matikin jarrujen testaamiseksi yhtä akselia pyörittävässä dynossa. Dokkarissa ap42.00-p-4290ba mainittu nuo asiat. Itse tulkitsin tuon dokkarin niin että kaikki mersut saa mitata dynossa kunhan nelikkojen kohdalla noudattaa sitä 15 sekunnin rajoitusta. Eli oletan että normi dynot ei sitä 5 km/h nopeutta kovempaa pyörikään, tietääkös joku faktoja?
Pelkääkö katsurit sitten etteivät pysty tekemään mittausta 15 sekunnissa vaiko varmuuden vuoksi vaan mittaavat kadulla?
Pitäisi myös ottaa tallista 197 ja käydä katsastuskonttorilla kokeilemassa. Se on ainoa malli jolle ohjeistetaan käyttämään dyno-modea jarrutestissä. Tai ehkä tyydyn lankun testiin, siitä tosin onkin jo kokemusta. Lankussahan pitää sitä rumiluksenkin tässä threadissa markkinoimaa kytkintä käyttää, dyno modea ei sille saa mittaristosta kytkettyä.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Ei se nelikkojen mittamatta jättäminen ole vain herrakansan autojen ongelma. Ei ole yhtään nelikkoa mitattu asemilla millä olen niitä käyttänyt, Wokki pannuja ja pirkka volkkareita.
Paikallisella oli jonkun maasturin jakoloota rysähtänyt joskus.
Ja vaikea se on inssin niitä kaikkia muistaa, eikä ne aina ole niitä penaalin terävimpiä kyniä muutenkaan kaikki.
Helpompi on jarruttaa pihalla ja todeta että toppas kuin rikkoa jotain vahingossa.
Se maine et noi rikkoo nelikkoja dynossa ei ihan heti katoa ja asiakkaat karttaa.
Siitä mennään mistä aita puuttuu, ja miksi ei kunnei siitä kukaan ole valittanut, jos ei erästä valetohtoria lasketa lukuun.
Paikallisella oli jonkun maasturin jakoloota rysähtänyt joskus.
Ja vaikea se on inssin niitä kaikkia muistaa, eikä ne aina ole niitä penaalin terävimpiä kyniä muutenkaan kaikki.
Helpompi on jarruttaa pihalla ja todeta että toppas kuin rikkoa jotain vahingossa.
Se maine et noi rikkoo nelikkoja dynossa ei ihan heti katoa ja asiakkaat karttaa.
Siitä mennään mistä aita puuttuu, ja miksi ei kunnei siitä kukaan ole valittanut, jos ei erästä valetohtoria lasketa lukuun.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
En tiedä jarrujen rikkoutumisesta mutta oma ML katsastettiin Joensuussa Kovalaisella ja jarrudynossa kävi, akseli kerrallaan mitattiin kuten aina.
Katsuri sanoi että rullat pyörii eri suuntaan joten nelivedonkin jarrut voi hyvin mitata. Sitä en muista mitattiinko yksi pyörä kerrallaan.
Vielä ei ole mitään hajonnut...
Katsuri sanoi että rullat pyörii eri suuntaan joten nelivedonkin jarrut voi hyvin mitata. Sitä en muista mitattiinko yksi pyörä kerrallaan.
Vielä ei ole mitään hajonnut...
S211 320CDI -05
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Eikä hajoakaan, ML:ssä kun on avoin tasauspyörästö keskellä.
Offroad paketti jos on, lukko pitää olla pois päältä...
Offroad paketti jos on, lukko pitää olla pois päältä...
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Keskitasauspyörästössä voima on jaettu n.60/40% taka-ja etuakselin kesken.
Offroad mallissa tasauspyörästöjen lamellilukkoja käyttää karamoottorit, niitä ohjaa luistonestojärjestelmä automaattisesti. Lukot voi kytkeä myös päälle keskikonsolin kytkinpyörästä. Mutta automaattitoimintoa ei taida saada pois päältä muuten kuin sammuttamalla auto. Jos yhtä akselia koittaa rullilla pyörittää samaan suuntaan, niin Ml:llä kyllä hyppää rullilta pois, tai pahemmassa tapauksessa ketju katkeaa, oli moottori käynnissä tai ei.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Millä nupin asennolla lukot sais päälle? Peräkärrymoodissa kai keskilukko kytkeytyy liikkeelle lähdön ajaksi..
Tarkoitatko Offroad-mallilla OnOffRoad-paketilla varustettua ML:ää?
S211 320CDI -05
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
ML:ssä normaali asento on auto, nuppia oikealle käännettäessä kytkeytyy ensin keskilukko ja lisää kääntämällä taka-akselin lukko.
Tarkoitin tekniikka offroad-paketilla olevaa, jossa on myös ilmajouset ja alennusvaihde. Optikal-mallissa on vain ulkonäölliset alleajosuojat.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Siis mikä tässä rakenteessa saa ML:n hyppäämään rullilta pois jos vaan toisenpään renkaita pyörittää? Ketjulla tuodaan etukardaanin lähtö sivulle, mutta etu ja takapään välissä on ihan perus tasauspyörästö. Mikäli jarruja ei käytettäisi hillittemään herkimmin sutivaa pyörää niin perus ML ymmärtääkseni suttaus huonossa paikassa yhdellä pyörällä paikoillaan kuten lähes kaikki muutkin avoimen keskitasauspyörästön Citymaasturit...Forestman kirjoitti: ↑Ma 14.12.2020 22:11Keskitasauspyörästössä voima on jaettu n.60/40% taka-ja etuakselin kesken.
Offroad mallissa tasauspyörästöjen lamellilukkoja käyttää karamoottorit, niitä ohjaa luistonestojärjestelmä automaattisesti. Lukot voi kytkeä myös päälle keskikonsolin kytkinpyörästä. Mutta automaattitoimintoa ei taida saada pois päältä muuten kuin sammuttamalla auto. Jos yhtä akselia koittaa rullilla pyörittää samaan suuntaan, niin Ml:llä kyllä hyppää rullilta pois, tai pahemmassa tapauksessa ketju katkeaa, oli moottori käynnissä tai ei.
Off-road (tekniikka)paketillises sitten täysin erilainen jakolaatikko. Sielä on sähköservolla hallittu kitkalevypakka ja lisäksi jakis on myös kaksinopeuksinen, eli löytyy maastovälitys. 164 koppaises on ihan valintakytkin josta saa valittua onko automaattiasennos-keskitasauspyörästölukos-edellinen+taka-akselin lukko päällä. Sitte toisesta napista saa päälle "low-range". Näin ainakin X164 GL. Mietin tuota, että mahtaako tässäkään auto modessa kuitenkaan ohjata lukkoa jos vaihde vapaalla? Eli tarviisko edes olla sammuksissa... no jokatapaukses en kyllä anna katsurin ajaa jarruja tavallisessa dynossa... mutta se 4 veto dyno nyt kaiketi ainakin ok. Joskin sekin mietityttää taka-akselin osalta... mutta ei kai tuo auto mode ehkä ohjaa kuin keskitasauspyörästön lukitusta?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Olet oikeassa, sinne vaihdelaatiikkonhan se pyörimisliike menee, kun vaihde on vapaalla. Itsesellä off-road paketilla varustettu ML, ja koskaan ei yksi akseli tyhjää lyöny, niin ajatellut että akseleiden veto jotenkin kiinteä, mutta jakolaatikonlukkohan sitä avittaa.Maastis kirjoitti: ↑Ma 14.12.2020 23:28Siis mikä tässä rakenteessa saa ML:n hyppäämään rullilta pois jos vaan toisenpään renkaita pyörittää? Ketjulla tuodaan etukardaanin lähtö sivulle, mutta etu ja takapään välissä on ihan perus tasauspyörästö. Mikäli jarruja ei käytettäisi hillittemään herkimmin sutivaa pyörää niin perus ML ymmärtääkseni suttaus huonossa paikassa yhdellä pyörällä paikoillaan kuten lähes kaikki muutkin avoimen keskitasauspyörästön Citymaasturit...Forestman kirjoitti: ↑Ma 14.12.2020 22:11Keskitasauspyörästössä voima on jaettu n.60/40% taka-ja etuakselin kesken.
Offroad mallissa tasauspyörästöjen lamellilukkoja käyttää karamoottorit, niitä ohjaa luistonestojärjestelmä automaattisesti. Lukot voi kytkeä myös päälle keskikonsolin kytkinpyörästä. Mutta automaattitoimintoa ei taida saada pois päältä muuten kuin sammuttamalla auto. Jos yhtä akselia koittaa rullilla pyörittää samaan suuntaan, niin Ml:llä kyllä hyppää rullilta pois, tai pahemmassa tapauksessa ketju katkeaa, oli moottori käynnissä tai ei.
Off-road (tekniikka)paketillises sitten täysin erilainen jakolaatikko. Sielä on sähköservolla hallittu kitkalevypakka ja lisäksi jakis on myös kaksinopeuksinen, eli löytyy maastovälitys. 164 koppaises on ihan valintakytkin josta saa valittua onko automaattiasennos-keskitasauspyörästölukos-edellinen+taka-akselin lukko päällä. Sitte toisesta napista saa päälle "low-range". Näin ainakin X164 GL. Mietin tuota, että mahtaako tässäkään auto modessa kuitenkaan ohjata lukkoa jos vaihde vapaalla? Eli tarviisko edes olla sammuksissa... no jokatapaukses en kyllä anna katsurin ajaa jarruja tavallisessa dynossa... mutta se 4 veto dyno nyt kaiketi ainakin ok. Joskin sekin mietityttää taka-akselin osalta... mutta ei kai tuo auto mode ehkä ohjaa kuin keskitasauspyörästön lukitusta?
TJ
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Nimen omaan maahantuoja/valmistaja antaa tarvittaessa ne erikoisohjeet. Valmistajahan sen korjaamomanuaalinkin tekee. Nelivetoiselle ohje voi olla esim mittaus voi kestää yhteensä minuutin tai 20 sekuntia per akseli.
Ja tietenkin laitteella sen voi mitata vain, jos laitteessa on mahdollisuus mitata nelivetoja. Muutoin sitten pihalla ajamalla. Jos on annettu jokin aika, niin voisi olettaa, että siihenkin on jätetty jokin varmuusvara. Jos aikaraja on 20 sekuntia, niin ei kait se heti 21 sekunnin kohdalla jotain hajota.
Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä
Eiköhän se nyt kuitenkin vaadi sen, että sieltä maahantuojalta kysytään asiaa?