Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Elikkä, mitä pitää tehdä ja kauanko voi tavallisella (yksi akseli kerrallaan) jarrudynamometrillä testata jarruja E mallin neliveto faceliftistä (w212 2014). Vai voiko testata ollenkaan?
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
keijon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ke 28.01.2015 12:54
Paikkakunta: vaasa

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja keijon »

Itsella 2014 e250 4 matic ja vaasas ennen ei jarrydynamoon ku sanoi ettei voi ku nelivetoo ei saa pois. No viikko sitten katsastin tervajoella ja katsastusäijä ajoi jarrudynamoon ja sanoi että voi ja kesäkuussa tulee jopa pakolliseksi...testatiin ongelmitta ...
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Joo, monta juttua olen kuullut. Jossakin rullien pyörimisnopeus on alhainen, joissakin rullat pyörivät eri suuntiin ja sitten vielä joissakin autoissa pitää sammuttaa virrat, aikakin on rajoitettu joillakin autoilla jotta öljyt eivät lämpiä liikaa.
Otappa tästä nyt selvää mitä milloinkin pitää tehdä.

Onko jollakin insinöörillä (tai korjaamohenkilökunnalla) varmaa tietoa mersun 4maticista, miten se pitää testata?
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Mulla ei ole testanneet dynolla kun heillä ei ole neliveto dynoo.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Tällaisen löysin, dynon mallista ei puhuta mitään.

"Nelivetomallit: Dynamometritarkastus saa kestää enintään 15 s/akseli"
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Jos testaus olisi kielletty tai vaaraksi autolle olis siitä takuulla isot varoitus/kielto merkit, tarrat monessa paikkaa autossa ja ohjekirjassa .

Saksalaiset insinöörit ja tarkat kuluttajat olisivat tämän asian tuoneet esille jos aihetta .
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

No on siinä pakko jotain olla kun päästävät katsastuksesta testaamatta läpi, vähän koittavat jarrua että pysähtyykö.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eivät viitsi arpoa että oliko tämä nyt niitä missä hajoaa jakolaatikko vai ei. Maksaja on heti tiedossa jos rikkovat testerillä auton jota ei sillä saa testata.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

fmmb kirjoitti:Kaikissa 4-veto Mersuissa saa kytkettyä 4-vedon pois joko mekaanisesti vivulla tai sähköisesti testauksen ajaksi tarvittaessa. Traficomin ja katsastajien tiedoissa on puutteita jos eivät testaa 4-vedo Mersujen jarruja katsastuksessa.
Kerro lisää, vai liittyikö tähän joku näkemys että 124:n jälkeen ei ole mersuja?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1759
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja sompio »

Viimevuonna katsastin tuon oman 4-Maticin joensuussa ja mainitsin vastaanotossa että on neliveto niin mites jarrujentestaus. Vastaanottaja sanoi, että heillä on dynamo joka soveltuu myös nelivetojen testaukseen.
Dynamolle katsuri auton ajoi ja testasi, eikä sieltä mitään rutinoita kuulunut eikä ole vielä jakolaatikko hajonnut.
Taas täällä kotikunnassa eivät dynamolle aja vaan sorakentällä kokeilee rutiseeko ABS:it ja sillä hyvä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Samansuuntaisia kokemuksia kahdesta nelivetomersusta kymmenen vuoden ajalta: joillain asemilla testaavat vaan jarrutusta ajaessa ja joillain käyttävät dynamoa. Kummastakaan ei laatikko hajonnut.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

4-matic ei ole yleisnimitys millekään tietylle toteutukselle, näitä on erilaisia.
On kytkimellä ja ilman, lukolla ja ilman, suora veto planeettapyörästöllä jne...

Aina pitäisi tietää juuri sen auton toteutustapa, jotta tietää mitä saa tehdä ja mitä ei.

Katsurin pitäisi toki tietää, juu.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Pitääpä mennä mukaan seuraavalla kerralla kun katsastan W164 möllin, että näkee miten tekevät.

Kyllä siinäkin varmaan saa 4-vedon pois käyttämällä muutamaa mekaanista vipua, joita myös työkaluiksi kutsutaan...

Herra Lettutieteen Vihtori on näköjään tehnyt paluun vaihteeksi. Kylläpä jo olikin ikävä. :?
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Tuolla on jonkin insinöörityö.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

TPLtre kirjoitti:Pitääpä mennä mukaan seuraavalla kerralla kun katsastan W164 möllin, että näkee miten tekevät.

Kyllä siinäkin varmaan saa 4-vedon pois käyttämällä muutamaa mekaanista vipua, joita myös työkaluiksi kutsutaan...

Herra Lettutieteen Vihtori on näköjään tehnyt paluun vaihteeksi. Kylläpä jo olikin ikävä. :?
X164 eivät ainakaan paikallisella katsurilla ajaneet rullille. Parkkipaikalla koittivat miten toimii.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

nh1131 kirjoitti:Tuolla on jonkin insinöörityö.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sieltä:
Kuva
Siis ei. Paitsi käyttämällä mekaanisia vipuja.

Pitää ehdottomasti mennä katsomaan ensi vuonna. Tämähän ei tietenkään ole tohtorinväitös...
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja DV6 »

TPLtre kirjoitti:
nh1131 kirjoitti:Tuolla on jonkin insinöörityö.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sieltä:
Kuva
Siis ei. Paitsi käyttämällä mekaanisia vipuja.

Pitää ehdottomasti mennä katsomaan ensi vuonna. Tämähän ei tietenkään ole tohtorinväitös...
Tuo kuvakaappaus taisi vähän 'epäonnistua'. Teksti "Ei saa testata dynamometrillä" tarkoitti tekstin edellä olevia malleja, ei tekstin jälkeen lueteltuja.

Ohessa laajempi teksti:

R-sarja 4-matic
C-sarja 4-matic
E-sarja 4-matic 2003->
GL 2006->
ML 2006->
Ei saa testata dynamometrillä.

M 230
ML 320
ML 430
G 300, G 320, G 500
ML 270 Cdi
ML 55 AMG
G 400 CDi
Jatkuva elektronisesti ohjattu neliveto. Voidaan tarkastaa jarrudynamometrissä. Moottori on sammutettava käsijarrua kokeiltaessa.
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Seison oikaistuna, kiitos korjauksesta.
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja DV6 »

TPLtre kirjoitti:Seison oikaistuna, kiitos korjauksesta.
Heh... :) :)
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

Airportin Vehossa tiloissa olevalla asemalla testaavat aina dynamometrissä. Auto on W212 E350 4-Matic. Ensimmäisellä kerralla tuli katsastuksessa hylsy kun kässäri ei toisella puolella pitänyt. Oli ennen mennyt sukkana läpi, kun jarrut testattiin wanhan liiton tyyliin ”perstuntumalla”.
e-class
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja etrade »

Oliko tuossa rumpujarrut, käsijarrulle?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

fmmb kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
fmmb kirjoitti:Kaikissa 4-veto Mersuissa saa kytkettyä 4-vedon pois joko mekaanisesti vivulla tai sähköisesti testauksen ajaksi tarvittaessa. Traficomin ja katsastajien tiedoissa on puutteita jos eivät testaa 4-vedo Mersujen jarruja katsastuksessa.
Kerro lisää, vai liittyikö tähän joku näkemys että 124:n jälkeen ei ole mersuja?
Ajoneuvon jarrut on testattava lakisääteisesti laitteilla, jotka antavat luotettavan tiedon jarrujen toiminnasta. Oli sitten rullien päällä testaus tai jarrutussuhde mittauksesta tietokoneavusteisesti. Sillä ei ole merkitystä onko 2-vetoinen tai 4-vetoinen. Traficom on jälkijättöinen toimija ja kiertää lain kirjainta. Kehittyneisimmissä valtioissa kyllä jarrutestit suoritetaan mallikkaasti ja dokumentoidaan lain vaatimalla tavalla.
Miksi lainaat kommenttiani kun kirjoituksesi ei sanallakaan vastaa kysymykseeni? Luulisi tohtorin pystyvän parempaan.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei se pysty, ja sanon se koska rinnastan kaikki itseriittoiset narsistit eläimiin. Ja niihin tehoaa vain ja ainoastaan sama hoito kuin eläimiin joissa on jotain vikaa.

Miksi asemilla ei ole oikeita laitteita, no sehän loppui se katsastus palveluiden kehittäminen kun hommasta tehtiin pakollista yksityisten harjoittamaa bisnestä. Se kaksiakselinen jarrudyno on kauhean kallis ja suoraan pois omaan taskuun laitettavasta rahasta. Pakollinen kallis palvelu, mikä sen parempaa bisnestä ja kun noita nelikoita on niin vähän että se on ihan sama testaako niitä kukaan kunnolla kunhan konttorin omistaja vaan saa rahaa.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

fmmb kirjoitti:
Sitten kun tulee täysmälli ja ihmisiä kuolee- tai vammautuu auton jarrujen vuoksi, astuu esiin vakuutusyhtiön lakimies ja latelee sitten lakipykäliä ja sitten mitä katsastajan ja Traficomin pitää tehdä ja kuka on vastuussa leivättömässä pöydässä.
4-maticit on aina jarruteltu pihalla ja varmasti on mennyt lunastukseenkin monia. Eipä ole kukaan muu jaksanut puuttua asiaan kun ketun rumilus. Laita nyt sitten joku teksti tänne laista, missä sanotaan että ne pitää koneella todeta jarrut toimiviksi katsastuksessa? Tai ennenminkin Painu nyt taas helvettiin sotkemasta foorumia.

Jonku ohjeen olen kanssa nähnyt että nelikko mersua saa jonkun lyhyen aikaa dynottaa jarruilla, mutta ei ole kertaakaan tuota W251:stä jarrutettu kun konttorin pihassa. Ehkä vielä vanhempia uskaltavat viedä rullille?
2007 R 320cdi
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

etrade kirjoitti:Oliko tuossa rumpujarrut, käsijarrulle?
Kyllä ne rumpujarruilta näyttävät.
e-class
ammo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 11.12.2020 09:57

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja ammo »

Oma käytettiin katsastuksessa dynossa ja pikkuisen hakusessa oli katsurin toiminta K1 asemalla tuossa touhussa.Auton voi käyttää tuossa dynamometrissä mutta siinä tulee vastaan aika max 15sek ja rullien pyörintänopeus,max.5km/h sekä 15sek väli ettei pyörät pyöri.Nyt tapellaan K1:n kanssa 1600€:n remontista.Aiheesta kuitenkin tehty opinnäytetyö nimenomaan K1:n pyynnöstä ja silti homma kusee.Veholta saatiin kirjallisena miten homma pitäisi toteuttaa mutta...katsotaan miten homman hoitavat vai hoitavatko mitenkään.Ensimmäisenä tuli että lasku kuuluu maahantuojalle koska heidän on pitänyt ohjeistaa K1:sta ja kuitenkin ovat itse tuon selvityksen tilannut miten homma pitäisi hoitaa.Kyllä tuo Veholta saatu ohjeistus on suhteellisen yksiselitteinen mitä saa ja miten tehdä tuo testaus.Odottelemme kirjallista selvitystä K1:lta miten heidän mielestään homma meni,onneksi seisoin itse vieressä etteivät pääse ihan satuja runoilemaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ammo kirjoitti: Pe 11.12.2020 10:13 Oma käytettiin katsastuksessa dynossa ja pikkuisen hakusessa oli katsurin toiminta K1 asemalla tuossa touhussa.Auton voi käyttää tuossa dynamometrissä mutta siinä tulee vastaan aika max 15sek ja rullien pyörintänopeus,max.5km/h sekä 15sek väli ettei pyörät pyöri.Nyt tapellaan K1:n kanssa 1600€:n remontista.Aiheesta kuitenkin tehty opinnäytetyö nimenomaan K1:n pyynnöstä ja silti homma kusee.Veholta saatiin kirjallisena miten homma pitäisi toteuttaa mutta...katsotaan miten homman hoitavat vai hoitavatko mitenkään.Ensimmäisenä tuli että lasku kuuluu maahantuojalle koska heidän on pitänyt ohjeistaa K1:sta ja kuitenkin ovat itse tuon selvityksen tilannut miten homma pitäisi hoitaa.Kyllä tuo Veholta saatu ohjeistus on suhteellisen yksiselitteinen mitä saa ja miten tehdä tuo testaus.Odottelemme kirjallista selvitystä K1:lta miten heidän mielestään homma meni,onneksi seisoin itse vieressä etteivät pääse ihan satuja runoilemaan.
Kerro nyt ihmeessä lisää, mikä mersu ja mitä remonttia siihen tuli tarkalleen?
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 471
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

@ammo
Mikä auto oli kyseessä.
Opinnäytetyö linkki olikin jo valmiiksi ylempänä.

Oman S212 jarrut on aina testattu pihalla.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mun 4-vetojen jarrut on testattu aina pihalla jarruttelemalla. Kunnes sitten käyttämälleni katsastusasemalle tuli 4 vedoille tarkoitettu jarrudyno. Sen jälkeen myös R testattiin siinä. Noin niinkuin visuaalisesti se ei poikkea mitenkään tavallisesta jarrudynosta. Ymmärtääkseni siinä jarrutetaan pyörä kerrallaan ja vastakkainen pyörä pyörii ns. Vääräänsuuntaan. Eli tällöin jakolaatikossa ei ole mitään liikettä testin aikana. Tässäkin tietysti mietityttää että miten silloin jos akselin tasauspyörästössä on lukko... lukkoja sitten monen sorttisia. Jos ulkoista ohjausta vaativa, niin kunhan vaan ohjaus ei ole aktiivisena, niin ei kai mitään ongelmaa. Mutta jos ohjaus aktiivinen tai LSD tyylinen lukko niin silloin se ei kyllä tykkää kun vastakkaisia pyöriä pyöritetään eri suuntiin...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
ammo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 11.12.2020 09:57

Re: Uskaltaako 4Maticin testata jarrudynamometrissä

Viesti Kirjoittaja ammo »

EemeliErkki kirjoitti: Pe 11.12.2020 10:32 @ammo
Mikä auto oli kyseessä.
Opinnäytetyö linkki olikin jo valmiiksi ylempänä.

Oman S212 jarrut on aina testattu pihalla.
ML-08 w164 280.Pyysin jo Veholta tekniikka puolelta selvityksen noiden nelikkojen jarrujen testauksesta dynolla.Siellä hyvinkin tarkat ohjeet eri mekkerien nelikoiden jarrutestauksesta ja olisin voinut kuvitella että K1:llä olisi ollut samat ohjeistukset miten toimitaan mutta ei.Akseli kerrallaan voi testata mutta max.aika siihen on tuo 15sek ja sen jälkeen sama aika pitää olla noiden rullien päällä olevien pyörien olla pyörimättä.Käsijarrun kohdalla sama aika ja pyörimisnopeus tosiaan tuo max.5km/h.Nyt homma meni niin että ensin etuakseli rullille ja pariin kertaan kokeiltiin miten viisarit nousee eli huomattavasti eri ajalla kuin ohjeet kertoo.Sama homma taka-akselin kohdalla plus että lisäksi samaan syssyyn testattiin myös käsijarru ja juuri kässärin kohdalla meillä vielä pitäisi auto olla sammutettuna ja siinäkin taas nuo max.15 sek.ajat.Parasta tässä se että auto haettiin tuntia aiemmin korjaamolta jarrurempasta jossa kaikki käytiin läpi etupäätä myöten ja mm.takapäähänkin uusittiin kaikki vaijereita myöten eli kunnossa piti olla jarrut kaikin puolin.Nyt edessä n.1600€ jarruremppa väärin tehdystä jarrutestistä.Autossa nyt jarrut jumissa ja parasta kun tehtiin reklamaatiota K1:lle niin kerrottiin heti että maahantuoja on sitten maksumiehenä kun heitä ei sieltä ole ohjeistettu?????Tuo opinnäytetyökin K1:lle tehty joten tiedon puutteesta aivan turha puhua.Nyt tosiaan odotellaan K1:n selvitystä,veholta valmistajan ohjeet saatiinkin jo.Sen jälkeen paperit lähtee Trafille tekniikka puolelle joka antaa tapahtuneesta lausunnon ja jos löytyy noista huomautettavaa tekevät omat johtopäätöksensä.Nyt jo tiedetään että mikä meni vikaan tuossa hommassa,onneksi olin vieressä seuraamassa tuota testausta.Kerroin myös Vehon kaverille ettei todella ole minun vastuu aluetta mennä kertomaan katsurille miten auto katsastetaan vaan heidän se pitää tietää jo ammattinsa puolesta ja jos epäilyttää niin selvittää asia.Tosin Vehon kaverin mukaan kukaan ei ole 20 vuoteen edes mitään kysynyt.
Vastaa Viestiin