Xenon- valoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Onko ketään laittanut xenoneita 124:n kristalliumpioihin, tai muihin kristalliumpioihin? Miten toimii?
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Voisko Eemeli tehdä jonkinlaisen yhteenvedon siitä mitä mihinkin autoon pitää tehdä ja mihin se käy suoraan. Viestiketju on älyttömän pitkä, olen lukenut sen harkiten läpi, mutta asia ei kokonaisuudessaan minulle selvinnyt ja kun sinulla on tieto hanskassa niin mekin jotka asiaa harkitsemme, saisimme selvemmän kuvan asiasta.
Xenon valoja kaipaava.
Itsellä -89 124 260E.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Antti V kirjoitti:
jussi70 kirjoitti:Mutta onko kukaan oikeasti asentanut väyryseen jälkiasennus xenoneja ja voi raportoida tuosta vikailmoituksesta?
Laitoin tuollaiset väykkyyn, eikä tullut minkäänlaista virhekommenttia. Tuo väykky on vielä niitä aivan viimeisiä, joten kai siinä kaikki väylä ohjaukset jo on.

Ja Eemeliltä / MHTurvastahan noi valot tuli.
No, minullahan se on hidasta tuo xenonien asennus...
Sain vihdoin nuo tarvittavat liittimet kun olen keräillyt osia sieltä täältä tuohon xenon projektiin...eli nyt pitäis olla kaikki osat.
Viikonloppuna puunailin autoa ja tsiikailin ballesteille paikkaa. En kyllä äkkiseltään äkänny mihin nuo laatikot vois laittaa. Olin ajatellut tuota lyhdyn takana olevaa kantta, mutta eihän ne siihen taida mahtua.

Mihin Antti V laitoit nuo laatikot tai oisko muilla uskomattomia asennus vinkkejä...

-Jussi-
W212
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Vihdoin sain xenonit laitettua... Reilun puoli vuotta sitten aloin noita osia haalimaan ja hiljattain sain nuo puuttuvat liittimet hommattua.

Eli W210:iin (300 TDT -98) jossa on vakiona H7 ajovalot, laitoin alkuperäisten polttimoiden tilalle xenon polttimot. Umpiota ja lyhdyn laseja en vaihtanut.

Ballistit on hellan lisävalosarjasta. Näihin vaihdettiin polttimolle menevän johdon liitin, jotta liitos on yhteensopiva "H7 xenon" polttimolle. Alkuperäinen liitin oli oikealle xenon polttimolle sopiva, onkos se merkinnältään D2R, D2S tai jotain.

Em. polttimot (6000k) ostin tällä foorumilta vaikuttavalta mh-turvan "eemeliltä"

Tarvittavat muutossarja liittimet löytyi paikallisesta autosähkö liikkeestä.

Tein kytkennästä purettavan, että normaali H7 polttimot voi vaihtaa irroittamalla liittimet ja poistamalla ballistit.

Lähivalot on nyt kyllä tosi hyvät aiempiin verrattuna, jopa niin että sumuvalojen päälle kytkentä ei juurikaan kirkasta enempää...

Noille ballisti bokseille en kylläkään löytänyt kovin hyvää paikkaa lyhkäsistä johdoista johtuen. Uudet johdotukset vein läpivientikumilla lyhdyn takaosassa olevasta irto luukusta. Kyllä vain, luukun auki käyttäminen on nyt hieman vaivalloisempaa.

Loppukommenttina, suosittelen. Myöskään vikavalo ei ole ilmaissut tyytymättömyyttään, jota itsekin vähän epäilin. Siis ei tee vikailmoitusta.

Ihan laillisithan nuo ei taida olla vai kuinka? Vaikkakin autossa on automaattinen perän korkeuden säätö, näin myös automaattinen lamppujen korkeuden säätö, eikös. Ja myös pesulaitteet on.

Niinpä käytin auton edellisellä viikolla vuosikatsastuksessa, ennen muutosta. Kysyin katsastusmieheltä saako laittaa xenonit? Johon hän vastas: Joo, näissähän on vakionakin. Mutta tarkoitin jälkiasennuksena? Tähän hän ei ilmeisesti halunnut vastata koska väisti kysymyksen... No, en kysynyt enempää...
W212
J.K.Niemi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 19.08.2005 12:00

Viesti Kirjoittaja J.K.Niemi »

Miten tapahtuu W210 lähivalojen H7 polttimon vaihto xenoniksi? Siinähän on semmoinen metallinen panta polttimon pitimenä. Tilalle tulevat Xenon polttimot olisi tuon malliset:

http://www.meronet.com/catalog/images/h7_.jpg

Eli pitäisikö tuota mukana tulevaa muovista holkkia modata vai ujutetaanko se vanha metallinen panta tuon päälle?
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Kysyin itse samaa asiaa sprintteriä leimalla käyttäessäni... mutta katsastus miehen mielipide oli se että niitä EI sinne saa laittaa.... mutta jos vaihtaa xenonille sopivat umpiot ja lasit JOISSA on hyväksynnät xenoneille niin siinä tapauksessa ne voi asentaa.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

jussi70 kirjoitti: Ihan laillisithan nuo ei taida olla vai kuinka? Vaikkakin autossa on automaattinen perän korkeuden säätö, näin myös automaattinen lamppujen korkeuden säätö, eikös. Ja myös pesulaitteet on.
Niin, mulla on tuossa omassa rottelossa orkkisxenonit ja niille on oma automaattinen korkeussäätö sen perän tasonsäädön lisäksi. Pesurikin löytyy tietysti.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

J.K.Niemi kirjoitti:Miten tapahtuu W210 lähivalojen H7 polttimon vaihto xenoniksi? Siinähän on semmoinen metallinen panta polttimon pitimenä. Tilalle tulevat Xenon polttimot olisi tuon malliset:

http://www.meronet.com/catalog/images/h7_.jpg

Eli pitäisikö tuota mukana tulevaa muovista holkkia modata vai ujutetaanko se vanha metallinen panta tuon päälle?
Minuakin kiinnostaisi. Onko joku sovittanut xenonit 210 tai 211 -malliin, jossa H7 tulee kiinni kierrettävällä kauluksella eikä rautalankahäkkyrällä?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

paloviita kirjoitti:
J.K.Niemi kirjoitti:Miten tapahtuu W210 lähivalojen H7 polttimon vaihto xenoniksi? Siinähän on semmoinen metallinen panta polttimon pitimenä. Tilalle tulevat Xenon polttimot olisi tuon malliset:

http://www.meronet.com/catalog/images/h7_.jpg

Eli pitäisikö tuota mukana tulevaa muovista holkkia modata vai ujutetaanko se vanha metallinen panta tuon päälle?
Minuakin kiinnostaisi. Onko joku sovittanut xenonit 210 tai 211 -malliin, jossa H7 tulee kiinni kierrettävällä kauluksella eikä rautalankahäkkyrällä?
Vastaan itse. Sen sarjan mukana tulevan muoviholkin voi jättää pois. Tarvike-xenonin saa kiinnitettyä alkuperäisellä kierrettävällä metallikauluksella. Xenon-polttimolta lähtevät johdot voi joutua katkaisemaan, jotta kauluksen saa pujotettua paikalleen. Riippuu liittimien ja läpivientikumin mallista.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Mitenkäs W202 omistajat, ootteko laitellu xenonit lähi sekä kaukovaloille?

Molemmillehhan on omat polttimonsa, minun vehkeessä molemmat on H1:siä.

Miten on eemeli, mimmoseen "pakettihintaan" tuommoiset 2 x H1xenonit voisi saada :?:

Entä onko täällä kellään tietoa että saako w202 sumareiden tilalle lisäpitkiä saatavana joillain umpioilla/laseilla?
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

JUHHisi kirjoitti: Entä onko täällä kellään tietoa että saako w202 sumareiden tilalle lisäpitkiä saatavana joillain umpioilla/laseilla?
Facelift mallissa sumarit ovat siirrähtäneet alas eli pitkien paikoille ja pitkät sumareiden paikalle. Pitkien valoteho onkin aivan eri vanhaan verrattuna.
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Masaman kirjoitti:
JUHHisi kirjoitti: Entä onko täällä kellään tietoa että saako w202 sumareiden tilalle lisäpitkiä saatavana joillain umpioilla/laseilla?
Facelift mallissa sumarit ovat siirrähtäneet alas eli pitkien paikoille ja pitkät sumareiden paikalle. Pitkien valoteho onkin aivan eri vanhaan verrattuna.
Käykö ne facelift valot suoriltaan noiden vanhojen tilalle vai onko jotain koko/muoto erojakin tapahtunut ? Oma on vm.93 ja VALEON umpiot. H1+H1+H3..

Jos vaikka sattuis tulee jossain kolari/varaosa vehkeessä edullisesti vastaan.
Missäs vaiheessa toi facelifti on tapahtunut? Minkävuoden jälkeen sumareiden tilalla on ne pitkät?

Tosin "pieniä" johtomuutoksiahan se varmasti vaatii jos vaihtaa "päivitetyt" umpiot, mutta pitää silti harkita. Mitkä polttimot facelift umpioissa on? :roll:
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mulla oli tossa vanhassa C:ssä, joka oli vm -96 jo nuo uudemmat valot, mutta siinä oli joitain muitakin varusteita, jota sanottiin tulevan vasta face-liftissä (kuten 722.6xx laatikko). Käsittääkseni nuot uudemmat umpiot sopivat kuhtuu yksinkertaisesti.

Tuossa nykyisessä C:ssä on alkuperäis Xenonit lähivaloissa, joita olen taas parantanut kaukovalojen Xenon konvertiolla ja hyvät puolet on loistavat valot, mutta negatiivisena puolena taas ensimmäisen sytytyksen lievä viive. Tuohon viiveeseen kun tottuu, ei "hehkulanka" polttimoita ole ikävä 8)
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Itsellä oli 96 vuotinen C ennen ja siinä oli vielä nuo vanhan mallin H1 umpiot. Uudethan ovat ilmeisesti H7+H7+H3.

Kai tuo muutos on tullut virallisesti faceliftin yhteydessä 97?
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

eerola kirjoitti: 203:ssa pitää ohjelmoida tietokonetta hiukan. Muuten xenonit syttyvät ja sammuvat kuin hidas strobo konsanaan. (Tähän ei linssiumpionkaan vaihto auta :lol:)
Mitenkäs tuo ohjelmointi käytännössä tapahtuu, eli onnistuuko ainoastaan veholla ja alkavatko siellä tuollaisia tekemään?
Testailin tuossa asentaa omaan -05 -malliseen 203 farkkuun pitkille noita xenoneita, kun lyhyissä ne on jo tehtaan jäljiltä. testasin ensin kytkemällä xenonin vain toiseen ja ei mitään herjaa(kokeilin jopa auton käydessäkin). Siitä innostuin laittamaan molempiin xenonit ihan kunnolla paikalleen, ja vieläkin toimivat ihan ok. Sitten, kun käynnistin auton niin alkoi syttymään ja sammumaan nuo valot satunnaisesti ja ajotiettokone herjaa palaneesta polttimosta. Valot alkavat kyllä toimia, kun ne ovat hetken ensin välkkyneet ja siten ilmeisesti lämmenneet, jolloin virran kulutuskin ilmeisesti pienenee.

Mahtaako tuohon löytyä järkevää konstia, että alkavat toimia, vai laitanko suosiolla H7:t takaisin? :cry:
jani.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 14.12.2007 22:48

Viesti Kirjoittaja jani. »

käykö nämä polttimot väyryseen jossa on ilmeisestikin alkuperäiset
xenonit?
http://www.mhturva.com/catalog/product_ ... cts_id=158

onko hyvät? 5000 voisi olla aika sopiva värisävy...
MB E 230 -96 Avantgarde
Avatar
metalman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: To 26.05.2005 12:38
Paikkakunta: Kolari

Viesti Kirjoittaja metalman »

Minuakin kiinnostaisi tietää sopiiko kristallivalot ja xenonvalot yhteen?Meneekö valo kuvio aivan sekaisin?
Ei viina mailmasta juomalla lopu,mutta turha juomattomuus lisää juomattoman viinan määrää.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

xenon valo ei muuta valokuviota. H4 umpiossa niin voi käydä koska ksenoniin ei saa lyhyen kauhaa niin lähelle polttopistettä.
mebafani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 19.06.2006 12:23

xenon valot

Viesti Kirjoittaja mebafani »

"onko hyvät? 5000 voisi olla aika sopiva värisävy..."

Älä osta noita halpoja. Mulla meni toinen mäsäksi muutamassa kuukaudessa. Ostin sitten vain yhden, kesti sekin vain muutaman kk:n.

By the way, tietääks kukaan mistä etelä suomessa sais sopuhintaan kestävät xenonit asennuksen kanssa?
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Minä en voi ainakaan suositella liikkuvapolttimoisia H4 xenoneja 124 koppaan,
ei ole minkäänlaista kuviota lyhyillä, hajavaloa aivan järjettömästi.

hehkulangalla kuvio on kyllä ihan tarkka.
Viimeksi muokannut mortti, To 31.01.2008 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Uudet D2S ja D2R- polttimot hyllyssä, ei kesto-ongelmia kuten yhdessä tilauserässä taannoin.
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

saisko eemelin kautta h4 tupla kammioisia 8000k sarjaa?
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

eemeli kirjoitti:Uudet D2S ja D2R- polttimot hyllyssä, ei kesto-ongelmia kuten yhdessä tilauserässä taannoin.
Entä näkeekö niillä :?: Oiskohan ollut se erä mistä minun lamppuni tulivat. Toinen kesti noin puolivuotta ja koko sen ajan mietin että "miksi näillä ei näe". Sitten ostin
"merkki" lamput ja voi taivas mikä ero! Nyt on sen jälkeen nähnyt hyvin. Ei tuu mun autoihin enää koskaan "halpalamppuja"....
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

onko jollakulla kokemuksia tästä toimijasta tai laitteista

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MTEC-XEN ... enameZWD2V
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Pitäis vissiin tuohon Sprintteriin tulla nyt sitte jotkuu Xenonit, lupas vanha isäntä tuoda jostain tullessaan.. :roll:

Lyhyille lähinnä, pitkillähän kun ei sen jälkeen kuulema tee juuri mitään (ainakaan 2004 mallin Ducatossa...), mutta lisäpitkät tulee silti vielä... :twisted:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
mebafani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 19.06.2006 12:23

Viesti Kirjoittaja mebafani »

Jotain siinä erässä on, noidenhan kuuluu kestää useita vuosia.
Vai voisko vika olla jossain muualla, kun kerran toimii aina lampunvaihdon jälkeen. Ei ainakaan minun ymmärtääkseni.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Isännän Ducato kun poltteli noita vähän halvempia lamppuja kahen viikon jälkeen, ja hän nyt sitte mittaili jännitettä tuolta lampunkannalta, oli jotain reilu 14v... :shock:

No, kun hän vaihtoi xenonit sinne, niin tuli mieleen ku ballasteissa luki että 9-14V, ei voiko tuonne laittaa pari diodia pudottamaan jännitettä noille ballasteille, ilman että se vaikuttaa Itse polttimon kirkkauteen? Näin voisin kuvitella ainakin... :?: Ei nuo ballastit varmaan pahakseen ainakaan pistä, jos vähän jännitettä laskee, kerta aluekin alkoi jo yhdeksästä voltista... :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kettunet,

todennäköisesti sinulle sattui juurikin sitä (maanantai) erää. Lähti muutama kymmenen paria polttimoita roskikseen kun saatiin uudet tuotteet tilalle.
mebafani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 19.06.2006 12:23

Re: Xenon- valoa

Viesti Kirjoittaja mebafani »

Eli minun Xenon valojen kosahtelu loppui siihen kun laitoin kunnon lamput. Niitä ei alle satasella saa. Toiminut kolmisen vuotta. Noi halvat kosahteli vuoden sisään. Kerran vielä tilasin, kun MH turva vakuutti että jatkossa olisi parempia, hajos kuten aiemmatkin. Mitään kommenttia siihen, saako rahoja takaisin en saanut. No aika kultaa muistot. Mitä välii. Mutta muut, varokaa halpoja xenoneita.
maarkuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 21.10.2010 21:07

Re: Xenon- valoa

Viesti Kirjoittaja maarkuus »

Asensin 55W 4300k xenonit kaukovaloihin ja kyllä nyt kelpaa ajella. Puut valaistuu tien varsilla lähes 500m päähän ja valokuviokin on ihan moitteeton. Ballastit on suoraan alkuperäisissä johdoissa, eikä syttynyt vikavaloja eikä tullut muitakaan ongelmia. Mulla on siis nuo H1 "sumuvaloumpiot" -96:ssa.
C220A Elegance
Vastaa Viestiin