Om642 320cdi savuarvo m-1
Om642 320cdi savuarvo m-1
Kyseessa v6 320cdi,2007,katsastuksessa pomppas savusta ,K oli yli 2m-1.Aikasimmilla kerroilla ollut 0.2,auto kyllakin seisonut puolivuotta ja viimekatsastuksen jalkeen ajettu vain 3000km.
Tutkin autoa icarsftilla,ei mitaan vikakoodeja,eika valittanut mistaan,mutta joku tekija savua aiheuttaa itse en huomaa savun lisaysta.Kyllakin tuntuma,et kaasua pitaa vastamaessa antaa enempi kuin ennen.
Live dadassa; pocicion absoluta de la mariposa joka lienee imusarjan lappa,niin ei aukee kierroksillakaan yli 30% ja arvot vilisee 10-20 valilla,kun moottorin sammuttaa nii arvo 100%.
Voiko lappamoottori viottua nain,ettei anna vika koodia.Millakierroksilla lappien kuuluis aueta,olisko tama sitten savun aihe jos lapat ei tosiaan aukea kuin parikymmenta prosenttia.
Mika muu tekija savua aiheuttaa kun kaikki nayttas testerin mukaan olevan ok?
Terv cerdo.
Tutkin autoa icarsftilla,ei mitaan vikakoodeja,eika valittanut mistaan,mutta joku tekija savua aiheuttaa itse en huomaa savun lisaysta.Kyllakin tuntuma,et kaasua pitaa vastamaessa antaa enempi kuin ennen.
Live dadassa; pocicion absoluta de la mariposa joka lienee imusarjan lappa,niin ei aukee kierroksillakaan yli 30% ja arvot vilisee 10-20 valilla,kun moottorin sammuttaa nii arvo 100%.
Voiko lappamoottori viottua nain,ettei anna vika koodia.Millakierroksilla lappien kuuluis aueta,olisko tama sitten savun aihe jos lapat ei tosiaan aukea kuin parikymmenta prosenttia.
Mika muu tekija savua aiheuttaa kun kaikki nayttas testerin mukaan olevan ok?
Terv cerdo.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 345
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Vaihda ilmanputsari, jos sinne on joku tehnyt pesän.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Ja sen lisäksi tarkista ilman otto putki sekä pakoputken sumat onko mustaa tullut niistä paljon jos on voi putki olla jonkun pesä paikka, myös siitä irtoileva lika vaikapa ruoste näkyy K arvo testissä,Sprinter99 kirjoitti:Vaihda ilmanputsari, jos sinne on joku tehnyt pesän.
läppä moottori ei jumitu seisonta aikan jos siellä ei ole jotain liisteriä ja jos se liikku vain 20% siinä kohdin kun pitäis liikkua vaikkapa 35% niin siitä pitäisi kyllä tulla vika koodi vakio autossa(siitä ei tietoa lukeeko tulainen testeri sen)
. .
Mökkillä
'
'
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Ilman putsarit vaihdettiin tammikuussa,samoin oljyt.Korjaamon testeri ei nayttanyt vikakoodeja.Silloin oli jo perstuntuma,ettei kaikki pollet ole tallissa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Sitten vaan tutkimaan jos nyt on jo talenetuntu jotaincerdo kirjoitti:Ilman putsarit vaihdettiin tammikuussa,samoin oljyt.Korjaamon testeri ei nayttanyt vikakoodeja.Silloin oli jo perstuntuma,ettei kaikki pollet ole tallissa.
ja jos ei niin mitä mittausarvot näytää sekä sille läppä moottorille
mikä epäilytti ohjattu testi,
mittaus arvoista varsinkin paineet/lämpötilat tarkaan
Mökkillä
'
'
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Otin talteen testerin lukemia,ei vikakoodeja ilmoittanut.
Arvot tyhjakaynnilla,ohje arvoja huonosti loydettavissa.
Auto espanjankielinn,tekniset sanat vaikea kaantaa esim lappa on mariposa joka on suomeksi perhonen
Laskettu kuormitusarvo 16.1%
Imusarjanpaine 99kPa
Kierrosluku 758
Imuilmanlampo 76º c
Ilmavirtausmittari 227.84g/s
Imusarjanlappa 2.4%
Polttoainepaine 23950kPa
Lambda B1-S1 1.999
Happianturi B1-S1 0,946v
Ilmanpaine 95kPa
Katalys pankki1-sensor1 263ºc
Modulin ohj.jann 14.33v
Ymparoivailma 63ºc
Lapan toiminnan hallinta 21.2% en tieda mika perhonen tama voisi olla.
Hituponton puolella ihmelukema B19/11temperatura sensor upstream of turbochanger: -227.69ºc
Naista lukemista en ymmarra hoykasenpolaysta,mersuista nakyy tuleva ooppeli heti kun se liikkeesta ulos ajaa.
Vanhanliiton miehena olin 70-luvulla paremmin kuorma-auto puolella.Puutavara/sora-autot oli paaasiassa Sisuja,
niitten korjaamiseen tarvittiin moska,jakari ja iso ruuvari, sahkohommiin piisas kopukyna.
Autot tieten hajos lumihankeen jonnekkin metsaautotielle ja pakkasrajana oli-40ºc
No olen kylla naita Sisuja vastaavasti rassannut etelassa+40ºc lammossa.Jyry,Kontio ja A45 oli siella kovasana.
Eka henkilo mersun sain v80 200D ei niita tarvinnut milloinkaan rassata,konepelti avattiin vain oljynvaihdon yhteydessa.
Jokus konepelti kylla nostettiin jos naapurin ukko tuli kaymaan ja halla sattu oleman jaloviinapullo(taysi) mukana,sitten siina potkittiin renkaita ja juteltiin miesten juttuja.Voi voi,etta ennenvanhaan mersut oli autoja,viimesin jota autoksi
voi kutsua oli lankku,sen jalkeen valia mersuista,olis saanu olla pitempikin,onhan kyyti hyva,mut naita pikkujuttuja...
Nyt taa savujuttu johon ei oiken loydy syyta,tasta icaroftista en sen enempaa tieda onko sekelvollinen,mut ku sai halavalla,korjaus ehdotuksia otetaan kiitolliena vastaan
cerdo
Arvot tyhjakaynnilla,ohje arvoja huonosti loydettavissa.
Auto espanjankielinn,tekniset sanat vaikea kaantaa esim lappa on mariposa joka on suomeksi perhonen
Laskettu kuormitusarvo 16.1%
Imusarjanpaine 99kPa
Kierrosluku 758
Imuilmanlampo 76º c
Ilmavirtausmittari 227.84g/s
Imusarjanlappa 2.4%
Polttoainepaine 23950kPa
Lambda B1-S1 1.999
Happianturi B1-S1 0,946v
Ilmanpaine 95kPa
Katalys pankki1-sensor1 263ºc
Modulin ohj.jann 14.33v
Ymparoivailma 63ºc
Lapan toiminnan hallinta 21.2% en tieda mika perhonen tama voisi olla.
Hituponton puolella ihmelukema B19/11temperatura sensor upstream of turbochanger: -227.69ºc
Naista lukemista en ymmarra hoykasenpolaysta,mersuista nakyy tuleva ooppeli heti kun se liikkeesta ulos ajaa.
Vanhanliiton miehena olin 70-luvulla paremmin kuorma-auto puolella.Puutavara/sora-autot oli paaasiassa Sisuja,
niitten korjaamiseen tarvittiin moska,jakari ja iso ruuvari, sahkohommiin piisas kopukyna.
Autot tieten hajos lumihankeen jonnekkin metsaautotielle ja pakkasrajana oli-40ºc
No olen kylla naita Sisuja vastaavasti rassannut etelassa+40ºc lammossa.Jyry,Kontio ja A45 oli siella kovasana.
Eka henkilo mersun sain v80 200D ei niita tarvinnut milloinkaan rassata,konepelti avattiin vain oljynvaihdon yhteydessa.
Jokus konepelti kylla nostettiin jos naapurin ukko tuli kaymaan ja halla sattu oleman jaloviinapullo(taysi) mukana,sitten siina potkittiin renkaita ja juteltiin miesten juttuja.Voi voi,etta ennenvanhaan mersut oli autoja,viimesin jota autoksi
voi kutsua oli lankku,sen jalkeen valia mersuista,olis saanu olla pitempikin,onhan kyyti hyva,mut naita pikkujuttuja...
Nyt taa savujuttu johon ei oiken loydy syyta,tasta icaroftista en sen enempaa tieda onko sekelvollinen,mut ku sai halavalla,korjaus ehdotuksia otetaan kiitolliena vastaan
cerdo
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Mähän en tosiaan ole mikään asiantuntija näitten kanssa. Imuilman lämpö 76°C eikait voi olla todellinen samoin kun ei ympäröivän ilmankaan 63°C ? Samoin tuo Katalys jos se on se mitä luulen. Niin onko nuo Celsiuksina? Fahrenheitit vois osua? Esim tuo imuilman lämpö 76 on noin 24°C ja katalys 263 on 128°C joka sekin vois olla uskottava jos on se mitä luulen? Niin ja se nyt kait on selvää et -227 trkoittaa virhettä
Imuilmanlampo 76º c
Katalys pankki1-sensor1 263ºc
Ymparoivailma 63ºc
No kyl täällä joku tuon oikeastikin tietää
Imuilmanlampo 76º c
Katalys pankki1-sensor1 263ºc
Ymparoivailma 63ºc
No kyl täällä joku tuon oikeastikin tietää
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Itsekkin ihmettelin,moottorin lammoksi sanoo94ºc
Konehuonees tieten aikalammin,auto kavi paikallaan ja ulko lampotila oli30ºc
Konehuonees tieten aikalammin,auto kavi paikallaan ja ulko lampotila oli30ºc
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Testeri ei siis ollut mersuun kuuluva vaan joku muu,
Mahtaa testeri näytää puuta heinää tai sitten on jotain pahasti pielessä tai mittaus tilanen semmoinen että tulokset ei ole vertailukelpoisi(autolla ajettu lähi aikoina)
katso lämpötilat yön seissestä autosta auto samuksissa virta päällä
niin pitäis olla muutaman asteen sisään sen hetkisestä ulko lämmöstä, samoin paineet pitäis olla lähellä ulko ilman painetta
C on noissa yksikönä niin tuskinpa ovat faarenheitejä mootorin läpö ok jos autolla ajettu
tuo yli 200 oleva on arvo mikä näytettään tilantessa kun ko anturissa, sen johdoissa tms on vikaa
(ulkoa ei muista missä noista +/- maissa poikki) jotkut testeri näytää myös mitä satuu arvoja vaikka olisi auto missä anturia ei kuuluis edes olla,
kannatta hakeuta mersun testeriin siinä näkyy tavoite arvot mittatun arvon vieressä kuloisesakin tilantessa
se katalytti liennee kat
. .
Mahtaa testeri näytää puuta heinää tai sitten on jotain pahasti pielessä tai mittaus tilanen semmoinen että tulokset ei ole vertailukelpoisi(autolla ajettu lähi aikoina)
katso lämpötilat yön seissestä autosta auto samuksissa virta päällä
niin pitäis olla muutaman asteen sisään sen hetkisestä ulko lämmöstä, samoin paineet pitäis olla lähellä ulko ilman painetta
C on noissa yksikönä niin tuskinpa ovat faarenheitejä mootorin läpö ok jos autolla ajettu
tuo yli 200 oleva on arvo mikä näytettään tilantessa kun ko anturissa, sen johdoissa tms on vikaa
(ulkoa ei muista missä noista +/- maissa poikki) jotkut testeri näytää myös mitä satuu arvoja vaikka olisi auto missä anturia ei kuuluis edes olla,
kannatta hakeuta mersun testeriin siinä näkyy tavoite arvot mittatun arvon vieressä kuloisesakin tilantessa
se katalytti liennee kat
. .
Mökkillä
'
'
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Kokeilin testerilla moottori kylmana lampotilat, naytti samaa,kuin ulkolampomittari.Ulkona 30ºc moottori32ºc ja muut imusarjan lammot30c.
Ilman painearvot 100kPa
Testeri Icarsoft MB V2,vuosisitten paivitetty.Loytyy MB diagnostiikasta suuttimien testi,pitaa huomenna testata,et kuseeko joku suutin aiheuttaen savutusta.
Nakys olevan monenmoista purkkia suuttimien puhdistus litkua,oliskohan niista apua-onko kokemusta?
cerdo
Ilman painearvot 100kPa
Testeri Icarsoft MB V2,vuosisitten paivitetty.Loytyy MB diagnostiikasta suuttimien testi,pitaa huomenna testata,et kuseeko joku suutin aiheuttaen savutusta.
Nakys olevan monenmoista purkkia suuttimien puhdistus litkua,oliskohan niista apua-onko kokemusta?
cerdo
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Icarsoft nayttaa suuttimien mukautumis arvon kalibrointi pisteella,mita sitten tarkoittanee,muuta injektoreista ei sit loydykkaan.
Lukemat oli 300bar 800bar ja1200bar
syl
1 . 39. 7 . 0.
2 . -9. 0 . 0.
3 . 19. -2 . 0.
4 . -12. -11. -6.
5 . 0 . -16. -13.
6 . 19. -6 . -11.
Kuulusko lukemat olla lahelle 0 ,savuaarvon K syyta tassa etsin,nyt oli yli 2 ja aikasmmissa katsastuksisa 0,2
Lukemat oli 300bar 800bar ja1200bar
syl
1 . 39. 7 . 0.
2 . -9. 0 . 0.
3 . 19. -2 . 0.
4 . -12. -11. -6.
5 . 0 . -16. -13.
6 . 19. -6 . -11.
Kuulusko lukemat olla lahelle 0 ,savuaarvon K syyta tassa etsin,nyt oli yli 2 ja aikasmmissa katsastuksisa 0,2
Viimeksi muokannut cerdo, Ma 20.07.2020 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Mitäs ahtopaine näyttää ajossa? Jos ei tule ahtoa tuloo savua.
Map anturi jos näyttää höpöjä voi tulla savua ilman vikakoodeja.
Map anturi jos näyttää höpöjä voi tulla savua ilman vikakoodeja.
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Tyhjakaynnilla 1bar,pitaa laittaa testeri ja seurata isommilla kierroksilla.
Maf sensorit uusittu,ku loi jatkuvasti puoliteholle kovissa kiihdytyksissa.
Saksasta tilasin ovat pirun kalliita 80€ kpl samalla vaihdettiin ahtopaine anturi,se oli parikymppia.
sen jalkeen ei ole mennyt vikatilaan,missaan vaiheessa ei o tullu vikakoodeja.
Maf sensorit uusittu,ku loi jatkuvasti puoliteholle kovissa kiihdytyksissa.
Saksasta tilasin ovat pirun kalliita 80€ kpl samalla vaihdettiin ahtopaine anturi,se oli parikymppia.
sen jalkeen ei ole mennyt vikatilaan,missaan vaiheessa ei o tullu vikakoodeja.
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
No niin, map vaihdettu, onhan se varmasti oikea? Jos anturin mittausalue on väärä niin voi aiheuttaa savutusta jos ecu luulee saavansa ilmaa enemmän kuin sitä todellisuudessa tulee. Kaikki näyttää toimivan ja kuitenkin ilmaa tulee liian vähän.
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Kylla se numeron peruusteella on oikea.
Bosch 0261230189
Bosch 0261230189
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Rupes ilman puute selviamaan,laitoin testerin piirturin paalle ja revittelin kunnolla,ni meni vikatilan;ahdin paine liian pieni.
Selkea halkeama paineputkessa,oli vain ilmanotto putki tiella,etten aiksemmin huomannut.
Teippasin putken,et paasin kokeilee ja piirturi nousi pikkulenkin aikana 2.51bar joka on tosiaan sen1,51 ylipainetta,ku mittari nayttaa absoluuttisen paineen jaka hamas alkuun.
En kylla loytanyt oikein tietoa mika ahdinpaine maksimissaan on om642 ,172 kw versiossa?
https://imgur.com/a/eWDdYTf
Selkea halkeama paineputkessa,oli vain ilmanotto putki tiella,etten aiksemmin huomannut.
Teippasin putken,et paasin kokeilee ja piirturi nousi pikkulenkin aikana 2.51bar joka on tosiaan sen1,51 ylipainetta,ku mittari nayttaa absoluuttisen paineen jaka hamas alkuun.
En kylla loytanyt oikein tietoa mika ahdinpaine maksimissaan on om642 ,172 kw versiossa?
https://imgur.com/a/eWDdYTf
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
No niin hienoa että vika selvisi, noilla nurkilla se paine pyörii vakiona.
Re: Om642 320cdi savuarvo m-1
Katsastus uusinta meni lapi,mutta ei mielestani hyvin.
Alkuun polin n.2500 kierrokseen useita kertoja ja savuarvo oli 0.58 luokkaa,sit inssi kaski polkee kunnolla, niin otin kaikki 4500 kierrosta parikertaa ja savuarvo laski 0,28 joka on hyvaksyttava arvo.Max talla koneella 0.5
Edellisilla kerroilla aina 0,2
Minusta kone kayttayty oudosti kierroksia ottaessa 2500 lahtee helposti,mutta sen jalkeen kone ikaankuin jarruttaa vaikka kaasupolinta painaa syvemmalle,eli kierrokset ei nouse kunnes taas lahella pohjaa(siis kaasupolin) ryntaa kone taysille kierroksille.
Kaasupolin kun vapautetaan,niin kone ravistaa ennen kun laskee tyhjakaynnille.
Ajaessa tuntuu jonkuasteinen tehottomuus 2000-3000 kierroksen valissa,rajussa kiihdytyksessa tehottomuus ei tunnu ja kaikki pollet vaikuttaa olevan tallissa.
Turbon painekayra testerissa nousee pystysuoraan ylos,eika viivetta nayta olevan,maksimi paine pysahtyy aina 2,55 kohdalle
eli ylipaine on 1.55 bar.
Mista tassa nyt rupeis syyta etsimaan?
Olisko kuitenkin suuttimisa jotai haikkaa,pakoputkien paat on mustassa noessa aika vahvasti?
Konen aani normaali ja kulutus samoissa lukemissa ku aina ennenkin
Alkuun polin n.2500 kierrokseen useita kertoja ja savuarvo oli 0.58 luokkaa,sit inssi kaski polkee kunnolla, niin otin kaikki 4500 kierrosta parikertaa ja savuarvo laski 0,28 joka on hyvaksyttava arvo.Max talla koneella 0.5
Edellisilla kerroilla aina 0,2
Minusta kone kayttayty oudosti kierroksia ottaessa 2500 lahtee helposti,mutta sen jalkeen kone ikaankuin jarruttaa vaikka kaasupolinta painaa syvemmalle,eli kierrokset ei nouse kunnes taas lahella pohjaa(siis kaasupolin) ryntaa kone taysille kierroksille.
Kaasupolin kun vapautetaan,niin kone ravistaa ennen kun laskee tyhjakaynnille.
Ajaessa tuntuu jonkuasteinen tehottomuus 2000-3000 kierroksen valissa,rajussa kiihdytyksessa tehottomuus ei tunnu ja kaikki pollet vaikuttaa olevan tallissa.
Turbon painekayra testerissa nousee pystysuoraan ylos,eika viivetta nayta olevan,maksimi paine pysahtyy aina 2,55 kohdalle
eli ylipaine on 1.55 bar.
Mista tassa nyt rupeis syyta etsimaan?
Olisko kuitenkin suuttimisa jotai haikkaa,pakoputkien paat on mustassa noessa aika vahvasti?
Konen aani normaali ja kulutus samoissa lukemissa ku aina ennenkin