w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kalkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.07.2020 16:29

w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja kalkki »

Elikkäs minkälaisia 5v automaatteja tuon M103 perään menisi mahdollisimman "bolt on"?
Vai pitääkö ruveta kardaaneita muokkailemaan tms..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Manun tilalle automaattia vai entinen rikki?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja karra »

Varmaan se 722.5 jossa viides vaihde jotensakin jälkikäteen rakennettu, peruslaatikko kait sama kun se mekaanisesti ohjattu tavan 722. Oiskohan jopa saman mittainen.

Oliko ne 90 luvun alkupuolen 300 ja 320 kuutoset sitten noita M103 koneita jotta loota sopisi moottorin perään?

Minulla on käsitys jotta viides vaihde ei ole ylivaihde tai se on perävälityksen kanssa natsattu siten että kiihtyvyys paranee. Ainakin ne 320 W124 coupet oli kovia kiihtymään, Juha_M117n kanssa asiaa kerran puitiin.

Tuo 300 SEL on vaan kierroskone niin kulutuksen pudottaminen ei taida onnistua ylivaihteella. Sitä voisi kokeilla laittamalla aluksi ylisuuret pyörät autoon :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
kalkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.07.2020 16:29

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja kalkki »

Siis kaikkihan on tavallaan hyvin tuon meken kanssa.Mutta jotenkin ärsyttää kun kone kiertää niin paljon matkassa. Nyt ei ole kysymyksessä mikään kulutus vaan se että kokoajan takaraivoon iskee noi kierrokset. ei siinä mitään,hienohan tuo auto on.
kalkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.07.2020 16:29

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja kalkki »

Ja tätä foorumia seurannut sivusta varmaan sen 5 vuotta ja ymmärrän kyllä hyvin että tästä alkaa itkupotku raivarit tietyille henkilöille että menen ja pilaan museorektisteröyidyn laitteen.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Heps

Äkkiseltään guuggelihakujen pohjalta 722.5 olis pidempi:

viewtopic.php?f=2&t=165201

Ja 5 vaihde olis 0.75 ylivaihde... turbiinille ei ole lukkoa joten sieltä luistelee sitten yhtä lailla.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Helpommalla pääsee kun vaihtaa harvemman välityksen perään.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
kalkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.07.2020 16:29

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja kalkki »

jepulis. Mut mitenköhän toi onnistuisi jos jollai pajalla teettäis? Rupee tulemaan kierrosten alenmisille hintaa.Mutta harrastehan nää on ja yleensä nää sitten maksaa.
kalkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.07.2020 16:29

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja kalkki »

mikäs olis sitten sellainen harva perä? kun mulla ei ole edes tietoa että mikä tossa on vakio? jotenkin ajattelen että kulmamoottorissa harvempi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja Karel »

kalkki kirjoitti: Ti 02.03.2021 19:11 Siis kaikkihan on tavallaan hyvin tuon meken kanssa.Mutta jotenkin ärsyttää kun kone kiertää niin paljon matkassa. Nyt ei ole kysymyksessä mikään kulutus vaan se että kokoajan takaraivoon iskee noi kierrokset. ei siinä mitään,hienohan tuo auto on.
Onhan se paha juttu, jos ärsyttää. Jos tuossa autossa on kaikki niin kuin pitää, niin moottorin ääntä et maantiellä kuule. Jos kuulet, niin sijoita rahat todellisten vikojen korjaamiseen, niin pääset nautiskelemaan ilman tyhjästä kehitettyjä ongelmia. M103 on kierroskone kuten M110:kin.

Jos pelkkä mittarin katsominen ärsyttää, niin voit vaihtaa tuohon heittämällä 280 S:n kellon kierroslukumittarin tilalle, niin ei tarvitse katsella kierroslukuja. :lol:

Perän välitys on 3.46. Jos muutat sen, niin nopeusmittari näyttää päin honkia. Tarvitset välityksille kalibroidun mittarin.

Askin vaihdossa en näe mitään mieltä. Ennemmin vaihtaisin koko auton.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
kalkki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.07.2020 16:29

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja kalkki »

No niin ja joo .Olet kaerel varmaan ihan oikeissa. Olen nyt ajanut tolla mesellä 5 k ja mitään vikaa ei tunnu löytyvän.omituista?. pakko vaan sanoa että ennen nuo autot tehtiin tunteella,ei järjellä.
Vaihteisto ja perä saa olla tehtaan jäljitä. laite on kuitenkin ihan hiljainen. siis toistaiseksi. puolestani tämänkin ketjun voi ylläpidon poistaa ettei kenelläkään pussihoisuilla niimkuim minuakia rupea kiristämään.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13268
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja karra »

kalkki kirjoitti: Ke 03.03.2021 01:01 No niin ja joo .Olet kaerel varmaan ihan oikeissa. Olen nyt ajanut tolla mesellä 5 k ja mitään vikaa ei tunnu löytyvän.omituista?. pakko vaan sanoa että ennen nuo autot tehtiin tunteella,ei järjellä.
Vaihteisto ja perä saa olla tehtaan jäljitä. laite on kuitenkin ihan hiljainen. siis toistaiseksi. puolestani tämänkin ketjun voi ylläpidon poistaa ettei kenelläkään pussihoisuilla niimkuim minuakia rupea kiristämään.
Ei poistella hyviä ketjuja, nää tuo suolan foorumille. Itse kun osti eka mersun 21 vuotta sitten ajattelin että ykkössarjan W126 jossaa oli ostaessa 195/65 R 15 kitkat pelkästään tarvii tukevammat tossut. Sillo en ollu pussihousu vaan ostin siihen kesäpyöriksi 15-reikäset alut eli kakkossarjan vanteet. Kumeksiksi valitsin nokialaiset muuten paskat 195/70 R 15 ja M110 moottorisen automaattiässän mittarivirhe meni ihan nollaan. Noilla auto meni hyvin ja tuntui hyvältä eikä kulutuskaan noussut.

Kokeile vaikka 215/65 kokoa taikka 205/70 sitte kun renkaan vaihto on ajankohtainen. Tuo näköä isoon autoon, SELliin sopii hyvin iso pyörä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: w126 87 300selliin 5v automaattilaatikkoa.

Viesti Kirjoittaja Karel »

karra kirjoitti: Ke 03.03.2021 18:40
Kokeile vaikka 215/65 kokoa taikka 205/70 sitte kun renkaan vaihto on ajankohtainen. Tuo näköä isoon autoon, SELliin sopii hyvin iso pyörä.
100% samaa mieltä. Sain kerran sopivasti 16 tuumaiset kaivonkannet ja niihin 225/60/16 kumit, ja tuli 126 SEL ihan pirun hyvän ja ryhdikkään näköiseksi, vaikka aluksi epäilytti.

Hyvän näköinenkin auto muuttuu ihan nuijan näköiseksi alimittaisilla kumeilla. Ja sitä näkee paljon!
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin