W211 hukkaa 3.6ah

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
[ESA-77]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 29.01.2010 08:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja [ESA-77] »

Pelho1 kirjoitti:No tuota tuota ja tuohen tervaa. Onko näin käyny jollain että tuo plussa tai pre fusen kotelo osuis runkoon vai onko todennäiköisempää että se vika vois olla mittaajassa. Sekään ei ole pois suljettu vaihtoehto. En vain hoksaa miten se olis mahdollista ku mittarissa ei vain lukema muuttunu vaikka irrotteli niitä piuhoja. Sitä sähköistä esilämmitintähän sitä ekaks eppäiltiin ja siitä pre fuse boxilta se piuha sitte otettiin irti. Olikohan se n.68. Ku se ei auttanu niin sitten kokeiltiin kaikkia muitaki.
Minulla oli vastaava ongelma W211:ssa ja vika oli ilmastoinnin sähköisessä lämmittimessä. Mittasin apukuskin jalkatilasta paksun johdon vievän virtaa. Irroitin virrattoman puolen johdon pois (jalkatilassa). Tämä taisi olla jo testattu.
Esa

GL X164 420cdi -07
E W211 280cdi -05
Ex-ML W163 320 -01
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

Jaa no siihen vain ei mittaria tarvi että tietää mihin suuntaan se menee. Pois päin akulta tietysti. Ei kai se muuten tyhjene. Ja jos asiantuntijaki kehtaa lukea koko viestiketjun ennen kuin jakaa nuinkin arvokasta tietoa niin huomaa että kukaan ei ole sanonu että kahden päivän seisonnan jälkeen auto starttaa vaivoin. Siellä lukee että parissa päivässä tyhjenee ja sitten vielä korjaus että vuorokaudessa menee tyhjäksi. Ja mitä siihen pihtimittariin ja siihen niin yksinkertaiseen ja helppoon konstiin selvittää tuo vika tulee niin jos mulla olis siihen tarvittava tieto taito ja laitteet niin olisin mitannu jo kaikki johdot sen kymmeneen kertaan ja vaikka kahteenkymmeneen kertaan ja vielä naapurin tontinkin olisin mitannu mutta ku ei. Ei ole. En täällä ajan kuluksi kysele apuja. Ja kohta joku asiantuntija kommentoi että no miksi se pittää itte yrittää. Vie korjaamolle jossa on asiantuntijoita. En vie. En ainakaan vielä. Ite ku yrittää touhuta niin saattaa vaikka oppia jotaki. Ja eikös tämän forumin yksi tarkoitus ole että täällä kysellään ja vastaillaan. Vähän niinku autetaan? Hä?
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

Joo kyllä sieltä vänkärin jalkatilasta on käytetty kaikki poissa vaan pitää vielä varmistaa sekin kun on useampi kaveri käyny tässä matkan varrella auttelemassa ja ihmettelemässä ja ite oon ollu takakontilla mittaria kyttäämässä ku nuita testailtiin niin ei voi olla sata varma. No, katellaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen istuskellut käsieni päällä yhden sivun verran tässä viestiketjussa, mutta kai se on vielä kirjoitettava.

En minä vaan ymmärrä, miksi irrotella sulakkeita / johtoja / ohjainlaitteita / kaivella esille väyläkampoja, kun ei ole vielä selvitetty mihinpäin virta katoaa. Siellä kyllä johtoja ja bokseja riittää kokeiltavaksi, ja kun yksi niistä apulaisista laittaa sulakkeen väärään paikkaan tai tökkää liittimestä pinnin nurin niin á vot, sitten alkaa varsinaiset ongelmat.
Taisi olla jo mainintaa että kokeilujen seurauksena palaa SRS valo ja hehkuvalo.

Tietysti jos ajatus on se, että
Jaa no siihen vain ei mittaria tarvi että tietää mihin suuntaan se menee. Pois päin akulta tietysti.
niin se on sitten niin.

Laitan nyt tähän vielä kertaalleen; mittaa pihtiampeerimittarilla mitä johtoa pitkin se virta kuluu. Sitten kun vika on paikallistettu johonkin huomattavasti pienemmälle alueelle, kuin "W211 hukkaa", voi alkaa tarkemmin selvittämään mikä komponentti mahdollisesti "jää päälle".
Jos tarkoitus on selvittää vika niin ettei rahaa kulu senttiäkään, eli periaatteen vuoksi ei voi mittaria hankkia, niin tästä ei tietenkään ole apua. Pihtimittari maksaa kai 50-60 euroa halvimmillaan ja sen käyttö ei ole vaikeaa. Jos ei onnistu on varmasti parempi kun ei autosta mitään irrottele.
voiko joku kertoa osaavan autosähkö korjaamon?
:arrow:
Vie korjaamolle jossa on asiantuntijoita. En vie.
Parissa päivässä on sisu kuohahtanut, mikä on hyvä merkki. Saat sinä sen kuntoon vielä 8)

Jos satut sen mittarin jostain saamaan, niin kokeile ensin vaikkapa jalkatilan prefuseboksilta ....
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

Noniin!!! Pihtivirtamittari ostettu. Nyt se alkaa poka vuoto löytymään. Kunhan vain ensin ladataan taas akkuun lisää virtaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sillälailla 8) seurataan jännityksellä, kysele kun on kysyttävää :idea:
oulaistenliikenne.fi
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Nipotusta (ei kannata vetää herneitä sieraimeen) :

ah on amppeeritunnin yksikkö, pieni a vaihtovirralle. Oikeasti tuossa otsikossa pitäisi olla A joka on tasavirran yksikkö. Pieni a on vaihtovirran, h on aika.

Ainakin minä ymmärsin niin että sitä sähköä kuluu 3.6A koko ajan (ja tunnissa sitten 3.6Ah).

Jännitteissä pieni v on vaihtojännitteelle ja iso V tasajännitteelle.

Tässä ongelmassa tuo yksikkö ei pääse sotkemaan vianetsintää mutta helpottaa monesti jos yksiöt on oikein. Toisaalta minua hämää myös kmh kun se oikeasti pitäisi olla km/h.
Pihtivirtamittari ei ole välttämätt sitten kovinkaan tarkka tasavirralle mutta kyllä sillä pitäisi päästä jyvälle mihin suuntaa suurin virta kulkee.

Tuo teho on kuitenkin noin 40W luokkaa eli jos se on pienellä alueella niin se olisi aika kuuma (esim elektroniikan juottimet on 25-50W ja nekin on aika kuumia).
Joten jos mikään paikka ei ole kuuma niin sitten se jäähtyy hyvin, minkäköhän verran esim takalasin lämmitin on ?

Lämpökamera voisi mahdollisesti myös tuossa auttaa, johonkinhan se teho menee ja lämmittää. Ostin joskus sellaisen (talon kuvaamiseen) kiinasta, muistaakseni alle 200€, kyllä sillä jotain näkee.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja dealer »

Heh, totta tuo lämpeneminen. Meillä silloin tutkittiin kesäpäivänä pihalla sitä autoa jossa takalasinlämmitin jäi päälle, niin ei ehkä olisi erottanut lasin lämpötilasta ono lämmitin päällä vai ei. Ei kyllä hoksattu sellaista kokeillakaan.
Peräkontin kun avasi niin haiskahti epätavallinen "kuuma" josta päästiin heti kohdentamaan tutkimukset peräkontin puolelle.
oulaistenliikenne.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

naftale_n kirjoitti:Joku ystävällisesti varmentaa/kertoo pitikö tässä korissa ajaa pyyhkijät yläasentoon helpottaakseen Ecun/sulakerasian kanssa jumppaa?
Ei tarvitse, vivusto ei ole tiellä.

Muokataampa vielä, ne laitteet mitkä ei toimi tai kiukuttelee kannattaa katsoa ihan ekana. Itsellä takalasin pyyhin kyllästyi toimintaan ja seuraavaksi kontin verho ja alkoi tulla herjaa vähäisestä jännitteestä joka aamu. Sitten ei eräänä aamuna käynnistynyt. No laturiin ja taas toimi päivän, yön yli akku tyhjä ja reilu pari amppeeria kulutusta kokoajan. Takaluukun ohjain pimeänä. Väylä jäi päälle ja purkki yritti väkisin työntää virtaa pyyhkiän piiriin mistä oli jo transistori palanut.
Joku kattoluukun moottori kun jää vetämään luukkua kiinni vaikka on jo kiinni vie virtaa aika paljon. Samoin puhaltimet ja lämmitysvastukset.
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

Huomenta!

Tällä hetkellä homma ja järki vähä niinku seisoo ku on nuo vuorokaudessa olevat irto minuutitit aika tiukassa ja sen pihtivirtamittarin kanssakin tuli vähä niinku potku munille (ansaitusti) Eli eli. Kun sain taas akkuun virtaa ja kovalla tohinalla auton kimppuun ja mittariin patterit ja mittaileen niin mitä sitä helvettiä. Ei sitä vertaa tullu katottua ku kaupasta mittarin kävin näppäämässä että eihän sillä menny mitata tasavirtaa. Ohjekirja kouraan ja pläräämään sitä niin juu'u. Siellähän lukee selvästi että vaihtovirtaa ja vaihtovirtajännitettä ja tasavirtajännitetta mutta ei tasavirtaa. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Mutta katellaanpa jos viikonloppuna ehtis taas jotain.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Pelho1 kirjoitti:Noniin!!! Pihtivirtamittari ostettu. Nyt se alkaa poka vuoto löytymään. Kunhan vain ensin ladataan taas akkuun lisää virtaa.
Toivottavasti mittari nyt on AC/DC (tai sitten pelkkä DC), pelkästä AC-mittarista ei autokäytössä ole paljoa apua. Mittarissa on oltava ns. Hall-anturi tasavirtojen mittaukseen, koska tasavirrassa sähkömagneettista induktiota ei ole.
AC-mittauksessa mitataan johtimessa kulkevaa sähkövirtaa sen ympärilleen muodostavan magneettikentän avulla. Mittari toimii tällöin eräänlaisena virtamuuntajana, jossa pihti on muuntajan sydämenä (pihdin sisällä oleva johdin on muuntajan ensiö ja mittarin sisällä on toisiokäämitys). Tämä tästä teoriasta.
Yleismittarilla pärjää myös liittämällä sen sarjaan esim sulakkeen paikalle, tällöin tietysti on tiedettävä mitä on tekemässä :shh:

Virtapihti on turvallisempi, koska johtimia ei tarvitse irroittaa/katkaista. Toivottavasti virtojen mittauksista on apua, ainakin kannattaa "haarukoida" mittausaluetta. Ei siis summamutikassa, sieltä täältä nokkien.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleismittarilla pärjää myös liittämällä sen sarjaan esim sulakkeen paikalle, tällöin tietysti on tiedettävä mitä on tekemässä
Kyllä, ja hommahan on sitten järkyttävän h-i-d-a-s-t-a eikä purku välttämättä ole enää näissä autoissa sellaista että se menisi yhden sulakkeen kautta, tai yleensäkään sulakkeen.
Joka kerta kun laitat sulakkeen paikalleen saattaa joku väylä herätä ja aiheuttaa sen että kyseisen tai seuraavien sulakkeiden kohdalla mittauksen aikana saat harhaanjohtavan tuloksen --> pahuksenmoinen umpikuja ellei malta aina odotella puolta tuntia ja seurata loppuuko purku.
Sulakkeiden kautta selvittely onnistuu jotenkuten niin että irrottelee sulakkeita ja seuraa samalla purkuvirran kokonaismäärää eikä laita sulakkeita takaisin, ennen irrottelua ottaa valokuvat sulakerasioista että osaa laittaa samoille paikoille takaisin. Lopuksi sulakkeet reikiin ja jännityksellä auto käyntiin, jääkö mikään merkkivalo palamaan.

Omalla kohdalla työläin 211 lie ollut eräs tapaus jossa etuohjainlaitteessa oli vika joka purki akkua, muistaakseni siitä piti ottaa kolme sulaketta pois että sai purun loppumaan. Ensin oli tietysti paikallistettu että sieltä kautta virtaa kului. No, sittenpä lopulta tutkimusten jälkeen selvisi ettei mikään sulakkeiden "takana" ollut komponentti ollut viallinen vaan itse etuohjainlaite, se vaihdettiin ja auto tuli kuntoon. En oikein käsitä vieläkään miten tuollainen vika on mahdollinen, mutta niin se vaan on. Minulla oli vastaava käytetty etu-sam josta toinen ajovalo rikki, kokeilin sillä ja vika poistui. Oli talviaika, ei viitsinyt yksisilmäisenä päästää autoa ajoon, niin laitoin alkuperäisen osan takaisin (mittasin että taas purkaa) ja auton siksi aikaa asiakkaalle että saadaan uusi boksi tilattua, ohjeena irrottaa akunkenkä kun ei aja.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2317
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Vitollinen kirjoitti:
Pelho1 kirjoitti:Noniin!!! Pihtivirtamittari ostettu. Nyt se alkaa poka vuoto löytymään. Kunhan vain ensin ladataan taas akkuun lisää virtaa.
Toivottavasti mittari nyt on AC/DC (tai sitten pelkkä DC), pelkästä AC-mittarista ei autokäytössä ole paljoa apua. Mittarissa on oltava ns. Hall-anturi tasavirtojen mittaukseen, koska tasavirrassa sähkömagneettista induktiota ei ole.
AC-mittauksessa mitataan johtimessa kulkevaa sähkövirtaa sen ympärilleen muodostavan magneettikentän avulla. Mittari toimii tällöin eräänlaisena virtamuuntajana, jossa pihti on muuntajan sydämenä (pihdin sisällä oleva johdin on muuntajan ensiö ja mittarin sisällä on toisiokäämitys). Tämä tästä teoriasta.
Yleismittarilla pärjää myös liittämällä sen sarjaan esim sulakkeen paikalle, tällöin tietysti on tiedettävä mitä on tekemässä :shh:

Virtapihti on turvallisempi, koska johtimia ei tarvitse irroittaa/katkaista. Toivottavasti virtojen mittauksista on apua, ainakin kannattaa "haarukoida" mittausaluetta. Ei siis summamutikassa, sieltä täältä nokkien.
Öhym, voin suositella lämpimästi Fluke 325 pihtivirtamittaria. Tuo on pelastanut jo monta kertaa ylimääräiseltä työltä. Toimettomaksi jäi tuon Fluken oston jälkeen nippu niitä paskoja yleismittareita millä ei oikein tee mitään.

Mutta itse korjaukseen, turhaa hakata päätä seinään kun ei halua ostaa työkaluja niitä remontteja varten. Se ei oikein onnistu, tulee
vaan lopulta kalliimmaksi.

https://www.staypro.fi/mittatyokalut/sa ... gK5DvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Fluke 325 on virtapihti 400 A:n AC ja DC-virtamittaukseen, resistanssimittaukseen 40 kilo-ohmiin asti jatkuvuustestillä sekä taajuuden, lämpötilan ja kapasitanssin mittaus. Fluke 325 on suunniteltu toimimaan vaativissakin ympäristöissä ja tuottamaan häiriöttömiä, luotettavia tuloksia, joiden avulla voit selvittää ongelmat. True-RMS-mittauksen ja optimoidun ergonomian ansiosta virtapihti sopii vianetsintätyökaluksi niin ammattisähköasentajille kuin harrastajillekin.
Ominaisuudet

400 A:n AC ja DC-virtamittaus
600 V:n AC- ja DC-jännitemittaus
True-RMS-AC-jännite ja -virta epälineaaristen signaalien tarkkaan mittaamiseen
Vastuksen mittaus (enintään 4000 Ω) ja jatkuvuuden määrittäminen
Lämpötilan ja kapasitanssin mittaus
Ohut ergonominen muotoilu
Taustavalaistu näyttö
Turvaluokitus CAT IV, 300 V, CAT III, 600 V
Hold-painike
Min/max-toiminnot
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Aiheesta (?) jatkaen, 400 A ei riitä ison moottorin starttivirran mittaamiseen eikä 325:n resoluutio riitä normi vuotovirtatasoon eli jos pitää selvittää mihin joku 20 mA menee normaalin 40 mA:n päälle. Yksi mittari jatkeeksi isommille virroille ja toinen pienemmille. Tosin tämä otsikon 36Ah hoituu samalla investoinnilla merkkiliikkeessäkin käsiä likaamatta.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

x_ismo kirjoitti:Nipotusta (ei kannata vetää herneitä sieraimeen) :

ah on amppeeritunnin yksikkö, pieni a vaihtovirralle. Oikeasti tuossa otsikossa pitäisi olla A joka on tasavirran yksikkö. Pieni a on vaihtovirran, h on aika.
Jännitteissä pieni v on vaihtojännitteelle ja iso V tasajännitteelle.
Mielenkiintoista, SI-järjestelmässähän jännitteen tunnus on U, ja virran I. Vastaavasti ne mitattavina arvoina ovat V ja A, olivat ne sitten tasa- tai vaihtosähkön suureita. Eiköhän pitäydytä niissä, näin olen itse oppinut :think:
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

Nonniin!

Ei oikein tiä miten alkas ees kertomaan tätä juttua vaan jotenki näin se meni. Eli viimein ku taas pitkästä aikaa ehti auton kimppuun niin jostain syystä vilkaisin auton papereita ja huomasin että leima menny umpeen. Ajattelin notta leimalla se pitää ensin käyttää jos tässä joutuu luovuttaan ja viemään auton jollekki korjaustaitoiselle. Kaveri tuli staarin kanssa käymään ja taas auto piuhan päähän. Pari ylimääräistä valoa jotka sytty ilmeisesti piuhojen ja sulakkeiden nyppimisen seurauksena saatiin pois. Sitten leimalle. Alapallonivel väljä. Motonetistä nivel ja työkalu. Maksoi reilu 200€. Saman verran suunnilleen ku liikkeessä. Hyvin skeptisenä sitte moponetin työkalulla niveltä vaihtaan ja hoplaa. Sehän toimi. Homma oli yllättävän kätevä tuolla työkalulla. Siitä sai sitten uutta intoa ja pihtimittari kauppaan. Taas meni aikaa enneku mittaria ehti kokeileen. Koitti kuitenki ilta jolloin sain vapaata ja het merskan kimppuun. 5min myöhemmin vika paikallistettu sähköiseen lisälämmittimeen. Voi helvetti. Sähköiseen lisälämmitimeen.!!!! Mitä helvettiä. Mutta näin se vain on. Piuha on irti. Nyt pysyy virrat akussa. Ei ole poka tosi. Paitsi että on. Aiheesta ehkä lisää myöhemmin. Nyt pitää lähteä töihin.
Ps. Nyt saa sitte vähä vittuillaki. Mutta vain vähän.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6265
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Aika vähän vei virtaa ollakseen oikoinen lisälämppäri, mutta hyvä että syy löytyi.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Niin se lisäkämmitin ei ole se vika, se vaan kuluttaa sen virran. Lämmittimen ohjain / rele taitaa olla syyllinen lopulta. Syystä tahi toisesta se lämmitin jää päälle.
os62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 23.02.2016 09:17

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja os62 »

Minkäs niveltyökalun Motonetistä löysit?
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

MTX automotive alapallonivelen irroitus ja asennus työkalu. Makso 179€ ja oli kyllä hintansa väärti.
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

Tuohon sähkövikaan palaten. Voiko olla mahdollista että se vika ei olis ollu koko ajan päällä? Muuten en voi ymmärtää miten sitä ei huomattu silloin ku käytettiin niitä johtoja irti. Ainoat selityset mitä itte keksin on että vika ei ollu silloin päällä kun lämmittimen johto käytettiin irti. Virtaahan tuolloin kulu kuitenki sen 3-4 amppeeria ja sille keksin selitykseksi vain sen että auto ei ollu vielä nukahtanu tai jotain. Tai sitten olen nähnyt unta että sekin piuha on tarkastettu. Tai yläkerta on vain niin laho että ei muista oikein ja se on kyllä paskin vaihtoehto. Eihän tässä uskalla enää tingata eukon kanssa mistään muistin varaisesta asiasta. Kaikesta pitää olla mustaa valkoisella. No mutta. Niinku tuolla tämän viestiketjun alkumatkalla sanoin että ite tekemällä voi oppia jotain niin ainakin se piti paikkaansa. Nyt viimeistään olen oppinu että kun joku sinua asiasta oikeasti enemmän tietävä henkilö antaa ohjeita niin noudata niitä.
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

MJPfin kirjoitti: Ke 21.10.2020 08:01 Niin se lisäkämmitin ei ole se vika, se vaan kuluttaa sen virran. Lämmittimen ohjain / rele taitaa olla syyllinen lopulta. Syystä tahi toisesta se lämmitin jää päälle.
Juu vikahan ei tosiaan ole korjaantunut. Ainoastaan selvinny. Mistähän päin tuo rele/ohjain löytyy ja onko se vaihdettavissa? Löysin juttua vain siitä kuinka tuo lämmitin vain jätetty kylmäksi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siitä sai sitten uutta intoa ja pihtimittari kauppaan. Taas meni aikaa enneku mittaria ehti kokeileen.................... 5min myöhemmin vika paikallistettu sähköiseen lisälämmittimeen.
No mutta hienoa ! Minähän arvelinkin tuossa aiemmin, että hyvä merkki kun vähän alkaa suututtaa :D
Eipä ole tietoa mainitusta releestä, vaan eiköpähän joku osaa neuvoa...
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja amatoori »

En jaksa alkaa kaivaa nyt EPC:tä tarkemmin mutta jos tarkotat lämppärissä olevaa sähköistä lisälämmitin kennoa, niin ainakin Sprinterissä se on paksulla johdolla suoraan yhteydessä akkuun ja sitten sitä ohjataan jonkinmoisella pwm signaalilla tai vastaavalla. Mitään relettä siis ei ole sille vaan se tehoerotiikka on integroitu sinne kennon sisälle.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

dealer kirjoitti: Ke 21.10.2020 18:21
Siitä sai sitten uutta intoa ja pihtimittari kauppaan. Taas meni aikaa enneku mittaria ehti kokeileen.................... 5min myöhemmin vika paikallistettu sähköiseen lisälämmittimeen.
No mutta hienoa ! Minähän arvelinkin tuossa aiemmin, että hyvä merkki kun vähän alkaa suututtaa :D
Eipä ole tietoa mainitusta releestä, vaan eiköpähän joku osaa neuvoa...
Kyllähän tuossa usko meinas loppua monta kertaa ku varsinkin tuo sähköpuoli on aivan hepreaa. Tuo pihtivirtamittari on kyllä älyhyvä vehje. Olis pitäny hommata heti. Joku vissiin sellasta ehdottiki kyseiseen vian etsintään :D
Pelho1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 01.07.2019 15:06

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Pelho1 »

amatoori kirjoitti: Ke 21.10.2020 18:29 En jaksa alkaa kaivaa nyt EPC:tä tarkemmin mutta jos tarkotat lämppärissä olevaa sähköistä lisälämmitin kennoa, niin ainakin Sprinterissä se on paksulla johdolla suoraan yhteydessä akkuun ja sitten sitä ohjataan jonkinmoisella pwm signaalilla tai vastaavalla. Mitään relettä siis ei ole sille vaan se tehoerotiikka on integroitu sinne kennon sisälle.
Niinhän tuo alkaa siltä vaikuttaa että ei sitä ohjainta/relette voi pelkästään vaihtaa. Tai saattaa voidakkin vaan siten se vissiin on suunniteltu että koko se lisälämmitin tsydeemi vaihdetaan. Ei vielä kokolailla varmaa. Pitää vielä tutkiskella.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Pelho1 kirjoitti: Pe 23.10.2020 06:12 Niinhän tuo alkaa siltä vaikuttaa että ei sitä ohjainta/relette voi pelkästään vaihtaa. Tai saattaa voidakkin vaan siten se vissiin on suunniteltu että koko se lisälämmitin tsydeemi vaihdetaan. Ei vielä kokolailla varmaa. Pitää vielä tutkiskella.
Testaa sillai että paksut piuhat on kiinni mutta se pienempi ohjausliitin irti, jos vie edellee saman verran virtaa niin eiköhän se PTC elementti oo vaan vaihtokunnossa. Niitä saanee varaosahaku.fi:n kautta purkaamoilta aika hyvin, eikä maksa tuhottomia.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W211 hukkaa 3.6ah

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onko tuo PTC samantyypinen / sama toimintaperiaate kuin mitä auton sisätilalämmittimissä on? Jos noin on niin veikkaan et rikkonaisen voi myös korjata :wink:

Edittiä: En tosiaan ole tuollaista PTC autonlämppärikennoa koskaan käsissäni pidellyt tai edes tutustunut toimintaperiaatteeseen mutta näkemättä veikkaan niin että ko. vastukselle autossa saattaisi olla "invertterityyppinen jännitteennostin" ? Jos noin ni korjausennuste paranee :)
Vastaa Viestiin