7g ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Parin viikon päästä ollaan viisaampia. Tässä oli 3 päivää, ettei nykäisyä tuntunut kylmänä. Oli jopa ihan hyvä ja sellainen riittäisi hyvin pysyvänä olotilana. Tänään taas teki huonoja kylmävaihtoja ja yksittäisiä nihkeitä suorituksia lämpimänäkin. Eli ei korjaannu maagisesti itsekseen, vaikka välillä sille näyttäisi.
C200 (S205) 2017
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Päivitys tähän asiaan. Kyb-venttiili ja öljyt on vaihdettu sekä kaikki adaptoinnit tehty. Vaikutusta ei merkittävästi ollut. Jotain pientä ehkä. Koeajoista on lähetetty tehtaalle tallenne, josta ei oikeastaan löydy mitään selvää syytä ongelmaan. Tehdas suositteli tekemään sen perusteella vielä jonkun turbiinilukon testin. Mekaanikko ja korjaamopäällikkö olivat ymmällään. Kaikki näyttää numeroiden valossa olevan täysin kunnossa, kaiken toimivan oikein ja aivan samalla tavalla kuin muissakin vaihdoissa, mutta silti tuo yksi vaihto on erilainen. Sen sanoi mekaanikkokin, että hän ihmettelee asiaa suuresti ja hän on havainnut täysin kuvaukseni mukaiset tuntumat. Ovat juuri niin kuin olen kertonut. Sanoivat saaneensa paremmaksi kuitenkin.

Eväät vain on oikeastaan syöty, jollei tuosta turbiinitestistä mitään löydy. Maahantuojalla tai tehtaalla ei ole enempää neuvoja. Eivät siis tiedä syytä. Mekaanikko sanoi, että heillekään ei oikein enää tule muuta mieleen kuin surullisen kuuluisa ”ominaisuus”, jonka syytä ei tiedetä edes tehtaalla. Heilläkään ei ole aiempaa kokemusta tästä. Samoin ihmetteli, miten voi olla päiviä, ettei nykimistä juuri tai ollenkaan ilmene. Tuossahan 3 viikkoa sitten oli 3-4 päivää, että luulin homman korjaantuneen itsekseen. Ja aiemminkin on ollut niin. Aina nykiminen on kuitenkin palannut.

Puhuttiin myös softasta. Korjaamopäällikkö harmitteli sitä, että kaikki tehdään nykyään softalla ja päivityksiä tulee solkenaan joko tcu:lle tai ecu:lle, eikä koskaan yhtä aikaa. Kuinkahan hyvin ne osuvat koskaan yksiin. Ja laatikot alkavat olla niin monimutkaisia, että ongelmien selvittely on painajaismaista varsinkin, jos ei ole vikakoodeja. Miljoona eri asiaa voi selittää saman vaivan ja homma menee ihan hakuammunnaksi.

Jos ei tuo lukkotesti tuo ilmi mitään vikaa, sitten voi lyödä pillit pussiin asian suhteen. Vähän vaikeaa on lähteä enää arpomaan pidemmälle. Tuo voi hyvinkin olla softa + ko. laatikon ominaisuudet, jotka ei osu ihan yksiin. Myös 1-2 on eri tuntuinen ja muistuttaa 2-3 vaihtoa, mutta nykäisee todella harvoin kylmänäkään. Noita vaihteita käytetään paljon kaupungissa ja kaupungissa on myös suurin kulutus. Voi olla että polttoaineen säästöön liittyvät softakikkailut tuhoavat laatikon sujuvan toiminnan, jos huono säkä käy. En yhtään ihmettelisi sitäkään. Nimittäin noita nykimisiä on saatu pois softallakin, mutta ei kaikilta. Saa nähdä, mutta epäilen asian selvittelyn loppuvan tuohon testiin. Ei kannata jatkaa pidemmälle.

Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan sellainen laatikko, joka ei nykäise ja verrata, onko vaihtotuntuma yhtään samanlainen ilman nykäistä vai tyystin erilainen.

Edit: tänään toiminut taas huomattavasti paremmin eli ei mitään kummempia nykäisyjä, vaan enintään pari niiaavaa ja nihkeää vaihtoa aamulla ja sen jälkeen ihan ok. Lämpimiä vaihtoja oli myös, joita ei edes juuri huomannut. 1-2 vaihto tuntuu myös paremmalle. Voi olla taas hetkittäistä paranemista, mutta eipähän sitäkään osaa sano vielä.

Edit 2: Turbiinin lukitustesti antoi vihreää valoa, joten asia clousattiin. Ajelin laatikkoa lämpimäksi testiä varten ja täytyy sanoa, että kyllä se toiminta vain on muuttunut. Eilen olin heittämässä kirvestä kaivoon parin nykäisyn jälkeen lyhyessä testissä, mutta tänään olen havainnut kaupungissa varta vasten sahatessani, että laatikon toiminta kokonaisuudessaan on yhdenmukaistunut, eikä se ole toiminut näin johdonmukaisesti varmaan koskaan lämpimänäkään, ei edes em. hyvinä päivinä. Se aiemmin normaali nihkeys puolilämpimänä ja lämpimänä on lieventynyt sekin ja huomaamattomia tai huomiota kiinnittämättömiä vaihtoja on selvästi enemmän ja jopa selkeänä enemmistönä. Jos tämä alkaa pysyä tällaisena jatkuvasti, ei jää rutinan aiheita. Parempaa ei oikeastaan osaa edes kaivata, kun on 5 kk töksinyt tai ollut epämääräinen 99,9% ajasta. Jos kerran silloin toisen tällöin nykäisee, se on Ok samaten kuin jonkin aikaa kestävä nihkeys kylmänä, kunhan se ei ole jatkuva tila. Seurataan asiaa, kunhan ajelee pari tankillista.
C200 (S205) 2017
Avatar
Jone_T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 13.11.2009 15:16
Paikkakunta: Joki

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Jone_T »

Mistähän voisi seuraavanlainen vika johtua? Auto W207 200bensa 7g laatikolla vm-13. Autoon vaihdettiin kardaanin tukilaakeri, jonka jälkeen alkoi matalilla kierroksilla(1000-1300rpm) pienessä vauhdissa nykiä sekä maantiellä 7vaihteella tuntuu välillä kuin laatikko vaihtaisi vaihteen vaikka oikeasti ei vaihda. Muuten vaihteet vaihtuvat normaalisti.
W166 - ML 350 BlueTec -12

Ex - W205 - C 180 -19
Ex - W213 - E 200 d -19
Ex - W164 - Ml 300 CDi -11
Ex - W213 - E 200 d - 17
Ex - W212 - E 200 BlueTec - 15
Ex - W204 - C 200 CDi T -12
Ex - W203 - C 270 CDi T -02
Ex - W211 - E 320 CDi AMG STYLING -05
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jone_T kirjoitti: Pe 09.04.2021 06:22 Mistähän voisi seuraavanlainen vika johtua? Auto W207 200bensa 7g laatikolla vm-13. Autoon vaihdettiin kardaanin tukilaakeri, jonka jälkeen alkoi matalilla kierroksilla(1000-1300rpm) pienessä vauhdissa nykiä sekä maantiellä 7vaihteella tuntuu välillä kuin laatikko vaihtaisi vaihteen vaikka oikeasti ei vaihda. Muuten vaihteet vaihtuvat normaalisti.
Jos mitään mutta ei tehty niin kardani kasattu väärin/jotain jäännyt irti noist sitten pieni välys mikä tuntuu kevyessä menosa,
tai sitten sattumalta juuri samaan aikaan tullut jotakin vikaa,
eihän kardanin pultteja avattu laatikon parkki lukkooa vasten vääntämäällä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Voisko olla että turbiinin lukitus temppuile ja nyt uudistetulla kardaanin tukilaakerilla se vaan tuntuu paremmin persiisiin?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Jone_T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 13.11.2009 15:16
Paikkakunta: Joki

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Jone_T »

Korjaamolla tehty remppa niin en tiedä miten asennettu. Tuota turbiinin lukitusta itsekkin mietin. Autolla 85tkm ajettu, joten luulisi ettei vielä kilsoista johtuvaa pitäisi olla.
W166 - ML 350 BlueTec -12

Ex - W205 - C 180 -19
Ex - W213 - E 200 d -19
Ex - W164 - Ml 300 CDi -11
Ex - W213 - E 200 d - 17
Ex - W212 - E 200 BlueTec - 15
Ex - W204 - C 200 CDi T -12
Ex - W203 - C 270 CDi T -02
Ex - W211 - E 320 CDi AMG STYLING -05
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Jone_T kirjoitti: Pe 09.04.2021 12:38 Korjaamolla tehty remppa niin en tiedä miten asennettu. Tuota turbiinin lukitusta itsekkin mietin. Autolla 85tkm ajettu, joten luulisi ettei vielä kilsoista johtuvaa pitäisi olla.
Mikäs siitä tukilaakerista hajosi? Itse laakeri vai kumikannatin? Voisko olla että alkujaankin että tuo tukilaakeri on oire esim turbiinilukituksen toimintahäiriöstä... tai jostain muusta mikä tuo nykiminen sitten ikinä onkaan...

Starilla kaiketi voi ajossa seurata tuota lukkoa.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Jone_T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 13.11.2009 15:16
Paikkakunta: Joki

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Jone_T »

Ilmeisesti tämä nykiminen johtui rikkoutuneesta nox anturista. 4kuukautta nykimisen alkamisesta sytytti moottorinvikavalon ja nox vaihtoon.
W166 - ML 350 BlueTec -12

Ex - W205 - C 180 -19
Ex - W213 - E 200 d -19
Ex - W164 - Ml 300 CDi -11
Ex - W213 - E 200 d - 17
Ex - W212 - E 200 BlueTec - 15
Ex - W204 - C 200 CDi T -12
Ex - W203 - C 270 CDi T -02
Ex - W211 - E 320 CDi AMG STYLING -05
Vastaa Viestiin