7g ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Star one »

Elikkä normi 7g ongelma muutamalla mystisellä vivahteilla. Elikkä nykii 1-2 vaihto. Niinku luistaisi loota ja sit nykäisee turbiinin ilmeisesti lukkoon, voimakas nyppäys. Ainostaan 1-2 vaihde joskus 2-3. Tosi ärsyttävä kaupunki ajossa. Isot vaihteet pelaa ok. Samoin rattivaihteilla pelaa paremmin. Loota öljyt vaihdettu 20tkm sitte mb huollos ja tarkistettu toisessa paikassa öljyn taso ja se oli ok. Taso piti tarkistaa starin kanssa näin ainaki oli puhe. Vieressä en ollu. Star ei myöskään anna vikakoodeja mistään. Mystinen homma kun autosta oli tässä akun kengät irti niin sen jälkeen toimi kuin unelma pari päivää, sitte palasi takas samaan vikaan. Toinen erikoinen on että kun flekti huutaa täydellä teholla tai ainaki siltä kuulostaa, niin Loota nykii enemmän. Toi humina mikä tulee flektistä niin saattaa humista välillä täysillä kylmänäkin.. Jenkki foorumilla ilmeisesti tämä näissä yleinen onkelma. Kelle tää kannattaa nyviedä että tulis loota kuntoon??
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

luulisin, että se vaihto ei ole se nykäisy, vaan se turbiinin lukitus. Itsellä huomannut, että kylmä laatikko tekee sitä helposti, veikkaan, että koska öljyssä on joku viskositeetti, niin kylmänä, vaikka 25 asteisena, se öljy ei vaan virtaa turbiinin lukitukseen tai sieltä pois sillä samalla nopeudella, joten se eräällä tavalla myöhästyy. Isoilla vaihteilla sitä ei tietysti huomaa koska lukitus lienee lukossa aika lailla. Ongelma on vähän sama kuin huolimaton kytkimen käyttäjä. Itselläkin öljyt hiljattain vaihdettu ja kyb venttiili myös.
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nurmituomas kirjoitti:luulisin, että se vaihto ei ole se nykäisy, vaan se turbiinin lukitus. Itsellä huomannut, että kylmä laatikko tekee sitä helposti, veikkaan, että koska öljyssä on joku viskositeetti, niin kylmänä, vaikka 25 asteisena, se öljy ei vaan virtaa turbiinin lukitukseen tai sieltä pois sillä samalla nopeudella, joten se eräällä tavalla myöhästyy. Isoilla vaihteilla sitä ei tietysti huomaa koska lukitus lienee lukossa aika lailla. Ongelma on vähän sama kuin huolimaton kytkimen käyttäjä. Itselläkin öljyt hiljattain vaihdettu ja kyb venttiili myös.
Kaikkien löpötila alueiden huolellin opetus ajossa jo ?
(pienet vaihteet/nopudet hankalimpia)














. ,
Mökkillä
'
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

varmaan sama ilmiö kuin manuaalin kytkimen käytössä. Kytkimen hallittu päästö lukkoon on vaikeaa ykkösellä ja esim risteyksestä kakkosella, mutta harvalla on ongelmaa isommilla vaihteilla. koneella sama ongelma kuin ihmisellä.
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nurmituomas kirjoitti:varmaan sama ilmiö kuin manuaalin kytkimen käytössä. Kytkimen hallittu päästö lukkoon on vaikeaa ykkösellä ja esim risteyksestä kakkosella, mutta harvalla on ongelmaa isommilla vaihteilla. koneella sama ongelma kuin ihmisellä.
Niin siis siinä kunnolla opetamisessa nuo on ne hankalimmat
(eli vaikka opetta niin ei välttämättä heti ensimäisellä onnistu kunnolla)
Mökkillä
'
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Star one »

Nurmituomas kirjoitti:luulisin, että se vaihto ei ole se nykäisy, vaan se turbiinin lukitus. Itsellä huomannut, että kylmä laatikko tekee sitä helposti, veikkaan, että koska öljyssä on joku viskositeetti, niin kylmänä, vaikka 25 asteisena, se öljy ei vaan virtaa turbiinin lukitukseen tai sieltä pois sillä samalla nopeudella, joten se eräällä tavalla myöhästyy. Isoilla vaihteilla sitä ei tietysti huomaa koska lukitus lienee lukossa aika lailla. Ongelma on vähän sama kuin huolimaton kytkimen käyttäjä. Itselläkin öljyt hiljattain vaihdettu ja kyb venttiili myös.
Joo elikkä tuo on varmasti turbiinin lukitus nykäsy. Mutta mulla pelaa kylmänä paremmin toi turbiinin lukitus. . Mitä lämpösempi loota on niin enemmän turbiini kiukuttelee ja eli nykäsee. Starilla ei ole opetettu ajossa eikä adaptaatiota tehty. Ku ei oikein noi huollot tahdo tehdä ajossa opetusta millään. Että misähän ja kuka sen tekis?? Ja onhan näitä 7 g mitkä pelaa kylmänä ja lämpöisenä hyvin ilman minkäänlaista nykimistä, itekki ajanu sellaisella
Että kyl se joku ongelma on mikä tota tekee.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

https://www.youtube.com/watch?v=xTsKbTzsFaY" onclick="window.open(this.href);return false;

tässä ainakin kuvataan kuinka ajaa adaptaatiot lämpötiloille ja sitten vääntöalueille.
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Star one kirjoitti:
Nurmituomas kirjoitti:luulisin, että se vaihto ei ole se nykäisy, vaan se turbiinin lukitus. Itsellä huomannut, että kylmä laatikko tekee sitä helposti, veikkaan, että koska öljyssä on joku viskositeetti, niin kylmänä, vaikka 25 asteisena, se öljy ei vaan virtaa turbiinin lukitukseen tai sieltä pois sillä samalla nopeudella, joten se eräällä tavalla myöhästyy. Isoilla vaihteilla sitä ei tietysti huomaa koska lukitus lienee lukossa aika lailla. Ongelma on vähän sama kuin huolimaton kytkimen käyttäjä. Itselläkin öljyt hiljattain vaihdettu ja kyb venttiili myös.
Joo elikkä tuo on varmasti turbiinin lukitus nykäsy. Mutta mulla pelaa kylmänä paremmin toi turbiinin lukitus. . Mitä lämpösempi loota on niin enemmän turbiini kiukuttelee ja eli nykäsee. Starilla ei ole opetettu ajossa eikä adaptaatiota tehty. Ku ei oikein noi huollot tahdo tehdä ajossa opetusta millään. Että misähän ja kuka sen tekis?? Ja onhan näitä 7 g mitkä pelaa kylmänä ja lämpöisenä hyvin ilman minkäänlaista nykimistä, itekki ajanu sellaisella
Että kyl se joku ongelma on mikä tota tekee.
Opetus on eri läpötila alueille,
mikä tekee sitä osalttaan hitaan kun kylmät pitää aloittaa ja jos sitten joku meneen niin taas odotettava että jäähtyy











. .
Mökkillä
'
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Itse käytin tuosta syystä autoa pajalla. 2-3 vaihto tökkii minulla ja 1-2 vaihto satunnaisesti. Löytyi softapäivitys, jonka ajoivat sisään ja sanoivat suorittaneensa adaptoinnin. Ensialkuun tuntui, että se auttoi jonkin verran, mutta lopulta vaikuttaa, että eipä se muuksi muuttunut kuin enintään puolilämpinänä, kun on päässyt lopulta testaamaan kunnolla kylmänä. Lämpinäkään ei 2-3 vaihto ole täysin huomaamaton kuin pintakaasulla. Aina se on vähän sellainen ”nihkeä”. Mitään vikakoodeja ei ollut. Autolla ajettu nyt n. 24 tkm. Ei siinä ole mitään opettamista tehty, koska aikaa meni vain 2 tuntia.

Vähän alkaa tuntua sille eri palstoja lukiessa, että nykäisevän lootan saanut saa ajaa sillä nykäisevänä maailman tappiin, ellei teetätä erikseen kunnon opetusta sellaisessa paikassa, jossa se viitsitään tehdä juurta jaksaen. Silloin voi laskea merkki- ja muut huoltamot ulos.

Mikä sitten lienee juurisyy, että osa näistä laatikoista toimii noin. Sille ei oikein tunnu löytyvän mitään yksiselitteistä syytä. Kohtalotovereita tuntuu olevan yllin kyllin, eikä suurin osa ole raportoimassa asiaa palstoilla, pieni murto-osa enintään. Loppuja ei kiinnosta. Ei maksa vaivaa saati kannata lähteä vaihtelemaan osia yksi kerrallaan ja toivoa, että oikea osa sattuu kohdalle. Niitäkin on löytynyt netistä, että on vaihdettu puoli laatikkoa ja edelleen nykäisee. Se viittaa ongelman olevan softassa, joka ei vain pelaa saumattomasti yksiin juuri ko. laatikon kohdalla. Siihen voisi auttaa tuo huolellinen opettaminen.
C200 (S205) 2017
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MetalT kirjoitti:Itse käytin tuosta syystä autoa pajalla. 2-3 vaihto tökkii minulla ja 1-2 vaihto satunnaisesti. Löytyi softapäivitys, jonka ajoivat sisään ja sanoivat suorittaneensa adaptoinnin. Ensialkuun tuntui, että se auttoi jonkin verran, mutta lopulta vaikuttaa, että eipä se muuksi muuttunut kuin enintään puolilämpinänä, kun on päässyt lopulta testaamaan kunnolla kylmänä. Lämpinäkään ei 2-3 vaihto ole täysin huomaamaton kuin pintakaasulla. Aina se on vähän sellainen ”nihkeä”. Mitään vikakoodeja ei ollut. Autolla ajettu nyt n. 24 tkm. Ei siinä ole mitään opettamista tehty, koska aikaa meni vain 2 tuntia.

Vähän alkaa tuntua sille eri palstoja lukiessa, että nykäisevän lootan saanut saa ajaa sillä nykäisevänä maailman tappiin, ellei teetätä erikseen kunnon opetusta sellaisessa paikassa, jossa se viitsitään tehdä juurta jaksaen. Silloin voi laskea merkki- ja muut huoltamot ulos.

Mikä sitten lienee juurisyy, että osa näistä laatikoista toimii noin. Sille ei oikein tunnu löytyvän mitään yksiselitteistä syytä. Kohtalotovereita tuntuu olevan yllin kyllin, eikä suurin osa ole raportoimassa asiaa palstoilla, pieni murto-osa enintään. Loppuja ei kiinnosta. Ei maksa vaivaa saati kannata lähteä vaihtelemaan osia yksi kerrallaan ja toivoa, että oikea osa sattuu kohdalle. Niitäkin on löytynyt netistä, että on vaihdettu puoli laatikkoa ja edelleen nykäisee. Se viittaa ongelman olevan softassa, joka ei vain pelaa saumattomasti yksiin juuri ko. laatikon kohdalla. Siihen voisi auttaa tuo huolellinen opettaminen.

Niin vaihto vaihoin ensin auton pitää olla huollettu ja muuten kunnossa
sitten voi koittaa laatikon opetamista,
jos se autta hetkeksi ja sitten alku tilanen palautuu niin jotakin jossain pielessä

pajojen niin merkki kuin muidekin vaikutanen myös
se että siihen menee helposti aikaa eli hintaakin kertyy
mikä taas ei sitten mielytä asikasta varsinkin jos vaivat palaa tai ei poistu kokonaan

Laatikon vaihtaminen kun sekoilee samalla tapaa monen eri syyn takia samalla tai lähes samlla tapaa
hommahan olisi tosi helppo jos syy olisi aina sama tyyllin vaikkpa vase mutteri aiheutta juuri tätä

kenekään ei pitäis hyväksyä uutta auto mikä vaihtaa huonosti millän selitelyllä että näinen tekee
ja jos vaihtaminen menee huonkosi vaikkapa jonkun moottorinohjauksen tehdas
päivtyksen takia niin sitkään ei pidä hyväksyä tai huollon yhteydessä
(sitähän välillä kuulee myös ja kun selvitellään niin paljastuu että jotain huollossa päivitetty
varsinkin nyt kun kaiken mailman häthättä kyhättyjä saastae
päivitykisi on niin ihmeeliset vaivat on myös siinä samaan aikaan lisäntynyt kummalinen sattuma)















. .
Mökkillä
'
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Moni on tilanteen ilmeisesti lopulta hyväksynyt, myös takuun ollessa voimassa, kun vikaa ei ole löytynyt ja asia on kuitattu merkkihuollossa ominaisuutena. Tai sitten asiasta ei ole välitetty tai edes raportoitu huoltoon. Tästä oireesta löytyy pilvin pimein juttua Aasiasta P-Amerikkaan ja kaikkialta siltä väliltä. Ja jos takuuta ei ole, korjaamojen tuntihinnoilla asian arpominen ei taatusti houkuttele omasta pussista. Vaikka asiaan on softapäivitys, vaikuttaa sille, ettei Mersullakaan oikeasti tiedetä, mistä tämä johtuu. On vain yritetty tehdä edes jotain.

Itse ostin auton käytettynä, enkä ensialkuun osannut epäillä asiaa ennen kuin lueskelin palstoja ja keskusteluja asiasta osui silmään. Sen jälkeen kävi tietysti samalla tavalla kuin, jos hampaasta lohkeaa murunen. Kieli etsiytyy aina ko. kohtaan ja asian tiedostaa sen jälkeen aina niin pitkään, kun asia on olemassa.

Minulla tilanne parani hiukan softapäivityksellä, muttei kokonaan poistunut kylmänä ajaessa. Ennemminkin tosiaan kävi niin, että nykäisy pehmenee aiemmin pienemmissä lämmöissä. En osaa sanoa, onko loota palannut takaisin päin, koska päivityksen jälkeen ajoin lähes yksinomaan maantieajoa. Vasta niiden ajojen päätyttyä pääsin vekslaamaan kaupungissa kylmänä. 2 asiaa on tässä yhdistävä tekijä; lämpötila+vaihtamiskierrokset. Mitä kylmempi laatikko, sitä matalemmilla kierroksilla nykäisee. Lämpöjen noustessa pitää polkea aina kovemmin, että nykäisee. Ja mikä omituisinta, 20 C ulkolämpötila vs. 17 C tuntuu jo vaikuttavan selvästi ns. kylmäkäyttäytymiseen. Vaivaiset 3 C!! Uskomatonta, mutta totta. On todellisia henkimaailman asioita.
C200 (S205) 2017
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Star one »

Joo niin tuntuu olevan välillä päivästä kiinni toimiminen. Itellä tosiaan lämpöisenä nykäsee enemmän turbiini. Mutta tosiaan kun tässä oli akun kengät irti niin sen jälkeen pelas täydellisesti pari päivää niin kylmänä kuin kuumanakin. Oma auto tosiaan 2008 malli ja 220 rullattu. Ja laatikko ohjelma päivitetty mutta ja aluksi tuntu paremmalta mutta palas saman laiseksi. 2-1 vaihto nykäsy poistu uudella ohjelmalla. Täytyy varmaan koittaa vie huuhdella ja uudet öljyt ja turbiinin solenoidi ja sit opetus starilla.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Lueskelin juuri keskusteluja jenkkipalstoilta liittyen näihin nykiviin 7g-lootiin. Kunnon väännöt on olleet Mersun edustuksen kanssa Jenkeissä ja Kanadassa. Autoja palautettu ym. Ongelma on ollut olemassa varmaan aina näissä lootissa. Se vain vaihtelee, mikä vaihto nykäisee ja kumpaan suuntaan vaihtaessa. Mitään korjausta ei ole, eikä Mersulla ole hajuakaan, kuinka korjata se. Vedonneet aina softavikaan. Softapäivityksiä on tullut useita, mutta millään se ei korjaannu pysyvästi. Laatikon iällä tai ajokilometreillä ei ole väliä. Jos nykii, nykii uudesta hamaan loppuun asti. Joillekin oli vaihdettu koko loota ja tilalle tullut samanlainen tai jopa pahempi. Nyt kun 9g on syrjäyttänyt 7g:n, jatkotoimenpiteitä lienee turha odotella. Ihan yksittäistapauksia ovat olleet ne, joita softapäivitykset, öljynvaihdot tai osien vaihdot ovat auttaneet. Samaa voi todeta muualtakin. Ei taida tälläkään palstalla kukaan olla saanut toimivaa korjausta asiaan. Se on toki hyvä puoli, ettei se nykiminen ilmeisesti hajota mitään. Jää siis vain ärsytyksen aiheeksi.
C200 (S205) 2017
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Star one »

Alkaa mietityttään että jos lootia vaihdettu eikä Parannu sillä voisiko vika olla josain muualla? . Esim joku anturi antaa väärää tietoa ja loota tulkitsee sen ja käyttäytyy sen takia huonosti. Ku tämä omaki ongelma oli pois kun virrat oli kokonaan poikki hetken aikaa. Olisiko joku nollaantunu tai jotain. Voi olla kaukaa haettu mutta joku sen tekee ja jos ei mekaaninen vika niin sähköpuoli.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Näinpä. Asia ei vain näytä ratkenneen, vaikka sen kanssa on painittu vuosia. Luulisi viallisten komponenttien antavan vikakoodeja, mutta niitä ei tule. On noihin nykiviin vaihdettu ties sun mitä sähköisiä ja mekaanisia osia. Tuloksetta. Tuossa jenkkikeskustelussa jengillä oli sijaisautoja korjausyritysten aikana ja myös niistä oli suurin osa nykinyt, muttei kaikki.

Itse olen huomannut sen, että laatikon lämmetessä nykäisy ei vaimene tasaisesti, vaan se joko on tai ei ole. Voi olla niin että ajan töihin 5 km ja nykäisee joka 2-3 vaihdossa. Auto seisoo parkissa 3-4 tuntia, jonka jälkeen liikkeelle lähtiessä ei nykäisekään enää. Ei se laatikko parkissa seistessään ainakaan lämpene. Jos ajelee hyvin rauhallisesti pintakaasulla, silloin ei myöskään nykäise edes kylmänä. Tuntuu ainoastaan sellainen hyvin hento vavahdus. Kaasua lisää ja töks, ikään kuin päästäisi manuaaliautossa kytkimen liian nopeasti ylös. Onhan se toki jäykempää manuaalivaihteisellakin kylmänä eli kytkimen kanssa saa olla tarkempi. Omistin joskus Nissanin, jonka kytkimen kanssa sai olla todella tarkkana pienillä vaihteilla. Ajoituksen ja kytkimen nostonopeuden piti sattua pienillä vaihteilla just eikä melkein tai nykäisi.

Tässä voi hyvinkin olla takana aiemmin manittu softahomma eli päästörajoitusten vuoksi softalla joudutaan kikkailemaan, eikä auto enää toimi optimaalisesti. Miksei sitten kaikki autot nykäise? Sen mitä on autoista vuosien varrella oppinut, ovat yksilöitä kaikki. Kaksi identtistä autoa rinnan. Toisessa toimii kaikki ja toisessa ei mikään. Mitä monimutkaisemmaksi menee, sitä todennäköisempää on, että jossain alkaa tulla hutilaukauksia jo marginaalisten erojen vuoksi, jotka eivät näy missään. Kai näissäkin on parametreillä joku toiminta-alue, jonka sisällä toiminta katsotaan normaaliksi. Keskellä on yleensä paras, mutta jommassa kummassa laidassa voi jo alkaa ilmetä jotain.

Nämä pitäisi hoitaa pois takuuaiakana tavalla tai toisella. Valitettavasti suurin osa ihmisistä ei vain ymmärrä tehdä asialle mitään. Sen vuoksi suosin yleensä uusia autoja. Tällaisessa tapauksessa pitäisi olla sellainen paja, joka ei laskuta mitään ennen kuin vika löytyy ja laskuttaa vasta oireen korjanneesta toimenpiteestä, ei umpimähkään kokeiluista. Ei mahtane löytyä sellaista pajaa...
Viimeksi muokannut MetalT, Pe 07.08.2020 08:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C200 (S205) 2017
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei taida olla edes näin viirusaikaan kannattavaa toimintaa käyttää kymmeniä työtunteja ja osia asiaan mistä ei saa palkkaa...

MB on sen kokoinen pulju että resursseista ei luulisi olleen kiinni kun aikanaan ovat ongelmaa setvineet (jos nyt ovat eskaloineet sen tehtaalle tuotekehitykseen asti - jenkkilän markkinat kyseessa niin luulisi että aihetta on ainakin sivuttu saksanmaallakin jossain palaverissa :) ). Nyt varmaan ajatellaan että 'aika hoitaa', varsinkin kun on todetu että mitään ei yleensä hajoa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pitääköhän tässä alkaa tutkimaan tota 7g sielunelämää myös. Joku jos haluaa lahjoittaa viallisen tcu boksin tutkimuksiin niin voisi asiaa ihmetellä. Sehän on näissä lootan sisällä. Samat konstit varmaan toimisi tuossa kuin vanhemmassa, sallisi ohjelmassa enemmän luistoa vaihteen vaihdossa turbiinille tai pakalle joka kiukuttelee.
5g saa tekemään about just mitä haluaa luistavasta pappa laatikosta halolla selkään sportti lootaan jos haluaa.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

MiHe kirjoitti:Ei taida olla edes näin viirusaikaan kannattavaa toimintaa käyttää kymmeniä työtunteja ja osia asiaan mistä ei saa palkkaa...

MB on sen kokoinen pulju että resursseista ei luulisi olleen kiinni kun aikanaan ovat ongelmaa setvineet (jos nyt ovat eskaloineet sen tehtaalle tuotekehitykseen asti - jenkkilän markkinat kyseessa niin luulisi että aihetta on ainakin sivuttu saksanmaallakin jossain palaverissa :) ). Nyt varmaan ajatellaan että 'aika hoitaa', varsinkin kun on todetu että mitään ei yleensä hajoa.
Juuri näin. Mainitsemassani keskustelussa käy ilmi, että asiaa on viety Saksaan asti USA:n ja Kanadan MB:n toimesta. Siellä päin maailmaa on vaarana joukkokanteet, joista voi tulla iso lasku autonvalmistajalle eli jotain täytyy yrittää. Lopputuloksena läjä päivityksiä, joista mikään ei ratkaise ongelmaa. Jos näillä on kuitenkin ajettu yli 200 tkm ilman, että nykiminen on aiheuttanut laatikon hajoamisen, siinä mielessä voi olla turvallisin mielin. Ottaahan se toki kuuppaan ja kaverit pitää ottaa kyytiin vain lämpimään autoon, mutta hajoamista ei tarvinne pelätä. Kun nämä 7g:t katoavat liikenteestä maailmalla, ongelma poistuu sitä mukaa. Paitsi tietysti Suomessa, jossa ko. laatikoilla varustetut auto liikkuvat vielä pitkään. :D
C200 (S205) 2017
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti:Pitääköhän tässä alkaa tutkimaan tota 7g sielunelämää myös. Joku jos haluaa lahjoittaa viallisen tcu boksin tutkimuksiin niin voisi asiaa ihmetellä. Sehän on näissä lootan sisällä. Samat konstit varmaan toimisi tuossa kuin vanhemmassa, sallisi ohjelmassa enemmän luistoa vaihteen vaihdossa turbiinille tai pakalle joka kiukuttelee.
5g saa tekemään about just mitä haluaa luistavasta pappa laatikosta halolla selkään sportti lootaan jos haluaa.
Ennmin jos joku voisi lahjoitta ehjän niin vielä parempi noissa kun monesti on myös datahajalla
(nin pääset suoraan sen kohdan yli että onko vika omasa kokeilussa vai oliko alkujaan)
niitähän jää pajoille yli kun käytetyn laatikon vaihtavat ja ottavat edelisestä sen tcun

ensimäinen juttu tuossa on millä lukkee/kirjoittaa järkevästi, testerihän sen kyllä tekkee tietyin rajoituksin
ja niistä kyllä löytyy ko mallin tcun ohjelma(ainkin osa)

Muistin mukaan
Laatikot ovat hieman erilaisia rakentelttaan
muutenkin kuin tcun sijanti ja vaihteiden määrä 5 antaa anteeksi paljon enemään vaihto hetkellä
7 taisi puuttu kokonaan ne lusitokytkimet spargit eli ohjaus/toimint pitää olla tarkempi ja joku kun ei osu ihan kohdaleen
niin korostuu monin verroin verratuna 5v laatikkon

Paras olisi jos pääsist käsiksi semoissen mitä ei ole vielä autoon lukittu vaikka muu käytön otto jo tehty


. .
Mökkillä
'
vekesiliveri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 01.07.2019 23:27

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja vekesiliveri »

Star one kirjoitti:Alkaa mietityttään että jos lootia vaihdettu eikä Parannu sillä voisiko vika olla josain muualla? . Esim joku anturi antaa väärää tietoa ja loota tulkitsee sen ja käyttäytyy sen takia huonosti. Ku tämä omaki ongelma oli pois kun virrat oli kokonaan poikki hetken aikaa. Olisiko joku nollaantunu tai jotain. Voi olla kaukaa haettu mutta joku sen tekee ja jos ei mekaaninen vika niin sähköpuoli.
Vähän tuntuu samalta että tulisiko lie muualta. Omassa laatikon käyttäytyminen muuttu radikaalisti kaasuläpän vaihdon jälkeen niin kummalta kun tuo tuntuuki. Ennen vaihtoi moitteettomasti mutta tuon operaation jälkeen käytös muuttu merkittävästi. Toisena päivänä vaihtaa nätisti ja toisena sitten kummallisia töksähtäviä alaspäin vaihtoja ja arpomista vaihteiden välillä. Joku tiesi kertoa että kaasuläppäkin pitäisi opettaa vaihdon jälkeen ja tuota tuskin on tehty kun ei ollut starin omaava paja.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Yhdessäkään löytämässäni keskustelussa kukaan ei sano, että loota olisi opetettu huolellisesti ajamalla, kun sitä on roplattu nykimisen vuoksi.

Löysin youtubesta videon, jossa näytetään paikallaan adaptointi. Niinköhän se adaptointi sitten pajalla hoidetaankin (myös minulle) eli ei ajeta metriäkään? Lootan lämmöt ensin yli 40 C, ja sitten vain jarru ja kaasu pohjassa odotellaan, että ohjelma rullaa läpi valitut vaihdot... Taitaapa jäädä ne kylmänä nykäisyjen siloittelut ulos tuossa proseduurissa. Ei sen lootan tartte nimittäin hirveästi lämmetä, kun ne nykäisyt loppuvat eli mahtaako tuolla konstilla saada niitä huonoja kylmävaihtoja edes kiinni. Toisessa videossa opetus tehtiin ajamalla ja lämpötila lähti tällöin 20 C asteesta... se video taisikin olla lukon adaptoinnille. Täytyypä soitella korjaamolle, mitä ne siellä adaptoivat ja miten. Suorittivatko vain vaihdot vai myös lukon adaptoinnin. Lienevät kuitenkin erikseen tehtäviä asioita.
C200 (S205) 2017
Priest82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 17.11.2017 14:00

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Priest82 »

Itellä c 350 e ajettu 150tkm. Harvoin mutta välillä huomaan tuon 1-2 nykimisen. Koneen täytyy käydä bensalla että sen huomaa. Jos liikkuu sähköllä sitä ei huomaa. Eli omalla kohdalla harvoin huomaan.
Edit. Nytkun hakemalla haki sitä nykäystä niin tulee se sähkölläkin
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Kun se oikeasti nykäisee, sitä ei tarvitse hakemalla hakea. Ei siinä jakkaralta putoa, mutta töksäyttää sen verran terävästi, ettei voi olla huomaamatta. Kun pääsisikin sellaisella pienellä pehmeällä nypyllä. Sellainen lienee vielä ihan ok. Viikonloppuna auto seisoi pari päivää ja lähdin ajamaan. Sai ajaa 10km ennen kuin töksyt loppui. Ulkona oli sentään päälle 20 C. Ennen auton parkkeeraamista olin ajanut sillä 70 km, kävin kaupassa 20 min ja uudelleen liikkeelle lähtiessä nyki lämpimänäkin, mitä ei ole ennen tehnyt. Nyt taas tällä viikolla lämpimänä ok ja kylmänä sama nykäisy kuin ennenkin. On äärimmäisen rasittavaa. Kauhulla odotan talvea. Siksipä laitan homman taas selvitykseen. Voisi nyt ensiksi katsoa, onko öljyä edes riittävästi ja sitten kokeilla turbiinilukon adaptointia jne. Jos ei auta niin lootaa auki ja naplaamaan solenoideja. Tuntuisi oudolta, että syy olisi missään muualla kuin nimenomaan ko. vaihtoon liittyvissä rojuissa tai kübissä, jos ei se ole öljyn määrässä. Ilmeisesti jos vaikkapa 5 dl lisätessä yli 3 dl jää sisään, öljyä on ollut liian vähän ja Horstille on käynyt tehtaalla moka. Tarkkaa on. Toivottavasti paja tietää seuraavat askeleet. Ei riitä kompetenssi neuvoa.
C200 (S205) 2017
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Star one »

Ilmoita jos löydät avun jostakin niin saatais ehkä muutama muukin ärsyttävä loota paremmaksi.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

vekesiliveri kirjoitti:
Star one kirjoitti:Alkaa mietityttään että jos lootia vaihdettu eikä Parannu sillä voisiko vika olla josain muualla? . Esim joku anturi antaa väärää tietoa ja loota tulkitsee sen ja käyttäytyy sen takia huonosti. Ku tämä omaki ongelma oli pois kun virrat oli kokonaan poikki hetken aikaa. Olisiko joku nollaantunu tai jotain. Voi olla kaukaa haettu mutta joku sen tekee ja jos ei mekaaninen vika niin sähköpuoli.
Vähän tuntuu samalta että tulisiko lie muualta. Omassa laatikon käyttäytyminen muuttu radikaalisti kaasuläpän vaihdon jälkeen niin kummalta kun tuo tuntuuki. Ennen vaihtoi moitteettomasti mutta tuon operaation jälkeen käytös muuttu merkittävästi. Toisena päivänä vaihtaa nätisti ja toisena sitten kummallisia töksähtäviä alaspäin vaihtoja ja arpomista vaihteiden välillä. Joku tiesi kertoa että kaasuläppäkin pitäisi opettaa vaihdon jälkeen ja tuota tuskin on tehty kun ei ollut starin omaava paja.
Omakohtainen kokemus ei Mercedeksestä mutta toisesta 5 vaihteisesta sähkölaatikosta jonka todella rajun 2 -> 3 vaihdon tutkimisen jälkeen syyksi paljastui löysälle jäänyt maadoituskaapeli sulakerasian alla.
Kaikki muut vaihteet toimivat normaalisti ja taisi toimia siedettävästi manuaalipuolellakin mutta D:llä potku oli niin raju, että luuli boorien antavan periksi vetoakseleista.

Tuossa laatikossa muuten turbiini lukittui 2:sen ja 3:sen välillä jolloin siinä oli kuin 2,5 -vaihde ja jota ei tuntunut kun aasinpotku tuli.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Jotain tuollaista pystyy joskus havaitsemaan, kun laatikko on lämmin, eikä nykäisy peitä sitä alleen. Ts. 2-3 vaihto tapahtuu ikään kuin kahdessa osassa. Käy kaksi hentoa vavahdusta peräjälkeen, joista jälkimmäinen on se, jolloin vaihde vaihtuu. Muissa vaihdoissa ei tunnu, eikä 2-3 vaihdossakaan aina. Olisiko 1. tuntemus turbiinin lukitus.

Nyt onnistuin tuntemaan tuon 2-osaisen vaihdon myös kylmänä. Ensin nykäisi ja sen jälkeen tuntui huomattavasti kevyempi nyppäys, jota voi kuvata samanlaiseksi kuin toimivissa vaihdoissa silloin, kun niissä jotain tuntuu. Samaten liikkeele lähdön jälkeisessä ensimmäisessä 2-3 vaihdossa kävi ensin nykäys, pieni lyhyt luisto eli kierrokset nousi himpun hyvin lyhyeksi hetkeksi ja sitten vaihde kytkeytyi. Tuon pienen luiston olen havainnut pari kertaa aiemmin samassa tilanteessa, mutten ollut varma, koska radio oli päällä. Sen jälkeisissä vaihdoissa ei ollut luistoa. Täytyypä laittaa korjaamolle myös nuo havainnot menemään. Siellä on nyt jatkotoimenpiteet mietinnässä.
C200 (S205) 2017
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Viikko sitten tein omaan autoon GLK250CDI 2013 vaihteiston adaptaatiot 1-2- ja 2-3-vaihdoille sekä turbiinilukon adaptaation. Oireena 1-2 nykäisy lähes aina kylmänä ja kuumana. Muut vaihteet menee pääsääntöisesti pehmeästi.

Olen aiemminkin tehnyt adaptoinnin S212 220cdi:hin(2011). Tässä uudemmassa huomattiin ettei vaihtoadaptastiossa tarvitse itse vaihtaa vaihteita, vain S-mode päällä ja sievästi vääntö ja kierroslukua seuraten (stari opastaa) kiihdyttää ja vaihto tapahtuu automaattisesti. Muistelin että vanhemmassa itse piti vaihtaa vaihde sopivassa kohdassa. Vanhemmassa ei oikein muutosta tapahtunut ja siinä kiusasi 2-3-vaihto.

Tähän uudempaan tehtiin se turbiinilukon adaptaatio myös, se oli samanlainen kuin vanhemmassakin. Sen kun tekee niin molemmissa huomasi lukon kiristyksen selvästi.

Aina kun saatiin adaptaatio valmiiksi katsottiin vaihtotapahtumien arvoista muutokset. Pari kertaa tehtiin ja muutoksia tuli lämpimään ja kuumaan sarakkeeseen. Kylmäarvot ei muuttuneet, en tiedä miten ne saa muutettua kun vaihteiston lämpötila pitää olla 60°C jotta adaptaatiot voi aloittaa. Ehkä jotain kautta saa sen kierrettyä??

Tehtiin vielä kerran adaptaatiot vaihdoille turbiinilukon adaptoinnin jälkeen mutta muutosta vaihto/täyttöaikoihin ei enää tullut.

Viikon ajoilla 1-2 vaihto on pehmentynyt selkeästi ja enää siihen ei kiinnitä huomiota. Kylmänä ehkä vielä sen juuri huomaa, mutta kelpaa mulle. Nuo kylmän alueen täyttö/vaihtoajat kun saisi vielä ajettua jotenkin nii ehkä sillä saisi sen vielä hierottua lähen täydelliseksi.

Katsotaan nyt palaako tuo 1-2-vaihdon nykäisy vai saatiinko pysyvää muutosta aikaiseksi. Aika näyttää.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Toiveissahan se on, että homma ratkeaisi huolellisesti suoritetuilla adaptoinneilla vaihteiston ja myös turbiinilukon osalta. Ja se öljymäärän tarkistus pitää ehdottomasti suorittaa. On ilmeisen helppo homma suorittaa. Olisi sekin poissa laskuista. Eli ensin eliminoi pois halvimmat ja helpoimmat viahtoehdot ja vasta sen älkeen hyppää solenoidien kimppuun. Ilmeisesti tuo turbiinilukon toimitakin on helppo todentaa. Ohjeet näyttävät löytyvät 7g/7g+ laatikoiden oppaasta. Edelleen odottelen korjaamon toimenpiteitä.

Tavoitteena ei minullakaan ole se, että vaihtojen tulisi sujua kuin kuuma veitsi voihin, vaikka niin 3-4-5-6-7-6-5-4-3-2-1 vaihdot ja 1-2 vaihtokin pääpiirteissään menevät kylmänä sekä kuumana. Haluan vain sen penteleen nykäisyn pois. Vaihdossa tapahtuva pehmeä "tuntuma" kun ei mitään haittaa, koska se on normaalia. Kun tökkii kaikki työmatkat ja pienillä vaihteilla edes takaisin sompaaminen on kaupunkiliikenteessä ylivoimaisesti hallitsevin, on muutaman kerran käynyt mielessä kurvata autokauppaan ja ja lähteä pois jollain toisella autolla. Se puolestaan on suuri harmi, koska muuten kyllä tykkään autosta paljon ja se täyttää tämän hetkiset tarpeeni oikein hyvin.
C200 (S205) 2017
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Nonii, maahantuojan epäilyksen alla on oireiden perusteella küb-venu. Se olisi lähdössä vaihtoon eli turbiinilukkohan se mahtaa siellä tarrailla. Ja toki tietysti öljyt vaihtuvat siinä samalla ja tehdään adaptoinnit. MBworldissa, joku kehui asian sillä hoituneen eli PWM/TCC solenoidin vaihdolla. Lienee sama 7g:ssä kuin 7g+:ssa eli Y3/8y8 solenoidi.

Tänään on laatikolla ollut tavallista parempi päivä. Ei ole juuri nykäissyt. Tämä on toki koettu monesti ennenkin eli ensin olen ehtinyt juhlia, että tämähän lähtee pois itsestään, eikä ole syytä korjaamolle enää soitella. Sitten päivä tai kaksi myöhemmin nykii taas kuten ennenkin. Kun nyt sattuisi korjaamon koeajoon mahdollisimman huonona, ettei tule mitään "ei huomata mitään vikaa"-tyyppistä tilannetta ja parin päivän päästä joutuu soittelemaan, että taas se nykii. Luulotautiseksi luulevat. Noin on näyttänyt monelle käyneet, ettei mukamas mitään havaita ja tökkii kuitenkin. Samalla pajalla auto kävi aiemminkin ja kyllä sen silloin huomasivat. Tilannehan ei ole muuksi muuttunut paitsi siltä osin, että lämpimänä töksyttelyjä on alkanut ilmaantua satunnaisesti varsinkin, kun on ajanut ensin pidemmän matkan maantietä ja palaa kaupunkiin.
C200 (S205) 2017
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

Re: 7g ongelma

Viesti Kirjoittaja Star one »

MetalT kirjoitti:Nonii, maahantuojan epäilyksen alla on oireiden perusteella küb-venu. Se olisi lähdössä vaihtoon eli turbiinilukkohan se mahtaa siellä tarrailla. Ja toki tietysti öljyt vaihtuvat siinä samalla ja tehdään adaptoinnit. MBworldissa, joku kehui asian sillä hoituneen eli PWM/TCC solenoidin vaihdolla. Lienee sama 7g:ssä kuin 7g+:ssa eli Y3/8y8 solenoidi.

Tänään on laatikolla ollut tavallista parempi päivä. Ei ole juuri nykäissyt. Tämä on toki koettu monesti ennenkin eli ensin olen ehtinyt juhlia, että tämähän lähtee pois itsestään, eikä ole syytä korjaamolle enää soitella. Sitten päivä tai kaksi myöhemmin nykii taas kuten ennenkin. Kun nyt sattuisi korjaamon koeajoon mahdollisimman huonona, ettei tule mitään "ei huomata mitään vikaa"-tyyppistä tilannetta ja parin päivän päästä joutuu soittelemaan, että taas se nykii. Luulotautiseksi luulevat. Noin on näyttänyt monelle käyneet, ettei mukamas mitään havaita ja tökkii kuitenkin. Samalla pajalla auto kävi aiemminkin ja kyllä sen silloin huomasivat. Tilannehan ei ole muuksi muuttunut paitsi siltä osin, että lämpimänä töksyttelyjä on alkanut ilmaantua satunnaisesti varsinkin, kun on ajanut ensin pidemmän matkan maantietä ja palaa kaupunkiin.
Hyvä että etenee asia. Ilmoita sitte jos vaikutti solenoidin vaihto niin teen saman.
Vastaa Viestiin