722.4 laatikko 722.5 tilalle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjokela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 20.08.2020 14:17

722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja jjokela »

Tarkoitus olisi vaihtaa 5vaihteinen automaatti 4vaihteiseksi, joten sopiiko tuo 722.4 aski "heittämällä" 722.5 tilalle M104 moottoriin.
Ja mitä muuta pitää vaihtaa että saa toimimaan, ainakin kardaari ja vaihteen valitsin ainakin?
W124ropluu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 26.02.2019 16:48

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja W124ropluu »

Kartaani pidempi 722.3 ja. 4 sessa, muuten menee kun laittaa vaan...
Suosittelisin laittamaan 722.3 ennemmin m104 :thumbup:
Saattaa tulla myös kierroksissa onkelmia kun tiheempi välitys suhde :shock:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ongelmia tulee xx.4 kun se ei kestä tuon kuutosen perässä.
Toi 722.5 on sama mutta ylivaihteella sähköisella kuin toi 722.3..liekö pituus eroa vain.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja karra »

Sama tulos tulee kun vetää kepistä pakkonelosen päälle? Jos välitystä haluaa tiuhentaa niin pienempää pyörää alle :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jjokela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 20.08.2020 14:17

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja jjokela »

Varmaan tarvii vaihteenvalitsin vaihtaa myös jos 722.3 laittaa 722.5 tilalle?
Ja 722.3 siis menee suoraan ilman kikkailuja tuohon M104 koneen jatkeeksi ja vanha kardaari käy myös?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kartaani pidempi 722.3 ja. 4 sessa, muuten menee kun laittaa vaan...
722.5 kaiketi on kuoreltaan pitee kun siihen on ympätty se 5 vaihde. 722.3 ja .4 ilmeisesti yhtäpitkiä. 722.4 taitaa olla sellainen "kevytversio" eli alkujaan pienitehoisempiin autoihin vaikka on muuten hyvin 722.3 kaltainen.

Onko siinä vaihteenvalitsimes jotain eroa? Näkyykö se 5 vaihde siinä jotenkin? Mitäs onko koku S/W kytkin? Sillokn on sellainen alipainerasia vaihtovaijerin juures laatikon päässä jota taas ei kaikissa 722.3 laatikoissa ole. Uudemmissa kylläki on.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
jjokela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 20.08.2020 14:17

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja jjokela »

Valitsimesta löytyy pakko nelonen/4 ja S/R kytkin.
Pääasiallisesti kiinnostaa että meneekö tuo 722.3 aski kiinnityksiltään suoraan M104 lohkoon/kytkinkoppaan, ja onko kellään kokemusta tuon 722.3:n vaihtamisesta 722.5:n tilalle, kun ainakin nettiautosta löytynyt useinkin CE300-24v coupeja mihin tuo laatikko on vaihdettu alkuperäisen tilalle. Eli eikös se silloin pitäisi olla mahdollista, mutta että mitä muuta pitäisi silloin muuttaa?
W124ropluu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 26.02.2019 16:48

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja W124ropluu »

Ite en oo vielä saanu varmuutta että onko 722.5 tavallaan 722.3 vai.4 pohjainen, minun mielestä se on .4. 722.3 ja 4 erona on turbiinin koko, vetolevy sama. Kytkinkoppamuutoksia ei tarvihe laittopa minkä tahansa nuista kolmesta lootasta. vaihteen valitsimesta en osaa sanoa :?: w/s nappi tulee toimimaan normaalisti kun vain homaat bensan lootan tai miks ei dieselinkin, vaihtaa vain sen kickdown rasian laatikonpäähän. Kardaanejakin löytyy helposti noihin .4 ja 3.
W124ropluu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 26.02.2019 16:48

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja W124ropluu »

Ps. täältä vois 722.357 M104 3.2L perästä löytyä jos siitä jotain maksetaan :think:
jjokela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 20.08.2020 14:17

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja jjokela »

W124ropluu kirjoitti:Ps. täältä vois 722.357 M104 3.2L perästä löytyä jos siitä jotain maksetaan :think:
Laitoin sulle yksityis viestiä ja sähköpostia
jjokela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 20.08.2020 14:17

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja jjokela »

W124ropluu kirjoitti:Ite en oo vielä saanu varmuutta että onko 722.5 tavallaan 722.3 vai.4 pohjainen, minun mielestä se on .4. 722.3 ja 4 erona on turbiinin koko, vetolevy sama. Kytkinkoppamuutoksia ei tarvihe laittopa minkä tahansa nuista kolmesta lootasta. vaihteen valitsimesta en osaa sanoa :?: w/s nappi tulee toimimaan normaalisti kun vain homaat bensan lootan tai miks ei dieselinkin, vaihtaa vain sen kickdown rasian laatikonpäähän. Kardaanejakin löytyy helposti noihin .4 ja 3.
Ja onko ideaa/tietoa mistä löytyisi sopiva kardaani jos 722.5 tilalle nakkaa 722.3, että käykö vaikka CE300-12v kardaani mitoiltaan suoraan tuohon jatkeeksi?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainakin ce on sedania 10cm lyhyempi kori eli eroa on kardaanissakin....vaikka samainen kone ja askikin olisi
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kysytään kuitenkin, onko vaihtoon periaatteellinen syy vai onko 722.5:ssä jotain vikaa? Vitosen päällepysymisessähän voi olla vain mikrokytkinvika vaihdevivun juuressa. Ja kuten edellä on sanottu

722.3 = W4A 040 = max. n. 400 Nm
722.4 = W4A 020 = max. n. 200 Nm
722.5 = W5A 030 = max. n. 300 Nm

Eli ei kannata 722.4:ää sinne laittaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
jjokela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 20.08.2020 14:17

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja jjokela »

atlas kirjoitti:Ainakin ce on sedania 10cm lyhyempi kori eli eroa on kardaanissakin....vaikka samainen kone ja askikin olisi
Juu, sedani w124 on tosiaan koriltaan sen 10cm pitempi kuin ce, mutta tuota coupeahan löytyy sekä 12 että 24 venttiilisenä ja 12 tappisessa koneessahan on vakiona 722.4 aski mikä on lyhempi kuin 24 tappisessa oleva 722.5. Niin eikös niissä 12venttiilisissä ole oletettavasti silloin pikkuisen pidempi kardaari?
jjokela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 20.08.2020 14:17

Re: 722.4 laatikko 722.5 tilalle

Viesti Kirjoittaja jjokela »

Timo L. kirjoitti:Kysytään kuitenkin, onko vaihtoon periaatteellinen syy vai onko 722.5:ssä jotain vikaa? Vitosen päällepysymisessähän voi olla vain mikrokytkinvika vaihdevivun juuressa. Ja kuten edellä on sanottu

722.3 = W4A 040 = max. n. 400 Nm
722.4 = W4A 020 = max. n. 200 Nm
722.5 = W5A 030 = max. n. 300 Nm

Eli ei kannata 722.4:ää sinne laittaa.
722.5 sökönä eikä vaihda 1-2 vaihdetta isommalle, ei taida kestää vääntöä kun kone porattu yli kokoon 3.6 litraseksi, eli täällä jo käännytty sen puoleen että kokeilla tuolla 722.3 että alkaako se kestämään
Vastaa Viestiin