m102 KE-jetronic päästöt liian korkeat ja muuta ruiskuasiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kellutin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 26.08.2020 15:25

m102 KE-jetronic päästöt liian korkeat ja muuta ruiskuasiaa

Viesti Kirjoittaja kellutin »

Juu, eli ostin tuossa vajaa puoli vuotta sitten 90vm tenavan jossa tekniikkana toimii M102.962 ja KE-jet ruutta, on katti ja lambda ja on vähäpäästöinen.

Päästöt oli tarkoitus ottaa, mutta tyhjäkäynnin mikrokytkimestä puuttui se rulla jota kaasulinkku painaa, eli auto kävi niin kovaa tyhjäkäyntiä että päästöjä ei saanut. Nyt kuitenkin rakentelin sen rullan korvaavan systeemin sinne, ja tyhjäkäynti pelaa. Pariin kertaan koitettu päästöjä ottaa ja molemmilla kerroilla HC ja CO ovat liian kovat. Lambda menee läpi. Tarkkoja arvoja en muista kun en vitutuspäissäni ottanut kuitille, mutta HC taisi olla 170 pintaan ja CO oli muistaakseni n. 130. Kuulostaa siis siltä että palamatonta pääsee putkeen, mutta miksi?

Eräälle tuttavalle soitin, ja käski tarkastamaan ruutasta kumi/muovikaukalon (ja muut mahdolliset imuvuodot?) joka ajan saatossa kuulema tyyppivikana hapertuu ja aiheuttaa imuvuotoa. Potikan käski myös mittaamaan, millaisia jännitteitä sieltä pitäisi tulla ja missä olosuhteissa mitataan?

Mistä tuo kumikaukalo löytyy, ilmeisesti määränjakajan alta? Miten lähden purkamaan? Alipaineletkujakin täytyisi ilmeisesti tarkastaa, ja olisi huomattavasti helpompaa jos tietäisi missä kaikkialla niitä on ja mitkä vaikuttavat käyntiin?

Mitä muita syitä voi olla kyseisille päästölukemille? Aloitteleva mersumies tarvitsisi nyt vähän apuja :crazy:

Myös kaikki muu tietous ja opetus kyseisestä ruiskusta ja tekniikasta on enemmän kuin tervetullutta.
-90 190E 2.0 Sportline
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m102 KE-jetronic päästöt liian korkeat ja muuta ruiskuas

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Ensin katsoisin vuotaako määräjakaja, siellä kumikaukalossa jos näkyy merkkejä bensasta niin määräjakaja ylös. Sen purkamiseen löytyy paljon ohjeita, mutta sitä ei kannata avata ennen ku muut mahdolliset kohteet on käyny läpi..
Siinä määräjakajan pohjassa on iso mutteri ja sen sisällä lautanen jossa on kumi tiiviste, mitä ei saa ilmeisesti mistään :clap:
Ite sain sen elvytettyä saman ikäisestä ke-jetronicista..mutta noi imuvudot pitää myös eliminoida, minkä jälkeen säädät tyhjäkäyntiseoksen mittaamalla pulssisuhteen töpselistä..ennen tuota säätelyä on hyvä olla jonkinlainen käsitys mitä se tekee..
Potikan mittaamiseen pitää moottorin olla kuuma ja liittimen paikallaan. Ylemmmän ja keskimmäisen pinnin välistä,kun mittaa kuuluisi antaa n.0.7v... todennäköisesti ei :D mutta sitä ei kannata siirtää ennen mahdollisten vuotojen eliminoimista :wave:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
kellutin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 26.08.2020 15:25

Re: m102 KE-jetronic päästöt liian korkeat ja muuta ruiskuas

Viesti Kirjoittaja kellutin »

juha.liuksiala kirjoitti:Ensin katsoisin vuotaako määräjakaja, siellä kumikaukalossa jos näkyy merkkejä bensasta niin määräjakaja ylös. Sen purkamiseen löytyy paljon ohjeita, mutta sitä ei kannata avata ennen ku muut mahdolliset kohteet on käyny läpi..
Siinä määräjakajan pohjassa on iso mutteri ja sen sisällä lautanen jossa on kumi tiiviste, mitä ei saa ilmeisesti mistään :clap:
Ite sain sen elvytettyä saman ikäisestä ke-jetronicista..mutta noi imuvudot pitää myös eliminoida, minkä jälkeen säädät tyhjäkäyntiseoksen mittaamalla pulssisuhteen töpselistä..ennen tuota säätelyä on hyvä olla jonkinlainen käsitys mitä se tekee..
Potikan mittaamiseen pitää moottorin olla kuuma ja liittimen paikallaan. Ylemmmän ja keskimmäisen pinnin välistä,kun mittaa kuuluisi antaa n.0.7v... todennäköisesti ei :D mutta sitä ei kannata siirtää ennen mahdollisten vuotojen eliminoimista :wave:
Tuli tuossa käytettyä määräjakaja irti (mutta ei osissa) ja samalla tottakai itse ilmamäärämittari. Määräjakajassa ei näkynyt vuodon merkkejä tai mitään muutakaan erikoista, ja kumikaukalo oli ehjä. Ilmamäärämittarin puhdistin, samoin kaasuläpän.

Samalla tuii mitattua kaasuläpän asentotunnistin, toimii. Potikan kun mittasin niin sain muistaakseni n. 0.4V, eikö tämä viittaisi laihalle? Potikkaa on jo joku itse sätänyt koska ruuvinreiät oli tulpattu sikamassalla, ilmeisesti estääkseen potikan liikkuminen itsestään ajan myötä?

Voiko tässä nyt olla sellainen tilanne että potikka säädetty liian laihalle ja sitten tornista ruuvattu miten sattuu ja lambda säätää myös liika rikkaalle lopuksi? Auto kuitenkin kulkee täysin lämpimänä ihan hyvin, ja tyhjäkäyntikin on 740-750rpm lämpimänä, eikä juurikaan heijaa. Välillä saattaa kyykätä kiekkoja hieman alemmas ja kone myös ravistaa vähän tyhjäkäynnillä.
-90 190E 2.0 Sportline
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m102 KE-jetronic päästöt liian korkeat ja muuta ruiskuas

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Tuon potikan kun irrotat ja katsot missä kunnossa.. Täältä löytyy hyviä juttuja aiheesta, laitat vaa hakua.
Sen ku saat kohdilleen siihen n. 0.7v sen jälkee tarkastat seoksen pyöreästä korkillisesta liittimestä vas. lokarin päältä.. Siihenkin löytyy haulla muutamia juttuja täältäkin ja tuo benzworld sivusto on kans hyvä..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Vastaa Viestiin