Sprinter suuttimen vaihto
Sprinter suuttimen vaihto
W 906 ,08, 211cdi(2.1l) rintterin suutin pitäisi vaihtaa..vanha on irti ja uusi tulossa parin päivän sisään. Sellanen tuli nyt mieleen että vaatiko jonkun koodauksen kun laitettu uusi paikalle? Koitin etsiä tietoa mutta en löytänyt varmaa vastausta kun jotkut kirjoittanut että tarvii ja toiset taas että ei...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Varma vastaus koodatava on jos ei satumalta tule samlla koodilla oleva yleensä ei tule,transpot kirjoitti:W 906 ,08, 211cdi(2.1l) rintterin suutin pitäisi vaihtaa..vanha on irti ja uusi tulossa parin päivän sisään. Sellanen tuli nyt mieleen että vaatiko jonkun koodauksen kun laitettu uusi paikalle? Koitin etsiä tietoa mutta en löytänyt varmaa vastausta kun jotkut kirjoittanut että tarvii ja toiset taas että ei...
Kyllä se ilman koodaustakin käyntiin yleensä lähtee( kunhan ei ole delphin paskaa tuon ikäisissä ei onneksi niitä viellä tainnut olla) mutta ei toimi ihan kuten suuniteltu
. .
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Miten tuli erilainen siis jotain muuta kuin kuin tilasit?transpot kirjoitti:Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
se varaosa numero eli A alkuinen pitkä numerosarja?
Koodatava sutimen koodi on semoisen ympyrän sisällä oleva yksi numero
tai soikulan sisällä olevia useita merkejä
. .
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter suuttimen vaihto
.
Vaikka numerosarja olisikkin erilainen, kun vanhassa, niin ei tässä ole välttämättä ole mitään menetetty.
Suuttimen koodauksen merkitys vaan kasvaa silloin.
Koodauksen jälkeen moottorinohjaus osaa käskyttää ko suutinta oikein, eli toiminta on yhdenmukaista toisiin nähden, vaikka raudassa pikku eroja olisikkin.
Vaikka numerosarja olisikkin erilainen, kun vanhassa, niin ei tässä ole välttämättä ole mitään menetetty.
Suuttimen koodauksen merkitys vaan kasvaa silloin.
Koodauksen jälkeen moottorinohjaus osaa käskyttää ko suutinta oikein, eli toiminta on yhdenmukaista toisiin nähden, vaikka raudassa pikku eroja olisikkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Vanhassa suuttimessa A646070 1487. In 6007
07112
S6 mud 4v bzt
044 5115 067
1231 ja ympyrän (soikean) sisällä 939
Uusi suutin 180221
A6mdkcw bxr
0986435 356
2331 ja ympyrän (soikean) sisällä 939
Nyt vielä kun saisi vanhan pohjaprikan sieltä kolosta kaivettu pois jollain konstilla
07112
S6 mud 4v bzt
044 5115 067
1231 ja ympyrän (soikean) sisällä 939
Uusi suutin 180221
A6mdkcw bxr
0986435 356
2331 ja ympyrän (soikean) sisällä 939
Nyt vielä kun saisi vanhan pohjaprikan sieltä kolosta kaivettu pois jollain konstilla
Re: Sprinter suuttimen vaihto
No tulihan se pohjaprikka sieltä imurilla kartion mallisella suulakkeella. Pohjaprikka halki ja muutenkin kärsineen näköinen. Ei saa oikein mitattua onko saman paksuinen mitä uuden suuttimen mukana tuli. Nyt kun laitan uuden suuttimen paikalleen niin mikä mahtaa olla kiinnityksen kiristysmomentti ja pitääkö ilmata järjestelmä vai ilmaako itse itsensä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
FinlandMerceds kirjoitti:Miten tuli erilainen siis jotain muuta kuin kuin tilasit?transpot kirjoitti:Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
se varaosa numero eli A alkuinen pitkä numerosarja?
Koodatava sutimen koodi on semoisen ympyrän sisällä oleva yksi numero
tai soikulan sisällä olevia useita merkejä
Saman näköinen tuo suutin on vanhaan verraten.. eri numerosarja vaan..paitsi soikean ympyrän sisällä sama numero
. .
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Se koodatav on tuo A6 alkunentranspot kirjoitti:FinlandMerceds kirjoitti:Miten tuli erilainen siis jotain muuta kuin kuin tilasit?transpot kirjoitti:Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
se varaosa numero eli A alkuinen pitkä numerosarja?
Koodatava sutimen koodi on semoisen ympyrän sisällä oleva yksi numero
tai soikulan sisällä olevia useita merkejä
Saman näköinen tuo suutin on vanhaan verraten.. eri numerosarja vaan..paitsi soikean ympyrän sisällä sama numero
. .
(Koodailtav luku ei ole 3 merkinen)
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Eli koodaukseen sitten vietävä... osaatko sanoa kun nyt laitan uuden suuttimen paikalle niin kai sillä uskaltaa ajaa 6km korjaamolle? Jos nyt edes käynnistyy kun ilmaa varmaan rempan jälkeen järjestelmässä..ja jos joku osaisi kertoa kiristysmomentin vielä suuttimelle.FinlandMerceds kirjoitti:Se koodatav on tuo A6 alkunentranspot kirjoitti:FinlandMerceds kirjoitti:Miten tuli erilainen siis jotain muuta kuin kuin tilasit?transpot kirjoitti:Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
se varaosa numero eli A alkuinen pitkä numerosarja?
Koodatava sutimen koodi on semoisen ympyrän sisällä oleva yksi numero
tai soikulan sisällä olevia useita merkejä
Saman näköinen tuo suutin on vanhaan verraten.. eri numerosarja vaan..paitsi soikean ympyrän sisällä sama numero
. .
(Koodailtav luku ei ole 3 merkinen)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,
Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)
Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle
. .
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,
Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)
Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle
. .
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Kiitos vastauksista.. suuttimen mukana tuli tuo pohjaprikka ..kai se oikeanlainen vaikka en oikein ymmärtänyt d muotoinen
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Sellanen vielä tuli mieleen kun uuden suuttimen mukana tuli pohjaprikka ja näitä näemmä eri paksuisia..vanhasta prikasta ei saa paksuutta mitattua kun on niin huonossa kunnossa. Mistäs sitä nytten tietää että tulee oikean paksuinen prikka?
Re: Sprinter suuttimen vaihto
FinlandMerceds kirjoitti:906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,
Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)
Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle
Suutin vaihdettu...ei käynnisty..ei edes lupaa.
. .
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
transpot kirjoitti:FinlandMerceds kirjoitti:906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,
Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)
Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle
. .transpot kirjoitti: Suutin vaihdettu...ei käynnisty..ei edes lupaa.
Johto irti/huonosti/rikki, nokkaakselin asento tunistimen johto irti rikki,
suutin rikki
siinä ylisimäät jos siirto pumppu surahtaa ja suodatimella letku paisuu
. .
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter suuttimen vaihto
FinlandMerceds kirjoitti:transpot kirjoitti:FinlandMerceds kirjoitti:906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,
Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)
Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle
. .transpot kirjoitti: Suutin vaihdettu...ei käynnisty..ei edes lupaa.
Johto irti/huonosti/rikki, nokkaakselin asento tunistimen johto irti rikki,
suutin rikki
siinä ylisimäät jos siirto pumppu surahtaa ja suodatimella letku paisuu
Täytyy huomenna tutkia lisää...uuden suuttimen sinne laitoin että tuskin rikki ellei sitten joku toinen suutin nyt mennyt. Tosin auto kävi ennen suuttimen vaihtoa vanhalla suuttimella mutta vuosi ohi reilusti haljenneen holkin ja prikan takia....oliskohan ilmaa kuitenkin reilusti..akunkin sahasin loppuun. Uskaltaako starttipilottia käyttää käynistykseen vai onko riski että rikkoo jotain
. .
Re: Sprinter suuttimen vaihto
FinlandMerceds kirjoitti:transpot kirjoitti:FinlandMerceds kirjoitti:906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,
Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)
Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle
. .transpot kirjoitti: Suutin vaihdettu...ei käynnisty..ei edes lupaa.
Johto irti/huonosti/rikki, nokkaakselin asento tunistimen johto irti rikki,
suutin rikki
siinä ylisimäät jos siirto pumppu surahtaa ja suodatimella letku paisuu
Suodattimella letku paisuu näkee siis kun Virrat lyö päälle? Auto seisoo edelleen parkkipaikalla. Liittimet ja nastat katsottu niistä ja ok. Starttipilottia en ole uskaltanut kokeilla. Voiko tonne paluu puolelle ruiskia diisseliä jollain vai onko ihan turhaa.. miten rälläsen ilmaus jos ilmaa järjestelmässä?
. .
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Ilmaus on se 3-4 kertaa hehkuasentoon ja antaa olla hetken.
Jos kaikki ok, viimesellä kerralla kun starttaa niin käynnistyy normaalisti.
Sähköpumpuun toiminnan näkee tosiaan siitä että letku hiukan turpoaa kun paine tulee päälle.
Jos kaikki ok, viimesellä kerralla kun starttaa niin käynnistyy normaalisti.
Sähköpumpuun toiminnan näkee tosiaan siitä että letku hiukan turpoaa kun paine tulee päälle.
Re: Sprinter suuttimen vaihto
No nyt sitten sain suuttimen pidikkeen pultin katki.Risto113 kirjoitti:Ilmaus on se 3-4 kertaa hehkuasentoon ja antaa olla hetken.
Jos kaikki ok, viimesellä kerralla kun starttaa niin käynnistyy normaalisti.
Sähköpumpuun toiminnan näkee tosiaan siitä että letku hiukan turpoaa kun paine tulee päälle.
Pari sentin pala nyt pultista katki siellä pohjalla. Täytyy koittaa porata jollain ohjuriputkella keskelle reikä ja koittaa vastakierre rapilla onkia se pois sieltä..mites tuo paluu puolen liitin nyt irrotettiin suuttimesta että saisi sen suuttimen pois..oliko siinä joku klipsi ? Kertalleen sen irrottanu vanhasta mutta nyt ei muista eikä viittis sitä lisäks rikkoa.
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Pultin pätkä edelleen tai se mitä siitä nyt jäljellä..tein sellaisen holkin porausta varten 3.2mm terällä että menisi keskelle reikä sellainen kulmikas tappi sitten lyödään sitten reikään ja sillä sitten pitäisi saada se pultin tynkä kierrettyä pois. No ei ilmeisesti mennyt keskelle tai en ainakaan saanut sitä vielä pois sieltä..asiaa ei oikein helpota että tietenkin se kauin suuttimen pultti kyseessä el hytistä katsottuna ensimmäinen.
Venttiilikopan irrotin mutta ei sinne oikein silti kunnolla näe.
Pitääkö tässä nyt seuraavaksi kansi irrottaa kokonaan vai onko jollain kokemusta jos tekisi uudet kierteet kokonaan vaikka 8mm
Venttiilikopan irrotin mutta ei sinne oikein silti kunnolla näe.
Pitääkö tässä nyt seuraavaksi kansi irrottaa kokonaan vai onko jollain kokemusta jos tekisi uudet kierteet kokonaan vaikka 8mm
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
transpot kirjoitti:Pultin pätkä edelleen tai se mitä siitä nyt jäljellä..tein sellaisen holkin porausta varten 3.2mm terällä että menisi keskelle reikä sellainen kulmikas tappi sitten lyödään sitten reikään ja sillä sitten pitäisi saada se pultin tynkä kierrettyä pois. No ei ilmeisesti mennyt keskelle tai en ainakaan saanut sitä vielä pois sieltä..asiaa ei oikein helpota että tietenkin se kauin suuttimen pultti kyseessä el hytistä katsottuna ensimmäinen.
Venttiilikopan irrotin mutta ei sinne oikein silti kunnolla näe.
Pitääkö tässä nyt seuraavaksi kansi irrottaa kokonaan vai onko jollain kokemusta jos tekisi uudet kierteet kokonaan vaikka 8mm
Missä vaihessa meni poikki avatessa/kiristäessä ?
(vasta kierre tapaiit on lähes aina näissä kohdin
leluja millä touhutessa hukaa vain aikaa ja vaivaa)
vanha porlla pois sitten 8mm kierre reikään,
mihin kiertää holkin missä on keskellä suutimen pultille sopiva kierre(6mm)
ja siihen sitten uusi alkuperäinen pultti
holkkeja myydään valmiinan pulttikaupoissa on myös helppo tehdä pultin pätkästä itse
poraamalla 8mm pultin pätkään keskelle reikä mihin tekee kiertaan,
aheesta öytyy lukisia juttuja
. .
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Luultavasti ryönää kierteen pohjalla ja pultti pohjannut. Avatessa mänöö poikki.
Itse olen käyttänyt laadukasta 8mm poraa kun se upotus on 8mm niin menee varmasti suoraan, sen jälkeen 8.5 poralla pohjalle asti ja perään M10 kierre holkille.
Holkki tulee helposti pultin pätkästä ja siihen kannattaa tehdä hahlo että saa kierrettyä pois jos joskus tarvitsee vaihtaa, mutta tuskin tarvitsee.
Itse olen käyttänyt laadukasta 8mm poraa kun se upotus on 8mm niin menee varmasti suoraan, sen jälkeen 8.5 poralla pohjalle asti ja perään M10 kierre holkille.
Holkki tulee helposti pultin pätkästä ja siihen kannattaa tehdä hahlo että saa kierrettyä pois jos joskus tarvitsee vaihtaa, mutta tuskin tarvitsee.
Re: Sprinter suuttimen vaihto
FinlandMerceds kirjoitti:transpot kirjoitti:Pultin pätkä edelleen tai se mitä siitä nyt jäljellä..tein sellaisen holkin porausta varten 3.2mm terällä että menisi keskelle reikä sellainen kulmikas tappi sitten lyödään sitten reikään ja sillä sitten pitäisi saada se pultin tynkä kierrettyä pois. No ei ilmeisesti mennyt keskelle tai en ainakaan saanut sitä vielä pois sieltä..asiaa ei oikein helpota että tietenkin se kauin suuttimen pultti kyseessä el hytistä katsottuna ensimmäinen.
Venttiilikopan irrotin mutta ei sinne oikein silti kunnolla näe.
Pitääkö tässä nyt seuraavaksi kansi irrottaa kokonaan vai onko jollain kokemusta jos tekisi uudet kierteet kokonaan vaikka 8mm
Missä vaihessa meni poikki avatessa/kiristäessä ?
(vasta kierre tapaiit on lähes aina näissä kohdin
leluja millä touhutessa hukaa vain aikaa ja vaivaa)
vanha porlla pois sitten 8mm kierre reikään,
mihin kiertää holkin missä on keskellä suutimen pultille sopiva kierre(6mm)
ja siihen sitten uusi alkuperäinen pultti
holkkeja myydään valmiinan pulttikaupoissa on myös helppo tehdä pultin pätkästä itse
poraamalla 8mm pultin pätkään keskelle reikä mihin tekee kiertaan,
aheesta öytyy lukisia juttuja
Ok. Uusi pultti meni siis poikki kiinni kierrettäessä..ilmeisesti oli kuitenkin likaa pohjalla vaikka mielestäni putsasin hyvin ennen suuttimen asennusta.
. .
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Kiitos vastauksista...ei kai se auta kun porailla isommalla terällä ja tehdä tuolla tapaa.
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Porailtu ja jengat väännetty...viottuneen paikalla nyt pultista tehty sovite jonka ulkokierre 10mm ja sisäkierre se 6mm (suuttimen pultin kierre). Suutimien pulttien reiät putsattu/rasattu puhtaaksi,imurilla viimeistelty. Uudet pohjaprikat joka suuttimelle ja pultit ja suutinrasva . Miten tuo suuttimien putsaus..kärkiin ei vissiin kannata koskea vaan runko vaan puhtaaksi ja rasva ennen asennusta.? Muuta huomioitavaa ennen kiinitystä. Momentti oli se 7nm plus 180astetta.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Jep rasvaa reilusti siihen runkoon,transpot kirjoitti: ↑To 22.10.2020 22:50 Porailtu ja jengat väännetty...viottuneen paikalla nyt pultista tehty sovite jonka ulkokierre 10mm ja sisäkierre se 6mm (suuttimen pultin kierre). Suutimien pulttien reiät putsattu/rasattu puhtaaksi,imurilla viimeistelty. Uudet pohjaprikat joka suuttimelle ja pultit ja suutinrasva . Miten tuo suuttimien putsaus..kärkiin ei vissiin kannata koskea vaan runko vaan puhtaaksi ja rasva ennen asennusta.? Muuta huomioitavaa ennen kiinitystä. Momentti oli se 7nm plus 180astetta.
sinne ihan kärkeen missä reiät on ei kanntta kovin koskea,
momentti on sen 7nm+90astetta+90astetta ei suoraan 180
. .
Mökkillä
'
'
Re: Sprinter suuttimen vaihto
FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 23.10.2020 09:35Jep rasvaa reilusti siihen runkoon,transpot kirjoitti: ↑To 22.10.2020 22:50 Porailtu ja jengat väännetty...viottuneen paikalla nyt pultista tehty sovite jonka ulkokierre 10mm ja sisäkierre se 6mm (suuttimen pultin kierre). Suutimien pulttien reiät putsattu/rasattu puhtaaksi,imurilla viimeistelty. Uudet pohjaprikat joka suuttimelle ja pultit ja suutinrasva . Miten tuo suuttimien putsaus..kärkiin ei vissiin kannata koskea vaan runko vaan puhtaaksi ja rasva ennen asennusta.? Muuta huomioitavaa ennen kiinitystä. Momentti oli se 7nm plus 180astetta.
sinne ihan kärkeen missä reiät on ei kanntta kovin koskea,
momentti on sen 7nm+90astetta+90astetta ei suoraan 180
Jep. Suuttimet paikallaan ja momentissa. Mahtoko toi venttiilikopan momentti tulla oikein 10nm sen kiristin. Haualla en löytänyt mutta yks tuttu tuon neuvoi että laita 10nm
. .
-
- Mersumies
- Viestit: 2322
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Yleisenä momenttina M6 -pultille on max. 10Nm ja M8 -pultille noin 18Nm - 20Nm.transpot kirjoitti: ↑Su 01.11.2020 18:05FinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 23.10.2020 09:35Jep rasvaa reilusti siihen runkoon,transpot kirjoitti: ↑To 22.10.2020 22:50 Porailtu ja jengat väännetty...viottuneen paikalla nyt pultista tehty sovite jonka ulkokierre 10mm ja sisäkierre se 6mm (suuttimen pultin kierre). Suutimien pulttien reiät putsattu/rasattu puhtaaksi,imurilla viimeistelty. Uudet pohjaprikat joka suuttimelle ja pultit ja suutinrasva . Miten tuo suuttimien putsaus..kärkiin ei vissiin kannata koskea vaan runko vaan puhtaaksi ja rasva ennen asennusta.? Muuta huomioitavaa ennen kiinitystä. Momentti oli se 7nm plus 180astetta.
sinne ihan kärkeen missä reiät on ei kanntta kovin koskea,
momentti on sen 7nm+90astetta+90astetta ei suoraan 180
Jep. Suuttimet paikallaan ja momentissa. Mahtoko toi venttiilikopan momentti tulla oikein 10nm sen kiristin. Haualla en löytänyt mutta yks tuttu tuon neuvoi että laita 10nm
. .
Eli ei ainakaan yhtään enempää kuin 10Nm M6:lle.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Hei!
Kyseessä ovat venyvät ruuvit, kiristystä ei voi tehdä pelkän momenttiarvon perusteella, sillä pulttia pitää venyttää yli myötörajan. Sitten jää vaikuttamaan suunniteltu puristusvoima.
Pajamies
Kyseessä ovat venyvät ruuvit, kiristystä ei voi tehdä pelkän momenttiarvon perusteella, sillä pulttia pitää venyttää yli myötörajan. Sitten jää vaikuttamaan suunniteltu puristusvoima.
Pajamies
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter suuttimen vaihto
Venttili kopassa ???Pajamies hakkaa kirjoitti: ↑Ti 03.11.2020 18:17 Hei!
Kyseessä ovat venyvät ruuvit, kiristystä ei voi tehdä pelkän momenttiarvon perusteella, sillä pulttia pitää venyttää yli myötörajan. Sitten jää vaikuttamaan suunniteltu puristusvoima.
Pajamies
. .
Mökkillä
'
'