Sprinter suuttimen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

W 906 ,08, 211cdi(2.1l) rintterin suutin pitäisi vaihtaa..vanha on irti ja uusi tulossa parin päivän sisään. Sellanen tuli nyt mieleen että vaatiko jonkun koodauksen kun laitettu uusi paikalle? Koitin etsiä tietoa mutta en löytänyt varmaa vastausta kun jotkut kirjoittanut että tarvii ja toiset taas että ei...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti:W 906 ,08, 211cdi(2.1l) rintterin suutin pitäisi vaihtaa..vanha on irti ja uusi tulossa parin päivän sisään. Sellanen tuli nyt mieleen että vaatiko jonkun koodauksen kun laitettu uusi paikalle? Koitin etsiä tietoa mutta en löytänyt varmaa vastausta kun jotkut kirjoittanut että tarvii ja toiset taas että ei...
Varma vastaus koodatava on jos ei satumalta tule samlla koodilla oleva yleensä ei tule,
Kyllä se ilman koodaustakin käyntiin yleensä lähtee( kunhan ei ole delphin paskaa tuon ikäisissä ei onneksi niitä viellä tainnut olla) mutta ei toimi ihan kuten suuniteltu












. .
Mökkillä
'
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti:Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
Miten tuli erilainen siis jotain muuta kuin kuin tilasit?
se varaosa numero eli A alkuinen pitkä numerosarja?
Koodatava sutimen koodi on semoisen ympyrän sisällä oleva yksi numero
tai soikulan sisällä olevia useita merkejä






. .
Mökkillä
'
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vaikka numerosarja olisikkin erilainen, kun vanhassa, niin ei tässä ole välttämättä ole mitään menetetty.
Suuttimen koodauksen merkitys vaan kasvaa silloin.
Koodauksen jälkeen moottorinohjaus osaa käskyttää ko suutinta oikein, eli toiminta on yhdenmukaista toisiin nähden, vaikka raudassa pikku eroja olisikkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

Vanhassa suuttimessa A646070 1487. In 6007
07112
S6 mud 4v bzt
044 5115 067
1231 ja ympyrän (soikean) sisällä 939

Uusi suutin 180221
A6mdkcw bxr
0986435 356
2331 ja ympyrän (soikean) sisällä 939

Nyt vielä kun saisi vanhan pohjaprikan sieltä kolosta kaivettu pois jollain konstilla
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

No tulihan se pohjaprikka sieltä imurilla kartion mallisella suulakkeella. Pohjaprikka halki ja muutenkin kärsineen näköinen. Ei saa oikein mitattua onko saman paksuinen mitä uuden suuttimen mukana tuli. Nyt kun laitan uuden suuttimen paikalleen niin mikä mahtaa olla kiinnityksen kiristysmomentti ja pitääkö ilmata järjestelmä vai ilmaako itse itsensä :think:
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti:
transpot kirjoitti:Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
Miten tuli erilainen siis jotain muuta kuin kuin tilasit?
se varaosa numero eli A alkuinen pitkä numerosarja?
Koodatava sutimen koodi on semoisen ympyrän sisällä oleva yksi numero
tai soikulan sisällä olevia useita merkejä

Saman näköinen tuo suutin on vanhaan verraten.. eri numerosarja vaan..paitsi soikean ympyrän sisällä sama numero





. .
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
transpot kirjoitti:Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
Miten tuli erilainen siis jotain muuta kuin kuin tilasit?
se varaosa numero eli A alkuinen pitkä numerosarja?
Koodatava sutimen koodi on semoisen ympyrän sisällä oleva yksi numero
tai soikulan sisällä olevia useita merkejä

Saman näköinen tuo suutin on vanhaan verraten.. eri numerosarja vaan..paitsi soikean ympyrän sisällä sama numero





. .
Se koodatav on tuo A6 alkunen

(Koodailtav luku ei ole 3 merkinen)
Mökkillä
'
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti:
transpot kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
transpot kirjoitti:Bosch sieltä tuli mutta eri numerosarja mitä vanhassa...
Miten tuli erilainen siis jotain muuta kuin kuin tilasit?
se varaosa numero eli A alkuinen pitkä numerosarja?
Koodatava sutimen koodi on semoisen ympyrän sisällä oleva yksi numero
tai soikulan sisällä olevia useita merkejä

Saman näköinen tuo suutin on vanhaan verraten.. eri numerosarja vaan..paitsi soikean ympyrän sisällä sama numero





. .
Se koodatav on tuo A6 alkunen

(Koodailtav luku ei ole 3 merkinen)
Eli koodaukseen sitten vietävä... osaatko sanoa kun nyt laitan uuden suuttimen paikalle niin kai sillä uskaltaa ajaa 6km korjaamolle? Jos nyt edes käynnistyy kun ilmaa varmaan rempan jälkeen järjestelmässä..ja jos joku osaisi kertoa kiristysmomentin vielä suuttimelle.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,

Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)

Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle









. .
Mökkillä
'
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

Kiitos vastauksista.. suuttimen mukana tuli tuo pohjaprikka ..kai se oikeanlainen vaikka en oikein ymmärtänyt d muotoinen :think:
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

Sellanen vielä tuli mieleen kun uuden suuttimen mukana tuli pohjaprikka ja näitä näemmä eri paksuisia..vanhasta prikasta ei saa paksuutta mitattua kun on niin huonossa kunnossa. Mistäs sitä nytten tietää että tulee oikean paksuinen prikka? :think:
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti:906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,

Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)

Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle

Suutin vaihdettu...ei käynnisty..ei edes lupaa. :oops:









. .
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,

Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)

Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle















. .
transpot kirjoitti: Suutin vaihdettu...ei käynnisty..ei edes lupaa. :oops:

Johto irti/huonosti/rikki, nokkaakselin asento tunistimen johto irti rikki,
suutin rikki
siinä ylisimäät jos siirto pumppu surahtaa ja suodatimella letku paisuu















. .
Mökkillä
'
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti:
transpot kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,

Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)

Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle















. .
transpot kirjoitti: Suutin vaihdettu...ei käynnisty..ei edes lupaa. :oops:

Johto irti/huonosti/rikki, nokkaakselin asento tunistimen johto irti rikki,
suutin rikki
siinä ylisimäät jos siirto pumppu surahtaa ja suodatimella letku paisuu

Täytyy huomenna tutkia lisää...uuden suuttimen sinne laitoin että tuskin rikki ellei sitten joku toinen suutin nyt mennyt. Tosin auto kävi ennen suuttimen vaihtoa vanhalla suuttimella mutta vuosi ohi reilusti haljenneen holkin ja prikan takia....oliskohan ilmaa kuitenkin reilusti..akunkin sahasin loppuun. Uskaltaako starttipilottia käyttää käynistykseen vai onko riski että rikkoo jotain














. .
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti:
transpot kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:906 niin ilmat tulee helposti pois
Avain hehkutus asentoon 3-4 kertaa ja sitten starttaus käymään,
Tuosta ajamisesta oli jo tuolla aiemmin juttua,
Eli kyllä pikku pätkän rauhalisesti,

Kiristys ohjett löytyy kyllä haulakin mutta
Momentti on 7nm ja sitten 90astetta ja toiset 90astetta
Ei mitään jälki tms kiristyksiä, lämpimäksi käytöjä,
(Pultin pitää olla uusi, samoin kupariprikan”semmoinen poikileukseltaan hieman D muotoinen”
suutimen pohja tasainen, puhdas samoin pultin reikä)

Valkoista suutin rasvaa kunnolla suutimen runkoon ulkopuolelle















. .
transpot kirjoitti: Suutin vaihdettu...ei käynnisty..ei edes lupaa. :oops:

Johto irti/huonosti/rikki, nokkaakselin asento tunistimen johto irti rikki,
suutin rikki
siinä ylisimäät jos siirto pumppu surahtaa ja suodatimella letku paisuu

Suodattimella letku paisuu :think: näkee siis kun Virrat lyö päälle? Auto seisoo edelleen parkkipaikalla. Liittimet ja nastat katsottu niistä ja ok. Starttipilottia en ole uskaltanut kokeilla. Voiko tonne paluu puolelle ruiskia diisseliä jollain vai onko ihan turhaa.. miten rälläsen ilmaus jos ilmaa järjestelmässä?













. .
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ilmaus on se 3-4 kertaa hehkuasentoon ja antaa olla hetken.
Jos kaikki ok, viimesellä kerralla kun starttaa niin käynnistyy normaalisti.

Sähköpumpuun toiminnan näkee tosiaan siitä että letku hiukan turpoaa kun paine tulee päälle.
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

Risto113 kirjoitti:Ilmaus on se 3-4 kertaa hehkuasentoon ja antaa olla hetken.
Jos kaikki ok, viimesellä kerralla kun starttaa niin käynnistyy normaalisti.

Sähköpumpuun toiminnan näkee tosiaan siitä että letku hiukan turpoaa kun paine tulee päälle.
No nyt sitten sain suuttimen pidikkeen pultin katki. :oops:
Pari sentin pala nyt pultista katki siellä pohjalla. Täytyy koittaa porata jollain ohjuriputkella keskelle reikä ja koittaa vastakierre rapilla onkia se pois sieltä..mites tuo paluu puolen liitin nyt irrotettiin suuttimesta että saisi sen suuttimen pois..oliko siinä joku klipsi ? Kertalleen sen irrottanu vanhasta mutta nyt ei muista eikä viittis sitä lisäks rikkoa.
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

Pultin pätkä edelleen tai se mitä siitä nyt jäljellä..tein sellaisen holkin porausta varten 3.2mm terällä että menisi keskelle reikä sellainen kulmikas tappi sitten lyödään sitten reikään ja sillä sitten pitäisi saada se pultin tynkä kierrettyä pois. No ei ilmeisesti mennyt keskelle tai en ainakaan saanut sitä vielä pois sieltä..asiaa ei oikein helpota että tietenkin se kauin suuttimen pultti kyseessä el hytistä katsottuna ensimmäinen.
Venttiilikopan irrotin mutta ei sinne oikein silti kunnolla näe.
Pitääkö tässä nyt seuraavaksi kansi irrottaa kokonaan vai onko jollain kokemusta jos tekisi uudet kierteet kokonaan vaikka 8mm
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti:Pultin pätkä edelleen tai se mitä siitä nyt jäljellä..tein sellaisen holkin porausta varten 3.2mm terällä että menisi keskelle reikä sellainen kulmikas tappi sitten lyödään sitten reikään ja sillä sitten pitäisi saada se pultin tynkä kierrettyä pois. No ei ilmeisesti mennyt keskelle tai en ainakaan saanut sitä vielä pois sieltä..asiaa ei oikein helpota että tietenkin se kauin suuttimen pultti kyseessä el hytistä katsottuna ensimmäinen.
Venttiilikopan irrotin mutta ei sinne oikein silti kunnolla näe.
Pitääkö tässä nyt seuraavaksi kansi irrottaa kokonaan vai onko jollain kokemusta jos tekisi uudet kierteet kokonaan vaikka 8mm

Missä vaihessa meni poikki avatessa/kiristäessä ?

(vasta kierre tapaiit on lähes aina näissä kohdin
leluja millä touhutessa hukaa vain aikaa ja vaivaa)
vanha porlla pois sitten 8mm kierre reikään,
mihin kiertää holkin missä on keskellä suutimen pultille sopiva kierre(6mm)
ja siihen sitten uusi alkuperäinen pultti
holkkeja myydään valmiinan pulttikaupoissa on myös helppo tehdä pultin pätkästä itse
poraamalla 8mm pultin pätkään keskelle reikä mihin tekee kiertaan,
aheesta öytyy lukisia juttuja














. .
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Luultavasti ryönää kierteen pohjalla ja pultti pohjannut. Avatessa mänöö poikki.
Itse olen käyttänyt laadukasta 8mm poraa kun se upotus on 8mm niin menee varmasti suoraan, sen jälkeen 8.5 poralla pohjalle asti ja perään M10 kierre holkille.
Holkki tulee helposti pultin pätkästä ja siihen kannattaa tehdä hahlo että saa kierrettyä pois jos joskus tarvitsee vaihtaa, mutta tuskin tarvitsee.
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti:
transpot kirjoitti:Pultin pätkä edelleen tai se mitä siitä nyt jäljellä..tein sellaisen holkin porausta varten 3.2mm terällä että menisi keskelle reikä sellainen kulmikas tappi sitten lyödään sitten reikään ja sillä sitten pitäisi saada se pultin tynkä kierrettyä pois. No ei ilmeisesti mennyt keskelle tai en ainakaan saanut sitä vielä pois sieltä..asiaa ei oikein helpota että tietenkin se kauin suuttimen pultti kyseessä el hytistä katsottuna ensimmäinen.
Venttiilikopan irrotin mutta ei sinne oikein silti kunnolla näe.
Pitääkö tässä nyt seuraavaksi kansi irrottaa kokonaan vai onko jollain kokemusta jos tekisi uudet kierteet kokonaan vaikka 8mm

Missä vaihessa meni poikki avatessa/kiristäessä ?

(vasta kierre tapaiit on lähes aina näissä kohdin
leluja millä touhutessa hukaa vain aikaa ja vaivaa)
vanha porlla pois sitten 8mm kierre reikään,
mihin kiertää holkin missä on keskellä suutimen pultille sopiva kierre(6mm)
ja siihen sitten uusi alkuperäinen pultti
holkkeja myydään valmiinan pulttikaupoissa on myös helppo tehdä pultin pätkästä itse
poraamalla 8mm pultin pätkään keskelle reikä mihin tekee kiertaan,
aheesta öytyy lukisia juttuja





Ok. Uusi pultti meni siis poikki kiinni kierrettäessä..ilmeisesti oli kuitenkin likaa pohjalla vaikka mielestäni putsasin hyvin ennen suuttimen asennusta.









. .
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

Kiitos vastauksista...ei kai se auta kun porailla isommalla terällä ja tehdä tuolla tapaa.
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

Porailtu ja jengat väännetty...viottuneen paikalla nyt pultista tehty sovite jonka ulkokierre 10mm ja sisäkierre se 6mm (suuttimen pultin kierre). Suutimien pulttien reiät putsattu/rasattu puhtaaksi,imurilla viimeistelty. Uudet pohjaprikat joka suuttimelle ja pultit ja suutinrasva . Miten tuo suuttimien putsaus..kärkiin ei vissiin kannata koskea vaan runko vaan puhtaaksi ja rasva ennen asennusta.? Muuta huomioitavaa ennen kiinitystä. Momentti oli se 7nm plus 180astetta.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

transpot kirjoitti: To 22.10.2020 22:50 Porailtu ja jengat väännetty...viottuneen paikalla nyt pultista tehty sovite jonka ulkokierre 10mm ja sisäkierre se 6mm (suuttimen pultin kierre). Suutimien pulttien reiät putsattu/rasattu puhtaaksi,imurilla viimeistelty. Uudet pohjaprikat joka suuttimelle ja pultit ja suutinrasva . Miten tuo suuttimien putsaus..kärkiin ei vissiin kannata koskea vaan runko vaan puhtaaksi ja rasva ennen asennusta.? Muuta huomioitavaa ennen kiinitystä. Momentti oli se 7nm plus 180astetta.
Jep rasvaa reilusti siihen runkoon,
sinne ihan kärkeen missä reiät on ei kanntta kovin koskea,
momentti on sen 7nm+90astetta+90astetta ei suoraan 180













. .
Mökkillä
'
transpot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 06.05.2017 21:56

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja transpot »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 23.10.2020 09:35
transpot kirjoitti: To 22.10.2020 22:50 Porailtu ja jengat väännetty...viottuneen paikalla nyt pultista tehty sovite jonka ulkokierre 10mm ja sisäkierre se 6mm (suuttimen pultin kierre). Suutimien pulttien reiät putsattu/rasattu puhtaaksi,imurilla viimeistelty. Uudet pohjaprikat joka suuttimelle ja pultit ja suutinrasva . Miten tuo suuttimien putsaus..kärkiin ei vissiin kannata koskea vaan runko vaan puhtaaksi ja rasva ennen asennusta.? Muuta huomioitavaa ennen kiinitystä. Momentti oli se 7nm plus 180astetta.
Jep rasvaa reilusti siihen runkoon,
sinne ihan kärkeen missä reiät on ei kanntta kovin koskea,
momentti on sen 7nm+90astetta+90astetta ei suoraan 180

Jep. Suuttimet paikallaan ja momentissa. Mahtoko toi venttiilikopan momentti tulla oikein 10nm sen kiristin. Haualla en löytänyt mutta yks tuttu tuon neuvoi että laita 10nm











. .
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

transpot kirjoitti: Su 01.11.2020 18:05
FinlandMerceds kirjoitti: Pe 23.10.2020 09:35
transpot kirjoitti: To 22.10.2020 22:50 Porailtu ja jengat väännetty...viottuneen paikalla nyt pultista tehty sovite jonka ulkokierre 10mm ja sisäkierre se 6mm (suuttimen pultin kierre). Suutimien pulttien reiät putsattu/rasattu puhtaaksi,imurilla viimeistelty. Uudet pohjaprikat joka suuttimelle ja pultit ja suutinrasva . Miten tuo suuttimien putsaus..kärkiin ei vissiin kannata koskea vaan runko vaan puhtaaksi ja rasva ennen asennusta.? Muuta huomioitavaa ennen kiinitystä. Momentti oli se 7nm plus 180astetta.
Jep rasvaa reilusti siihen runkoon,
sinne ihan kärkeen missä reiät on ei kanntta kovin koskea,
momentti on sen 7nm+90astetta+90astetta ei suoraan 180

Jep. Suuttimet paikallaan ja momentissa. Mahtoko toi venttiilikopan momentti tulla oikein 10nm sen kiristin. Haualla en löytänyt mutta yks tuttu tuon neuvoi että laita 10nm
. .
Yleisenä momenttina M6 -pultille on max. 10Nm ja M8 -pultille noin 18Nm - 20Nm.

Eli ei ainakaan yhtään enempää kuin 10Nm M6:lle.
Pajamies hakkaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pajamies hakkaa »

Hei!
Kyseessä ovat venyvät ruuvit, kiristystä ei voi tehdä pelkän momenttiarvon perusteella, sillä pulttia pitää venyttää yli myötörajan. Sitten jää vaikuttamaan suunniteltu puristusvoima.
Pajamies
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter suuttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pajamies hakkaa kirjoitti: Ti 03.11.2020 18:17 Hei!
Kyseessä ovat venyvät ruuvit, kiristystä ei voi tehdä pelkän momenttiarvon perusteella, sillä pulttia pitää venyttää yli myötörajan. Sitten jää vaikuttamaan suunniteltu puristusvoima.
Pajamies
Venttili kopassa ???



. .
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin