w201 jarrujen ilmaus
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: La 18.04.2020 16:43
- Paikkakunta: Jyväskylä
w201 jarrujen ilmaus
Mikähän vois olla vikana? Vaihdettiin taakse uuet jarrusatulat, letkut ja linjat. Ruvettiin ilmaamaan rengas kerrallaan ja kaikista tuli neste läpi ja saatiin ilmat pois. Poljin meni todella jämäkäksi mutta samalla sekunnilla kun auton käynnistää se lörpähtää iha löysäksi ja jarruttaa vasta ihan pohjassa (siellä tosin jarruteho on aika napakka). Sammutettiin auto ja ilmattiin vielä uuestaan ja poljin meni taas todella jämäkäksi mutta sama vika edelleen auton käynnistäessä... nestettä on tarpeeksi mutta vähän sitä meinas hävitä jonnekkin vaikka maahan ei valuta, mistähän pääsis pois ja onko mahollista et ilmaa pääsee jostain välistä??
w201 190D
Re: w201 jarrujen ilmaus
Oliko nestesäiliö ilmaamisen ajan ihan täynnä? Tai siis, että kun sinne lisättiin ainetta, niin täytettiinkö se silloin suunnilleen niin täyteen kuin sen saa? Ainakin 124-malleissa samalta aikakaudelta takapiirin osasto nestesäiliössä ei täyty, jos nestettä ei lisätä tosi korkealle ja takaosaston nestepinta ei oikein säiliön kyljestä näy. Eli vaikka nestettä näyttää olevan hyvinkin, niin säilön toinen osasto voi olla täysin tyhjä, jolloin tietty ilma sitten pääsee ilmaamisen yhteydessä uudestaan takapiiriin.
Toinen 124:stä tuttu ilmiö on, että monilla on ollut hankaluuksia saada ilmat pois juuri takapiiristä pelkällä perinteisellä polkimenpumppausmenetelmällä. Tuohon asiaan ratkaisu on nestesäiliön paineistaminen joko siihen tarkoitetulla nesteenvaihtolaitteella tai sitten vaikka vaan (hyvin varoen) laittamalla painetta säiliön korkin läpi, esim. niin että hankkii vaihtokorkin ja laittaa siitä läpi auton renkaantäyttöventtiilin. Liian kovalla paineella saa sitten näppärästi räjäytettyä sen säiliön, että tarkkana pitää olla, jos tuota lähtee kokeilemaan. Itse taisin joskus fillarin sisärenkaasta virittää systeemin, jolla sai säiliöön painetta; sisärengas jostain kohdasta poikki ja toinen pää klemmarilla kiinni säiliön täyttöreiän ympärille ja toinen pää umpeen solmimalla, jolloin itse rengas toimii kohtuullisena painevaraajana, kun siihen pumppaa ilmaa. Mutta silloinkin pitää olla tarkkana sen kanssa, että nestettä on koko ajan tarpeeksi säiliössä, kun sitä ruvetaan ilmaruuvista laskemaan pihalle.
Toinen 124:stä tuttu ilmiö on, että monilla on ollut hankaluuksia saada ilmat pois juuri takapiiristä pelkällä perinteisellä polkimenpumppausmenetelmällä. Tuohon asiaan ratkaisu on nestesäiliön paineistaminen joko siihen tarkoitetulla nesteenvaihtolaitteella tai sitten vaikka vaan (hyvin varoen) laittamalla painetta säiliön korkin läpi, esim. niin että hankkii vaihtokorkin ja laittaa siitä läpi auton renkaantäyttöventtiilin. Liian kovalla paineella saa sitten näppärästi räjäytettyä sen säiliön, että tarkkana pitää olla, jos tuota lähtee kokeilemaan. Itse taisin joskus fillarin sisärenkaasta virittää systeemin, jolla sai säiliöön painetta; sisärengas jostain kohdasta poikki ja toinen pää klemmarilla kiinni säiliön täyttöreiän ympärille ja toinen pää umpeen solmimalla, jolloin itse rengas toimii kohtuullisena painevaraajana, kun siihen pumppaa ilmaa. Mutta silloinkin pitää olla tarkkana sen kanssa, että nestettä on koko ajan tarpeeksi säiliössä, kun sitä ruvetaan ilmaruuvista laskemaan pihalle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w201 jarrujen ilmaus
...niin vielä, kyllähän sen polkimen pumppaamalla saa jämäkäksi, vaikka ilmaa olisi vielä jäljellä systeemissä, varsinkin jos sitä on lähinnä vain yhdessä piirissä. Kun tehostin alkaa toimia moottorin käydessä, niin sitten poljin menee kevyesti syvälle ja jos etujarrujen piirissä ei ole ilmaa, niin kyllä se hyvin jarruttaakin silloin, kun poljinta vaan painaa riittävän syvälle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: La 18.04.2020 16:43
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: w201 jarrujen ilmaus
Kiitos vastauksesta! Voi olla että nestettä ei sitten kuitenkaan ole ollut tarpeeksi, yritetäämpös tänään uudestaan
w201 190D
Re: w201 jarrujen ilmaus
Hyvä konsti W201 (ja muidenkin autojen, joissa perinteiset jarrut) jarrujen ilmaamiseen on laittaa jarrusatulan ilmaruuvista pitkä pissapojen letku jarrunesteen säiliöön asti. Sitten avataan ilmaruuvi ja pumpataan hitaasti niin kauan kunnes ilmakuplat loppuvat ja sitten ilmaruuvi kiinni. Tämä toistetaan kaikille satuloille aloittaen etäisimmästä eli oikeasta takapyörästä. Tällä tavalla olen yksin jarrut ilmannut eikä vaikeuksia ole ollut. Jarrunestesäiliön pitää olla melkein täysi jatkuvasti ettei ilmaa pääse järjestelmään.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: La 18.04.2020 16:43
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: w201 jarrujen ilmaus
Käytössä ollut ihan jarrujen ilmauslaite biltemasta mutta tuota voisi kanssa kokeilla, Kiitoksia
w201 190D
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w201 jarrujen ilmaus
Ja jos mikään muu ei auta niin voi tarkistaa ne uudet jarrusatulat etteivät vaan ole vääränkokoisilla männillä.lottaainoilona kirjoitti:Mikähän vois olla vikana? Vaihdettiin taakse uuet jarrusatulat, letkut ja linjat. Ruvettiin ilmaamaan rengas kerrallaan ja kaikista tuli neste läpi ja saatiin ilmat pois. Poljin meni todella jämäkäksi mutta samalla sekunnilla kun auton käynnistää se lörpähtää iha löysäksi ja jarruttaa vasta ihan pohjassa (siellä tosin jarruteho on aika napakka). Sammutettiin auto ja ilmattiin vielä uuestaan ja poljin meni taas todella jämäkäksi mutta sama vika edelleen auton käynnistäessä... nestettä on tarpeeksi mutta vähän sitä meinas hävitä jonnekkin vaikka maahan ei valuta, mistähän pääsis pois ja onko mahollista et ilmaa pääsee jostain välistä??
Nimim. "kaksi kertaa liian isot männät uusissa jarrusatuloissa..."
Re: w201 jarrujen ilmaus
Palat kantaa levynreunaan jos vanhat ja tehostuksella poljin menee pehmeäksi? ootko koittanu ajaa varovasti ja jarruttaa reilusti
Re: w201 jarrujen ilmaus
Tämä tuli ittelläki ensimmäisenä mieleen, kerran olin korjaamolla muis asiois ja todistin vierestä ku korjaajat ihmetteli mikä on ku poljin löysä ja satulathan oli asennettu väärinpäinpreston kirjoitti:Sellanen tuli itellä mieleen että onko satulat oikeinpäin, eli ilmausruuvit satulan yläkulmassa.
Jos on vahingossa satulat menny väärinpäin, niin ei imaudu vaikka kuin polkee.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: La 18.04.2020 16:43
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: w201 jarrujen ilmaus
Joo kyllä selvisi, motonet myi kaksi samanpuolen satulaa jonka takia jarrut eivät ilmaantuneet
w201 190D