W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Olisko neuvoja liittimen tunnistamiseen.
Vaihdoin kannentiivisteen w202, 2.0 bensa (111.941), 1995, mersusta ja vaihdon ajaksi jouduin purkamaan imupuolen johtosarjan liittimineen. Kasauksen jälkeen imusarjan päällä, kaapelikanavassa itselukittuvasti kiinni on 2-napainen urosliitin vailla johtoa jossa naaras puolinen liitin. Kasauksen jälkeen kipinä hukassa ja mietin että olisko puuttuva johto jossa naaras liitin syy? En löydä millään johdon päätä jossa naarasliitin tuohon uros liittimeen ja tiedustelisin tunnistaako joku mistä tuohon liittimeen tulee johto jossa naaras liitin? Liitteenä kuvia liittimestä.
Neuvoista kiitos etukäteen.
Vaihdoin kannentiivisteen w202, 2.0 bensa (111.941), 1995, mersusta ja vaihdon ajaksi jouduin purkamaan imupuolen johtosarjan liittimineen. Kasauksen jälkeen imusarjan päällä, kaapelikanavassa itselukittuvasti kiinni on 2-napainen urosliitin vailla johtoa jossa naaras puolinen liitin. Kasauksen jälkeen kipinä hukassa ja mietin että olisko puuttuva johto jossa naaras liitin syy? En löydä millään johdon päätä jossa naarasliitin tuohon uros liittimeen ja tiedustelisin tunnistaako joku mistä tuohon liittimeen tulee johto jossa naaras liitin? Liitteenä kuvia liittimestä.
Neuvoista kiitos etukäteen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Toi on sen näköinen ja onko se ..tutkipa tarkkaann että siinä ei olisi ollutkaan mitään liitettynä...ihan normaalia monessa mesessä nähtyä noita irrallisia liittimiä.
Tutkihan kuitenkin muut paikat että se vika käynnistyvyyteen ei ole muualla koska siltä se kuullostaa.
Tutkihan kuitenkin muut paikat että se vika käynnistyvyyteen ei ole muualla koska siltä se kuullostaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Kiitos neuvoista.
Käytin imusarjan pois ja johdonpää, liittimineen, löytyi ja on paikoillaan nyt. Kipinä löytyi siis. Kone lähti käyntiin mutta käy epätasasesti rätisten.
Tarkistin jakopään ajoituksen on ok, tarkistin puristukset ja ovat jokainen hyvät, eli 11,2-12 kg/cm välillä. 4 kertaa käynnissä ollut noin puoli minuttia kerrallaan ja kolmos tulppa ihan kirkas, muut nokittunert vaikka ihan uusia.
Eli sytyspuolen ongelmalta vaikuttaa. Tarkistin tulpan johtojen numeroinnin ja ruiskujen johdot numeroiden mukaan.
Sytytyspuolen Johtosarjat yleensä ongelmallisia näissä, ilmeni nettipalstoilla, mutta ennenkuin alan sytytyspuolen johtosarjaa vaihtamaan, onko kellään mitään tietoa miten ruiskujen johdot menee liittimen päässä, niin vois mitata mittarilla yhteyttä ruiskuun saakka. Ja miten puolan päästä voi selvittää että tulpan johdot oikeissa paikoissa? Tuossa mallissa on kaksi samanlaista puolaa kiinni imusarjan ala puolella ja kummastakin lähtee kaksi tulpan johtoa 1-2 & 3-4.
(Kun purkaessa näin johdoissa numeroinnin niin en tarkistanut/merkannut oliko kaikki tulpanjohdot oikeissa paikoissa, eli siis onko neuvoa miten tarkistaa johtojen paikat puolien päässä oikeiksi vaikken irrottanut niitä).
Kiitos neuvoista etukäteen.
Käytin imusarjan pois ja johdonpää, liittimineen, löytyi ja on paikoillaan nyt. Kipinä löytyi siis. Kone lähti käyntiin mutta käy epätasasesti rätisten.
Tarkistin jakopään ajoituksen on ok, tarkistin puristukset ja ovat jokainen hyvät, eli 11,2-12 kg/cm välillä. 4 kertaa käynnissä ollut noin puoli minuttia kerrallaan ja kolmos tulppa ihan kirkas, muut nokittunert vaikka ihan uusia.
Eli sytyspuolen ongelmalta vaikuttaa. Tarkistin tulpan johtojen numeroinnin ja ruiskujen johdot numeroiden mukaan.
Sytytyspuolen Johtosarjat yleensä ongelmallisia näissä, ilmeni nettipalstoilla, mutta ennenkuin alan sytytyspuolen johtosarjaa vaihtamaan, onko kellään mitään tietoa miten ruiskujen johdot menee liittimen päässä, niin vois mitata mittarilla yhteyttä ruiskuun saakka. Ja miten puolan päästä voi selvittää että tulpan johdot oikeissa paikoissa? Tuossa mallissa on kaksi samanlaista puolaa kiinni imusarjan ala puolella ja kummastakin lähtee kaksi tulpan johtoa 1-2 & 3-4.
(Kun purkaessa näin johdoissa numeroinnin niin en tarkistanut/merkannut oliko kaikki tulpanjohdot oikeissa paikoissa, eli siis onko neuvoa miten tarkistaa johtojen paikat puolien päässä oikeiksi vaikken irrottanut niitä).
Kiitos neuvoista etukäteen.
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Mielestyäni noi on hukkakipinä puolat eli se lyö joka kerran kun mäntä käy ylhäällä.
Kokeile vaihtaa johtoja ristiin...noissa on ollut sytty johto vikoja vaikka mitailiskin että ne ois ehj't ja nyt olet joutunut irroittamaan ne.
Voit koettaa vaihtaa puolien paikkaa..itse kokeilin niin että irroitun suuttimen johdon kunnes löysin viallisen tai toimimattoman sylinterin..sitten vaihdoin puolat ristiin ja uudelleen ja jos vika seurasi perässä oli vika puolassa jos ei niin suuttimessa tai johdossa mutta tällöin vaihtaa toisen johdon tilalle ja kokeilee siirtyykö taas vika muualle.
Kokeile vaihtaa johtoja ristiin...noissa on ollut sytty johto vikoja vaikka mitailiskin että ne ois ehj't ja nyt olet joutunut irroittamaan ne.
Voit koettaa vaihtaa puolien paikkaa..itse kokeilin niin että irroitun suuttimen johdon kunnes löysin viallisen tai toimimattoman sylinterin..sitten vaihdoin puolat ristiin ja uudelleen ja jos vika seurasi perässä oli vika puolassa jos ei niin suuttimessa tai johdossa mutta tällöin vaihtaa toisen johdon tilalle ja kokeilee siirtyykö taas vika muualle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Kiitos hyvästä neuvosta, täytyypä huomenna kokeilla. Laitoin vanhat tulpat takas ja kaikki 4 antoivat nyt paremman/selvemmän kipinän (eli uudet oli heikommat laatuset). Kokeilin jo 1&2 suuttimien johtojen vaihtoa muttei vaikuttanut juuri mitenkään. Kokeilen huomenna irrotella niitä yksitellen, toi 3 :en pytyn täysin puhdas tulppa (poikkes muista) viittaisimielestäni että kolmosen suutin ei toimis kun kerta kipinän antaa muttei nokea kerry, eli ei ole sytyttettävää.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Vaihdoin tulpan johdot ristiin eikä auttanut, eli pareittain puolalta toiselle. Kokeilin myös vaihtaa 2 ja 3 johtojen paikkaa kun toisella mersuforumilla oli johtokaavio (kuvaliite 1) ja minun mersussa noi oli toisinpäin, sekään ei auttanut. . Paheni vaan. Laitoin takas kaikki alkuperäisille paikoille. Kokeilin sit irroittaa suuttimen johdot yksitellen ja kolmos sylinterissä johon irrotus ei muuttanut käyntiä lainkaan joten päättelen nyt että siinä suutin tai johtovika. Ajattelin kokeilla vaihtaa suutinta seuraavaksi ja samalla johdotuksilla niin selviää onko suutin tai johtovika.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Jos uusi tulppa mustana niin ensin lähtisin syttypuolelta.
Ei ne tulpanjohdot hajoa ellei niitä revitä taitamattomasti irti muun huollon yhteydessä.
Moottorinjohtosarjat toki hapertuu 1990 luvun alun malleissa mutta sitten on kyllä paras ottaa koko johtosarja pöydälle.
Aloittaisin siitä että hankit uudet puolat. Niitä kyllä menee aika ajoin. Laatumerkki jos mahdollista BOSCH, BERU jne.
Edellyttäen että puolat ja johdot kytkettynä oikeissa sylintereissä...
Ei ne tulpanjohdot hajoa ellei niitä revitä taitamattomasti irti muun huollon yhteydessä.
Moottorinjohtosarjat toki hapertuu 1990 luvun alun malleissa mutta sitten on kyllä paras ottaa koko johtosarja pöydälle.
Aloittaisin siitä että hankit uudet puolat. Niitä kyllä menee aika ajoin. Laatumerkki jos mahdollista BOSCH, BERU jne.
Edellyttäen että puolat ja johdot kytkettynä oikeissa sylintereissä...
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Tilannekatsaus.
Kaikissa tulpissa kipinä, käsittääkseni puolat ja tiulpan johdot ok.
Kun taas 2:en ja 3:en suihku ei pukkaa bensaa läpi startatessa. Vaihdoin suihkujen johtojen paikkaa ja silloin 1:en ja 4:en suihkut ei pukkanut bensaa läpi, joten olettamus että 2:en ja 3:en tulevissa suihkujen johdoissa vikaa. Purin kyseisen johtosarjan ja paljon oli siellä paljaita kohtia (tunnetusti laatuvikaisissa) johdoissa. Vaihtelen hohdot uusiin nyt yksitellen. Tutkailin omaa w202 Haynesin käsikirjan sähkökaaviota polttoainepuolelle (liite) ja yllätyin kuin ei suihkujen johtojen väri ja kulku vastaa oman auton johdotusta. Omassa kaikista 4:stä suihkuista toinen menee yhteiseen napaan sulakerasian viereen. Kun taas toinen johto kaikista suuttimista yhtyy johto pariksi (4->2) jotka menee ohjausyksikköön. Eli näyttäisi käsittääkseni olevan pareittain yhtäaikaa toimivia nuo suihkut. Oisko kellään kaaviokuvaa joka kuvaa tuota minun polttoaine järjestelmää ja johto väritystä.
Kiitos palautteesta
Kaikissa tulpissa kipinä, käsittääkseni puolat ja tiulpan johdot ok.
Kun taas 2:en ja 3:en suihku ei pukkaa bensaa läpi startatessa. Vaihdoin suihkujen johtojen paikkaa ja silloin 1:en ja 4:en suihkut ei pukkanut bensaa läpi, joten olettamus että 2:en ja 3:en tulevissa suihkujen johdoissa vikaa. Purin kyseisen johtosarjan ja paljon oli siellä paljaita kohtia (tunnetusti laatuvikaisissa) johdoissa. Vaihtelen hohdot uusiin nyt yksitellen. Tutkailin omaa w202 Haynesin käsikirjan sähkökaaviota polttoainepuolelle (liite) ja yllätyin kuin ei suihkujen johtojen väri ja kulku vastaa oman auton johdotusta. Omassa kaikista 4:stä suihkuista toinen menee yhteiseen napaan sulakerasian viereen. Kun taas toinen johto kaikista suuttimista yhtyy johto pariksi (4->2) jotka menee ohjausyksikköön. Eli näyttäisi käsittääkseni olevan pareittain yhtäaikaa toimivia nuo suihkut. Oisko kellään kaaviokuvaa joka kuvaa tuota minun polttoaine järjestelmää ja johto väritystä.
Kiitos palautteesta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Nyt löyty kaavio joka näyttää samalta kun minulla on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W202, 2.0 bensa -95, Moottorin sähköliittimet
Loppuraportti:
Suihkujen johdotukset tein uusiksi niin alkoi nyt toimimaan ja käy myös tyhjäkäynnillä nyt hyvin. On hauraat nuo mersun ekologiset johtosarjat ja uudet yllättävän hintaset myös nettissä. Eli kun käytin kantta pois, niin onnistuin liikuttamaan noita suihkojen johtoja senverran paljon että suojakuoren sisällä halkeilivat ja osuivat toisiinsa, jolloin oikosulku/häiriö seurauksena, ensin 3:sen suihkun ja sit myös 2:en suihkun kohdalle. Onneksi ei rikkonut muuta.
Suihkujen johdotukset tein uusiksi niin alkoi nyt toimimaan ja käy myös tyhjäkäynnillä nyt hyvin. On hauraat nuo mersun ekologiset johtosarjat ja uudet yllättävän hintaset myös nettissä. Eli kun käytin kantta pois, niin onnistuin liikuttamaan noita suihkojen johtoja senverran paljon että suojakuoren sisällä halkeilivat ja osuivat toisiinsa, jolloin oikosulku/häiriö seurauksena, ensin 3:sen suihkun ja sit myös 2:en suihkun kohdalle. Onneksi ei rikkonut muuta.