W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

Elikkäs potilaana otsikon mukainen w202 230kompressor m111.975 moottorilla. Valmistettu -96 alkuvuodesta, eli vanhempaa versiota. Moottorinohjaus HFM-Motronic. Manuaalivaihteisto.

Tuli ostettua kyseinen laite joku aika sitten viallisena, ei kytkenyt ahdinta missään vaiheessa päälle. Siitä ensimmäisenä vikakoodien lukuun mutta ei saanut starilla yhteyttä koska diagnostiikka pistokkeesta puuttui heräte. Siinä jonkin aikaa tuli sitä ihmeteltyä ja sulakkeet tarkistin ja piuhoja mittailin. Käytin yj-releen auki ja kolvasin uusiksi. Onnistuin jotenkin siinä samalla polttamaan moottorinohjauksen sulakkeen ja vaihdoin sen ja auto alkoikin ahtamaan ja vetoja taas löyty!

Auto toimi kohtalaisen hyvin lukuunottamatta humppaavaa tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynti korjaantui alipainelinjojen tarkistuksella ja korjaamisella. Tais kolme alipainelinjaa vuotaa (oli letku irti kaikissa).

Kun tyhjäkäynti oli kunnossa, niin alkoi tulla pätkimis ongelmia. Auto siis pätkii alle 2000rpm kun lähtee kiihdyttämään, etenkin moottorijarrun jälkeen. Esimerkiksi jos hidastat risteykseen moottorijarrulla ja lähdet siitä liikkeelle niin tulee todella paha ns. bonanza ilmiö, eli nytkyttää oikein kunnolla. Siinä noin 2000rpm kohdilla tulee sitten yleensä oikein kunnon aasinpotku, kun auto alkaa vetämään.

Autoon tuli tilattua pulley kit myös ja sen jälkeen alkoi leikkaamaan ahdot pois kokonaan 5000rpm kohdalla, ennen pulley kittiä ahtoi rajoittimelle n. 6300rpm asti. Ei myöskään tuntunut hirveesti tehoa tulevan tuolla hihnapyörällä, jotain on vikaa, se on selvä

Jokusen viikon jälkeen käytin auton katsastuksessa ja päästöistä se pomppas:
Tyhjäkäynnillä: CO% 1.04 CO²: 12.20 HC ppm: 264 O²:2.74
Kierroksilla: CO%0.02 CO²:14.30 HC ppm: 20 O²: 0.73
Lambda: 1.030

Eli tyhjäkäynnillä CO% ja HC ppm menee reilusti yli.

Olen nyt putsannut ilmamassamittarin ja lambda anturin. Lambda tarkistettu yleismittarilla ja seilaa 0.2v-0.9v tyhjäkäynnillä. Pakosarjassa oli pieni vuoto, se myös korjattu. Tulpat ja moottoriöljy vaihdettus ennen katsastusta.

Mikään mitä olen tähän autoon tehnyt ei ole helpottanut nykimiseen ollenkaan. On mennyt ehkä hiukan vaan pahemmaksi. Tuntuu myös että kaikki tehot ei ole tallessa silläkään kierrosalueella missä se toimii ilman nykimistä. Pakosarjan korjauksen jälkeen leikkasi ahdot kokonaan pois muutamaan kertaan vähän 4000rpm jälkeen jo.

Eli apua ja ideoita kaivattaisiin ongelmien ratkaisemiseksi, kiitos
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

Noniin, tänään päätin töitten jälkeen vielä kertaalleen putsata tuon ilmamassamittarin. Viimeksi putsasin pelkästään jarrukliinerillä, enkä uskaltanut koskea siihen levyyn, ettei mene rikki. Siinä kumminki näky selkeesti jotain tummaa paskaa mikä ei lähtenyt bräkleenillä. Putsasin ne loput liat sieltä tänään vanupuikolla mikä oli kasteltu bräkleeniin. Käytin myös akun navan irti. Nyt toimi ilman pätkimistä ja nykimistä ja ahdin pysyi rajottimelle asti mukana, mutta tyhjäkäynti nousi jonnekkin 1300-1500rpm lämpösellä koneella.. sitä en tiedä että hajosko tuo maffi nyt kokonaan vai toimiiko se nyt paremmin. Alkaa vaikuttaa siltä että tarvii uusi maffi kumminkin hommata
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokeile autoa ilman imm eli piuha irti ja millainen se on tällöin...muuttuuko mikään?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

atlas kirjoitti:Kokeile autoa ilman imm eli piuha irti ja millainen se on tällöin...muuttuuko mikään?
Kokeilin joskus tuota ja silloin ei käynti juurikaan muuttunut, en siis koeajanut tai antanut kierroksia. Laitoin liittimen takas auto käynnissä ja tyhjäkäynti muttu hieman humppaavaksi.

Eilen illalla tuo tuntu jo toimivan paljon paremmin tehojen puolesta, tyhjäkäynti oli silti liian korkea. Laitoin tankkiin kyllä päivällä jonkun stp:n taikajuoman mikä pitäisi suuttimia jne puhdistaa. Tänään pääsen kokeilemaan toisesta autosta laina maffia. Kävin eilen illalla nopeasti vielä starilla tutkimassa, ajaa en voinut mutta tyhjäkäynnillä dataa tutkiskelin, vaan eipä mulla ole mitään hajua mitä määriä sitä ilmaa kuuluis mennä kg/h eri kuormituksilla. Lambda korjaus oli kyllä outo: se nousi aina 3% korjauksesta pikkuhiljaa 25% korjaukseen ja sieltä tippu takas alas. Tyhjäkäynti meni huonoksi ja matalemmaksi ku se lambda korjaus tippu. Lambdan jännite meni tietenkin loogisesti tuon korjauksen mukana 0.2-0.9v.

Mittailen eilen aamulla yleismittarilla tuota lambdaa ja teki samanlaista pitkään ja sitten jossain vaiheessa alkoi seilaamaan nopeasti 0.2-0.8v edes takaisin niinkuin sen normaalisti kai kuuluukin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsopa muuten nokka-akselin ennakon säätimen mangneetti venttiilin pistoke..nokka-akselin asento pistoke ..ecun pistoke ja lambdan ettei ole öljyä liittimessä.
Sekin sotkee toimintaa ainakin uudemmissa..en muista oliko alkupään sarjassa tätä ongelmaa...noi muut ei niin mutta lambda kyllä sekoaa öljystä...lopulta ecukin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

atlas kirjoitti:Katsopa muuten nokka-akselin ennakon säätimen mangneetti venttiilin pistoke..nokka-akselin asento pistoke ..ecun pistoke ja lambdan ettei ole öljyä liittimessä.
Sekin sotkee toimintaa ainakin uudemmissa..en muista oliko alkupään sarjassa tätä ongelmaa...noi muut ei niin mutta lambda kyllä sekoaa öljystä...lopulta ecukin.
Ei taida olla näissä alkupään vehkeissä tuota ongelmaa kun ei ole nokka-akselin ennakon säätöä. Mutta nuo kaikki mainitsemasi liittimet on kyllä käytetty irti, eikä siellä ole öljyä. En kerinnyt eilen sitä toista maffia kokeilla, mutta josko tänään..
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

Kokeiltu nyt myös toimivalla ilmamassamittarilla, ei minkään näköistä vaikutusta. Vikoja siis vielä korkea tyhjäkäynti, kylmänä n.1000rpm ja kuumana 1400rpm. Ja mielestäni on hieman tehoton. Pulley kit ja ahdot on jossain 0.6bar imusarjasta mitattuna. Päästöistä ei vielä tietoa onko ne pielessä mutta pitäs saada tyhjäkäynti normaaliksi ennenku pääsee mittailemaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokeile muuten kaasupolkimen opetusta jos se sitä vaatisi...ohjeet haulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

atlas kirjoitti:Kokeile muuten kaasupolkimen opetusta jos se sitä vaatisi...ohjeet haulla.
Joo pitääpä kokeilla. Tänään käytin akun napaa irti kun tutkin piuhasarjaa ja alipainelinjoja. Putsasin myös huvikseni imuilman lämpöanturin. Laitoin auton käyntiin ja tyhjäkäynti on taas siellä 800rpm kieppeillä, mutta ei ihan tasaista. Pätkii tyhjäkäynnillä satunnaisesti n 5 sek välein. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tehoissa ei kumminkaan tapahtunut muutosta.
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

Vieläkään ei ole löytynyt ratkaisua ongelmiin. Tyhjäkäynnillä pätkii satunnaisesti, lämpimänä enemmän. Sammuu myös välillä kuumalla koneella, kun tyhjäkäynti tippuu liian alas esim. risteykseen tultaessa kun laittaa kytkimen pohjaan. Laitoin autoon plx:n laajakaistan kun sattui semmonen olemaan ylimääräsenä ja siitä saa eculle kapeakaista signaalin. Afr on ajossa ehkä hitusen paksulla 14 kieppeillä. Kuumalla koneella tyhjäkäynnillä vetää kumminkin aika reilusti laihalle, afr seilaa 15.7- 16.3. moottorijarrulla vetää jonnekkin 13 kieppeille ja kiihdyttäessä rikastaa kans jonnekki 12-13. Onko tuo moottorijarrulla normaalit lukemat ja mistä tuommosta kuumalla laihalle vetämistä alkaisi selvittämään?
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

Vihdoin pientä parannusta noihin ongelmiin, tänään tutkin starilla taas ja nollasin sieltä kaasuläpän opetukset tms. Sen jälkeen alko tyhjäkäynti pysyä tasasena ja seokset asettu oikein hyväksi tyhjäkäynnillä. Vielä pätkii tuo pätkii tyhjäkäynnillä, täytyy kokeilla boschin tulppia noiden ngk:n tilalle. Tulpanjohdot näytti 2.3kohm ja ne puolan alle tulevat jotain 1.8kohm, pitäs olla kunnossa. Toisilla puolilla olinkin jo koittanut. En löytänyt tuolta starilla tutkiessa imuilman lämpötilaa mistään. Kaikki muut arvot näytti olevan kohillaan. Lambda korjaus pysyy nyt kokoajan 0%, en tiedä onko hyvä vai huono? Ei tuo noita seoksia ihan optimissa aina pidä mutta hyvät kumminkin, hieman rikkaan puolella nyt. Lambdan lämmityksestä nyt tulee vikakoodia kun ei ole kytkettynä muuta kun lambdan signaali eculle kun on tuo plx laajakaista. Vetää nyt jo vähän paremmin mutta on tehoja vieläkin hukassa..
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

Korjasin nyt viikonlopun aikana moottorin johtosarjan, ei sieltä näyttänyt mikää johto ottavan toiseen kiinni tai maihin mutta nyt kaikki haljenneet ja huonot piuhat uusittu. 18 metriä meni uutta piuhaa. Vaihdoin myös boschin tulpat noitten ngk:n tilalle. Kurkkasin kaasuläpän sisälle ja siellä näytti olevan kaikki ok. Huomasin tossa että joku oli kirinyt kaasuvaijeria niin että kantaa koko ajan vähäsen. Kone ei enää pätki kylmänä eikä kuumana millään kierrosalueella ja tyhjäkäynti tasainen ja hyvä. Tehottomuus vieläkin vaivaa.. täyskaasu kiihdytyksessä jossain 4krpm vetää semmosen pienen hetken pirteesti, kyllä tuolla siis kerkee noinkin mutta olis kiva saada kaikki tehot käyttöön. Ahdot on sielä 0.6-0.7 bar paikkeilla. Olisko kellään ideoita tuohon tehottomuuteen? Mietin bensapuolta kun se tekee tuossa 4k rpm semmosen tehopiikin ja muilla alueilla vetää vähän hengettömästi. Pitää hankkia mittari ja seurata bensanpaineita..
2nolla2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 11.09.2020 13:21

Re: W202 230k -96 päästö- ja käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja 2nolla2 »

Kävin kokeilemassa päästöjä ja oli vielä enemmän pielessä kuin aiemmin, nyt käy rikkaalla. Imuvuodot korjattu, tulpat ja kaikki suodattimet sekä öljyt vaihdettu, moottorin johtosarja uusittu. Autossa on nyt plx-dm6 laajakaista lambda. Lambdan lämmityksestä antaa vikakoodia kun ei ole kytketty, voiko tuohon laittaa jonkun vastuksen väliin? Mietin että jos ecu ei huomioi lambdaa jos lämmitys ei pelaa. Vinkkejä kaivattaisiin noihin päästöihin. Nyt lambda tais olla 0.95 ja hc jotain 400 kierroksilla.
Vastaa Viestiin